In het algemeen hebben echt grote bedrijven in Nederland een volledig gelande en gewaardeerde marketingafdeling. De commerciële resultaten die zo’n marketingafdeling boekt wens ik kleine en middelgrote bedrijven ook toe.
Handvatten en praktische richtlijnen voor marketing
Ik gun elk bedrijf dat vooruit wil in de wereld een goede marketing afdeling. In deze artikelen geef ik ondernemingen en ondernemers praktische handvatten en richtlijnen om marketing in hun Business to Business (B2B-)organisatie goed op te zetten.
Het zijn richtlijnen en handvatten die ik mij de afgelopen 15 jaar door schade en schande eigen heb gemaakt en het helpt ondernemingen een marketingorganisatie in te richten die het bedrijf help aan meer commerciële focus en meer denken en actie ondernemen vanuit de behoefte van de klant. Daardoor verbeterd uiteindelijk het bedrijfsresultaat van de organisatie.
Vaak merk ik dat organisaties zich sterk bezig houden met tactische marketing acties, terwijl de scope en de strategische kaders nog helemaal niet helder zijn. Het middel verheven tot doel!
Hoe wordt mijn bedrijf vindbaar via Google? Wat kan Facebook en Linkedin voor mij betekenen?
Hoe zet ik emailmarketing rendabel in?
Interessante vragen... maar totaal nutteloos en gedoemd te mislukken als de basis stappen nog niet genomen zijn...
Niet nieuw, geen rocket science, maar wel vaak vergeten, een marketingplan in 10 stappen.
Commercial Model Excellence - De Ultieme Klantbediening - Commercieel in balans - vermeervoudig conversieratio - Sales, Marketing, Delivery in een commercieel plan!
De Hagakure methode: zo versimpel je de structuur van jouw Google Ads-account...valantic NL
Google heeft steeds slimmere machine learning algoritmes en jij als retailer, merk of groothandel wilt daar optimaal gebruik van maken. Het kan met de Hagakure methode! Deze methode helpt je campagneprestaties verbeteren terwijl je zelf zo veel mogelijk controle houdt. Tijdens deze webinar geeft ISM'er Carmen praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt om je Google Ads-account stapsgewijs naar deze nieuwste Google best practice te transfomeren, zodat je meer tijd overhoudt voor strategische vraagstukken.
In het algemeen hebben echt grote bedrijven in Nederland een volledig gelande en gewaardeerde marketingafdeling. De commerciële resultaten die zo’n marketingafdeling boekt wens ik kleine en middelgrote bedrijven ook toe.
Handvatten en praktische richtlijnen voor marketing
Ik gun elk bedrijf dat vooruit wil in de wereld een goede marketing afdeling. In deze artikelen geef ik ondernemingen en ondernemers praktische handvatten en richtlijnen om marketing in hun Business to Business (B2B-)organisatie goed op te zetten.
Het zijn richtlijnen en handvatten die ik mij de afgelopen 15 jaar door schade en schande eigen heb gemaakt en het helpt ondernemingen een marketingorganisatie in te richten die het bedrijf help aan meer commerciële focus en meer denken en actie ondernemen vanuit de behoefte van de klant. Daardoor verbeterd uiteindelijk het bedrijfsresultaat van de organisatie.
Vaak merk ik dat organisaties zich sterk bezig houden met tactische marketing acties, terwijl de scope en de strategische kaders nog helemaal niet helder zijn. Het middel verheven tot doel!
Hoe wordt mijn bedrijf vindbaar via Google? Wat kan Facebook en Linkedin voor mij betekenen?
Hoe zet ik emailmarketing rendabel in?
Interessante vragen... maar totaal nutteloos en gedoemd te mislukken als de basis stappen nog niet genomen zijn...
Niet nieuw, geen rocket science, maar wel vaak vergeten, een marketingplan in 10 stappen.
Commercial Model Excellence - De Ultieme Klantbediening - Commercieel in balans - vermeervoudig conversieratio - Sales, Marketing, Delivery in een commercieel plan!
