Leergang Online MarketingKlantgericht ondernemen in spannende tijden… “ Out of the Box!” Arko van Brakel
2.
Dagindeling Ochtend Introductie,intake, etc. Jullie Online marketing plan…. Trends; Online zaken doen in de veranderende samenleving WEB2.0 10 tips! Koffie pauze
3.
Dagindeling Middag Vervolgweb2.0 trends Community marketing Viral marketing Affiliate marketing Nog meer trends The big Picture Koffie pauze
4.
Verkoopproces op InternetKomen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen Komen # bezoekers op de website Kijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoekt Kiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’ Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt (terug)Komen # herhalingskopers
5.
Drie Processen CommunicatieProces Hoe trek ik meer bezoekers? Doelstelling in termen van bereik Transactie Proces Hoe zorg ik dat bezoekers kopers worden? Doelstelling in termen van omzet Interactie Proces Hoe zorg ik dat deze kopers terug blijven komen? Doelstelling in termen van relaties
6.
Opzet Leergang OnlineMarketing Dag 1 : Masterclass “Online Marketing Trends & Issues” Dag 6 : Presentatie Persoonlijke Online Marketingplannen Dag 2 Inleiding Dag 3 Communicatie Dag 4 Transactie Dag 5 Interactie Komen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen
7.
Verkoopproces op InternetKomen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen Komen # bezoekers op de website Kijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoekt Kiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’ Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaal t (terug)Komen # herhalingskopers Communicatie Transactie Interactie
1. Wat isje Uitgangspositie a. Omschrijf je huidige marketing situatie Is er een heldere marketing strategie? Is er een helder mediaplan? Is er een visie op de rol van online media in het mediaplan? Voor welke doelgroep? Wat is daar uniek aan? Is er budget? Welke interne projectpartners heb je? Welke externe project partners heb je? Opdracht
10.
1. Wat isje Uitgangspositie (2) b. Omschrijf je huidige online propositie: Wat is de functie van je website? Wat heb je te bieden? Welke behoefte bevredigt het? Voor welke doelgroep? Wat is daar uniek aan? Waarom gebruik je daar het Internet voor? Opdracht
11.
2. Doel: waarwil je heen? Omschrijf de rol en de plaats die online markting volgens jou moet spelen in jouw organisatie? Waar wil je over een jaar staan met jouw organisatie? Hoe belangrijk acht jij online marketing voor jouw organisatie? In hoeverre is jouw organisatie klaar voor online marketing? Welke aspecten koeten worden ingevuld om dit voor elkaar te krijgen? - wanneer is er voldoende kennis? - Zorg voor voldoende capaciteit? - Zorg voor een duidelijke taakverdeling? Opdracht
12.
Doelstelling Bepaal jeonline marketing doelstelling: Kwantitatief? Kwalitatief? Prioriteit wat is het vereiste budget? Opdracht
13.
Doelstelling = SMARTS pecifiek M eetbaar A ctiegericht R edelijkerwijs haalbaar T ijdgebonden
3. Doelgroep Vaststellenprofiel aan de hand van uiterlijke kenmerken, gedragingen en voorkeuren Hoe gebruikt men Internet in het aankoopbeslissingsproces? Heeft de onlinedoelgroep hetzelfde profiel als de offlinedoelgroep? Is er een primaire en secundaire doelgroep? Bepaal en beschrijf je onlinedoelgroep(en) Opdracht
16.
Type Internetgebruikers (Multiscope) Infoseeker Professional Soapie Chatterbox Functionalist Yup Young Housewife Conversationalist Specialist
17.
4. Strategie Aansluitendop ondernemingsstrategie Lange termijn visie ontwikkelen. Lange termijn = 2 jaar of langer
18.
5. Budget Prijsmodellen:Fixed fee Cost Per Mille (1000 impressies) Cost Per Action ( CPC-CPL-CPS) Hybride modellen
19.
Budget Budget voorbeeldDoelstelling: 100 inschrijvingen Ervaringscijfers: Clickratio: 0,43% Conversieratio: 5% Cost Per Mille (CPM): Euro 40 Nodig: 2.000 bezoekers 465.000 views (465.000 * 0,0043 = 2.000) Budget Euro 18.600 (465 * 40)
20.
6. Organisatie Zorgdat je online mediaplan aansluit bij het online marketingplan en het algehele mediaplan Acties kunnen (onverwacht veel) reacties oproepen; zorg dat je organisatie hierop is voorbereid en ingericht! Laat creaties door meerdere mensen in je organisatie toetsen. Zorg dat het resultaat van je campagnes inzichtelijk wordt. Breng dus meetsystemen aan in je organisatie!
21.
7. Planning Aansluitingbij offline campagnes Mediadruk Continu Onderbroken Burst Zorg voor tussentijdse evaluaties; Internet is het medium bij uitstek om tussentijds je campagne aan te passen
22.
Doelstelling = SMARTS pecifiek M eetbaar A ctiegericht R edelijkerwijs haalbaar T ijdgebonden
Citaat: “ America’smain business problem is that it is entering the 21th century with companies designed during the 19th century with the extra complication that these structures are frozen in internal IT systems”. Source:D. Hammer and J. Champy “Reengineering the coorporation”
26.
We moeten meerpresteren dan ooit, Op het meest competitieve podium ooit…. Voor het meest verwende, kritische publiek dat er ooit is geweest…. Terwijl nieuwe, onverwachte concurrenten Nieuwe spelregels introduceren….
27.
