Mike van Hoenselaar van Online Boswachters heeft voor The Talent Institute in Amsterdam voor de growth hacking klas een uitgebreide masterclass Analytics gegeven door een training en workshop te combineren om met Analytics aan de slag te gaan. Ze ontdekken waar je op moet letten, het belang van data en hoe ze metrics kunnen inzetten om hun project, campagne of bedrijf verder kunnen optimaliseren.
Voor The Talent Institute in Amsterdam heeft Mike van Hoenselaar een nieuwe Google Analytics training gegeven met een hoge mate van workshop waarbij theorie en praktijk elkaar goed aanvullen. Google Analytics als beginpunt van online marketing. Van filtering tot het instellen van doelen. Van custom dimensies tot verwijzingsuitsluitingen.
USG leidt samen met The Talent Institute 20 growth hackers op. Wij hebben een 4 uur durige Analytics workshop gegeven in Amsterdam wat onderdeel is van de opleiding tot Growth Hacking. Deze masterclass is speciaal gegeven zodat het belang van meetbaarheid en statistiek duidelijk wordt zodat dat in de masterclass Google Analytics hierna beter kan landen.
Voor The talent institute geef ik maandelijks een workshop/master class waarbij ik Google Analytics uitleg aan de hand van veel voorbeelden en mogelijkheden. Het is een voorbereiding voor de GAIQ en een goede basis voor hun stage. Het is speciaal voor studenten van de The Talent Institute gemaakt.
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
USG leidt samen met The Talent Institute 20 growth hackers op. Wij hebben een 4 uur durende Google Analytics workshop gegeven in Amsterdam wat onderdeel is van de opleiding tot Growth Hacking. Deze masterclass biedt veel praktische inzichten in de werking van Google Analytics en geeft veel tips en tricks waar de geheimen van Google Analytics zich bevinden,.
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...➚ Mike van Hoenselaar
Een praktische sessie voor The Talent Institute waarbij jonge growth hackers een tweede deel te horen krijgen hoe ze Google Analytics in kunnen zetten. Waarbij Segmentere en Event tracking de belangrijkste dingen zijn. Google Tag Manager wordt er bij gegegeven om dat ik geloof dat dit basiskennis voor elke growth hacker moet zijn.
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017➚ Mike van Hoenselaar
Presentatie voor The Talent Institute waarbij de basis uitgelegd wordt over (Digital) Aalytics. Waarbij gekeken wordt naar metrics, hoe je meetbaarheid mogelijk maakt en hoe je de juiste dingen meet.
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Online Boswachters
Workshop Google ANalytics en veel praktische tips voor studenten van The Talent Institute om ze voor te bereiden op het GAIQ examen. Google Analytics is een belangrijk onderdeel van de opleiding.
Voor The Talent Institute in Amsterdam heeft Mike van Hoenselaar een nieuwe Google Analytics training gegeven met een hoge mate van workshop waarbij theorie en praktijk elkaar goed aanvullen. Google Analytics als beginpunt van online marketing. Van filtering tot het instellen van doelen. Van custom dimensies tot verwijzingsuitsluitingen.
USG leidt samen met The Talent Institute 20 growth hackers op. Wij hebben een 4 uur durige Analytics workshop gegeven in Amsterdam wat onderdeel is van de opleiding tot Growth Hacking. Deze masterclass is speciaal gegeven zodat het belang van meetbaarheid en statistiek duidelijk wordt zodat dat in de masterclass Google Analytics hierna beter kan landen.
Voor The talent institute geef ik maandelijks een workshop/master class waarbij ik Google Analytics uitleg aan de hand van veel voorbeelden en mogelijkheden. Het is een voorbereiding voor de GAIQ en een goede basis voor hun stage. Het is speciaal voor studenten van de The Talent Institute gemaakt.
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
USG leidt samen met The Talent Institute 20 growth hackers op. Wij hebben een 4 uur durende Google Analytics workshop gegeven in Amsterdam wat onderdeel is van de opleiding tot Growth Hacking. Deze masterclass biedt veel praktische inzichten in de werking van Google Analytics en geeft veel tips en tricks waar de geheimen van Google Analytics zich bevinden,.