De Hagakure methode: zo versimpel je de structuur van jouw Google Ads-account...valantic NL
Google heeft steeds slimmere machine learning algoritmes en jij als retailer, merk of groothandel wilt daar optimaal gebruik van maken. Het kan met de Hagakure methode! Deze methode helpt je campagneprestaties verbeteren terwijl je zelf zo veel mogelijk controle houdt. Tijdens deze webinar geeft ISM'er Carmen praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt om je Google Ads-account stapsgewijs naar deze nieuwste Google best practice te transfomeren, zodat je meer tijd overhoudt voor strategische vraagstukken.
Marketing operationele marketing en marketingplanManon Roelandt
Dag -- In deze tweede module over operationele marketing en het marketingplan, vervolledigen we de strategische tools. Uiteindelijk stellen we een marketingplan op dat je in staat stelt op op jaarbasis de bedrijfsactiviteiten te controleren. Veel succes ermee -- AatjeManon
Lessons learned van de implementatie van marketing automationMark van den Berg
Tijdens Multichannel Conference 2015 en het B2B Marketingforum 2015, vertelde ik over de implementatie van marketing automation bij Blinker. Behalve dat Blinker heeft besloten naast e-mail marketing software en diensten ook marketing automation software en diensten aan te gaan bieden, is Blinker zelf zijn eerste klant geworden. Dit betekent dat HubSpot -want Blinker is HubSpot partner geworden- eerst bij de eigen organisatie is geimplementeerd, zodat Blinker zelf een volgende stap kan zetten in zijn inbound marketing strategie en kan leren van de valkuilen, zodat klanten uiteindelijk beter bediend kunnen worden. In deze presentatie de lessons learned van die implementatie. Waar moet je op letten als je met marketing automation aan de slag gaat en wat komt er bij kijken.
Heb je vragen over deze presentatie, mail ze dan naar: marketing@blinker.nl. Wij helpen je graag verder!
Marketing, introductie en basistechnieken geef ik al jaren.
Het is het absolute minimum dat je dient te weten over marketing.
Veel succes ermee
AatjeManon
Nederlandstalig Business Model Canvas Poster, gebaseerd op dat van van bedenker Alex Osterwalder: http://www.slideshare.net/Alex.Osterwalder/business-model-canvas-poster (www.alexosterwalder.com).
Een business model is niets anders dan een weergave van hoe een organisatie geld verdient. Dit kan goed worden beschreven aan de hand van de 9 bouwstenen die geïllustreerd worden met een "business model canvas".
Online marketing strategie opstellen :overbodig of broodnodig?valantic NL
Veel organisaties doen maar wat met online marketing. Kanalen worden ad hoc ingezet of campagnes weer uitgezet omdat ze niet rendabel zijn. Het lijkt wel dat alles zo snel verandert dat een plan maken onbegonnen werk lijkt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zonder een plan en gedegen strategie zal het maximale nooit uit online marketing gehaald worden. Tijdens zijn presentatie vertelde ISM'er Sander Lems welke stappen u moet nemen om tot een gedegen en onderbouwde online marketingstrategie te komen en deze up to date te houden.
De Inbound Marketing Blauwdruk legt een fundament onder je Leadgeneratie ambities en is tevens het vertrekpunt voor het implementeren van Marketing Automation software. Let op dit is een TEMPLATE met fictieve data.
Power slidedeck - voor het vormen van business strategie voor accountantskant...What if Robert
Deze slidedeck laat de essentie van de veranderingen in de markt zien op basis van een 5 krachten analyse van Porter. Aangevuld met de daaruit voortkomende 5 belangrijkste strategische vraagstukken voor accountantskantoren en 26 vragen die kunnen helpen met het beantwoorden van deze vraagstukken.
De strategische accountant - concurrentiestrategie voor accountantskantorenWhat if Robert
De markt is structureel aan het verslechteren. Geen ramp, want goede strategie kan zorgen voor een robuust concurrentievoordeel. Maar wat is dat precies, een robuust concurrentievoordeel? En wanneer heb je dat? Hoe vorm je een strategie die je dit echt kan opleveren? Dit slidedeck is een mooie introductie.
The document discusses the covenant approach used in the Cordillera Highland Agricultural Resource Management Project (CHARMP2) for reforestation and agroforestry. The covenant approach recognizes indigenous communities as managers of watersheds, and engages them through covenants rather than contracts. Covenants are commitments driven by indigenous systems that bind communities long-term to natural resource management. Over 10,000 hectares across 148 barangays have been reforested and placed under community management through this approach. Indigenous practices like the Sapata ritual are incorporated to strengthen community commitment to conservation.
