Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.

Hacking

175 views

Published on

ict tingkatan 4 (hacking)

Published in: Education

Hacking

  1. 1. HACKING For volunteering to help classmates with the ICT assignment. Keep up the great work! IFFAH NAJWA • ATIQAH •4 FEBRUARI, 2016
  2. 2. APA ITU HACKING??? ★ Hacking adalah kegiatan memasuki sistem melalui sistem operasi lain yang dijalankan oleh Hacker. Tujuanya untuk mencari hole/bugs pada sistem yang akan dimasuki. Dalam arti lain mencari titik keamanan sistem tersebut. Bila hacker berhasil masuk pada sistem itu, hacker dapat mengakses hal apapun sesuai keinginan hacker itu.
  3. 3. HACKER
  4. 4. WHITE HAT ★Hacking yang bertujuan menyebarkan informasi kelemahan atau kebaikan kepada pemilik sistem yang dimasuki dalam meningkatkan keamanannya.
  5. 5. CRACKERS
  6. 6. BLACK HAT ★ Penggodam topi hitam, kadang-kadang dipanggil "cracker", seseorang yang memecah keselamatan komputer tanpa kebenaran atau menggunakan teknologi (biasanya sebuah komputer, telefon, sistem atau rangkaian) untuk vandalisme, penipuan kad kredit, kecurian identiti, cetak rompak, atau jenis lain aktiviti yang menyalahi undang-undang.Kebiasaannya mereka adalah bersalah di sisi undang-undang.Mereka mempunyai pengetahuan komputer yang baik dan menulis program komputer untuk melakukan penggodaman.
  7. 7. PERBEZAAN ANTARA HACKER & CRACKERS
  8. 8. HACKER VS CRACKERS HACKER ★ Mempunyai kemampuan menganalisis kelemahan suatu sistem. Sebagai contoh : jika seorang hacker mencuba menguji sistem Yahoo! dipastikan isi tersebut tak akan mengganggu yang lain. CRACKERS ★ Mampu membuat suatu program bagi kepentingan dirinya sendiri dan bersifat destruktif atau merusak dan menjadikannya suatu keuntungan. Sebagai contoh : Virus, Pencurian Kartu Kredit,
  9. 9. KOD ETIIKA HACKING 1. Mampu mengakses komputer tidak terbatas dan menyeluruh. 2. Semua informasi haruslah FREE. 3. Tidak percaya pada otoritas, ertinya memperluaskan rangkaian sendiri. 4. Tidak memakai identi palsu, seperti nama samaran yang pelik, umur, posisi,dan lain-lain. 5. Mampu membuat seni keindahan dalam komputer
  10. 10. KOD ETIKA HACKING 6. Komputer dapat mengubah hidup menjadi lebih baik. 7. Pekerjaan yang di lakukan semata-mata demi kebenaran informasi yang harus disebar luaskan. 8. Memegang teguh komitmen tidak membela dominasi ekonomi industri perisian tertentu. 9. Hacking adalah senjata majoriti dalam perang melawan pelanggaran batas teknologi komputer. 10. Baik Hacking mahupun Phreaking adalah satu-satunya jalan lain untuk menyebarkan informasi pada massa mengenai sesuatu perkara. Cracker pula tidak memiliki kod etika apa-apa pun.
  11. 11. KESIMPULAN
  12. 12. KESIMPULAN ★ para hacker menggunakan keahliannya dalam hal komputer untuk melihat, menemukan dan memperbaiki kelemahan sistem keamanan dalam sebuah sistem komputer ataupun dalam sebuah software. oleh kerana itu berkat para hacker-lah internet ada dan dapat kita nikmatin seperti sekarang ini, bahkan terus diperbaiki untuk menjadi sistem yang lebih baik lagi. maka hacker juga disebut sebagai pahlawan jaringan sedang cracker dapat disebut sebagai penjahat jaringan kerana melakukan penyusupan dengan maksud menguntungkan dirinya secara personalitinya dengan maksud merugikan orang lain.
  13. 13. SUMBER RUJUKAN ★ http://usm.ptsb.edu.my/index.php/contact-us/keselamatan/8- apa-itu-hacker ★ http://searchsecurity.techtarget.com/definition/hacker ★ http://rmmict.blogspot.my/2010/12/rancangan-pelajaran- tahunan-ict.html ★ https://www.youtube.com/watch?v=9lV6oSQYbyM ★ http://plakernel.blogspot.my/2010/12/apa-itu-hacking.html
  14. 14. THANK YOU !!!!

×