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...➚ Mike van Hoenselaar
Een praktische sessie voor The Talent Institute waarbij jonge growth hackers een tweede deel te horen krijgen hoe ze Google Analytics in kunnen zetten. Waarbij Segmentere en Event tracking de belangrijkste dingen zijn. Google Tag Manager wordt er bij gegegeven om dat ik geloof dat dit basiskennis voor elke growth hacker moet zijn.
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017➚ Mike van Hoenselaar
Presentatie voor The Talent Institute waarbij de basis uitgelegd wordt over (Digital) Aalytics. Waarbij gekeken wordt naar metrics, hoe je meetbaarheid mogelijk maakt en hoe je de juiste dingen meet.
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Online Boswachters
Workshop Google ANalytics en veel praktische tips voor studenten van The Talent Institute om ze voor te bereiden op het GAIQ examen. Google Analytics is een belangrijk onderdeel van de opleiding.
Workshop / training Google Analytics waarbij op een praktische manier op basis van een live dataset opdrachten gedaan gaan worden waardoor ze handson kennis over Google Analytics krijgen. Gedaan bij The Talent Institute.
A workshop for Growth Hacking students in Amsterdam for The Talent Institute to learn about Google Analytics, and have a very practical approach in this.
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...➚ Mike van Hoenselaar
Vandaag wordt er weer een cursus Google Analytics gegeven waarbij studenten van The Talent Insitute enkele onmisbare tips en strategieen geleerd krijgen over Google Analytics. Er zit nog wat herhaling van vorige keer in. Bij Online Boswachters werken we dagelijks met Google Analytics en leren we graag hoe je hier optimaal gebruik van kan maken.
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)➚ Mike van Hoenselaar
Een crash course Google Analytics in een ochtend om studenten Growth Hacking van The Talent Institute wegwijs te maken hoe veel zaken tot leven komen als het gaat om interpretatie van data en hoe je inzichten krijgt in Google Analytics.
A Google Analytics workshop training by Mike van Hoenselaar for The talent institute in Amsterdam. Growth Hackers training. Practical session about essential elements of Google Analytics (Universal Analytics). maart 2022
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Online Boswachters
Workshop van 4 uur over metrics, Analytics, Lean startup, Lean Analytics, enorm veel praktijkvoorbeelden. Je weet wat metrics zijn en hoe je goede en slechte herkend. Je weet wat Lean Analytics en de 5 fases en 6 verdienmodellen hiervan. Je weet het belang van One Metric That Matters. Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald. Daarnaast weet je de basis van Google Analytics en heb je enkele opdrachten gedaan om de interface van Google Analytics te leren kennen.
Training or workshop or whatever you want to call it, deep dive, just some really practical tip[s and exercises to really learn Google Tag Manager or GTM.
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Online Boswachters
In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 21 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je jouw klantbeleving beter inzichtelijk kunt krijgen. Bijvoorbeeld om meer conversie te krijgen. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.
Training or workshop or whatever you want to call it, deep dive, just some really practical tips and exercises to really learn Google Tag Manager or GTM.
September 2020 in Amsterdam for The Talent Institute.
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics Online Boswachters
21 dingen die je zeker niet mag vergeten als het gaat om Google Analytics. Om in te stellen of om te bekijken. Onmisbaar voor elke online marketeer die online marketing serieus neemt. Google Analytics of Google Webmaster Tools is extreem handig voor zowel SEO als voor SEA. Met deze 21 tips ben je er dus helemaal klaar voor.
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenOnline Boswachters
In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 20 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je dingen optimaal meetbaar kunt maken. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Online Boswachters
Een presentatie over verschillende belangrijke aspecten van Google Analytics en Google Tag Manager. Handson voorbeelde. Veel praktische tips over rapporten, events, filters en dashboards. Gegarandeerd leer je iets van deze presentatie.
Training Google Tag Manager for The talent institute in Amsterdam. For the Growth Hacking traineeship I provided a practical workshop on how to implement Google Tag Manager and best utilize it when you quickly want to get results. Given by Mike van Hoenselaar.
Of het nou in company, workshop, masterclass of training genoemd wordt. Deze 4 uur durende presentatie speciaal voor The Talent Institute leert je de basics van Analytics, zonder moeilijke wiskundige statistiek er bij te gebruiken.