Ģeometriskie pašportreti Balvu pamatskolaGunitaPugeja
This document contains a list of 14 names: Eduards, Katrīna, Kitija, Riĉards, Amanda, Dāvids, Ingars, Evelīna, Niks, Ņikita, Sanija, Eva, Sintija K., and Gerda. The list does not provide any additional context around these names.
Marketing operationele marketing en marketingplanManon Roelandt
Dag -- In deze tweede module over operationele marketing en het marketingplan, vervolledigen we de strategische tools. Uiteindelijk stellen we een marketingplan op dat je in staat stelt op op jaarbasis de bedrijfsactiviteiten te controleren. Veel succes ermee -- AatjeManon
Lessons learned van de implementatie van marketing automationMark van den Berg
Tijdens Multichannel Conference 2015 en het B2B Marketingforum 2015, vertelde ik over de implementatie van marketing automation bij Blinker. Behalve dat Blinker heeft besloten naast e-mail marketing software en diensten ook marketing automation software en diensten aan te gaan bieden, is Blinker zelf zijn eerste klant geworden. Dit betekent dat HubSpot -want Blinker is HubSpot partner geworden- eerst bij de eigen organisatie is geimplementeerd, zodat Blinker zelf een volgende stap kan zetten in zijn inbound marketing strategie en kan leren van de valkuilen, zodat klanten uiteindelijk beter bediend kunnen worden. In deze presentatie de lessons learned van die implementatie. Waar moet je op letten als je met marketing automation aan de slag gaat en wat komt er bij kijken.
Heb je vragen over deze presentatie, mail ze dan naar: marketing@blinker.nl. Wij helpen je graag verder!
Marketing, introductie en basistechnieken geef ik al jaren.
Het is het absolute minimum dat je dient te weten over marketing.
Veel succes ermee
AatjeManon
Nederlandstalig Business Model Canvas Poster, gebaseerd op dat van van bedenker Alex Osterwalder: http://www.slideshare.net/Alex.Osterwalder/business-model-canvas-poster (www.alexosterwalder.com).
Een business model is niets anders dan een weergave van hoe een organisatie geld verdient. Dit kan goed worden beschreven aan de hand van de 9 bouwstenen die geïllustreerd worden met een "business model canvas".
Online marketing strategie opstellen :overbodig of broodnodig?valantic NL
Veel organisaties doen maar wat met online marketing. Kanalen worden ad hoc ingezet of campagnes weer uitgezet omdat ze niet rendabel zijn. Het lijkt wel dat alles zo snel verandert dat een plan maken onbegonnen werk lijkt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zonder een plan en gedegen strategie zal het maximale nooit uit online marketing gehaald worden. Tijdens zijn presentatie vertelde ISM'er Sander Lems welke stappen u moet nemen om tot een gedegen en onderbouwde online marketingstrategie te komen en deze up to date te houden.
De Inbound Marketing Blauwdruk legt een fundament onder je Leadgeneratie ambities en is tevens het vertrekpunt voor het implementeren van Marketing Automation software. Let op dit is een TEMPLATE met fictieve data.
Power slidedeck - voor het vormen van business strategie voor accountantskant...What if Robert
Deze slidedeck laat de essentie van de veranderingen in de markt zien op basis van een 5 krachten analyse van Porter. Aangevuld met de daaruit voortkomende 5 belangrijkste strategische vraagstukken voor accountantskantoren en 26 vragen die kunnen helpen met het beantwoorden van deze vraagstukken.
De strategische accountant - concurrentiestrategie voor accountantskantorenWhat if Robert
De markt is structureel aan het verslechteren. Geen ramp, want goede strategie kan zorgen voor een robuust concurrentievoordeel. Maar wat is dat precies, een robuust concurrentievoordeel? En wanneer heb je dat? Hoe vorm je een strategie die je dit echt kan opleveren? Dit slidedeck is een mooie introductie.
The document discusses the covenant approach used in the Cordillera Highland Agricultural Resource Management Project (CHARMP2) for reforestation and agroforestry. The covenant approach recognizes indigenous communities as managers of watersheds, and engages them through covenants rather than contracts. Covenants are commitments driven by indigenous systems that bind communities long-term to natural resource management. Over 10,000 hectares across 148 barangays have been reforested and placed under community management through this approach. Indigenous practices like the Sapata ritual are incorporated to strengthen community commitment to conservation.
