SlideShare a Scribd company logo
1 of 29
© Paul Pasveer | Okt. 2019
BREXIT AAN
ZEE
Wijk aan Zee 31
oktober 2019
PAUL
PASVEER
© Paul Pasveer | Okt. 2019

Slide
 1.0 Aanleiding 3
 1.1 Framework 4
 2.0 Analyse 5
 2.1 interne- externe factoren 6
 2.2 Persona’s 7
 2.3 Breakdown costumer journey 8
 2.4 SWOT analyse 9
 2.5 SWOT onderbouwing 10
 3.0 Uitwerking 11
 3.1 Marketingmiddelen 12
 3.2 Kanalenmix (distributie) 13
 3.3 Middelenmix analyse 14
 3.4 Middelenmix (promotie) 15
 3.5 KPI’s & KSF’s 16
 Slide
 4.0 Implementatie 17
 4.1 Google Analytics 18
 5.0 Kritische succesfactoren 19
 6.0 Businesscase 20
 Bijlagen 22/31
 Bronnen
 Eventbrite, Close, Google Analytics,
Hootsuite, Xtensio, Frankwatching
© Paul Pasveer | Okt. 2019
Brexit aan zee is ontstaan vanuit een brainwave en viraal geëxplodeerd via social media naar
87K volgers in vier weken met een ongekende media aandacht.
Tijdens Brexit aan zee op 31 oktober 2019 zwaaien we goede vriend, Groot Brittannië uit
vanaf het stand van Wijk aan Zee. Dit moment zal worden vastgelegd op een hoge resolutie-
foto met een boodschap. Het is een uniek evenement waarbij de eenheid van Europe centraal
staat, opgeluisterd met muziek, food & drinks.
De Brexit aan Zee organisatie bestaat uit 6 enthousiaste kernleden opgedeeld in
competenties. De organisatorische doelstelling is om kostendekkend te zijn bij een break-
evenpoint van >6.000 verkochte entreekaartjes. Onze marketingdoelstelling is 10.000 kaartjes,
het surplus wordt gehaal uit de muntverkoop voor food & drinks.
De gedachten achter dit online marketingplan is de uitdaging om een relevant event te
organiseren, in een tijdsbestek van twee maanden, op basis van een online hype.
 #Vraagstelling “Hoe converteren we 87K social media volgers naar >6.000
betalende bezoekers”
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Framework bij de vraagstelling
 Wie, is je klant
 Wat, bied je aan
 Waarom, je marketingdoelstelling
 Wanneer, is je klantreis
 Hoe, is je boodschap
 Waar, klanten jouw kanalen gebruiken
 Wanneer + hoe + waar = Digital & Online Marketing Plan
 Online Marketing Plan is projectmatig van opzet en voor de duur van het
Brexit aan Zee event
Wanneer
Waarom
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Marktanalyse is uitgevoerd op basis van marktcijfers van Hootsuite, Google Analytics,
eventbrite en Close App.
 Eventprofessionals zien met 60% mond-tot-mondreclame als het meest effectief
marketingmiddel. Na mond-tot-mond worden sociale media marketing (48%) en direct
mail (43%) als meest effectief gezien. 78% noemt e-mailmarketing een middel dat sowieso
ingezet wordt
 17,2 Mio inwoners in NL waarvan 11 Mio Facebook gebruikers hiervan is 51% Man en
49% Vrouw
 Leeftijdscategorie doelgroep binnen Facebook, (25-34) 2,5 Mio, (35-44) 2,0 Mio (45-54) 1,9
Mio en (55-64) 1,3 Mio = totale doelgroep 7,7 Mio
 Grootste bereik via Facebook events = 87K in een tijdsbestek van vier weken, dit is 1,12%
van de totale doelgroep van 7,7 mio.
 Cost per lead is € 0,- bij conversie via de Close App wordt deze €1,- per Close App
gebruiker
 Prijsstelling kaartverkoop €19,73 (toetredingsdatum VK EEG) afgeronde cost-plus-strategie
waarbij value-based-pricing (waard perceptie) lastig is te benchmarken
 Concurrentie is er, momentum is bovenliggend i.v.m. de actualiteit van de Brexit gelinieerd
aan het event
 Bezoekers buiten Nederland worden gemakshalve niet in de analyse betrokken
# gegevens op basis van rapportage Hootsuite, Jan 2018 # eventbrite trendrapport evenementenbranche 2019
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Interne factoren
 (Voor)financiering van €187K is kritisch bij achterblijvende kaartverkoop
 In twee maanden tijd, met een kleine groep van 6 vrijwilligers, een groot professioneel event
neerzetten is een stevige uitdaging
 Competentie, draagvlak en commitment binnen de vrijwilligersorganisatie
 Kennis en kunde van de evenementenmarkt
 Externe factoren
 Waarom betalen voor een event op het stand waar we de VK uitzwaaien, het strand is toch
gratis…
 Conversie komt niet opgang door externe publicaties over Brexit qua datum en uitvoering
 Het Momentum missen door grilligheid van sociale media of gewoon Brexit-moe
 Tegenwerking van lokale horeca/ondernemers die liever zelf de regie voeren
 Vergunningen gemeente, provincie en overige instanties
 Korte termijn planning voor toeleveranciers, deze zijn gewend om met een jaarplanning te
werken, hierdoor ook duurder
 Concurrentie is er op alle vlakken echter wij gaan uit van het unieke momentum in de
historie wat je niet mag missen
 Overige factoren, weer, opkomst, actualiteit
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Primaire groep
 User Persona’s Joost en Fleur
 Secundaire groep
 Media/Pers/Bedrijven/Instellingen
© Paul Pasveer | Okt. 2019
Event Journey:
Rollercoaster vanaf het
eerste moment. Planning
vooraf aan het viraal gaan
is Key
Key learnings:
Het organiseren van een
groot event met ruim
10.000 bezoekers vraag
om planning. Met social
media kun je snel publiek
mobiliseren maar dan!
Key Initatieven:
Samenwerking met
partijen die verstand
hebben van events.
Kennis van de RTV wereld
(Peter van der Vorst)
SEE THINK DO CARE
Mond
tot
mond
Start Facebook event
PR campagne online
Media Hype
internationaal
Radio/TV/Print
Uitstel Brexit
extra interviews
Online aandacht
Website/landingspagina
Online
Kaartverkoop, call-to-action
via Social media en print
FB Hype
10K
volgers
per week
FB 86K
volgers
OV & overige
dienstverlening
Mobile marketing Platform
Close event App
samenwerking
Merchandise
Fotomoment
Ron’s
Print
plakboek
DM
FB
Inta
Twitter
Online info
Programma
31 Oktober B-day
Persconferentie
Social media verslag
Extra inzet
Social media
Instagram
Twitter
#Brexit
aan
zee
26/10 Uitstel Brexit aan Zee
naar 28 februari 2020
Boost
Social
media
TV
Pauw
© Paul Pasveer | Okt. 2019
S W
O T
 Relevant onderwerp met publieke interesse en
discussie via landelijk en regionale media
aangewakkerd door free publicity in combinatie
met een goede kennis van RTV wereld
 Sterke programmering van artiesten en foodtrucks
met uniek hoogtepunt “helikopter uitzwaai
fotomoment” met een “hoog FOMO-gehalte”
 Mobile marketing event App, Close media,
waarmee je de bezoeker relevant op maat bedient
en aanspoort tot Upselling door het beinvloeden
van tijd en timing door je telefoon te laten trillen
 Voorfinanciering van het Brexit aan Zee event is
niet op te brengen door de vele ambtelijke
vergunningen in combinatie met tijdgebrek om te
kunnen testen en e.v.t bij te stellen
 Conversie strategie van 87K social media volgers
naar 10K ticketverkoop. Is dit je conversie
doelgroep of is deze veel breder en hoe bereik je
die
 De enorme aandacht voor het event is een hype en
valt niet te verkapitaliseren (conversie problematiek)
mede door gebrek aan voldoende efficiency en
mankracht
 Sterke mediale presentie door multimediale
strategie die door lokale/regionale/landelijke en
zelfs buitenlandse pers wordt opgepakt hierdoor
een sterk merk gecreëerd met grote
herkenbaarheid onder het publiek
 Close App faciliteit voor event bezoekers, snelle
check-out/check-in, crowd pleaser chat, messaging,
interactieve content, info widgets en aanbiedingen
 Uniek concept gekoppeld aan momentum in de