Citaat: de klantop de balans? 'In de westerse wereld zijn aanbod en concurrentie in iedere sector erg groot. De klanten zijn eigenlijk het schaarse goed. Dan is het toch raar dat ondernemingen exact weten wat hun investeringen doen, maar geen benul hebben welke waarde hun klantenkring vertegenwoordigd.' 'Evenals een mandje aandelen meer oplevert dan alleen maar rente en dividend, bestaat de waarde van een klantenbestand uit meer dan alleen maar de omzet. Hun tevredenheid bijvoorbeeld is van essentiële waarde.’ Don Peppers
28.
“… Wie ordezaait, zal chaos oogsten…” Prof. Walter Baets
Symptomen WEB2.0 Collectiveintelligence / wisdom of crowds Collaboration / sharing Reviewing / ranking / rating Community / social software Enabling / empowering users Power to the Prosumers!
43.
Opdracht A Geefvoor élk van de symptomen van WEB2.0 aan of, en op welke wijze, dit toepasbaar is voor Jouw bedrijf. Bedenk tenminste 1 nieuw verdienmodel voor jouw bedrijf, op basis van WE2.0 Wat zijn de drie belangrijkste aspecten die veranderen in de marketing van jouw bedrijf? Hoe verandert jouw eigen rol? Wat wordt er gevraagd van het management?
Tip 6: Durfde spelregels van succesvolle Internet bedrijven ALTIJD toe te passen!
55.
(Online) community managementBuild your community around a long lasting, fascinating common interest. Pamper superconnectors and mavens. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. Define data security as your core competence. Define virality as your core business. Invent a compelling member-get-member mechanism. Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. Blend your community with things happening in the real world. Offer customer/member service delight. Let management and staff handle their own conversations with members.
56.
(Online) community management Build your community around a long lasting, fascinating common interest. TOON Interesse! Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun WAARDE Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. GUL Define data security as your core competence. RESPECT Define virality as your core business. LOSLATEN Invent a compelling member-get-member mechanism. SOCIAAL Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER Blend your community with things happening in the real world. AUTHENTIEK en REALISTISCH Offer customer/member service delight. GASTVRIJ Let management and staff handle their own conversations with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
57.
(Online) community management Build your community around a long lasting, fascinating common interest. TOON Interesse! Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun WAARDE Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. GUL Define data security as your core competence. RESPECT Define virality as your core business. LOSLATEN Invent a compelling member-get-member mechanism. SOCIAAL Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER Blend your community with things happening in the real world. AUTHENTIEK en REALISTISCH Offer customer/member service delight. GASTVRIJ Let management and staff handle their own conversations with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
58.
7. Herken enbegrijp de belangrijkste innovatie-drijvers
59.
= Plan onderin de la! = snelle start, stuurloos dobberen = frustratie & onrust! basisenergie ë n van innovatie & ondernemerschap : = tredmolen ruimte richting realisatie rekenschap druk om te veranderen een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + = innoveren Bron: T. Van Rooijen, Innoversity een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen een heldere gedeelde visie 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen + + +
60.
Current position gettingnew business ideas require a breakthrough of traditional thinking Innovate improve growth potential change time time barrier of traditional mindset’ Future position Current position market attactiveness competiveness, deploing resources Future position Ambition growth potential change Tip 8: durf te dromen!
61.
Tip 9. Durfnieuwe interne en externe combinaties aan te gaan!
Opdracht B Maakgroepjes van 3 personen Noem 2 kansen en 2 bedreigingen die WEB2.0 oplevert voor Jouw bedrijf (naar keuze) Noem tenminste 1 (potentiële) WEB2.0 concurrent. Stel, je wilt veranderen in een 2.0-bedrijf: Omschrijf op welke wijze WEB2.0 impact heeft op de belangrijkste bedrijfsprocessen. Geef per bedrijfsproces het belangrijkste aspect dat verandert, of dat zal moeten veranderen . Welke bedrijfsprocessen worden niet of nauwelijks beïnvloed door WEB2.0?
69.
Hoe doet Googledat? Google richt zich niet op grote klanten, The Head, maar op: The Long Tail , de kleinere ondernemingen, dus op 90% van de traffic. prijsbepaling door klanten ( nooit gezeur over de prijs) Prijs is afhankelijk behaalde resultaat. Core competence van Google: zeer strak, efficiënt, volledig ICT-driven kernproces.
70.
Nog meer trucsvan Google: Google Controleert data, maar bezit ze niet Vrjjwel alle data die Google tot Google maken zijn van de community. Er wordt (werd?) nauwelijks energie besteed aan bezitsdrang. En juist daarom heeft (had?) iedereen vertrouwen in Google. Het moet dan wel goed zijn! Google wordt beter en bruikbaarder wanneer meer mensen er gebruik van maken Google gebruikt de Collective intelligence . Open source kenmerken: The Community ontwikkelt mee aan Google
71.
Citaat: MalcolmGladwell : "Everything in the world is now real time. So when a certain type of shoe isn’t selling at your corner shop, it’s not six months before the guy in China finds out. It’s almost instantaneous."
72.
Opdracht C Maaknieuwe groepen Bedenk en presenteer in maximaal 10 minuten een WEB2.0 alternatief voor de kilometerheffing. Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan: Doel en missie De symptomen van WEB2.0 Geef concreet aan wat er anders is dan het plan van nú. Laat vooral het verdienmodel zien!
#24 Bepaal aan de hand van wat je net gehoord hebt of de doelstelling die je had voor je aan de leergang Online Marketing begon nog steeds overeind staat. Beschrijf kort wat die was / nu is geworden, zowel vanuit persoonlijk perspectief als die van de organisatie waarvoor je werkzaam bent. Geeft ook even kort aan welke issues je de volgende cursusdagen nog aan bod zou willen zien komen.