Groeimarketeer Mike van Hoenselaar van Online Boswachters legt op een praktische en heldere manier het belang van meetbaarheid uit.
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteOnline Boswachters
Presentatie over het belang van meten en het gebruik van de juiste metrics aan studenten van The Talent Institute Amsterdam Digital Content Creation in januari 2017. Het verschil tussen goede en slechte metrics, maar ook Lean Analytics en velen tips en trucs komen voorbij. De kennis van Mike als Groeimarketeer en Growth Hacker is veelvuldig verwerkt in de training.
Voor The Talent Institute geven we 4x per jaar een introductie tot Analytics en het belang hiervan. Hierbij komt Lean Analytics naar voren, maar ook hoe je de juiste metrics kiest is belangrijk in deze workshop. Gegeven in juni 2017 bij B. Amsterdam.
A training on how to work with metrics and learn the basics of analytics. How to find the right metric and how to qualify them. Included also practical examples and exercises.
Training (Google) Analytics door Mike van Hoenselaar bij The Talent Institute in Amsterdam. 178 slides voordevol tips en tricks met de werking van metrics, hoe je de juiste herkend en de rol van metrics in Google Analytics. Veel slides over enkele belangrijke functies in Google Analytics. Omdat de training voor een groep jonge growth hackers van BSSA is, ook flink wat growth hacking tips.
Workshop / training Google Analytics waarbij op een praktische manier op basis van een live dataset opdrachten gedaan gaan worden waardoor ze handson kennis over Google Analytics krijgen. Gedaan bij The Talent Institute.
A workshop for Growth Hacking students in Amsterdam for The Talent Institute to learn about Google Analytics, and have a very practical approach in this.
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...➚ Mike van Hoenselaar
Vandaag wordt er weer een cursus Google Analytics gegeven waarbij studenten van The Talent Insitute enkele onmisbare tips en strategieen geleerd krijgen over Google Analytics. Er zit nog wat herhaling van vorige keer in. Bij Online Boswachters werken we dagelijks met Google Analytics en leren we graag hoe je hier optimaal gebruik van kan maken.
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)➚ Mike van Hoenselaar
Een crash course Google Analytics in een ochtend om studenten Growth Hacking van The Talent Institute wegwijs te maken hoe veel zaken tot leven komen als het gaat om interpretatie van data en hoe je inzichten krijgt in Google Analytics.
A Google Analytics workshop training by Mike van Hoenselaar for The talent institute in Amsterdam. Growth Hackers training. Practical session about essential elements of Google Analytics (Universal Analytics). maart 2022
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Online Boswachters
Workshop van 4 uur over metrics, Analytics, Lean startup, Lean Analytics, enorm veel praktijkvoorbeelden. Je weet wat metrics zijn en hoe je goede en slechte herkend. Je weet wat Lean Analytics en de 5 fases en 6 verdienmodellen hiervan. Je weet het belang van One Metric That Matters. Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald. Daarnaast weet je de basis van Google Analytics en heb je enkele opdrachten gedaan om de interface van Google Analytics te leren kennen.
Training or workshop or whatever you want to call it, deep dive, just some really practical tip[s and exercises to really learn Google Tag Manager or GTM.
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Online Boswachters
In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 21 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je jouw klantbeleving beter inzichtelijk kunt krijgen. Bijvoorbeeld om meer conversie te krijgen. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.
Training or workshop or whatever you want to call it, deep dive, just some really practical tips and exercises to really learn Google Tag Manager or GTM.
September 2020 in Amsterdam for The Talent Institute.
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics Online Boswachters
21 dingen die je zeker niet mag vergeten als het gaat om Google Analytics. Om in te stellen of om te bekijken. Onmisbaar voor elke online marketeer die online marketing serieus neemt. Google Analytics of Google Webmaster Tools is extreem handig voor zowel SEO als voor SEA. Met deze 21 tips ben je er dus helemaal klaar voor.
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenOnline Boswachters
In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 20 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je dingen optimaal meetbaar kunt maken. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Online Boswachters
Een presentatie over verschillende belangrijke aspecten van Google Analytics en Google Tag Manager. Handson voorbeelde. Veel praktische tips over rapporten, events, filters en dashboards. Gegarandeerd leer je iets van deze presentatie.
