2. Sander Gielen
● Paaspop Event - Marketing
Medewerker
● Google Teleperformance -
Online (SEA) Strategist
● Happy Idiots - SEA Specialist
● Freelance Digital Marketeer
● Yonego - Head of PPC
8+ jaar ervaring in SEA & digital
marketing
3. Wat leer je tijdens deze training?
● Je kent de belangrijkste SEA-functionaliteiten en kunt basiscampagnes opzetten
● Je kunt de juiste zoekwoorden voor een campagne achterhalen
● Je weet die zoekwoorden te gebruiken om effectieve advertentieteksten te schrijven
● Je bent in staat om je advertentiebudget effectief te benutten
● Je kunt campagnes monitoren en sturen op resultaten die bijdragen aan de doelstellingen
Oftewel: wat zou je na de training dus moeten kunnen?
4. ...En wat leer je niet tijdens deze training? ;)
● Gebruik van nuttige (externe) tooling zoals GTM, GDS, Channable, AdCalls, VWO, Adobe Analytics, etc.
● Geavanceerde campagne onderdelen opzetten zoals dynamic remarketing a.d.h.v. een custom data layer, Google
Shopping in query sculpting structuur, etc.
● Opzet van customized SEA toepassingen middels scripting en/of API koppeling.
● Inzet van Google Marketing Platform onderdelen zoals SA360.
● Advanced Analytics implementaties om je campagnes beter te kunnen beoordelen.
● Gebruik van third-party data bronnen zoals EDM, Digital Audience, Squeezely, etc.
Kortom: we hebben slechts een uur, en het is een basistraining waarna je dus ook met de basis aan de slag kan.
Oftewel: wat kun je hierna nog niet?
9. Introductie
● SEA = Search Engine Advertising
● Betaald adverteren via zoekmachines zoals Google. Maar ook Bing, Yandex, Baidu, Ecosia, DuckDuckGo, etc.
● Google heeft in NL zo’n 90% marktaandeel. Om deze reden gaan we het vandaag vooral over Google Ads hebben.
● Google Ads ≠ SEA
● Google Ads 2019 ≠ Google AdWords 2000
● Mogelijkheden 2019: GDN, GSP, YouTube, Shopping, etc.
● We gaan het vandaag echter vooral hebben over SEA. Basisuitleg over andere mogelijkheden van Google Ads.
Definitie SEA
11. Introductie
Waarom kiezen voor SEA?
● Hoge relevantie: aanwezig zijn wanneer een potentiële koper op zoek is naar een specifiek product/
dienst
● Betere posities innemen in zoekresultaten (aanvullend op SEO)
● Eenvoudig opschalen: starten kan al met een klein budget
● Flexibel en snel: gemakkelijk advertentievarianten laten zien op basis van (tijdelijke) acties
● Zeer gerichte targetingmogelijkheden om een specifieke doelgroep te bereiken
Voordelen SEA
14. Introductie
Vertoningen
Klikken
CTR
CPC bod
Kosten
Zoekwoord
Zoekterm
Absolute aantal advertentievertoningen
Absolute aantal advertentieklikken
= klikken / vertoningen
Maximaal bod per klik
Advertentiekosten n.a.v. gegenereerde klikken
Woord waar je op gevonden wilt worden
Woord waar je op gevonden wordt
Begrippen SEA
https://www.yonego.com/nl/marketingtermen/
15. Introductie
Conversies
Transacties
Conversieratio (CR)
CPA
ROAS
CPM
CPV
Uiteindelijke doel op je website
absolute aantal unieke transacties (GA)
= conversies / klikken
Cost Per acquisition = kosten / transacties
= opbrengst / kosten (Return on ad spend)
= kosten / vertoningen * 1.000 (Cost Per Mille)
Cost per view
Begrippen SEA
https://www.yonego.com/nl/marketingtermen/
17. Introductie
● Google Search
● Google Search (google.com, google.nl, etc.)
● Search Partners (bijv. ask.com, about.com cnn.com, etc.)
● Google Display
● GDN
● Gmail Sponsored Promotions
● Google Shopping
● Google Video
● YouTube
● GDN
● Universal App (Play Store, multi-channel)
Splits Search en Display altijd op in verschillende campagnes.