geschiedenis gecombineerd met goede line-up aan
muziek, food, dinks, merchandising
 Framing van het unieke momentum van het Brexit
aan Zee event wordt niet begrepen door de
doelgroep waardoor de opkomt op een
doordeweeks donderdag achterblijft. De Like, Fun,
is er maar de “Gun-factor” ontbreekt
 Politieke klimaat en de absolute
onvoorspelbaarheid en negatieve boodschap
rondom het thema Brexit (ondank het feit dat het
event los staat van de Brexit datum) BREXIT-MOE
 Waarom betalen voor het uitzwaaien van de VK op
het stand, terwijl het stand GRATIS is
(Nederlandse zuinigheid)
INTERNALEXTERNAL
Strengths
Opportunities Threats
Weaknesses
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Digital SWOT onderbouwing:
 Probleemstelling op strategisch niveau, hoe converteren we 87K social media volgens naar
>6K betalende bezoekers.
 Continue feed aan media berichten doormiddel, social en traditionele media om je (merk)
event breder onder de aandacht te brengen. Hiermee spreek je een bredere doelgroep aan
dan de onvoorspelbare volgersgroep van social media
 Het grootste lek binnen de sales funnel, hoe houden we het Brexit aan Zee event voldoende
relevant om minimaal 60% van onze marketing doelstelling te behalen (10.000 betalende
bezoekers).
 Relevantie bereiken we door de Brexit datum los te laten en te focussen op een historisch
fotomoment en een sterke line-up aan artiesten, food, drinks, merchandise en service naar
de bezoekers middels de Close App
 De grootste uitdaging op operationeel niveau, voorfinanciering van de operationele kosten.
Door striktere eisen en vergunningen van diverse autoriteiten stijgen deze kosten
disproportioneel en zijn deze niet te financieren zonder stijging van de doorverkoop
 Call to action, continue focus op de kaartverkoop door relevante event informatie te delen
via social media en traditionele kanalen als print en RTV
 Actieve inzet van de Close App, nadat de App is gedownload stijgt de conversie naar #70%
aan kaartverkoop. Na de kaartverkoop zorgt de close app voor extra Upselling door tijd &
timing te beïnvloeden dmv gerichte aanbieding op relevante momenten in het programma.
Het is nu rustig op het foodcourt, pauze aanbieding,
#Bron, Close App, René Kaijim, Manager Sports
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Doel, minimaal >6.000 bezoekers vastleggen op de hoge resolutie-foto met onze Europese
boodschap richting VK
 Doelstelling, minimaal >6.000 betalende bezoekers op 31 oktober 2019. (Bezoeker naar
Boeker)
 OGSM Model
 Objective, Brexit aan Zee event markeert een mijlpaal in de geschiedenis met een uniek
fotomoment wat je niet mag missen (FOMO) en waardepropositie
 Goals, conversie van 3,5% van onze social media volgers en een break-even point van
>6.000 betalende bezoekers.
 Strategies, gebruik van social media en free pubilcity om een hype te creëren rondom het
event d.m.v. storytelling op basis van organisch bereik
 Measures, gebruik van de Close App en Google Analytics om onze strategie te monitoren
en bij te sturen middels live crowd control en directe (chat) communicatie.
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Kanalenmix (Distributie)
 Website, Facebook, Instagram, Twitter, Print, Radio, TV, Close App mobile marketing platform,
Facebook Analyticis, SEA, SEO, SMS marketing,
 Middelenmix (Analyse Promotie)
 Content marketing; Storystelling, Social media marketing, Persberichten, Free Pubilicity, Mond-
tot-mond, Reviews & virals, Radio en TV
 Multimediale inzet van eigen content, Pillar content binnen je kanalenmix
See
#Bekendheid
Think
#Overweging
Do
#Aankoop
Care
#Retentie
Social volgers
Interviews
Plakboek
Mond-tot-mond
Pre-inschrijven
Radio/TV
Web bezoek
KPI’s
Koop NU
Verlatings %
Close App
Afrekenen
Conversie
Omzet/Winst
CPA/ROI
KPI’s
Online Facebook event
Off-line boodschap via
Lokale/regionale/landelijke
media/RTV
Free-publicity door
actualiteit
Inspireren
KPI’s
Meten
Likes/NPS score
Reviews
Aanbevelingen
Merchandise
Delen socials
KPI’s
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Er is gekozen voor een brede ingezet van het aantal online kanalen. Middels topic
clusters, pillar content en cluster content is er een cluster van relevante content
gebouwd (Storytelling) die aansluit bij onze buyer persona’s die zorgt voor een goede
Google-ranking.
 Online tools
 Brexit aan Zee (hoofdsite)
 tool Wordpress
 event.brexitaanzee.nl (splash page)
 tool Enfold premium themes
 Close to Brexit aan Zee (deep-link van hoofdsite)
 tool Close events, uitleg 4.1
 Facebook/Instagram/Twitter
 Offline/Online tools
 Print storytelling, Ron’s Brexit plakboek, dagblad Kennemerland
 Radio, sandershow 538, TV, Pauw, Jinek
 Likeability
 Fun + Gun + Like = Free-publicity
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Waar komen onze klanten vandaan en hoe moeten we hier onze middelenmix op inzetten
 Nederland 80,2% Duitsland 5,9% VK 5,0% België 2,3% US 1,4% rest
 Social 4.421 sessies = 42,9%
 Facebook 93,8%, Twitter 4,8%, LinkedIn 0,9%, Instagram 0,3%
 Organic Search 2.821 sessies = 27,3%  google,
 Direct 2.354 sessies = 22,8%
 Referral 709 sessies = 6,8%  hartvannederland.nl, byebyebritain.nl
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Als content strategie is ervoor gekozen om te
communiceren vanuit Brexit aan Zee BV, d.m.v.
story telling op basis van organisch bereik omwille
van het budget
 Door het integraal aanspreken van de landelijke
media kiezen we voor een “niet specifieke target
audience”. We “schieten met hagel” om een zo
breed mogelijk publiek te bereiken. (Massa boven
Target)
 Free-Publicity
 Facebook/Twitter/Insta
 Pauw & Eva Jinek
 Euro news
 NRC/Telegraaf/Metro
 RTV Heemskerk
 3FM Sanders show
 Dagblad Kennemerland
 IJmuider Courant
 Worldzine
 The Independent
 Al Jazeera
 RTV Seaport
 BBC World
 Sky News
 NOS Journaal/NOS.nl
 Hart van Nederland
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 KPI’s Google Analytics
 Website Clicks, Page views, CTR, na publicatie, post of uitzending
 Geen specifieke KPI’s ingesteld wel dagelijkse monitoring van de groei van het aantal
bezoekers. (Analyse van specifieke interviews of uitzendingen zie 4.1)
 KPI’s & KSF’s van Close App dashboard
 Aantal geïnstalleerde (gedownload) Close App’s, na downloaden converteert 70% naar een
betalende bezoeker
 Conversiemeting, live ticket sales monitoring van break-even doelstelling 6.000 tickets x
€19,73 = €118.380,- (10.000 x €19,73= €197.300,-)
 Conversiemeting, live parking ticket sales 2.000 x €4,- = €8.000,-
 Engagement via de Close App, content views, ratings, chat, aankopen
 Real-time customer data monitoring
 Upselling door het beïnvloeden van tijd en timing door je telefoon te laten trillen (Call to
action activatie)
 Monitoring veilige aan en afvoer van event deelnemers (Connexxion) ivm de door de
gemeente verstrekte vergunningen en verordeningen van Politie en Brandweer
 Direct sales
 SQL’s converteren van actief benaderde bedrijven voor tickets en sponsoring
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Voor de implementatie hebben we o.a. gekozen voor het mobile marketing platform
Close app specifiek voor de live event industrie ontwikkeld.
 Voordelen;
 Snelle check-out, waardevolle check-in
 Verhoogde NPS score en grotere klant tevredenheid