Ģeometriskie pašportreti Balvu pamatskolaGunitaPugeja
This document contains a list of 14 names: Eduards, Katrīna, Kitija, Riĉards, Amanda, Dāvids, Ingars, Evelīna, Niks, Ņikita, Sanija, Eva, Sintija K., and Gerda. The list does not provide any additional context around these names.
The 10 Health Commandments provide rules for students to follow to maintain good health, including eating fruits, drinking water, exercising, dressing for the weather, sleeping 8 hours per night, washing hands, visiting doctors regularly, spending free time outside, spending time with family, reducing stress by smiling, and being healthy in general.
Mott MacDonald is hiring for various engineering roles in multiple UK cities. Positions include administration assistants, engineers specializing in civil, structural, bridge, railway, heavy civils, mechanical, electrical, highways and more. Candidates should apply on the company's careers website, providing the relevant job number.
This document is a curriculum vitae for Ibrahim M. Elgarya, a senior registrar plastic surgeon. It outlines his personal details, education history, qualifications, posts, clinical experiences, and research. He received his MSc and MRCS Eng in 2003 and 2007, respectively. Currently, he works as a senior registrar plastic surgeon at King Fahad Hospital in Medina, Saudi Arabia, where he has worked in plastic surgery since 2005. His clinical experiences include trauma, burns, breast and body contouring surgery, and reconstruction procedures. He has also conducted research on burn treatment and reconstruction techniques.
290 Clubhouse Ridge Hedgesville WV 25427 For more information about this lovely home in Hedgesville, contact The Linda Kilroy Team at ERA Liberty Realty.
The document provides an overview of the DISC behavioral assessment. It describes the four dimensions assessed - Decisive (D), Interactive (I), Stability (S), and Cautious (C). It then provides a summary of an individual's natural and adaptive behavioral styles based on their scores on the four dimensions. The individual's natural style reflects their most authentic self, while their adaptive style reflects how they behave when feeling observed.
The Northern Smallholder Livestock Commercialization Project (NSLCP) aims to raise rural incomes in 4 provinces in northern Laos by strengthening the capacity of smallholder livestock producers and agribusinesses. The project will provide training, improve infrastructure along the supply chain, and increase access to credit over a 6 year period with a total budget of $31.46 million from the Asian Development Bank, International Fund for Agricultural Development, and Government of Laos. Implementation has begun with the establishment of management structures, baseline surveys conducted, and credit services continuing from a previous project.
This document is an investor presentation for Battery Energy Storage Systems - Technologies LLC (BESS-tech). It summarizes BESS-tech's vision to improve lithium-ion battery performance and lower costs by using silicon in the anode. Current battery limitations like insufficient energy, slow charging, and high costs are outlined. BESS-tech has developed a unique silicon nanomaterial, received patents and grants, and has customer programs underway. Its technology enhances battery metrics like lifetime, charging time and energy capacity while lowering production costs. BESS-tech plans to license its technology and pursue a fabless business model, projecting rapid revenue growth and job creation in New York's Southern Tier region over the next 5 years.
Duidelijkheid over wat er aan de processen en verantwoordelijkheden binnen de marketingfunctie moet veranderen, voorkomt desinvesteringen door het falen van aangekochte moderne en soms dure marketingsoftware. Daarom starten we deze blogreeks aan de basis, met het meest heikele punt: de organisatie.
De praktische tool voor het bepalen van de strategie van het bedrijf!! Het helpt je om snel inzicht te krijgen in het heden, de omgeving en de toekomst. En niet alleen jij, maar het hele team heeft er voordeel bij. Je praat uiteindelijk dezelfde taal en dat communiceert toch niet iets gemakkelijk!!
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingNikki de Kok
Gastcollege over Digital Marketing en een deep dive Automated Trading / Real Time Bidding voor 4e jaars minor International Marketing & Sales op de HES Hogeschool Rotterdam.
Hoe dit Brabantse familiebedrijf met een Adwords advertentie en een nieuwe webpagina, Per Week structureel 28 gespecificeerde offerte aanvragen - en euro 79.635 extra omzet krijgt"
http://www.online-actie.nl
Marketing, introductie en basistechnieken geeft je de absolute basis om je zaak of KMO een boost te geven.
