'Sembang Da'i' -Bro Yusry-
Dakwah: Rasional & Kepentingan
ISLAM <ul><li>Perfect, complete </li></ul><ul><li>“ ...Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku ...
ISLAM <ul><li>Banyak manusia tidak tahu Islam </li></ul><ul><li>“ Apa yang kamu sembah, yang lain dari Allah, hanyalah nam...
1: Keesaan Allah <ul><li>Seruan Kepada Taudid Uluhiyyah @ Tauhid Ibadah </li></ul><ul><li>Tanpa Syirik </li></ul><ul><li>“...
1. Keesaan Allah <ul><li>Mengajak manusia menyembah Allah kerana itu objektif hidup manusia. </li></ul><ul><li>“ Dan (inga...
2. Menegakkan Hukum Allah <ul><li>Tanggungjawab Muslim patuh Allah dan Rasul untuk dapat keredhaannya. </li></ul><ul><li>“...
3. Meneruskan Sunnah Rasul <ul><li>Dakwah adalah sunnah </li></ul><ul><li>Tiada Rasul/nabi selepas Muhammad </li></ul><ul>...
4. Dakwah Menifestasi Iman <ul><li>Orang beriman menjadikan dakwah sebagai tabiat. Bukan perkara terpaksa. </li></ul><ul><...
5. Dakwah Ibadah Terbaik! <ul><li>Sebaik-baik ibadah adalah dakwah. </li></ul><ul><li>Ibadah bukan bersifat individu malah...
6. Amar Makruf Nahi Mungkar <ul><li>Tanggungjawab Muslim. </li></ul><ul><li>Non-Muslim tidak terkecuali (Aqidah) </li></ul...
JOM DAKWAH!
Bagaimana  Mahu  Berdakwah?
<ul><li>Dakwah mudah untuk diperkata, namun bukan mudah untuk terlaksana.. namun kesusahan dalam dakwah tu lah menjadi uji...
<ul><li>Bila bercakap tentang dakwah kan saya suka mengatakan kita menarik sahabat kita yang jauh dari Islam kembali kepad...
<ul><li>8   </li></ul><ul><li>Langkah </li></ul><ul><li>Dakwah </li></ul>
Tahap 1 - Kenal2 <ul><li>Nabi dakwah pada orang dikenali dahulu </li></ul><ul><li>Bila kenal senang nak cerita </li></ul><...
Tahap 2 - Faham2 la <ul><li>Bila faham sikap, pemikiran dan tabiat mad'u, dakwah mudah dijalankan. </li></ul><ul><li>Suka ...
Tahap 3 - Sedar2kan la <ul><li>Cuba tanya soalan cepumas pada masa yang sesuai. </li></ul><ul><li>Dari mana kita datang? <...
Tahap 4 - Apa yang kamu faham tentang Islam? <ul><li>Tanya tentang: </li></ul><ul><ul><li>Apa mereka tahu tentang Islam? <...
Tahap 5 - Pecah Salah tanggapan <ul><li>Sebelum bercerita tentang Islam, salah tanggapan perlu dibersihkan terlebih dahulu...
Tahap 6 - Presenting Islam <ul><li>Keesaan Allah dan Kerasulan Muhammad </li></ul><ul><li>Percaya? Sangat hampir menjadi M...
Tahap 7 - Jom la masuk Islam! <ul><li>Apabila segalanya telah dibuat. Kefahaman terhadap Islam terhadap diberi. Dan non-mu...
Tahap 8: Berdoa Kepada Allah <ul><li>Banyak dikalangan pendakwah selalu lupa melakukan perkara yang paling penting. Mereka...
AKTIVITI KUMPULAN <ul><li>[email_address] </li></ul><ul><li>Le Tour de Masjid </li></ul><ul><li>Jom Lepak Sambil Berdakwah...
Terima Kasih! <ul><li>E-Mel & Facebook: </li></ul><ul><li>[email_address] </li></ul><ul><li>YM! id:  </li></ul><ul><li>yus...
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Sembang2 Dai

2,125

Published on

Published in: Spiritual
0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total Views
2,125
On Slideshare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
0
Actions
Shares
0
Downloads
192
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Sembang2 Dai

