SlideShare a Scribd company logo
1 of 54
HOSPITAL MESRA IBADAH
KURSUS PERAWATAN
IBADAH PESAKIT
DR NUR HANISAH
Pegawai Perubatan Siswazah
#HOSPITALTARBIAH
DR NUR HANISAH
SOLAT PESAKIT,
TANGGUNGJAWAB
SIAPA?
Of course la Ustaz kita!
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu
ajar tu!
Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu
ajar tu!
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
BERHENTI
BERI
ALASAN!
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
Of course la Ustaz kita!
Hmm… ahli keluarga tu apa
functionnya?
Kita sibuk, mana ada masa.
Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah,
tak retilah nak bagi ceramah bagai…
Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu
ajar tu!
Isu biasa…
SUCI DALAM SIMEN
"Pakcik, minta maaf saya tanya sikit. Pakcik solat
macam mana sepanjang duduk di wad ni?"
"Pakcik tak solat."
As expected.
Tapi. Jujurnya dia! Bagus betul.
"Nanti balik pakcik qadha'," sambung dia sebelum
saya sempat berkata apa-apa.
"Oh... ikutkan pakcik, solat walaupun sakit tetap
wajib. Sebab tu Allah bagi rukhsah, kan? Ada
keringanan untuk kita guna. Kalau bukan sekarang,
bila lagi nak praktikkan?“
"Iya. Tapi pakcik susah nak ambil wuduk. Tak ada
orang jaga."
Saya pandang balutan simen di tangan kanannya.
Benar. Agak mustahil untuk dia ambil wuduk sendiri.
"Oh. Isteri pakcik mana?"
"Tak ada. Kat rumah ada anak kecil."
"Oh... hmm. Pakcik tahu tak? Kalau tinggal solat
waktu sakit, sama macam tinggal solat dengan
sengaja sebenarnya. Tetap berdosa!"
"Tahu... pakcik kalau sihat, pergi solat kat masjid."
"Oh. Lepas tu? Rugilah pakcik kalau tinggal solat
sebab sakit je. Sedangkan Allah bagi ujian ni nak
tengok kita makin dekat ke makin jauh dengan Dia."
Dia tersenyum kelat mendengar celoteh daripada
seorang doktor muda.
"Iya... Ayah pakcik pun ada pesan juga. Dia imam
masjid."
"Oh. Dia ada beritahu kena solat walaupun sakit?"
"Ada... tapi itulah. Kita ni yang degil kan."
"Pakcik solatlah ya. Ambil wuduk setakat yang boleh
kena. Emm. Saya nak tolong pakcik ambilkan wuduk
pun susah juga kan... Nak pakai glove apa semua."
Tapi dalam hati sebenarnya, memang tak logik kalau
saya ambilkan wuduk untuk dia. Ish! Bahaya!
Akhirnya, ceramah ringkas saya berakhir tanpa solusi.
Siapa nak ambilkan wuduk dia?
'Ah sudah! Aku pung pang pung pang suruh patient
solat. Ni dia nak solat, macam mana?'
Mata galak mencari kewujudan mana-mana lelaki di
wad itu.
'Ya Allah. Permudahkanlah pesakit ini untuk tunaikan
solat.'