Marketing basisprincipes versterken je naambekendheid en geven je een hogere ROI waar andere bedrijven falen
Veel succes ermee
De succesformule voor online omzetgroei bij B2B commerce organisatieBBPMedia1
Voor B2B organisaties is het lastig om campagnes te doen op de zakelijke doelgroep als de webshop achter een inlog zit. In deze sessie laat Dyon zien hoe je dit optimaal kan doen en zeer rendabele campagnes op kan zetten om je B2B commerce site bij de juiste doelgroepen onder de aandacht te krijgen. Daarnaast komen aan bod:
-Hoe een B2B commerce marketingstrategie op te zetten en te implementeren
-Hoe je leads in 5 stappen kunt upgraden tot top klant.
-Waar je moet beginnen en waar je grootste potentie ligt
Concrete B2B commerce cases van o.a. Stiho, TWM, Royal Brinkman, Telecom Hunter, Unilever Foodsolutions en STARXX.
Het business model cavans model met nederlandse toelichting en uitleg in de verschillende velden. Tip print het op A3 uit als je er mee aan de slag gaat.
Copernica Seminar Marketingsucces met CrossDMCopernica BV
Woensdag 20 juni jl. heeft Copernica een succesvol seminar gehouden met het thema 'Marketingsucces met CrossDM'. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en direct toepasbare tips kregen de aanwezigen inzicht in verbeterpunten voor hun eigen marketingactiviteiten. Meer op de site van Copernica: http://www.copernica.nl
Stappenplan voor Effectieve Online Marketing
Praktisch stappenplan voor effectieve online marketing. Ontdek dat je “Business als Merk” als rode draad dwars door je online marketing heenloopt en daarom een onmisbare en bepalende factor vormt binnen het geheel van je marktbewerking.
Als je ondernemingsresultaten tegenvallen, kijk dan nog eens goed naar de kwaliteit van je marketing: is deze wel onderscheidend genoeg?
Stappenplan:
1. Je doelgroep door en door kennen
2. Ontwikkel je onderscheidende Merk (je Brand)
3. Je totale website “Brandproof” maken
4. Bouw een interessant prospectbestand op
5. Creëer een vertrouwensband
6. Stel de perfecte multimedia mix samen
7. Plan Do Check & Act
8. Online marketing: ga voor absolute TOPkwaliteit
De “buyers’ Journey” is veranderd en daarbij de rol van verkoper. De verkoper die aantoonbaar waarde toevoegt aan de “Customers’ Journey” en zich verdiept in Customer Value Points heeft een grotere kans van slagen om de migratie van contact naar klant met succes te volbrengen en daarmee een duurzame relatie met de klant te hebben.
Bent u al in staat geweest om uw business model te transformeren naar het ser...René Musch
Servitization is een begrip dat al heel wat jaren rond waait en steeds meer wordt toegepast. Zal servitization de traditionele service doen verdwijnen en de bedrijven daarmee ook ? Wat zijn de risico's van servitization. Wat brengt de toekomst ?
1. • Bepaal uw eigen waardeproposities
waarmee u de doelgroep aanspreekt.
Deze kunnen het beste omschreven
worden als de redenen waarom uw
doelgroep zaken met u zou doen. Ver-
taal die naar uw onderscheidende ver-
mogen en toegevoegde waarde.
• Om goede waardeproposities te bepa-
len, zult u uw eigen kracht en zwakte
moeten kennen ten opzichte van die
van de concurrentie. Het is logisch om
te denken dat u uw kracht moet bena-
drukken. Dat hoeft echter alleen als de
elementen daarvan belangrijk zijn voor
uw doelgroep. Presteert u zwak op de
waarde-elementen, dan heeft u de
keuze om uw zwakte te verbeteren of
om u te richten op een andere markt
of doelgroep, waar uw kracht beter tot
zijn recht komt.