 Ticket API & SMS service
 Crowd pleaser, voor snel overzicht deelnemers
 Live Messaging, Live call to action button
 Live overzicht van de ticket verkoop
 Data inzicht van je bezoekers voor je CRM en DMS
 GDPR compliance conform privacy wetgeving
 Upselling na aankoop ticket
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Analyse (meting) uitzending Pauw 17 oktober met topic Brexit. Grootste bezoekers piek om 01:00, 762
nieuwe gebruikers totaal 868 bezoekers over de dag gemeten. De kaartverkoop heeft over 25 dagen gemeten
een gemiddelde verkoop van 18 kaarten per dag. De kaartverkoop vertoonde een stijgen op 18 en 19 oktober
van 127% (gemiddeld 18 kaartjes naar 41 op 19/10) Positief gemeten inzet van free publicity
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Analyse
 Is de vraagstelling positief beantwoord, NEE… er zijn onvoldoende entreekaarten verkocht waardoor besloten is het event, net als de
Brexit, uit te stellen mede door het gebrek aan (voor)financiering
 Het momentum was briljant, het event gaat nog steeds viraal, de media aandacht is volop, echter de storytelling (framing) van het event
was onvoldoende
 De strategie van een niet specifieke target audience “Massa boven Taget” heeft niet gewerkt door te brede doelgroep zonder specifieke
focus (target) is de boodschap te algemeen en zet niet voldoende aan tot actie
 De essentie van het event werd niet begrepen, een entreeprijs van €19,73 is daarom moeilijk te verantwoorden
 Bekendmaking van de artiesten line-up duurde te lang, hierdoor is de conversie vertraag op gang gekomen
 31 Oktober valt op een doordeweekse dag, dit is ongunstig om eventbezoekers op de been te krijgen
 Volgers zijn organische gegroeid met een “simpele Like”, maar zijn fluïde als het gaat om conversie
 Doel (zijn de gestelde doelen behaald)
 Het gestelde minimaal doel >6.000 betalende bezoekers op 31 oktober 2019 is NIET gehaald, het event wordt opnieuw gepositioneerd met
een doorstart op 28 februari 2020
 Het doel is niet behaal maar er staat wel een sterk merk waarop verder kan worden gebouwd
 Leermoment, de Close App heeft niet gezorgd voor conversie, deze gaan we op een andere manier inzetten waardoor de Close App
wel voor meer conversie gaat zorgen. (70% na downloaden van App)
 Door een ander opzet van het event (event in de tent) met een maximale bezoekers aantal van 8.000 gaan we een aangepaste
programmering neerzetten die inspeelt op beleving. Gekostumeerd look and feel neerzetten
 Actieplan
 BrexitaanZee herframen door bezoekers meer te verleiden door een thematische aanpak, voorbeeld “Peaky Blinders” Festival
 Qua promotie en communicatie gaan we budget vrijmaken voor payed advertisement via Google add’s om een specifieke audiance te gaan
targeten. Denk aan bedrijven met handelsbelangen in het VK, belangenorganisaties, business clubs, enz
 De focus word verlegd naar de verkoop van o.a sponsorpakketen voor bedrijven en instellingen i.p.v individuele kaartverkoop
 Het uitzwaai moment zal op het stand plaatsvinden het festival zelf, in een grote tent, op het dorpsplein van Wijk aan Zee mede om de kosten
te drukken
© Paul Pasveer | Okt. 2019
ROI - budget allocatie Brexit aan Zee
€ Xx,-
Totale uitgaven
opbrengsten
Break-even scenario
>6.000 bezoekers
Best case scenario
<>10.000 bezoekers
Worse case scenario
ROI
Budget € 284.000,- (vaste kosten €178.000,- + sponsoring €103.500,-)
Kosten - € 178.000,= € 178.000,= € 178.000,= € 178.000,=
Omzet
entree
6.000 X €19,73 = + €118.380,=
2000 x €4,= + €8.000,=
(10.000 X €19,73 =) + €197.300,=
(4.000 x €4,=) + €16.000,=
(586 x €19,73 =) + € 11.562,=
(50 x €4,=) + €200,=
Omzet
horeca
overig
sponso
r
+/- € 103.500,=
Sponsoring Lee
Touwers +
verzekering
(6.000 x €25/100*25%)
+ € 37.500,- horeca
+ € 22.620,- overig
(10.000 x €25/100*25%)
+ € 62.500,= horeca
+ € 25.000,= overig
€ 0,=
€ 0,=
€ 0,=
Close
App
Kosten Close
App€1,- per
gebruiker
- € 6.000,= - € 10.000,= - € 284,=
Kosten
Website
- € 2.500,= - € 2.500,= - €2.500,= - €2.500,=
Totaal € 284.000,= € 0,= +/+ € 110.300,= -/- € 169.022,=
 Digitale en online kosten zitten voornamelijk in de Close App waarvoor €1,= per gebruiker met worden afgerekend na
conversie via de app en de opzet van de server en de Brexit aan Zee website
 Overige vaste kosten zitten in vergunningen, vervoer, generatoren, podia, muntautomaten, drukwerk, enz.
© Paul Pasveer | Okt. 2019
Paul Pasveer
+31(0)6-155.155.10
pasveer@xs4all.nl
© Paul Pasveer | Okt. 2019
Digitaal & Online Marketing Plan | Paul Pasveer
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Beleving
 Exclusief Fun, Gun en Like, 12.000 bezoekers, Gastvrij Wijk aan Zee, Artiesten,
Food&Drinks, highres heli fotomoment,
 Merk
 Naamsbekendheid, advocacy, duurzaam, maatschappelijke relevatie, loyaliteit,
perceptie, associaties, storytelling, exclusiviteit,
 Commerciële waarde
 Marketing platform, promotie platform, showcasing, introductie, likeability,
stories, influencers, retentie, Close App voor awareness,
 Engagement
 B2B/B2C relaties, reputatie, investor relatiemanagment, medewerkers
motivatie, klant activatie, merk activatie,
© Paul Pasveer | Okt. 2019
 Media exposure
 Kaarten / Hospitality
 Merk advertentie mogelijkheden
 Merk ambassadeur
 Vergaderfaciliteiten
 Marketing activiteiten
 Content aanbod
 Sampling / merchandise
© Paul Pasveer | Okt. 2019
SPONSOR PAKKET Hoofdsponso
r
1x
Subsponsor
2x
Landen
Sponsor
28X
VIP
Pakket
3x
Gold
5x
Zilver
10x
Brons
15x
Verbintenis naam
Vermelding site
Fotopakket
Relatiekaarten 200 100 10 50 35 25 15
Foodtruck bonnen 200 50
Sponsorplatform
Businessclub
Drankmunten 400 200 150 35 25 15
VIP Parkeerplaats 20 4 50
Sampling /
merchandise
Vergaderfaciliteiten
Media exposure
PRIJS ex. BTW €50.000,- €25.000,- €5.000,- €15.000,- €8.000,- €6.000,- €4.000,-
BREXIT AAN ZEE SPONSOR PAKKETTEN
Brexit aan zee Sponsorpakket v.2919
© Paul Pasveer | Okt. 2019
SPONSOR ITEMS Aantal Prijs ex.
BTW
Bezoekers Gift 10.000 Pcs
Goodie Bag VIP’s 400 Pcs
Podia
Strandstoelen
Activiteit
Ticket systeem Close
Businessclub
Drankmunten
VIP Parkeerplaats
Kledingsponsor
BREXIT AAN ZEE SPONSOR ITEMS
Brexit aan zee Sponsorpakket v.2919
© Paul Pasveer | Okt. 2019
© Paul Pasveer | Okt. 2019
© Paul Pasveer | Okt. 2019
Wanneer + Hoe + Waar = Digitaal en Online Tactiek
AIDA - Customer Journey
Aandacht Interesse Drang Actie
Boodschap
 Online Facebook Event post
 Off-line boodschap via
lokale/regionaal/landelijke
media
 Veel Free-publicity door
actualiteit
 Online digital marketing
 Key voordelen event
 Teasers
 Redactionele stukken
 Offline
 Interviews radio en TV
 Print lokaal/landelijk
 Online, offline
communicatie
 Aankondiging
ticketverkoop
 Line-up bands
 Engagement
creëren via Close
App chatbox
 Automated
marketing door
push berichten
 Aftel box
Kanalen
 Content Marketing, blog
postings, storytelling
 Social Media Marketing
 Posts Facebook, Twitter,
Instagramm
 Website SEO/Keyword
optimalisatie, geeft de
bezoekers informatie over de
programmering
 SEO/Keyword
optimalisatie van de
website
 Social media plakboek
 Marketing automation via
website
 SMS marketing
 Automation van
website naar Close
App
 Website
 TV, Radio Print
 Informatie via close
App
 SMS marketing
 Automation van
website naar Close
App
 Website
 TV, Radio Print