Tiba-tiba, muncul seorang PPK lelaki yang kebetulan
masuk ke dalam wad itu.
Saya pun apa lagi! Terus menegur dia yang laju
berjalan tanpa melihat kanan dan kiri.
"Encik!"
Dia terkejut.
"Nak minta tolong ambilkan wuduk sorang patient boleh
tak? Kesian dia. Nak solat. Tapi tak ada orang boleh
tolong ambilkan wuduk. Encik tolong wudukkan dia pakai
spray je."
"Oh! Boleh!"
Saya pun tersenyum bukan main lebar.
Mission accomplished!
One patient's solat saved!
'Ya Allah. Berilah pahala berganda buat encik yang
membantu ambil wuduk pesakit ini.'
'Ya Allah, berilah pahala buat aku atas setiap
pergerakan pakcik menunaikan solat. Berilah dia
hidayah agar dapat menjaga solat ketika sakit.'
Biarlah tangan disimen.
Jangan sampai hati ikut tersimen.
.
.
Nur Hanisah
Doktor Simen
How to start?
Begin with the end in
mind…
Dari Ibnu Umar RA dari Nabi SAW sesunggguhnya bersabda: sesungguhnya
Rasulullah SAW bersabda: setiap orang adalah pemimpin
dan akan diminta pertanggungjawaban atas
kepemimpinannya. Seorang kepala negara adalah pemimpin
atas rakyatnya dan akan diminta pertanggungjawaban perihal rakyat yang
dipimpinnya. Seorang suami adalah pemimpin atas anggota keluarganya
dan akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri adalah
pemimpin atas rumah tangga dan anak-anaknya dan akan ditanya perihal
tanggungjawabnya. Seorang pembantu rumah tangga adalah bertugas
memelihara barang milik majikannya dan akan ditanya atas pertanggung
jawabannya. Dan kamu sekalian pemimpin dan akan ditanya atas
pertanggungjawabannya (HR. Muslim).
Selit
mana
yang
boleh
Selit
mana
yang
boleh
• Dressing pesakit
• Ambil darah
• Review pesakit
• Orientasi masuk wad
• Bed-making
• Serve diet
• Sebelum tolak ke OT
• Ambil vital signs
Pandai
tackle
Pandai
tackle
• Tunjuk mudah
• Cerita kesan solat
• Jiwa lebih tenang
• Badan banyak bergerak (Fisioterapi)
• Paru-paru berkembang (Spirometri)
• Cepat sihat
• Puji
• Tackle ahli keluarga
Skrip Mudah Ajak
Pesakit Solat
Solat itu wajib,
walau ketika sakit.
1. Ambil wuduk setakat
yang wajib.
2. Gunakan spray
untuk berwuduk.
3. Solat jama'.
4. Pembalut bukan
halangan.
5. Sakit Bukan Kotor.
6. Hadap Kiblat.
SOLAT PESAKIT,
TANGGUNGJAWAB
SIAPA?
SOLAT PESAKIT,
TANGGUNGJAWAB
SIAPA?KITA
Dr Nur Hanisah
Doktor . Penulis . Penceramah
Follow:
Facebook: Nur Hanisah
Instagram: dr.nur.hanisah
Twitter: dr.nur.hanisah
Untuk sebarang jemputan/urusan,
Sila whatsapp nombor berikut: 012-9216744
atau emel kepada nurhanisahzainoren@gmail.com
Kursus perawatan ibadah pesakit