Training Google Tag Manager for The talent institute in Amsterdam. For the Growth Hacking traineeship I provided a practical workshop on how to implement Google Tag Manager and best utilize it when you quickly want to get results. Given by Mike van Hoenselaar.
Of het nou in company, workshop, masterclass of training genoemd wordt. Deze 4 uur durende presentatie speciaal voor The Talent Institute leert je de basics van Analytics, zonder moeilijke wiskundige statistiek er bij te gebruiken.
Groeimarketeer Mike van Hoenselaar van Online Boswachters legt op een praktische en heldere manier het belang van meetbaarheid uit.
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteOnline Boswachters
Presentatie over het belang van meten en het gebruik van de juiste metrics aan studenten van The Talent Institute Amsterdam Digital Content Creation in januari 2017. Het verschil tussen goede en slechte metrics, maar ook Lean Analytics en velen tips en trucs komen voorbij. De kennis van Mike als Groeimarketeer en Growth Hacker is veelvuldig verwerkt in de training.
Voor The Talent Institute geven we 4x per jaar een introductie tot Analytics en het belang hiervan. Hierbij komt Lean Analytics naar voren, maar ook hoe je de juiste metrics kiest is belangrijk in deze workshop. Gegeven in juni 2017 bij B. Amsterdam.
A training on how to work with metrics and learn the basics of analytics. How to find the right metric and how to qualify them. Included also practical examples and exercises.
Training (Google) Analytics door Mike van Hoenselaar bij The Talent Institute in Amsterdam. 178 slides voordevol tips en tricks met de werking van metrics, hoe je de juiste herkend en de rol van metrics in Google Analytics. Veel slides over enkele belangrijke functies in Google Analytics. Omdat de training voor een groep jonge growth hackers van BSSA is, ook flink wat growth hacking tips.
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Online Boswachters
Ik heb namens Online Boswachters een workshop Google Analytics gegeven voor The Talent Institute in het kader van Startup School in Amsterdam. Gedreven Growth Hackers krijgrn door middel van de basis van marketing metrics geleerd wat de mogelijkheden en tips en trucs van Google Analytics zijn.
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationOnline Boswachters
Masterclass Analytics waarbij de basisbeginselen van een goede metric verteld worden en veel cases en tips voor het online marketing werkveld. Als tweede deel wordt een praktische manier een inleiding in Google Analytics en de vele mogelijkheden daarmee.
Rapport over Webanalytics door Randy Houwen, Diego van den Heuvel, Polly Chen, Ricardo Reppel en Hans Verweijen voor de Minor Online Marketing aan Avans Hogeschool Breda.
Digitaal Willen we Allemaal? Digitaal MOETEN we Allemaal! Search Engine Marketing is een onmisbaar element van elk Marketingplan. Spreek bijvoorbeeld de taal van de doelgroep en breidt stap voor stap je Search activiteiten uit. Kijk voor meer informatie op http://www.checkit.nl
10 online marketing musthaves voor webshopsvalantic NL
Komt u altijd tijd en budget te kort voor online marketing? Hoe gaan succesvolle webwinkels hiermee om? In deze presentatie krijgt u 10 tips hoe u uw webwinkel maximaal onder de aandacht brengt.
Digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales
Gunning op blauwe ogen of decolleté is passé. Hoe verleid je wèl de zakelijke klant?
Hoe bereik je een steeds ongrijpbaarder klant in B2B?! Traditionele marketing en sales werken niet langer. Klanten zijn kritischer en beter geïnformeerd dan ooit. Succesvol verkopen wordt steeds meer ‘op afstand helpen te kopen’. Deze masterclass inspireert tot het beter benutten van kansen in een digitale en tòch persoonlijke dialoog.
Het is tijd voor B2B marketing en communicatieprofessionals om juist ook tactisch, in de dag-tot-dag samenwerking met sales meetbaar het verschil te maken. Een optimaal zelfbegrip en klantbegrip vormt daarbij de basis voor aantoonbaar meer effectieve klantwerving en –binding.
Succesvolle B2B marketeers bewijzen hun meerwaarde in sales. Offline en steeds meer online, via goed gekwalificeerde leads. En door sales te voorzien van relevante en goed getimede (klant)informatie.