3ETERE STRATEGIE NA TOEPASSING MARKETING FRAMEWORK-METHODE
Nu ook de P van
performance
Bij veel organisaties heerst steeds meer het besef dat men
'iets' aan de marketing moet verbeteren. De aloude mond-tot-
mondreclame en het plaatsen van een advertentie in een
bedrijvengids is niet meer voldoende om de organisatie te
voorzien van nieuwe klanten en orders. Het gaat er dus om
een strategie te vinden die past bij de huidige tijd en die u een
constante stroom van nieuwe prospects oplevert.
Een succesvolle marketingstrategie bevat
een consistente en repeterende mix van
activiteiten die een constante stroom van
nieuwe prospects opleveren. Succesvolle
organisaties hanteren een uitgekiende
marketingstrategie waarbij ze uitgaan van
twee principes, namelijk 'profiling' en
'leadgeneration' . Het op de juiste manier
profileren van de zogenaamde 'value pro-
Hoe profileert u zich op
de juiste manier binnen
uw doelgroep?
positions' (waarom is uw product het
beste?) betekent het vertalen van uw
(generieke) waardepropositie naar een op
de doelgroep gerichte boodschap, met als
resultaat een consistente stroom pros-
pects. Hoe profileert u zich op de juiste
manier binnen uw doelgroep en hoe
bepaalt u de waardeproposities? Om die
vraag te kunnen beantwoorden, is het
zaak om te bepalen op welke doelgroep-
(en) u uw profileringscampagnes moet
m MARKETING RENDEMENT 1-2011
richten. Een toepassing om op een prag-
matische manier een consistente, syste-
matische en action-based marketing-
strategie op te zetten is de 'Marketing
Framewerk- methode'.
Consistent
De vijf stappen van deze methode zien er
als volgt uit
• Identificeer de doelgroep(en).
• Bepaal de grootte van de totale
markt en de grootte per segment en
doelgroep(en) waarop u zich wilt
gaan richten. Definieer de doelgroe-
pen met hun kenmerken, eigen-
schappen, waarde-elementen en ove-
rige zaken, zoals brancheorganisa-
ties, communities, vakbladen, web-
sites, sleutelpersonen enzovoorts.
• Waarde-elementen zijn de onder-
scheidende kenmerken in de waar-
depropositie die voor de doelgroep
relevant zijn, zoals 7X24 uur service-
verlening of het daadwerkelijk oplos-
sen van een probleem binnen x uur.
• Onderzoek de concurrentie en bepaal
hun kracht en zwakte. Dit moet vooral
gericht zijn op de waarde-elementen.
Voorspellingen doen
over gebeu rtenissen in
de toekomst
• U moet op de hoogte zijn van wat er
zich afspeelt binnen uw doelgroep en
wanneer. Maak dus een lijst van alle
gebeurtenissen en activiteiten die jaar-
lijks binnen uw doelgroep georgani-
seerd worden.
• Bepaal aan welke activiteiten u wilt
deelnemen. Zet deze in een planning.
De afweging voor deelname mag niet
bepaald worden door de kosten, maar
door de opbrengsten. Een verwachte
2. Misser kost veel geld
Een organisatie schreef zich in voor de
Industrial Maintenance-beurs in de Jaar-
beurs. Deze beurs duurde vier dagen en
de organisatie had een aanzienlijke
stand gehuurd, compleet met stand- _
bouw. De stand werd elke dag bemand
door drie mensen. Op de laatste dag
waren de verkopers echter enorm gede-
motiveerd. Er waren maar enkele leads
gescoord en er waren weinig bezoekers
op de stand. Achteraf bleek dat de doel-
groep van deze organisatie de stand-
houders zelf waren en die hadden het te
druk met het ontvangen van de beurs-
bezoekers in hun eigen stand.
Aard
De organisatie had zich van tevoren dus
beter moeten laten inlichten over de
aard en de doelgroep van de beurs. Dan
had ze waarschijnlijk geconcludeerd dat
beursbezoek een betere oplossing was
geweest dan zelf standhouder te zijn.
Deze misser kostte de organisatie ruim
€ 50.000. De betreffende directeur Mar-
keting & Sales is dan ook niet meer
werkzaam binnen deze organisatie.
positieve ROl is een goede indicator
om een campagne uit te voeren.
Belangrijk is ook zelf activiteiten te ini-
tiëren.