More Related Content

Similar to Digital Online Marketingplan eventmarketing

Communicatieplanning Voor Evenementen
Communicatieplanning Voor EvenementenCommunicatieplanning Voor Evenementen
Communicatieplanning Voor EvenementenRoeland Kortleven
 
Multiscope Visiscan adviesraad
Multiscope Visiscan adviesraadMultiscope Visiscan adviesraad
Multiscope Visiscan adviesraadJohn Kivit
 
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015Sjoerd Weikamp
 
Growfunding/antwerpen - infosessie
Growfunding/antwerpen - infosessieGrowfunding/antwerpen - infosessie
Growfunding/antwerpen - infosessieFrederik Lamote
 
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'CorporateMedia-GenJ
 
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J 24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J MediaTest
 
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnen
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnenBaan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnen
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnenBBPMedia1
 
New Ratio Branding 2.0 &amp; Social Media
New Ratio   Branding 2.0 &amp; Social MediaNew Ratio   Branding 2.0 &amp; Social Media
New Ratio Branding 2.0 &amp; Social MediaConnectAndPlay
 
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014MWG Algemene mediabeschouwingen 2014
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014MWG verbindt media
 
Stad Antwerpen & Sanoma Case
Stad Antwerpen & Sanoma CaseStad Antwerpen & Sanoma Case
Stad Antwerpen & Sanoma CaseSanoma Belgium
 
20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina
20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina
20191023 Tabor - Meer halen uit je FacebookpaginaI Like Media
 
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in Vlaanderen
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in VlaanderenGroot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in Vlaanderen
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in VlaanderenFARO
 