Meer, vooral technische content uitspuwen is zinloos. De meeste klantbeslissingen zijn onbewust en komen eerder voort vanuit emotie dan zakelijke ratio. Voor optimale conversie dient content daarom het klantinstinct optimaal te prikkelen.
Deze masterclass combineert praktische inzichten vanuit inbound marketing en klantpsychologie. Het laat zien hoe in de huid (of bovenkamer!) van de zakelijke klant te kruipen. En geeft aan de hand van 10 praktische stappen inspiratie tot nadenken èn doen in B2B digitale marketing:
- Wat drijft de klant in B2B echt?
- Hoe stel je vast of jullie commercieel proces optimaal aansluit op zijn koopproces?
- Sales: interne klant en/of business partner?
- Wat zijn goede voorbeelden hoe het niet moet (en hoe het ook kan!)?
- Wat zijn de stappen die je morgen zelf kunt zetten voor meer commerciële impact?
Digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales
Gunning op blauwe ogen of decolleté is passé. Hoe verleid je wèl de zakelijke klant?
Hoe bereik je een steeds ongrijpbaarder klant in B2B?! Traditionele marketing en sales werken niet langer. Klanten zijn kritischer en beter geïnformeerd dan ooit. Succesvol verkopen wordt steeds meer ‘op afstand helpen te kopen’. Deze masterclass inspireert tot het beter benutten van kansen in een digitale en tòch persoonlijke dialoog.
Het is tijd voor B2B marketing en communicatieprofessionals om juist ook tactisch, in de dag-tot-dag samenwerking met sales meetbaar het verschil te maken. Een optimaal zelfbegrip en klantbegrip vormt daarbij de basis voor aantoonbaar meer effectieve klantwerving en –binding.
Succesvolle B2B marketeers bewijzen hun meerwaarde in sales. Offline en steeds meer online, via goed gekwalificeerde leads. En door sales te voorzien van relevante en goed getimede (klant)informatie.
Meer, vooral technische content uitspuwen is zinloos. De meeste klantbeslissingen zijn onbewust en komen eerder voort vanuit emotie dan zakelijke ratio. Voor optimale conversie dient content daarom het klantinstinct optimaal te prikkelen.
Deze masterclass combineert praktische inzichten vanuit inbound marketing en klantpsychologie. Het laat zien hoe in de huid (of bovenkamer!) van de zakelijke klant te kruipen. En geeft aan de hand van 10 praktische stappen inspiratie tot nadenken èn doen in B2B digitale marketing:
- Wat drijft de klant in B2B echt?
- Hoe stel je vast of jullie commercieel proces optimaal aansluit op zijn koopproces?
- Sales: interne klant en/of business partner?
- Wat zijn goede voorbeelden hoe het niet moet (en hoe het ook kan!)?
- Wat zijn de stappen die je morgen zelf kunt zetten voor meer commerciële impact?
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010Netprofiler
Om websites en online campagnes te kunnen verbeteren is het van belang om inzicht te hebben in hoe bezoekers op uw site komen en wat ze exact op de site doen. Dit inzicht wordt in belangrijke mate verkregen uit webstatistieken pakketten. In deze presentatie gaat Frans Appels, directeur van online marketing bureau Netprofiler, in op de verschillen tussen veel gebruikte web statistieken pakketten als Google Analytics, Omniture, WebTrends, Sitestat, Urchin en Yahoo Web Analytics.
De 4 “maturity” fases van webanalytics worden doorlopen waarbij aangeven wordt op welke wijze bedrijven web analytics op een hoger niveau kunnen gaan bedrijven. Verder laat Frans aan de hand van diverse voorbeelden zien hoe u online succesvoller kunt worden en conversies structureel kunt verhogen door het analyseren van de webstatistieken. Tot slot gaat hij in op de mogelijkheden om inzichten uit web statistieken te combineren met inzichten uit usability (eyetracking) onderzoek, online enquêtes, mouse tracking en AB / multivariate testen.
Een sessie waarbij we een recap doen van Google Analytics en waar de studenten toegang krijgen tot live data van Escape Rooms Nederland. Aan het eind worden vragen gesteld via Kahoot om hun kennis te testen.