More Related Content

What's hot

Syarahan: kebersihan lambang keimanan
Syarahan: kebersihan lambang keimananSyarahan: kebersihan lambang keimanan
Syarahan: kebersihan lambang keimanan
shafikah zakaria
 
Doa perpisahan guru besar
Doa perpisahan guru besarDoa perpisahan guru besar
Doa perpisahan guru besar
mamatubai09
 
Doa sempena mesyuarat pibg
Doa sempena mesyuarat pibgDoa sempena mesyuarat pibg
Doa sempena mesyuarat pibg
yub_lang
 
Makanan Halal & Haram
Makanan Halal & HaramMakanan Halal & Haram
Makanan Halal & Haram
Diyana Yie
 
Beriman kpd rasul
Beriman kpd rasulBeriman kpd rasul
Beriman kpd rasul
puyah87
 
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.docTeks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
juwairiah3
 

What's hot (20)

TEKS BILAL KETIKA KHUTBAH JUMAAT
TEKS BILAL KETIKA KHUTBAH JUMAATTEKS BILAL KETIKA KHUTBAH JUMAAT
TEKS BILAL KETIKA KHUTBAH JUMAAT
 
Ppt salat jenazah
Ppt salat jenazahPpt salat jenazah
Ppt salat jenazah
 
Syarahan: kebersihan lambang keimanan
Syarahan: kebersihan lambang keimananSyarahan: kebersihan lambang keimanan
Syarahan: kebersihan lambang keimanan
 
Hadith 40 susunan imam an nawawi
Hadith 40 susunan imam an nawawiHadith 40 susunan imam an nawawi
Hadith 40 susunan imam an nawawi
 
Kertas kerja-amali-sembelihan
Kertas kerja-amali-sembelihanKertas kerja-amali-sembelihan
Kertas kerja-amali-sembelihan
 
03 bab taharah 1
03 bab taharah 103 bab taharah 1
03 bab taharah 1
 
Solat dalam membentuk peribadi muslim presentation
Solat dalam membentuk peribadi muslim   presentationSolat dalam membentuk peribadi muslim   presentation
Solat dalam membentuk peribadi muslim presentation
 
ATURCARA MAJLIS PERTUNANGAN.docx
ATURCARA MAJLIS PERTUNANGAN.docxATURCARA MAJLIS PERTUNANGAN.docx
ATURCARA MAJLIS PERTUNANGAN.docx
 
Kenapa perlu solat
Kenapa perlu solatKenapa perlu solat
Kenapa perlu solat
 
Doa perpisahan guru besar
Doa perpisahan guru besarDoa perpisahan guru besar
Doa perpisahan guru besar
 
Apa erti saya menganut islam - Fathi Yakan
Apa erti saya menganut islam - Fathi YakanApa erti saya menganut islam - Fathi Yakan
Apa erti saya menganut islam - Fathi Yakan
 
Teks Pengacara Majlis Perasmian Penutupan Program
Teks Pengacara Majlis Perasmian Penutupan ProgramTeks Pengacara Majlis Perasmian Penutupan Program
Teks Pengacara Majlis Perasmian Penutupan Program
 
Doa sempena mesyuarat pibg
Doa sempena mesyuarat pibgDoa sempena mesyuarat pibg
Doa sempena mesyuarat pibg
 
Bab solat
Bab solatBab solat
Bab solat
 
Slide Kem Bestari Solat Siri Ke-3 Tahap 1
Slide Kem Bestari Solat Siri Ke-3 Tahap 1Slide Kem Bestari Solat Siri Ke-3 Tahap 1
Slide Kem Bestari Solat Siri Ke-3 Tahap 1
 
Imam
ImamImam
Imam
 
Makanan Halal & Haram
Makanan Halal & HaramMakanan Halal & Haram
Makanan Halal & Haram
 
Beriman kpd rasul
Beriman kpd rasulBeriman kpd rasul
Beriman kpd rasul
 
SOLAT JEMAAH
SOLAT JEMAAHSOLAT JEMAAH
SOLAT JEMAAH
 
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.docTeks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
Teks Pengacaraan Majlis Perpisahan perpindahan.doc
 

Similar to Kursus perawatan ibadah pesakit

Ampunkan aku (cerpen) untuk ha
Ampunkan aku (cerpen) untuk haAmpunkan aku (cerpen) untuk ha
Ampunkan aku (cerpen) untuk ha
Ina Osman
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Operator Warnet Vast Raha
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Operator Warnet Vast Raha
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Operator Warnet Vast Raha
 
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalinPercakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
Operator Warnet Vast Raha
 
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
SMPN 1 Cikidang
 
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
10 Dosa Besar
 
Kisah bakal seorang ayah
Kisah bakal seorang ayahKisah bakal seorang ayah
Kisah bakal seorang ayah
mandina
 
Sahabat dari dunia lain
Sahabat dari dunia lainSahabat dari dunia lain
Sahabat dari dunia lain
indaheja
 
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
TatiNurhayati4
 
Kuntil jatoh cinta' new
Kuntil jatoh cinta' newKuntil jatoh cinta' new
Kuntil jatoh cinta' new
sela apriyani
 