TV Formats interactief 2011
TV Formats interactief 2011TV Formats interactief 2011
TV Formats interactief 2011Mobylizr
 

Similar to Digital Online Marketingplan eventmarketing (20)

Communicatieplanning Voor Evenementen
Communicatieplanning Voor EvenementenCommunicatieplanning Voor Evenementen
Communicatieplanning Voor Evenementen
 
Predictions 2017 out of Home
Predictions 2017 out of HomePredictions 2017 out of Home
Predictions 2017 out of Home
 
Multiscope Visiscan adviesraad
Multiscope Visiscan adviesraadMultiscope Visiscan adviesraad
Multiscope Visiscan adviesraad
 
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015
EventBranche.nl: de 10 trends voor 2015
 
I Like Adverteren
I Like AdverterenI Like Adverteren
I Like Adverteren
 
Y Media Generation
Y Media Generation Y Media Generation
Y Media Generation
 
Online Activiteiten Downtown
Online Activiteiten DowntownOnline Activiteiten Downtown
Online Activiteiten Downtown
 
Growfunding/antwerpen - infosessie
Growfunding/antwerpen - infosessieGrowfunding/antwerpen - infosessie
Growfunding/antwerpen - infosessie
 
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'
Mediatest Ontbijtsessie - What's appening 'Keuzes in multimediaal uitgeven'
 
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J 24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J
24-08-2011 Mediatest ontbijtsessie | Petra Schuttel | G+J
 
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnen
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnenBaan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnen
Baan-brekend: drie digitale trends waar je gisteren al mee had moeten beginnen
 
New Ratio Branding 2.0 &amp; Social Media
New Ratio   Branding 2.0 &amp; Social MediaNew Ratio   Branding 2.0 &amp; Social Media
New Ratio Branding 2.0 &amp; Social Media
 
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014MWG Algemene mediabeschouwingen 2014
MWG Algemene mediabeschouwingen 2014
 
Starting IPC V01
Starting IPC V01Starting IPC V01
Starting IPC V01
 
Stad Antwerpen & Sanoma Case
Stad Antwerpen & Sanoma CaseStad Antwerpen & Sanoma Case
Stad Antwerpen & Sanoma Case
 
20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina
20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina
20191023 Tabor - Meer halen uit je Facebookpagina
 
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in Vlaanderen
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in VlaanderenGroot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in Vlaanderen
Groot Onderhoud IV, 14 oktober 2014 | Tim Raats, De mediasector in Vlaanderen
 
TV Formats interactief 2011
TV Formats interactief 2011TV Formats interactief 2011
TV Formats interactief 2011
 
Wic 100411
Wic 100411Wic 100411
Wic 100411
 
WNF & Social Media KPI's
WNF & Social Media KPI'sWNF & Social Media KPI's
WNF & Social Media KPI's
 

