Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.
LMCP1552 PEMBANGUNAN MAPAN DALAM
ISLAM
“Amalan Terbaik dalam Pembangunan Sosial”
SITI FAMILA BINTI MD.NOOR
A154547
1) MENGAJAK YANG MA`RUF DAN MENCEGAH YANG
MUNGKAR.
"Barangsiapa diantara kalian melihat suatu kemungkaran, maka
hendaklah ...
3) MELAWAT ORANG SAKIT
"Tiada seorang muslim pun yang sedang sakit pada pagi hari
kecuali ada 70 000 malaikat berselawat k...
5) MENYAMBUNG TALI SILATURAHMI
"Silaturahmi itu tergantung di `Arsy (Singgasana Allah) seraya
berkata: "Barangsiapa yang m...
7) MENAHAN MARAH
"Barangsiapa menahan marah padahal dia mampu
menampakkannya maka kelak pada hari kiamat Allah akan
memang...
9) BERBAKTI KEPADA KEDUA ORANG TUA
"Sangat celaka, sangat celaka, sangat celaka...! Kemudian
ditanyakan: Siapa ya Rasulull...
Sekian terima kasih
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

Pembangunan mapan

LMPC1552 PEMBANGUNAN MAPAN DALAM ISLAM
TUGASAN 3: AMALAN TERBAIK DALAM PEMBANGUNAN SOSIAL

  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

Pembangunan mapan

  1. 1. LMCP1552 PEMBANGUNAN MAPAN DALAM ISLAM “Amalan Terbaik dalam Pembangunan Sosial” SITI FAMILA BINTI MD.NOOR A154547
  2. 2. 1) MENGAJAK YANG MA`RUF DAN MENCEGAH YANG MUNGKAR. "Barangsiapa diantara kalian melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka dengan lisannya, jika ia tidak mampu (pula) maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman" HR. Muslim. 2) MEMBACA AL QUR`AN "Bacalah Al Qur`an, kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat untuk memberikan syafa`at kepada pembacanya" HR. Muslim.
  3. 3. 3) MELAWAT ORANG SAKIT "Tiada seorang muslim pun yang sedang sakit pada pagi hari kecuali ada 70 000 malaikat berselawat kepadanya hingga petang hari, dan apabila ia menjenguk pada petang harinya mereka akan selawat kepadanya hingga pagi hari, dan akan diberikan kepadanya sebuah taman di syurga" HR. Tirmidzi. 4) MENUTUP AIB ORANG LAIN "Tidaklah seorang hamba menutup aib hamba yang lain di dunia kecuali Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat" HR. Muslim.
  4. 4. 5) MENYAMBUNG TALI SILATURAHMI "Silaturahmi itu tergantung di `Arsy (Singgasana Allah) seraya berkata: "Barangsiapa yang menyambungku maka Allah akan menyambung hubungan dengannya, dan barangsiapa yang memutuskanku maka Allah akan memutuskan hubungan dengannya” HR. Bukhari dan HR. Muslim. 6) BERAKHLAK YANG BAIK "Rasulullah SAW ditanya tentang apa yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam syurga, maka baginda menjawab: "Bertakwa kepada Allah dan berbudi pekerti yang baik" HR. Tirmidzi.
  5. 5. 7) MENAHAN MARAH "Barangsiapa menahan marah padahal dia mampu menampakkannya maka kelak pada hari kiamat Allah akan memanggilnya di hadapan para makhluk dan menyuruhnya untuk memilih bidadari yang dia sukai" HR. Tirmidzi. 8) SABAR "Tidaklah suatu musibah menimpa seorang muslim baik berupa malapetaka, kegundahan, rasa letih, kesedihan, rasa sakit, kesusahan sampai-sampai duri yang menusuknya kecuali Allah akan melebur dengannya kesalahan-kesalahannya" HR. Bukhari.
  6. 6. 9) BERBAKTI KEPADA KEDUA ORANG TUA "Sangat celaka, sangat celaka, sangat celaka...! Kemudian ditanyakan: Siapa ya Rasulullah?, beliau bersabda: (Barangsiapa yang mengabaikan kedua orang tuanya atau salah satunya di masa lanjut usia kemudian dia tidak boleh masuk syurga)" HR. Muslim. 10) SEDEKAH "Sedekah itu menghapuskan kesalahan sebagaimana air memadamkan api" HR. Tirmidzi.
  7. 7. Sekian terima kasih

×