Campagnetypen binnen Google Ads
20. Zoektypen
Match Type
broad match
broad match modifier (BMM)
phrase match
exact match
-negative
Keyword
gemotiveerd personeel
+gemotiveerd +personeel
“gemotiveerd personeel”
[gemotiveerd personeel]
-gratis
Voor zoekwoorden
24. Structuur
● Het opzetten van een nieuwe Google Ads zoekcampagne start altijd met zoekwoordonderzoek via bijv. de
Keyword Planner
● Inzichten vanuit de Keyword Planner
● Nieuwe zoekwoorden
● Mogelijk zoekvolume
● Concurrentie
● Inschatting van de CPC
● Belangrijk om te letten op voldoende zoekvolume (>100 zoekopdrachten per maand)
● Inschatting CPC om budget te berekenen
Zoekwoordonderzoek
26. Analyse
● Liefst wekelijks of tweewekelijks
● Analyse in de BMM campagne
● Spotten van converterende parels die nog niet exact bijgebouwd zijn
● Uitsluiten van irrelevante zoektermen op basis van lijsten
● Exact match campagne benutten voor converterende zoekwoorden
● Sorteer op vertoningen
● Relevant zoekwoord => uitbouwen in exacte campagnes of meer focus via hogere biedingen
● Irrelevant zoekwoord => uitsluiten
Harvesting
29. Structuren
Ad teksten (ETA)
Kop 1 (30 tekens)
Kop 2 (30 tekens)
Kop 3 (30 tekens)
Pad 1 & 2 (elk 15 tekens)
Probeer het zoekwoord terug te laten komen in de
advertentietekst (maar voorkom keyword stuffing)
● Advertentie relevantie
● Verwachte CTR
● Relevante landingspagina
Beschrijvingsregel 1 (90 tekens)
Beschrijvingsregel 2 (90 tekens)
30. Structuren
Ad teksten (RSA)
Min. 3, max. 15 koppen
(30 tekens)
Min. 2, max. 4 beschrijvingsregels
(90 tekens)
Pad 1 & 2
(elk 15 tekens)
Probeer het zoekwoord terug te laten komen in de
advertentietekst (maar voorkom keyword stuffing)
● Advertentie relevantie
● Verwachte CTR
● Relevante landingspagina
36. Quality score
● QS wordt toegekend aan zoekwoorden om de
relevantie van een zoekwoord in te kunnen
schatten.
● Hierbij wordt gekeken naar:
● Prestatie van de landingspagina
● CTR zoekwoorden
● Advertentie relevantie
Op basis van deze QS worden o.a. bepaald
● Advertentiepositie (Ad Rank)
● Actual CPC
Onderdelen
37. Quality score
Ad rank
Max. CPC bid x Quality Score = Ad Rank
Max. CPC QS Ad Rank Actual CPC
Advertiser A € 2,00 10 20 16/10+0,01 = € 1,61
Advertiser B € 4,00 4 16 16/10+0,01 = € 3,01
Advertiser C € 6,00 2 12 16/10+0,01 = € 4,01
Advertiser D € 8,00 1 8 minimum bid
38. Quality score
Ad rank
Max. CPC bid x Quality Score = Ad Rank
Max. CPC QS Ad Rank Actual CPC
Advertiser A € 2,00 10 20 16/10+0,01 = € 1,61
Advertiser B € 4,00 4 16 12/4+0,01 = € 3,01
Advertiser C € 6,00 2 12 8/2+0,01 = € 4,01
Advertiser D € 8,00 1 8 maximum bid
56. Samenvatting SEA training - basis
● Doe eerst een stapje terug voor je aan de slag gaat met SEA.
● Waarom gaan we dit doen? Wat zijn de KPIs? Wanneer is het een succes? Wat doen we nog meer?
● Zorg voor een strakke accountstructuur.
● Zorg voor een complete accountstructuur.
● Campagnes, ad groups, min. 3 ads, extensies, doelgroepen, locaties, talen.
● Quality score = key!
● Implementeer de juiste conversies (micro & macro).
● Optimaliseer alleen op basis van significante data. Focus niet op onderdelen met lage volumes.
● Automatiseer biedingen zo snel mogelijk - maar let op dat er voldoende data aanwezig is.
● Denk na over attributie: last-click is vrijwel nooit een goede keuze.
Belangrijkste punten