Digital Online Marketingplan eventmarketing

  • 1. © Paul Pasveer | Okt. 2019 BREXIT AAN ZEE Wijk aan Zee 31 oktober 2019 PAUL PASVEER
  • 2. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Slide  1.0 Aanleiding 3  1.1 Framework 4  2.0 Analyse 5  2.1 interne- externe factoren 6  2.2 Persona’s 7  2.3 Breakdown costumer journey 8  2.4 SWOT analyse 9  2.5 SWOT onderbouwing 10  3.0 Uitwerking 11  3.1 Marketingmiddelen 12  3.2 Kanalenmix (distributie) 13  3.3 Middelenmix analyse 14  3.4 Middelenmix (promotie) 15  3.5 KPI’s & KSF’s 16  Slide  4.0 Implementatie 17  4.1 Google Analytics 18  5.0 Kritische succesfactoren 19  6.0 Businesscase 20  Bijlagen 22/31  Bronnen  Eventbrite, Close, Google Analytics, Hootsuite, Xtensio, Frankwatching
  • 3. © Paul Pasveer | Okt. 2019 Brexit aan zee is ontstaan vanuit een brainwave en viraal geëxplodeerd via social media naar 87K volgers in vier weken met een ongekende media aandacht. Tijdens Brexit aan zee op 31 oktober 2019 zwaaien we goede vriend, Groot Brittannië uit vanaf het stand van Wijk aan Zee. Dit moment zal worden vastgelegd op een hoge resolutie- foto met een boodschap. Het is een uniek evenement waarbij de eenheid van Europe centraal staat, opgeluisterd met muziek, food & drinks. De Brexit aan Zee organisatie bestaat uit 6 enthousiaste kernleden opgedeeld in competenties. De organisatorische doelstelling is om kostendekkend te zijn bij een break- evenpoint van >6.000 verkochte entreekaartjes. Onze marketingdoelstelling is 10.000 kaartjes, het surplus wordt gehaal uit de muntverkoop voor food & drinks. De gedachten achter dit online marketingplan is de uitdaging om een relevant event te organiseren, in een tijdsbestek van twee maanden, op basis van een online hype.  #Vraagstelling “Hoe converteren we 87K social media volgers naar >6.000 betalende bezoekers”
  • 4. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Framework bij de vraagstelling  Wie, is je klant  Wat, bied je aan  Waarom, je marketingdoelstelling  Wanneer, is je klantreis  Hoe, is je boodschap  Waar, klanten jouw kanalen gebruiken  Wanneer + hoe + waar = Digital & Online Marketing Plan  Online Marketing Plan is projectmatig van opzet en voor de duur van het Brexit aan Zee event Wanneer Waarom
  • 5. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Marktanalyse is uitgevoerd op basis van marktcijfers van Hootsuite, Google Analytics, eventbrite en Close App.  Eventprofessionals zien met 60% mond-tot-mondreclame als het meest effectief marketingmiddel. Na mond-tot-mond worden sociale media marketing (48%) en direct mail (43%) als meest effectief gezien. 78% noemt e-mailmarketing een middel dat sowieso ingezet wordt  17,2 Mio inwoners in NL waarvan 11 Mio Facebook gebruikers hiervan is 51% Man en 49% Vrouw  Leeftijdscategorie doelgroep binnen Facebook, (25-34) 2,5 Mio, (35-44) 2,0 Mio (45-54) 1,9 Mio en (55-64) 1,3 Mio = totale doelgroep 7,7 Mio  Grootste bereik via Facebook events = 87K in een tijdsbestek van vier weken, dit is 1,12% van de totale doelgroep van 7,7 mio.  Cost per lead is € 0,- bij conversie via de Close App wordt deze €1,- per Close App gebruiker  Prijsstelling kaartverkoop €19,73 (toetredingsdatum VK EEG) afgeronde cost-plus-strategie waarbij value-based-pricing (waard perceptie) lastig is te benchmarken  Concurrentie is er, momentum is bovenliggend i.v.m. de actualiteit van de Brexit gelinieerd aan het event  Bezoekers buiten Nederland worden gemakshalve niet in de analyse betrokken # gegevens op basis van rapportage Hootsuite, Jan 2018 # eventbrite trendrapport evenementenbranche 2019
  • 6. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Interne factoren  (Voor)financiering van €187K is kritisch bij achterblijvende kaartverkoop  In twee maanden tijd, met een kleine groep van 6 vrijwilligers, een groot professioneel event neerzetten is een stevige uitdaging  Competentie, draagvlak en commitment binnen de vrijwilligersorganisatie  Kennis en kunde van de evenementenmarkt  Externe factoren  Waarom betalen voor een event op het stand waar we de VK uitzwaaien, het strand is toch gratis…  Conversie komt niet opgang door externe publicaties over Brexit qua datum en uitvoering  Het Momentum missen door grilligheid van sociale media of gewoon Brexit-moe  Tegenwerking van lokale horeca/ondernemers die liever zelf de regie voeren  Vergunningen gemeente, provincie en overige instanties  Korte termijn planning voor toeleveranciers, deze zijn gewend om met een jaarplanning te werken, hierdoor ook duurder  Concurrentie is er op alle vlakken echter wij gaan uit van het unieke momentum in de historie wat je niet mag missen  Overige factoren, weer, opkomst, actualiteit
  • 7. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Primaire groep  User Persona’s Joost en Fleur  Secundaire groep  Media/Pers/Bedrijven/Instellingen
  • 8. © Paul Pasveer | Okt. 2019 Event Journey: Rollercoaster vanaf het eerste moment. Planning vooraf aan het viraal gaan is Key Key learnings: Het organiseren van een groot event met ruim 10.000 bezoekers vraag om planning. Met social media kun je snel publiek mobiliseren maar dan! Key Initatieven: Samenwerking met partijen die verstand hebben van events. Kennis van de RTV wereld (Peter van der Vorst) SEE THINK DO CARE Mond tot mond Start Facebook event PR campagne online Media Hype internationaal Radio/TV/Print Uitstel Brexit extra interviews Online aandacht Website/landingspagina Online Kaartverkoop, call-to-action via Social media en print FB Hype 10K volgers per week FB 86K volgers OV & overige dienstverlening Mobile marketing Platform Close event App samenwerking Merchandise Fotomoment Ron’s Print plakboek DM FB Inta Twitter Online info Programma 31 Oktober B-day Persconferentie Social media verslag Extra inzet Social media Instagram Twitter #Brexit aan zee 26/10 Uitstel Brexit aan Zee naar 28 februari 2020 Boost Social media TV Pauw
  • 9. © Paul Pasveer | Okt. 2019 S W O T  Relevant onderwerp met publieke interesse en discussie via landelijk en regionale media aangewakkerd door free publicity in combinatie met een goede kennis van RTV wereld  Sterke programmering van artiesten en foodtrucks met uniek hoogtepunt “helikopter uitzwaai fotomoment” met een “hoog FOMO-gehalte”  Mobile marketing event App, Close media, waarmee je de bezoeker relevant op maat bedient en aanspoort tot Upselling door het beinvloeden van tijd en timing door je telefoon te laten trillen  Voorfinanciering van het Brexit aan Zee event is niet op te brengen door de vele ambtelijke vergunningen in combinatie met tijdgebrek om te kunnen testen en e.v.t bij te stellen  Conversie strategie van 87K social media volgers naar 10K ticketverkoop. Is dit je conversie doelgroep of is deze veel breder en hoe bereik je die  De enorme aandacht voor het event is een hype en valt niet te verkapitaliseren (conversie problematiek) mede door gebrek aan voldoende efficiency en mankracht  Sterke mediale presentie door multimediale strategie die door lokale/regionale/landelijke en zelfs buitenlandse pers wordt opgepakt hierdoor een sterk merk gecreëerd met grote herkenbaarheid onder het publiek  Close App faciliteit voor event bezoekers, snelle check-out/check-in, crowd pleaser chat, messaging, interactieve content, info widgets en aanbiedingen  Uniek concept gekoppeld aan momentum in de geschiedenis gecombineerd met goede line-up aan muziek, food, dinks, merchandising  Framing van het unieke momentum van het Brexit aan Zee event wordt niet begrepen door de doelgroep waardoor de opkomt op een doordeweeks donderdag achterblijft. De Like, Fun, is er maar de “Gun-factor” ontbreekt  Politieke klimaat en de absolute onvoorspelbaarheid en negatieve boodschap rondom het thema Brexit (ondank het feit dat het event los staat van de Brexit datum) BREXIT-MOE  Waarom betalen voor het uitzwaaien van de VK op het stand, terwijl het stand GRATIS is (Nederlandse zuinigheid) INTERNALEXTERNAL Strengths Opportunities Threats Weaknesses