Wanneer u dit systeem eenmaal heeft
geïmplementeerd en een goede historie
heeft opgebouwd van gebeurtenissen uit
het verleden, kunt u deze gebruiken als
vergelijkingsmateriaal om voorspellingen
te doen over gebeurtenissen in de toe-
komst. Dit is de basis voor een voorspel-
baar marketingbudget met bijbehorende
ROL Wat kunt u hier nu van opsteken?
• Het toepassen van een gedegen metho-
de voor het opzetten en meten van
marketingcampagnes, zoals de Marke-
ting Framework-methode, werpt zijn
vruchten af.
Marketingcampagnes die geen positieve
ROl opleveren, kunt u beter vermijden.
Internet en social networking zijn niet
meer weg te denken uit marketing-
Rekenvoorbeeld van een marketingactiviteit
De volgende aspecten vertellen u of een
marketingcampagne succesvol is of niet.
• Cost Per Lead (CPL). De investering in
de campagne en het aantal gegenereer-
de leads leveren een kostprijs per lead
op. Deze lead is echter nog geen klant;
u zult daar dus nog moeite voor moe-
ten doen.
• Cost Per Conversion (CPC). Het aantal
gegenereerde leads, het aantal nieuwe
klanten of orders geeft het secringsper-
centage aan van de leads die tot een
opdracht hebben geleid.
• Cost To Acquire (CTA). Het totaalbe-
drag aan investeringen in marketing-
campagnes; het totale aantal nieuwe
klanten of orders geeft de marketing-
performance weer.
Dit gevat in een rekenvoorbeeld levert het
volgende op.
Een leverancier en installateur van aircon-
ditioningsystemen richt zich op het mkb
binnen zijn regio dat zo'n 12.000 adres-
sen bevat binnen de doelgroep. Om de
verkoop een flinke zet te geven, start hij
een marketingcampagne. Dit doet hij
door een banner te plaatsen op een regio-
nale ondernemerssite. Hij combineert dit
met het regelmatig plaatsen van artikelen
omtrent airconditioningvraagstukken
(education-based marketing), want een
onderzoekje heeft uitgewezen dat alle
ondernemers regelmatig communiceren
via deze site. De banner en de artikelen
kosten hem € 1.000 euro per maand, en
het levert hem gemiddeld zes leads per
maand op.
De CPL = (12 x 1.000) / (12 x 6) =
€ 166,67
Dit levert hem gemiddeld twee orders per
maand op.
CPC = (12 x 6) / (12 x 2) = 30%
Hieruit kan men de CTA afleiden = (12 x
l.000) / (12 x 2) = € 500,-
De gemiddelde winst per airco inclusief
installatie is € 1.200,-
Hij moet dus tien orders scoren om
'break even' te spelen.
De ROl = (12 x l.000) / (2 x 1.200) =
5 maanden
Investeren in de juiste marketingcampag-
ne kan dus lucratiefzijn. Investeren in
een verkeerde marketingcampagne kan
veel geld kosten en levert niets op.
campagnes. Meer dan de helft van de
doelgroep verzamelt op internet infor-
matie over aankopen. Ook put men
daar uit de bronnen die het dichtst bij
de doelgroep staan en makkelijk toe-
Zorg voor
referenties op
uw website
gankelijk zijn, zoals communities,
socialenetwerksites, zoekmachines
enzovoorts.
• Uw onderscheidende vermogen en uw
toegevoegde waarde kunt u het beste
laten zien met 'education-based-marke-
ting'. Plaats dus artikelen, white papers
en discussies op de websites waar uw
doelgroepen komen of naartoe geleid
worden.
• Zorg voor referenties op de eigen web-
site. Succes trekt aan! Plaats vooral ver-
halen van succesvolle dienstverlening
en de voordelen die de klant daarmee
heeft behaald. Daarnaast zijn referen-
ties van de prestaties van uw organisa-
tie erg belangrijk. Dit geeft namelijk
een inkijkje in de betrouwbaarheid van
uw service na de aanschaf.
• Zie uw service als de vijfde P van de
marketingmix. En wel de P van perfor-
mance!
René Musch is marketingexpert voor profes-
sional Service Organisaties bij Bios Consul-
tancy BV en trainer en implementator van
de Marketing Framework-methode,
r.musch@biosconsultancy.nl
René Barendrecht is Managing Consultant
bij Berenschot, r.barendrecht@berenschot.nl
·MARKETING RENDEMENT 1-2011