Similar to Kursus perawatan ibadah pesakit (20)

Ampunkan aku (cerpen) untuk ha
Ampunkan aku (cerpen) untuk haAmpunkan aku (cerpen) untuk ha
Ampunkan aku (cerpen) untuk ha
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
 
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimesterAnamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
Anamnesa pada kunjungan awal ibu hamil trimester
 
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalinPercakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
Percakapan konseling antara bidan dengan pasien pada ibu bersalin
 
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
Sebuah cerita untuk berhenti meroko ( the story to stop smoking )
 
Ustad yusuf mansur
Ustad yusuf mansurUstad yusuf mansur
Ustad yusuf mansur
 
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
Zina Menutup Pintu Rezeki (Revisi 2014) - 10 Dosa Besar - Tausiyah Ustad Yusu...
 
Bila Kita Bersyukur [Cerpen ARKI 2016]
Bila Kita Bersyukur [Cerpen ARKI 2016] Bila Kita Bersyukur [Cerpen ARKI 2016]
Bila Kita Bersyukur [Cerpen ARKI 2016]
 
Kisah bakal seorang ayah
Kisah bakal seorang ayahKisah bakal seorang ayah
Kisah bakal seorang ayah
 
Kliping cerpen
Kliping cerpenKliping cerpen
Kliping cerpen
 
21 formula-hidup-luar-biasa-(ebook)
21 formula-hidup-luar-biasa-(ebook)21 formula-hidup-luar-biasa-(ebook)
21 formula-hidup-luar-biasa-(ebook)
 
Sahabat dari dunia lain
Sahabat dari dunia lainSahabat dari dunia lain
Sahabat dari dunia lain
 
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
(Kel 1) [3 c]naskah roleplayer gg psikososial
 
Kuntil jatoh cinta' new
Kuntil jatoh cinta' newKuntil jatoh cinta' new
Kuntil jatoh cinta' new
 
Tiba tiba
Tiba tibaTiba tiba
Tiba tiba
 
Titik refleksi
Titik refleksiTitik refleksi
Titik refleksi
 
Kesehatan Rohani.pptx
Kesehatan Rohani.pptxKesehatan Rohani.pptx
Kesehatan Rohani.pptx
 
Ibu hamil
Ibu hamilIbu hamil
Ibu hamil
 
Teruntuk dikau
Teruntuk dikauTeruntuk dikau
Teruntuk dikau
 

More from hanisahwarrior

PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
hanisahwarrior
 

More from hanisahwarrior (20)

SCROTAL SWELLING
SCROTAL SWELLINGSCROTAL SWELLING
SCROTAL SWELLING
 
MOOD DISORDERS
MOOD DISORDERSMOOD DISORDERS
MOOD DISORDERS
 
Preoperative Preparations
Preoperative PreparationsPreoperative Preparations
Preoperative Preparations
 
Hypoglycemia
Hypoglycemia Hypoglycemia
Hypoglycemia
 
SHOULDER SPORT INJURIES
SHOULDER SPORT INJURIES SHOULDER SPORT INJURIES
SHOULDER SPORT INJURIES
 
PAEDIATRICS HIV
PAEDIATRICS HIVPAEDIATRICS HIV
PAEDIATRICS HIV
 
BENIGN LESIONS OF UTERUS
BENIGN LESIONS OF UTERUSBENIGN LESIONS OF UTERUS
BENIGN LESIONS OF UTERUS
 
MEDICAL CERTIFICATE
MEDICAL CERTIFICATEMEDICAL CERTIFICATE
MEDICAL CERTIFICATE
 
Dyslipidaemia
DyslipidaemiaDyslipidaemia
Dyslipidaemia
 
CHILD HEALTH
CHILD HEALTHCHILD HEALTH
CHILD HEALTH
 
URBANIZATION IN MALAYSIA
URBANIZATION IN MALAYSIAURBANIZATION IN MALAYSIA
URBANIZATION IN MALAYSIA
 
PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
PREVENTION & CONTROL OF OCCUPATIONAL DISEASES (Engineering measures)
 