  1. 1. 'Sembang Da'i' -Bro Yusry-
  2. 2. Dakwah: Rasional & Kepentingan
  3. 3. ISLAM <ul><li>Perfect, complete </li></ul><ul><li>“ ...Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu...” Al-Maidah : 3 </li></ul><ul><li>Deen Allah redha </li></ul><ul><li>“ Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam...” Al-'Imran : 19 </li></ul>
  4. 4. ISLAM <ul><li>Banyak manusia tidak tahu Islam </li></ul><ul><li>“ Apa yang kamu sembah, yang lain dari Allah, hanyalah nama-nama yang kamu menamakannya, kamu dan datuk nenek kamu, Allah tidak pernah menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Sebenarnya hukum (yang menentukan amal ibadat) hanyalah bagi Allah. Ia memerintahkan supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Yang demikian itulah Ugama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” Surah Yusuf : 40 </li></ul><ul><li>Allah dorong Muslim kepada kebenaran </li></ul><ul><li>“ ...Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. Dan Allah sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus (menurut undang-undang peraturanNya).” Al-Baqarah : 213 </li></ul>
  5. 5. 1: Keesaan Allah <ul><li>Seruan Kepada Taudid Uluhiyyah @ Tauhid Ibadah </li></ul><ul><li>Tanpa Syirik </li></ul><ul><li>“ (Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf.” Surah Ibrahim : 52 </li></ul><ul><li>6:102-103, 11:1-2, 12:40, 98:5 </li></ul><ul><li>Agama lain syirik? Kenapa? </li></ul>
  6. 6. 1. Keesaan Allah <ul><li>Mengajak manusia menyembah Allah kerana itu objektif hidup manusia. </li></ul><ul><li>“ Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. </li></ul><ul><li>Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. </li></ul><ul><li>Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.” Surah Adz-Zariyat : 56-58 </li></ul>
  7. 7. 2. Menegakkan Hukum Allah <ul><li>Tanggungjawab Muslim patuh Allah dan Rasul untuk dapat keredhaannya. </li></ul><ul><li>“ Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah, dan janganlah kamu batalkan amal-amal kamu!” Surah Muhammad : 33 </li></ul><ul><li>“ Dan engkau juga tidak berada dekat Gunung Tursina ketika Kami menyeru (Nabi Musa dan memberi wahyu kepadanya dahulu), tetapi (diturunkan) rahmat (Al-Quran) dari Tuhanmu (menerangkan Kisah itu) supaya engkau memberi amaran kepada kaum (mu) yang telah lama tidak didatangi sebarang Rasul pemberi amaran sebelummu, semoga mereka beroleh pengajaran (serta insaf mematuhinya).” Surah Al-Qasas : 46 </li></ul>
  8. 8. 3. Meneruskan Sunnah Rasul <ul><li>Dakwah adalah sunnah </li></ul><ul><li>Tiada Rasul/nabi selepas Muhammad </li></ul><ul><li>Tanggungjawab setiap Muslim </li></ul><ul><li>Sahabat / Generasi Awal / Khilafah islam </li></ul><ul><li>Tarmizi 128 – Pahala berterusan dalam melakukan sunnah </li></ul>
  9. 9. 4. Dakwah Menifestasi Iman <ul><li>Orang beriman menjadikan dakwah sebagai tabiat. Bukan perkara terpaksa. </li></ul><ul><li>“ Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.” An-Nahl : 125 </li></ul>
  10. 10. 5. Dakwah Ibadah Terbaik! <ul><li>Sebaik-baik ibadah adalah dakwah. </li></ul><ul><li>Ibadah bukan bersifat individu malah duplikasi. </li></ul><ul><li>Ganjaran berterusan (smart investment) </li></ul><ul><li>“ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)” Al-'Imran : 110 </li></ul><ul><li>“ Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!” Fussilat : 33 </li></ul>
  11. 11. 6. Amar Makruf Nahi Mungkar <ul><li>Tanggungjawab Muslim. </li></ul><ul><li>Non-Muslim tidak terkecuali (Aqidah) </li></ul><ul><li>Tiada Aqidah sesuka hati buat kerosakan. </li></ul><ul><li>“ Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” Al-'Imran : 104 </li></ul><ul><li>Tarmizi 5142 & Ibn Majah – Nampak kerosakan tetapi tidak mengubahnya, akan termasuk dan seksaan Allah. (maksud hadis) </li></ul>
  12. 12. JOM DAKWAH!
  13. 13. Bagaimana Mahu Berdakwah?
  14. 14. <ul><li>Dakwah mudah untuk diperkata, namun bukan mudah untuk terlaksana.. namun kesusahan dalam dakwah tu lah menjadi ujian wajib diri kepada para da'i yang ingin menarik manusia kembali kepada agama Allah yang diredhai ini.. </li></ul>
  15. 15. <ul><li>Bila bercakap tentang dakwah kan saya suka mengatakan kita menarik sahabat kita yang jauh dari Islam kembali kepada kehidupan Islam, dan menarik mereka yang BELUM ISLAM menerima ISLAM sebagai cara hidup mereka :-D </li></ul>