Door Mike van Hoenselaar in november 2019.
To student from The Talent Institute in Amsterdam, that like to become Growth Hackers I gave another Google Tag Manager session. A very practical one. Where we talk about the basics, but 80% of the time spend is practical.
A workshop and training Google Analytics for The Talent Institute student that are learning Growth Hacking. A very practical session where they get access to an existing data set.
Novenber 2018 - A workshop and training Google Analytics for The Talent Institute student that are learning Growth Hacking. A very practical session where they get access to an existing data set.
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
Masterclass voor The Talent Institute met 20% theorie en 80% praktijk. Je leert hoe je Google Tag Manager efficient kan gebruiken, maar ook direct praktisch hoe je er waarde uit kunt halen. Je doet het voornamelijk allemaal zelf. Hoe krijg je bijvoorbeeld data in Google Analytics via Google Tag Manager? Of hoe zorg je dat e-mailadressen klikken gemeten worden? Of externe links? Heel handig te doen met GTM.
At Up The Game 2018 in Breda Mike van Hoenselaar (founder Escape Rooms Nederland and Online Boswachters) gave a session about building escaperooms for large groups. He shares 33 key elements for unlocking escape games or rather experiences for large corporate groups.
Maatwerk workshop voor Growth hackers bij TTI USG. Specifieke vragen op basis van ervaring met Google Analytics. Inclusief 10 vragen om praktische kennis te testen van GA.
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten➚ Mike van Hoenselaar
Mike van Hoenselaar heeft voor The Talent Institute (TTI) in Amsterdam een workshop rondom GTM gemaakt. Hierin leer je externe links meetbaar maken, Google Analytics implementeren, Scroll tracking, of Event tracking gebruiken in Google Tag Manager. Hiermee krijg je de basis van een tag manager en weet je deze direct in de praktijk in te zetten.
For 30 aspiring Growth Hackers Mike van Hoenselaar gave a workshop in Google Analytics where we talked about theory but with their oen questions about the Analytics tool from Google as the driver. The Talent Institute in Amsterdam teaches people how to become a Growth Hacker.
Workshop / training waarbij Mike van Hoenselaar van Online Boswachters studenten van de Startup School Amsterdam lesgeeft over Google Tag Manager. The Talent Institute heeft de opleiding Content Marketeer waarbij dit een van de lessen is.
3. Directeur / Growth Hacker
10 jaar
Directeur
4 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
2 jaar
Auteur
5 jaar
Organisator
2,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor
1,5 jaar
Docent
3 jaar
5. Vind alles terug op http://vruc.ht/ss18analytics2
@MikevHoenselaar
6.
7. Analytics |
“Zonder zon (energie),
water en zuurstof
(resources), goede
bodem (cultuur) en
genoeg liefde groeit
een plant ook niet.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
15. Analytics |
Offline vs online
⅔ van pagina ‘In het
Nieuws’ (page 2,3) in FD
14.000 euro * 4 = 56.000 euro
Aantal lezer per dag: 126.000 lezers
1. Hoeveel zien je advertentie?
2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je
website?
126.000 * 0,1% = 126 personen
444 euro per bezoeker op website
Display campaign
1,400,000 bezoekers per maand op FD.nl,
ongeveer 50,000 per dag. Cost for Roadblock,
CPM 75 euro per 1,000 views (op fd.nl en
bnr.nl).
1. Hoeveel zien je advertentie?
2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je
website?
50,000 / 1,000 * 75 = 3,750 euro kosten
1% clickthrough? Dan zullen 38 personen je
website bezoeken. Bijna 100 euro per bezoeker.
@MikevHoenselaar
16. Analytics |
We zijn omringd met data
Overal waar we kijken.
@MikevHoenselaar
19. Analytics |
“Je kunt data hebben
zonder informatie,
maar geen
informatie zonder
data
@MikevHoenselaar
20. Analytics |
Om die data begrijpbaar te
krijgen maken we gebruik
van metrics
@MikevHoenselaar
21. @MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“Can we get people to click on a
FB ad and test what is the
biggest pain for our target
audience?”
14 ads in 1 ad groep
1 week testen
Geen echte landingspagina
Focus op CTR
< 250 euro FB kosten
We vonden eerste aanleiding
voor werkende propositie.
28. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
@MikevHoenselaar
43. $40 a month
40 € per maand
● Ondersteund veel API’s
Gratis
● Minder flexibel
● Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 € per maand
● Veel opties en erg flexibel
● Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/
(begint gratis)
https://www.dasheroo.com/
(begint gratis)
53. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
@MikevHoenselaar
54. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
@MikevHoenselaar
55. Analytics |
Tijd op website
Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou
dat dan. Zegt dat iets over het
succes van jouw webwinkel? In
theorie zou jij een website
kunnen hebben waarbij tijd een
goede graadmeter zou zijn. Als
jij bijvoorbeeld betaald krijgt
voor elke minuut dat iemand op
jouw website site aanwezig is.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Dit is een slechte metric. Het
zegt niets over de kwaliteit van
je leden of de waarde voor jouw
bedrijf. Het aantal zal
hoogstwaarschijnlijk alleen
maar groeien en je hebt geen
idee of ze hun emailadres
achtergelaten hebben en daarna
nooit meer iets met jouw merk
gedaan hebben.
Customer Lifetime Value
Voor veel bedrijven van
onschatbare waarde. In
combinatie met je churn en de
CLV kun je uitrekenen wat je
kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant
te krijgen. Niet altijd even
makkelijk te berekenen. In het
artikel is een voorbeeld gegeven
hoe je dit zou kunnen doen.
Aantal LinkedIn connecties
Een echte ego metric. Zegt niets
over succes of resultaat. Iemand
met 10.000 relaties op LinkedIn
kan ze allemaal gekocht hebben.
Kosten per acquisitie
Een mooie indicator die in heel
veel gevallen erg bruikbaar is.
Het geeft namelijk aan hoeveel
je gemiddeld gespendeerd hebt
per nieuwe klant. Stel dat dat
100 euro is, dan heb je dus 100
euro uitgegeven om 1 nieuwe
klant te krijgen.
Aantal levels uitgespeeld
Je wilt weten of het spel werkt
voor gamers. Als je in je data
ziet dat veel gamers niet verder
komen dan level 3. Dan is de
kans vrij groot dat ze niet nog
een keer terug gaan komen om
het nog een keer te spelen.
Persoonlijk zou ik ook nog
‘Aantal keer spel opgestart’ en
‘Level opnieuw geprobeerd’ er
bij pakken als je naar de
maandelijkse cijfers kijkt.
@MikevHoenselaar
56. Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel (per
klant/segment/productgroep)
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Ik zorg er voor dat jij 1M
pageviews krijgt op jouw
website. Jij weet alleen dat getal,
niks anders. Veranderd jouw
gedrag hierdoor? Behalve dat je
server die maand waarschijnlijk
al verschillende keren heeft
aangegeven het zwaar te
hebben of zelfs te crashen. Nee.
Pageviews alleen zegt niet zo
heel veel. Dit is een mooi
voorbeeld van een vanity metric.
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten. Het is
ook handig om te bepalen
hoeveel je CAC mag en kan zijn.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Doe dit wel
in de hele customer journey.
@MikevHoenselaar
57. Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Wanneer kan dit een
uitzondering zijn?
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
@MikevHoenselaar
65. Analytics |
4 redenen waarom
de One Metric That Matters er toe doet
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoordt meest belangrijke vraag die je jezelf stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
@MikevHoenselaar
66. Analytics |@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?
Huh, meer dan 1?
Videos uploaded per minute
(bewijs dat er genoeg nieuwe
content geplaatst wordt)
Hours watched per day (per
user)
(bewijs dat er genoeg afzet is van
de inhoud)
Shares per video per day
(bewijs dat er genoeg engagement
is en dus views)
100M views (vanity)
(wanneer video 100M bekeken
wordt, record is 4 dagen voor Psy
met ‘Gentlemen’)
67. Analytics |@MikevHoenselaar
Onze OMTM?
600 escaperooms, 5.500 reviews
(in oktober was dit nog 400 en 3.500
reviews)
Gem. omzet per locatie
(Hoeveel geven ze gemiddeld uit
aan ons)
Unieke outclicks per dag
(Geven we genoeg waarde aan
escaperooms)
Reviews per gebruiker
(komen mensen terug)
Shares per listing
(Do people share their favorite
escaperoom)
68. Analytics |
Ja hoor!