NEURO-OPHTHALMOLOGY
NEURO-OPHTHALMOLOGY NEURO-OPHTHALMOLOGY
NEURO-OPHTHALMOLOGY
 
NASAL POLYPS
NASAL POLYPSNASAL POLYPS
NASAL POLYPS
 
NASAL BONE FRACTURE
NASAL BONE FRACTURENASAL BONE FRACTURE
NASAL BONE FRACTURE
 
FINGERPRINTS AND ADVANCES
FINGERPRINTS AND ADVANCESFINGERPRINTS AND ADVANCES
FINGERPRINTS AND ADVANCES
 
DNA TYPING
DNA TYPINGDNA TYPING
DNA TYPING
 
PRINCIPLE OF ULTRAOUND
PRINCIPLE OF ULTRAOUNDPRINCIPLE OF ULTRAOUND
PRINCIPLE OF ULTRAOUND
 
COMPLICATIONS OF SPINAL & EPIDURAL ANAESTHESIA
COMPLICATIONS OF SPINAL & EPIDURAL ANAESTHESIACOMPLICATIONS OF SPINAL & EPIDURAL ANAESTHESIA
COMPLICATIONS OF SPINAL & EPIDURAL ANAESTHESIA
 
Fracture of distal radius
Fracture of distal radiusFracture of distal radius
Fracture of distal radius
 