  16. 16. <ul><li>8 </li></ul><ul><li>Langkah </li></ul><ul><li>Dakwah </li></ul>
  17. 17. Tahap 1 - Kenal2 <ul><li>Nabi dakwah pada orang dikenali dahulu </li></ul><ul><li>Bila kenal senang nak cerita </li></ul><ul><li>Bila nak berkenalan buat macam biasa </li></ul><ul><li>“ Susah la nak dakwah kat orang yang kita rapat!” </li></ul><ul><li>Nampak sangat tak sayang kawan. </li></ul>
  18. 18. Tahap 2 - Faham2 la <ul><li>Bila faham sikap, pemikiran dan tabiat mad'u, dakwah mudah dijalankan. </li></ul><ul><li>Suka makan – ajak makan </li></ul><ul><li>Suka boling – ajak boling </li></ul><ul><li>Suka belajar – ajak belajar </li></ul><ul><li>Isu2 keluarga, akademik, peribadi </li></ul>
  19. 19. Tahap 3 - Sedar2kan la <ul><li>Cuba tanya soalan cepumas pada masa yang sesuai. </li></ul><ul><li>Dari mana kita datang? </li></ul><ul><li>Apa tujuan hidup di dunia? </li></ul><ul><li>Selepas mati kita akan ke mana? </li></ul><ul><li>Tuhan wujud? Tuhan yang mana? Bukti & hujah. </li></ul><ul><li>Part ni kena banyak kaji, baca dan bertanya. Jika tak tahu jangan memandai2. </li></ul>
  20. 20. Tahap 4 - Apa yang kamu faham tentang Islam? <ul><li>Tanya tentang: </li></ul><ul><ul><li>Apa mereka tahu tentang Islam? </li></ul></ul><ul><ul><li>Apa yang mereka tidak suka tentang Islam? </li></ul></ul><ul><ul><li>Apa yang mereka nak tahu tentang Islam? </li></ul></ul><ul><li>Kumpul maklumat ini. </li></ul><ul><li>Jangan marah da! Releks la. </li></ul><ul><li>Cari jawapan atau orang yang mampu beri jawapan. </li></ul><ul><li>Salah faham berlaku kerana sumber kedua @ model Islam yang tidak syariah-compliance </li></ul>
  21. 21. Tahap 5 - Pecah Salah tanggapan <ul><li>Sebelum bercerita tentang Islam, salah tanggapan perlu dibersihkan terlebih dahulu. </li></ul><ul><li>Sama ada anda menjawab, mencari orang jawab atau mencari buku '20 Salah Tanggapan tentang Islam oleh Dr. Zakir Naik. Berdasarkan hujah bukan anggapan. </li></ul><ul><li>Analogi: Membersihkan cawan sebelum menuangkan air bersih. </li></ul>
  22. 22. Tahap 6 - Presenting Islam <ul><li>Keesaan Allah dan Kerasulan Muhammad </li></ul><ul><li>Percaya? Sangat hampir menjadi Muslim </li></ul><ul><li>Buku: What Islam Is All About? </li></ul><ul><li>Brief Illustrated Guide to Understanding Islam </li></ul><ul><li>What Islam Is All About? </li></ul><ul><li>YouTube: Fadel Suliman, Shak Kirit, Lim Jooi Soon </li></ul><ul><li>Berjumpa dengan Otai Dakwah seperti Bro Fitri Abdullah, Shah Kirit, Lim Jooi Soon dll. </li></ul>
  23. 23. Tahap 7 - Jom la masuk Islam! <ul><li>Apabila segalanya telah dibuat. Kefahaman terhadap Islam terhadap diberi. Dan non-muslim mula menunjukkan minat terhadap Islam. Kerap tanya kepada dia &quot;Bila nak masuk Islam?&quot;. Ceritakan tentang ganjaran yang Allah akan berikan kepadanya apabila mereka masuk Islam. Ceritakan tentang amal kebaikan sebelum-sebelum ini akan diberi ganjaran yang besar oleh Allah. Dosa-dosa mereka diampunkan umpama bayi yang baru lahir. Banyak kan memberi motivasi. </li></ul>
  24. 24. Tahap 8: Berdoa Kepada Allah <ul><li>Banyak dikalangan pendakwah selalu lupa melakukan perkara yang paling penting. Mereka lupa mendoakan orang yang mereka dakwah. Sabahat-sahabat semua, hidayah milik Allah maka doa lah kepada Allah semoga memberi hidayah kepada rakan kita. jangan ptutus asa jika dakwah anda lambat memberikan hasil. dakwah Rasulullah ada yang masuk Islam selepas kewafatannya. Jadi jangan la risau teruskan berdakwah dan jangan putus2 berdoa </li></ul>
  25. 25. AKTIVITI KUMPULAN <ul><li>[email_address] </li></ul><ul><li>Le Tour de Masjid </li></ul><ul><li>Jom Lepak Sambil Berdakwah @ Times Square </li></ul><ul><li>Jom Makan </li></ul><ul><li>Futsal </li></ul><ul><li>Aktiviti Sambut Ketibaan Pelancong Asing </li></ul><ul><li>Presenting Islam to Duta ke Malaysia (Non-Muslim) </li></ul>
  26. 26. Terima Kasih! <ul><li>E-Mel & Facebook: </li></ul><ul><li>[email_address] </li></ul><ul><li>YM! id: </li></ul><ul><li>yusryyusopp </li></ul>
  1. A particular slide catching your eye?

    Clipping is a handy way to collect important slides you want to go back to later.

×