Zie je dat het niet werkt?
Zoek of bepaal een andere.
En wat als de metric nog niet
bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
69. Analytics |
Wat als de waarde
stijgt of daalt?
Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
Maak een plan!
@MikevHoenselaar
70. Analytics |@MikevHoenselaar
Intelligence Events
“Verstuur notificatie als de
gemiddelde orderwaarde zakt
met 10% tov de week er voor.”
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google
Analytics.
“6 maanden nadat we dit
ingesteld hadden ging het af.
Ontwikkelaar had nieuwe versie
live gezet en de ‘kortingenbalk’
was zichtbaar in winkelwagen.
Men bestelde hetzelfde aantal
producten alleen minder omzet.
Oeps! :)”
74. invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficient
Klanten
Tijd
@MikevHoenselaar
75. invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficiënt
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturen
Invitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580
mensen de uitnodiging en registreren (signup)
acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
76. Escape Rooms Nederland cadeaubon
● Account houder heeft mogelijkheid om anderen een cadeaubon te laten
kopen.
● Er zijn sinds 1 januari 2018 250 cadeaubonnen verkocht.
● Als er een ingewisseld wordt, noemen we dat activatie en maken we een
account aan.
● Eenmaal een account dan is er een affiliate achtig model. Men kan anderen
uitnodigen via eigen link. Voor elke verkochte cadeaubon krijgt deze 5 euro
extra toegevoegd aan het account. Voor elke geactiveerde nog eens 5 euro.
80. CAC
Bedrag dat je per nieuwe
bestelling/klant besteedt
@MikevHoenselaar
81. Analytics |
Welk kanaal levert het meeste op?
E-mail hoogste conversieratio
Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen
@MikevHoenselaar
82. Geef € 263,25 uit en als je 3
conversies hebt dan is je CAC hier €
87,75.
(Zie je de € 0?!)
@MikevHoenselaar
83. Meer Dropbox lessen van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll
@MikevHoenselaar
84. 25%
25 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 4 months
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 10 months
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 50 months
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
max CAC = 1000 / 3 = € 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20
Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
85. CASE: Escaperoom
Start
Deze maand hebben via Escape Rooms
Nederland 1000 unieke mensen de
boekingspagina bezocht.
10% daarvan start uiteindelijk een boeking en
vult informatie in. 20% haakt af omdat het
formulier te moeilijk was op mobiel.
Betaalpagina
25% haakt hier af omdat er bepaalde
betaalinformatie werd gevraagd.
Bedanktpagina boeking
1000
100
80
60
Conversieratio website 6%
Conversieratio verkooptrechter 60%
@MikevHoenselaar
91. CASE: Escaperoom
Start
Deze maand hebben via Escape Rooms
Nederland 1000 unieke mensen de
boekingspagina bezocht.
10% daarvan start uiteindelijk een boeking en
vult informatie in. 20% haakt af omdat het
formulier te moeilijk was op mobiel.
Betaalpagina
25% haakt hier af omdat er bepaalde
betaalinformatie werd gevraagd.
Bedanktpagina boeking
1000
100
80
60
Conversieratio website 6%
Conversieratio verkooptrechter 60%
Gemiddeld wil een escaperoom 10 euro per boeking besteden aan
marketing (+-10%). Dus CAC van 10 euro.
@MikevHoenselaar
98. Analytics |
Wat heeft meeste prio?
Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor
experiment/kanaal je als eerste op pakt.
@MikevHoenselaar
David Arnoux
Growth Tribe
B.R.A.S.S
Knipper
Relevantie
Beschikbaarheid
Schaalbaarheid
Score
103. Hoe maak je
dit allemaal
meetbaar en
zichtbaar?
Dat leer je in de volgende
sessie over Google Analytics!
@MikevHoenselaar
104. Analytics |
Programma Google Analytics
o.a.
UA code implementeren in landingspagina en testen
Hoe werken segmenten in Google Analytics
Meer onmisbare rapporten in Google Analytics
Via filters en segmenten bots uitsluiten
Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking
Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt
Event Tracking in Google Analytics
@MikevHoenselaar