Kursus perawatan ibadah pesakit

  • 1. HOSPITAL MESRA IBADAH KURSUS PERAWATAN IBADAH PESAKIT DR NUR HANISAH Pegawai Perubatan Siswazah
  • 3.
  • 4.
  • 5.
  • 7. Of course la Ustaz kita!
  • 8. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya?
  • 9. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa.
  • 10. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai…
  • 11. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai… Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
  • 12. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai… Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut. Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu ajar tu!
  • 13. Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu ajar tu! Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai… Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut. BERHENTI BERI ALASAN!
  • 14. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai… Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut.
  • 15. Of course la Ustaz kita! Hmm… ahli keluarga tu apa functionnya? Kita sibuk, mana ada masa. Alahai, kita ni bukannya ustaz ustazah, tak retilah nak bagi ceramah bagai… Cakap pun, diorang belum tentu akan ikut. Oh ha! Kan kita dah ada TV yang selalu ajar tu!
  • 18. "Pakcik, minta maaf saya tanya sikit. Pakcik solat macam mana sepanjang duduk di wad ni?" "Pakcik tak solat." As expected. Tapi. Jujurnya dia! Bagus betul. "Nanti balik pakcik qadha'," sambung dia sebelum saya sempat berkata apa-apa.
  • 19. "Oh... ikutkan pakcik, solat walaupun sakit tetap wajib. Sebab tu Allah bagi rukhsah, kan? Ada keringanan untuk kita guna. Kalau bukan sekarang, bila lagi nak praktikkan?“ "Iya. Tapi pakcik susah nak ambil wuduk. Tak ada orang jaga." Saya pandang balutan simen di tangan kanannya. Benar. Agak mustahil untuk dia ambil wuduk sendiri. "Oh. Isteri pakcik mana?"
  • 20. "Tak ada. Kat rumah ada anak kecil." "Oh... hmm. Pakcik tahu tak? Kalau tinggal solat waktu sakit, sama macam tinggal solat dengan sengaja sebenarnya. Tetap berdosa!" "Tahu... pakcik kalau sihat, pergi solat kat masjid." "Oh. Lepas tu? Rugilah pakcik kalau tinggal solat sebab sakit je. Sedangkan Allah bagi ujian ni nak tengok kita makin dekat ke makin jauh dengan Dia."
  • 21. Dia tersenyum kelat mendengar celoteh daripada seorang doktor muda. "Iya... Ayah pakcik pun ada pesan juga. Dia imam masjid." "Oh. Dia ada beritahu kena solat walaupun sakit?" "Ada... tapi itulah. Kita ni yang degil kan."
  • 22. "Pakcik solatlah ya. Ambil wuduk setakat yang boleh kena. Emm. Saya nak tolong pakcik ambilkan wuduk pun susah juga kan... Nak pakai glove apa semua." Tapi dalam hati sebenarnya, memang tak logik kalau saya ambilkan wuduk untuk dia. Ish! Bahaya! Akhirnya, ceramah ringkas saya berakhir tanpa solusi. Siapa nak ambilkan wuduk dia? 'Ah sudah! Aku pung pang pung pang suruh patient solat. Ni dia nak solat, macam mana?'
  • 23. Mata galak mencari kewujudan mana-mana lelaki di wad itu. 'Ya Allah. Permudahkanlah pesakit ini untuk tunaikan solat.' Tiba-tiba, muncul seorang PPK lelaki yang kebetulan masuk ke dalam wad itu. Saya pun apa lagi! Terus menegur dia yang laju berjalan tanpa melihat kanan dan kiri.
  • 24. "Encik!" Dia terkejut. "Nak minta tolong ambilkan wuduk sorang patient boleh tak? Kesian dia. Nak solat. Tapi tak ada orang boleh tolong ambilkan wuduk. Encik tolong wudukkan dia pakai spray je." "Oh! Boleh!" Saya pun tersenyum bukan main lebar.
  • 25. Mission accomplished! One patient's solat saved! 'Ya Allah. Berilah pahala berganda buat encik yang membantu ambil wuduk pesakit ini.' 'Ya Allah, berilah pahala buat aku atas setiap pergerakan pakcik menunaikan solat. Berilah dia hidayah agar dapat menjaga solat ketika sakit.'
  • 26. Biarlah tangan disimen. Jangan sampai hati ikut tersimen. . . Nur Hanisah Doktor Simen
  • 27.
  • 29. Begin with the end in mind…
  • 30. Dari Ibnu Umar RA dari Nabi SAW sesunggguhnya bersabda: sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: setiap orang adalah pemimpin dan akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannya. Seorang kepala negara adalah pemimpin atas rakyatnya dan akan diminta pertanggungjawaban perihal rakyat yang dipimpinnya. Seorang suami adalah pemimpin atas anggota keluarganya dan akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri adalah pemimpin atas rumah tangga dan anak-anaknya dan akan ditanya perihal tanggungjawabnya. Seorang pembantu rumah tangga adalah bertugas memelihara barang milik majikannya dan akan ditanya atas pertanggung jawabannya. Dan kamu sekalian pemimpin dan akan ditanya atas pertanggungjawabannya (HR. Muslim).
  • 32. Selit mana yang boleh • Dressing pesakit • Ambil darah • Review pesakit • Orientasi masuk wad • Bed-making • Serve diet • Sebelum tolak ke OT • Ambil vital signs
  • 34. Pandai tackle • Tunjuk mudah • Cerita kesan solat • Jiwa lebih tenang • Badan banyak bergerak (Fisioterapi) • Paru-paru berkembang (Spirometri) • Cepat sihat • Puji • Tackle ahli keluarga
  • 36.
  • 37.
  • 38.
  • 39. Solat itu wajib, walau ketika sakit.
  • 40.
  • 41. 1. Ambil wuduk setakat yang wajib.
  • 45. 5. Sakit Bukan Kotor.
  • 47.
  • 50.
  • 51.
  • 52.
  • 53. Dr Nur Hanisah Doktor . Penulis . Penceramah Follow: Facebook: Nur Hanisah Instagram: dr.nur.hanisah Twitter: dr.nur.hanisah Untuk sebarang jemputan/urusan, Sila whatsapp nombor berikut: 012-9216744 atau emel kepada nurhanisahzainoren@gmail.com