  • 10. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Digital SWOT onderbouwing:  Probleemstelling op strategisch niveau, hoe converteren we 87K social media volgens naar >6K betalende bezoekers.  Continue feed aan media berichten doormiddel, social en traditionele media om je (merk) event breder onder de aandacht te brengen. Hiermee spreek je een bredere doelgroep aan dan de onvoorspelbare volgersgroep van social media  Het grootste lek binnen de sales funnel, hoe houden we het Brexit aan Zee event voldoende relevant om minimaal 60% van onze marketing doelstelling te behalen (10.000 betalende bezoekers).  Relevantie bereiken we door de Brexit datum los te laten en te focussen op een historisch fotomoment en een sterke line-up aan artiesten, food, drinks, merchandise en service naar de bezoekers middels de Close App  De grootste uitdaging op operationeel niveau, voorfinanciering van de operationele kosten. Door striktere eisen en vergunningen van diverse autoriteiten stijgen deze kosten disproportioneel en zijn deze niet te financieren zonder stijging van de doorverkoop  Call to action, continue focus op de kaartverkoop door relevante event informatie te delen via social media en traditionele kanalen als print en RTV  Actieve inzet van de Close App, nadat de App is gedownload stijgt de conversie naar #70% aan kaartverkoop. Na de kaartverkoop zorgt de close app voor extra Upselling door tijd & timing te beïnvloeden dmv gerichte aanbieding op relevante momenten in het programma. Het is nu rustig op het foodcourt, pauze aanbieding, #Bron, Close App, René Kaijim, Manager Sports
  • 11. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Doel, minimaal >6.000 bezoekers vastleggen op de hoge resolutie-foto met onze Europese boodschap richting VK  Doelstelling, minimaal >6.000 betalende bezoekers op 31 oktober 2019. (Bezoeker naar Boeker)  OGSM Model  Objective, Brexit aan Zee event markeert een mijlpaal in de geschiedenis met een uniek fotomoment wat je niet mag missen (FOMO) en waardepropositie  Goals, conversie van 3,5% van onze social media volgers en een break-even point van >6.000 betalende bezoekers.  Strategies, gebruik van social media en free pubilcity om een hype te creëren rondom het event d.m.v. storytelling op basis van organisch bereik  Measures, gebruik van de Close App en Google Analytics om onze strategie te monitoren en bij te sturen middels live crowd control en directe (chat) communicatie.
  • 12. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Kanalenmix (Distributie)  Website, Facebook, Instagram, Twitter, Print, Radio, TV, Close App mobile marketing platform, Facebook Analyticis, SEA, SEO, SMS marketing,  Middelenmix (Analyse Promotie)  Content marketing; Storystelling, Social media marketing, Persberichten, Free Pubilicity, Mond- tot-mond, Reviews & virals, Radio en TV  Multimediale inzet van eigen content, Pillar content binnen je kanalenmix See #Bekendheid Think #Overweging Do #Aankoop Care #Retentie Social volgers Interviews Plakboek Mond-tot-mond Pre-inschrijven Radio/TV Web bezoek KPI’s Koop NU Verlatings % Close App Afrekenen Conversie Omzet/Winst CPA/ROI KPI’s Online Facebook event Off-line boodschap via Lokale/regionale/landelijke media/RTV Free-publicity door actualiteit Inspireren KPI’s Meten Likes/NPS score Reviews Aanbevelingen Merchandise Delen socials KPI’s
  • 13. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Er is gekozen voor een brede ingezet van het aantal online kanalen. Middels topic clusters, pillar content en cluster content is er een cluster van relevante content gebouwd (Storytelling) die aansluit bij onze buyer persona’s die zorgt voor een goede Google-ranking.  Online tools  Brexit aan Zee (hoofdsite)  tool Wordpress  event.brexitaanzee.nl (splash page)  tool Enfold premium themes  Close to Brexit aan Zee (deep-link van hoofdsite)  tool Close events, uitleg 4.1  Facebook/Instagram/Twitter  Offline/Online tools  Print storytelling, Ron’s Brexit plakboek, dagblad Kennemerland  Radio, sandershow 538, TV, Pauw, Jinek  Likeability  Fun + Gun + Like = Free-publicity
  • 14. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Waar komen onze klanten vandaan en hoe moeten we hier onze middelenmix op inzetten  Nederland 80,2% Duitsland 5,9% VK 5,0% België 2,3% US 1,4% rest  Social 4.421 sessies = 42,9%  Facebook 93,8%, Twitter 4,8%, LinkedIn 0,9%, Instagram 0,3%  Organic Search 2.821 sessies = 27,3%  google,  Direct 2.354 sessies = 22,8%  Referral 709 sessies = 6,8%  hartvannederland.nl, byebyebritain.nl
  • 15. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Als content strategie is ervoor gekozen om te communiceren vanuit Brexit aan Zee BV, d.m.v. story telling op basis van organisch bereik omwille van het budget  Door het integraal aanspreken van de landelijke media kiezen we voor een “niet specifieke target audience”. We “schieten met hagel” om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. (Massa boven Target)  Free-Publicity  Facebook/Twitter/Insta  Pauw & Eva Jinek  Euro news  NRC/Telegraaf/Metro  RTV Heemskerk  3FM Sanders show  Dagblad Kennemerland  IJmuider Courant  Worldzine  The Independent  Al Jazeera  RTV Seaport  BBC World  Sky News  NOS Journaal/NOS.nl  Hart van Nederland
  • 16. © Paul Pasveer | Okt. 2019  KPI’s Google Analytics  Website Clicks, Page views, CTR, na publicatie, post of uitzending  Geen specifieke KPI’s ingesteld wel dagelijkse monitoring van de groei van het aantal bezoekers. (Analyse van specifieke interviews of uitzendingen zie 4.1)  KPI’s & KSF’s van Close App dashboard  Aantal geïnstalleerde (gedownload) Close App’s, na downloaden converteert 70% naar een betalende bezoeker  Conversiemeting, live ticket sales monitoring van break-even doelstelling 6.000 tickets x €19,73 = €118.380,- (10.000 x €19,73= €197.300,-)  Conversiemeting, live parking ticket sales 2.000 x €4,- = €8.000,-  Engagement via de Close App, content views, ratings, chat, aankopen  Real-time customer data monitoring  Upselling door het beïnvloeden van tijd en timing door je telefoon te laten trillen (Call to action activatie)  Monitoring veilige aan en afvoer van event deelnemers (Connexxion) ivm de door de gemeente verstrekte vergunningen en verordeningen van Politie en Brandweer  Direct sales  SQL’s converteren van actief benaderde bedrijven voor tickets en sponsoring
  • 17. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Voor de implementatie hebben we o.a. gekozen voor het mobile marketing platform Close app specifiek voor de live event industrie ontwikkeld.  Voordelen;  Snelle check-out, waardevolle check-in  Verhoogde NPS score en grotere klant tevredenheid  Ticket API & SMS service  Crowd pleaser, voor snel overzicht deelnemers  Live Messaging, Live call to action button  Live overzicht van de ticket verkoop  Data inzicht van je bezoekers voor je CRM en DMS  GDPR compliance conform privacy wetgeving  Upselling na aankoop ticket
