6. Onderwerpen
• Introductie
Business Model & KPI’s
•
• Evaluatie van Traffic-bronnen
• Cases
• Organisatie & Tools
• Lessons learned
7. Business Model Financieel Advies
• Independer is intermediair
• Tussen consument en
Verzekeraars/Banken
• Vergoeding voor aanbrengen lead/klant
– Vergoeding per lead
– Vergoeding per gesloten post
– Doorlopende provisie
– Combinatie vergoeding per gesloten
post/provisie
8. Klantproces Independer
ON LINE ON/OFF LINE
Getekende
Offerte-
Entree Acceptatie
Kijk Vergelijk aanvraag
aanvraag
15. Uitgangspunten bij traffic inkoop
• Bron moet een positieve bijdrage leveren
aan de dekking van de vaste kosten
• Die bijdrage ligt idealiter boven de xx %
• Ergo: we betalen niet voor branding
• Vergoedingenmodel bij voorkeur CPC of
CPL
• Snelle monitoring noodzakelijk
16. Afrekenmodellen
• CPM (cost per 1000 vertoningen)
• CPC (cost per click)
• CPL (cost per lead)
• CPS (cost per sale) Boter bij
de vis
• Revenue Sharing
17. Analyses per bron
Kosten Bijdrage
• Daadwerkelijk obv CPC • Opbrengsten obv
of CPL
gemiddelde opbrengst
per lead/gesloten post
(Life Time Value)
• Minus variabele kosten
toe te rekenen
– Personeel (handling)
– Telefoon/porti
– Databases
18. Rekenvoorbeeld – per productgroep per bron
• 10.000 bezoeken, 800 aanvragen, 700
aanvragers
• Kosten: CPC 0,50= 5.000 euro
• Conversie 2 bronspecifiek is 16%
• Voorspelling aantal gesloten posten: 112
• Gemiddelde opbrengst per post (LTV)= 125
euro. Variabele kosten per post: 50 euro
• Bijdrage aan vaste kosten per post: 75 euro
• Kosten als % van bijdrage aan vaste kosten
5.000/(112*75)= 59%
19. Factoren van invloed op conversie
• Kwaliteit traffic
• Aanbod op onze site (volledigheid, beste
aanbod, aanbod toegesneden op de
doelgroep)
• Usability
• Naamsbekendheid/vertrouwen/imago
20. Onderwerpen
• Introductie
• Business Model & KPI’s
• Evaluatie van Traffic-bronnen
Cases
•
• Organisatie & Tools
• Lessons learned
21. Case 1: Affiliateprogramma
• Al jaren lopend
• Geen groot succes qua volume
• Geen hoge kosten
• Tot eind 2007.....
33. Onderwerpen
• Introductie
• Business Model & KPI’s
• Evaluatie van Traffic-bronnen
• Cases
• Organisatie & Tools
Lessons learned
•
34. Lessons Learned
• Traffic Management & Accountability is een cruciale
factor voor succes;
• Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt;
• In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-
optimalisatie centraal, i.t.t. een partnership om een
bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen;
•
•
•
•
•
36. Lessons Learned
• Traffic Management & Accountability is een cruciale factor for
success;
• Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt;
• In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-optimalisatie
centraal, i.t.t. in een partnership om een bestendig inkomstenmodel
te ontwikkelen;
• Webanalytics is een key-competence. Complexiteit en belang neemt
toe;
• Maak gebruik van specialisten, maar hou regie in eigen hand;
• Maak onderscheid tussen “nice to know” en “need to know”;
• Gebruik van diverse tools naast elkaar is geen zwakte-bod. Het
ideale systeem bestaat niet;
• Eerst lopen, dan rennen.....