  • 18. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Analyse (meting) uitzending Pauw 17 oktober met topic Brexit. Grootste bezoekers piek om 01:00, 762 nieuwe gebruikers totaal 868 bezoekers over de dag gemeten. De kaartverkoop heeft over 25 dagen gemeten een gemiddelde verkoop van 18 kaarten per dag. De kaartverkoop vertoonde een stijgen op 18 en 19 oktober van 127% (gemiddeld 18 kaartjes naar 41 op 19/10) Positief gemeten inzet van free publicity
  • 19. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Analyse  Is de vraagstelling positief beantwoord, NEE… er zijn onvoldoende entreekaarten verkocht waardoor besloten is het event, net als de Brexit, uit te stellen mede door het gebrek aan (voor)financiering  Het momentum was briljant, het event gaat nog steeds viraal, de media aandacht is volop, echter de storytelling (framing) van het event was onvoldoende  De strategie van een niet specifieke target audience “Massa boven Taget” heeft niet gewerkt door te brede doelgroep zonder specifieke focus (target) is de boodschap te algemeen en zet niet voldoende aan tot actie  De essentie van het event werd niet begrepen, een entreeprijs van €19,73 is daarom moeilijk te verantwoorden  Bekendmaking van de artiesten line-up duurde te lang, hierdoor is de conversie vertraag op gang gekomen  31 Oktober valt op een doordeweekse dag, dit is ongunstig om eventbezoekers op de been te krijgen  Volgers zijn organische gegroeid met een “simpele Like”, maar zijn fluïde als het gaat om conversie  Doel (zijn de gestelde doelen behaald)  Het gestelde minimaal doel >6.000 betalende bezoekers op 31 oktober 2019 is NIET gehaald, het event wordt opnieuw gepositioneerd met een doorstart op 28 februari 2020  Het doel is niet behaal maar er staat wel een sterk merk waarop verder kan worden gebouwd  Leermoment, de Close App heeft niet gezorgd voor conversie, deze gaan we op een andere manier inzetten waardoor de Close App wel voor meer conversie gaat zorgen. (70% na downloaden van App)  Door een ander opzet van het event (event in de tent) met een maximale bezoekers aantal van 8.000 gaan we een aangepaste programmering neerzetten die inspeelt op beleving. Gekostumeerd look and feel neerzetten  Actieplan  BrexitaanZee herframen door bezoekers meer te verleiden door een thematische aanpak, voorbeeld “Peaky Blinders” Festival  Qua promotie en communicatie gaan we budget vrijmaken voor payed advertisement via Google add’s om een specifieke audiance te gaan targeten. Denk aan bedrijven met handelsbelangen in het VK, belangenorganisaties, business clubs, enz  De focus word verlegd naar de verkoop van o.a sponsorpakketen voor bedrijven en instellingen i.p.v individuele kaartverkoop  Het uitzwaai moment zal op het stand plaatsvinden het festival zelf, in een grote tent, op het dorpsplein van Wijk aan Zee mede om de kosten te drukken
  • 20. © Paul Pasveer | Okt. 2019 ROI - budget allocatie Brexit aan Zee € Xx,- Totale uitgaven opbrengsten Break-even scenario >6.000 bezoekers Best case scenario <>10.000 bezoekers Worse case scenario ROI Budget € 284.000,- (vaste kosten €178.000,- + sponsoring €103.500,-) Kosten - € 178.000,= € 178.000,= € 178.000,= € 178.000,= Omzet entree 6.000 X €19,73 = + €118.380,= 2000 x €4,= + €8.000,= (10.000 X €19,73 =) + €197.300,= (4.000 x €4,=) + €16.000,= (586 x €19,73 =) + € 11.562,= (50 x €4,=) + €200,= Omzet horeca overig sponso r +/- € 103.500,= Sponsoring Lee Touwers + verzekering (6.000 x €25/100*25%) + € 37.500,- horeca + € 22.620,- overig (10.000 x €25/100*25%) + € 62.500,= horeca + € 25.000,= overig € 0,= € 0,= € 0,= Close App Kosten Close App€1,- per gebruiker - € 6.000,= - € 10.000,= - € 284,= Kosten Website - € 2.500,= - € 2.500,= - €2.500,= - €2.500,= Totaal € 284.000,= € 0,= +/+ € 110.300,= -/- € 169.022,=  Digitale en online kosten zitten voornamelijk in de Close App waarvoor €1,= per gebruiker met worden afgerekend na conversie via de app en de opzet van de server en de Brexit aan Zee website  Overige vaste kosten zitten in vergunningen, vervoer, generatoren, podia, muntautomaten, drukwerk, enz.
  • 21. © Paul Pasveer | Okt. 2019 Paul Pasveer +31(0)6-155.155.10 pasveer@xs4all.nl
  • 22. © Paul Pasveer | Okt. 2019 Digitaal & Online Marketing Plan | Paul Pasveer
  • 23. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Beleving  Exclusief Fun, Gun en Like, 12.000 bezoekers, Gastvrij Wijk aan Zee, Artiesten, Food&Drinks, highres heli fotomoment,  Merk  Naamsbekendheid, advocacy, duurzaam, maatschappelijke relevatie, loyaliteit, perceptie, associaties, storytelling, exclusiviteit,  Commerciële waarde  Marketing platform, promotie platform, showcasing, introductie, likeability, stories, influencers, retentie, Close App voor awareness,  Engagement  B2B/B2C relaties, reputatie, investor relatiemanagment, medewerkers motivatie, klant activatie, merk activatie,
  • 24. © Paul Pasveer | Okt. 2019  Media exposure  Kaarten / Hospitality  Merk advertentie mogelijkheden  Merk ambassadeur  Vergaderfaciliteiten  Marketing activiteiten  Content aanbod  Sampling / merchandise
  • 25. © Paul Pasveer | Okt. 2019 SPONSOR PAKKET Hoofdsponso r 1x Subsponsor 2x Landen Sponsor 28X VIP Pakket 3x Gold 5x Zilver 10x Brons 15x Verbintenis naam Vermelding site Fotopakket Relatiekaarten 200 100 10 50 35 25 15 Foodtruck bonnen 200 50 Sponsorplatform Businessclub Drankmunten 400 200 150 35 25 15 VIP Parkeerplaats 20 4 50 Sampling / merchandise Vergaderfaciliteiten Media exposure PRIJS ex. BTW €50.000,- €25.000,- €5.000,- €15.000,- €8.000,- €6.000,- €4.000,- BREXIT AAN ZEE SPONSOR PAKKETTEN Brexit aan zee Sponsorpakket v.2919
  • 26. © Paul Pasveer | Okt. 2019 SPONSOR ITEMS Aantal Prijs ex. BTW Bezoekers Gift 10.000 Pcs Goodie Bag VIP’s 400 Pcs Podia Strandstoelen Activiteit Ticket systeem Close Businessclub Drankmunten VIP Parkeerplaats Kledingsponsor BREXIT AAN ZEE SPONSOR ITEMS Brexit aan zee Sponsorpakket v.2919
  • 27. © Paul Pasveer | Okt. 2019
  • 28. © Paul Pasveer | Okt. 2019
  • 29. © Paul Pasveer | Okt. 2019 Wanneer + Hoe + Waar = Digitaal en Online Tactiek AIDA - Customer Journey Aandacht Interesse Drang Actie Boodschap  Online Facebook Event post  Off-line boodschap via lokale/regionaal/landelijke media  Veel Free-publicity door actualiteit  Online digital marketing  Key voordelen event  Teasers  Redactionele stukken  Offline  Interviews radio en TV  Print lokaal/landelijk  Online, offline communicatie  Aankondiging ticketverkoop  Line-up bands  Engagement creëren via Close App chatbox  Automated marketing door push berichten  Aftel box Kanalen  Content Marketing, blog postings, storytelling  Social Media Marketing  Posts Facebook, Twitter, Instagramm  Website SEO/Keyword optimalisatie, geeft de bezoekers informatie over de programmering  SEO/Keyword optimalisatie van de website  Social media plakboek  Marketing automation via website  SMS marketing  Automation van website naar Close App  Website  TV, Radio Print  Informatie via close App  SMS marketing  Automation van website naar Close App  Website  TV, Radio Print