SlideShare a Scribd company logo
1 of 24
Download to read offline
‫ינואר 2102, טבת תשע"ב, גיליון מס' 3 (41)‬
                                                                                   ‫ה ידיעות של‬                                                                           ‫הכל מאחורי‬

                                                                      ‫אריאלה‬                                                                                                      ‫הקול‬
                                                                                                                                                                            ‫דוסים‬




                                                                                                                                                                                                                    ‫צילום: עמית מגל, "ידיעות אחרונות"‬
                                                                                                                                                                            ‫מתראיינים‬
                                                                                                                                                                                   ‫אביעד קיסוס, האיש‬
                                                                                                                                                                             ‫שעה משוגעת עם‬
                                                                                                                                                                                      ‫שמצליח להצחיק‬
                                                                                                                                                                             ‫חמישה אנשים‬
                                                                                                                                                                             ‫אותנו שמצייצים על כל‬
                                                                                                                                                                                    ‫גם בפקקים,‬
                                                                                                                                                                             ‫מדבר מה שזז| עמ' 21 81‬
                                                                                                                                                                                ‫על הכל ˆ עמ'‬
                                                       ‫עיתון בית הספר לתקשורת, אוניברסיטתהאוניברסיטאי אריאל בשומרון‬
                                                        ‫עיתון בית הספר לתקשורת, המרכז אריאל, ינואר 3102, שבט תשע"ג‬


                                                                                                                                                                                ‫יש חיים‬
                                                                                                                                                                                ‫באריאל‬




                                                                                                                                                                                                       ‫צילום: גל נובנשטרן‬
                                                                                                                                                                             ‫סיור לילי במוקדי הבילוי‬
                                                                                                                                                                             ‫באריאל מגלה: יש איפה‬
                                                                                                                                                                              ‫לצאת לדייט | עמ' 81‬


                                                                                                                                                                           ‫בקדימה הדג‬
                                                                                                                                                                          ‫מסריח מהראש‬

                                                                                                                              ‫ם את‬
                                                                                                                                  ‫עושי‬
                                                                                                                                ‫זה"?‬   ‫איך‬
                                                                                                                                    ‫"‬
                                                                                                                                                                           ‫ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ'‬
                                                                                                                          ‫כין‬‫לא ה‬                                          ‫נכנסת בכל הכוח בציפי לבני‬
                                                                                                                                                                                ‫וקוטלת את הטרנד‬
                                                                                                                           ‫ף אחד מ' 2‬                                          ‫הפמיניסטי | עמ' 01‬
                                                                                                                               ‫בל א ? ˆ ע‬
                                                                                                                                    ‫בזוג‬     ‫נו, א‬
                                                                                                                                         ‫התחת חיים‬    ‫ירושלים‬
‫צילומים: שלומציון פרסלר חלמיש‬




                                                                                                                                             ‫של באסה תנו ל‬
                                                                                                                                                    ‫צילום: כרמית חדידה‬




                                                                                                                                                   ‫או‬


                                                                                    ‫כי זה, מה‬
                                                                      ‫אם אני מצליח להעביר את המוזיקה שלי הלאה,‬
                                                                      ‫אני עף | קובי אפללו, כל הדרך מהמושב עד‬
                                                                                                                                                                                                       ‫צילום: עמיר משה‬




                                                                      ‫הדיסק החדש אימה בבית בקרוב‬
                                                                            ‫שעומד לצאת‬                                               ‫"אכלתי מהפח"‬



                                                                              ‫שהלב שלו בחר‬
                                                                      ‫הדלתות נפתחות מעצמן,‬                                        ‫לא, הפרעות אכילה הן‬
                                                                        ‫כף מטיילת | עמ' 6‬
                                                                          ‫במיונז,‬                                                ‫לא בעיה של בנות בלבד.‬                         ‫שבת של דיכאון בטדי‬
                                                                                                         ‫על ראש הגבעה‬                                                           ‫מאגף משמאל‬
                                                                      ‫תכשיטים מחליפים מקום‬           ‫בלונדינית מנורבגיה, דתי‬          ‫תשאלו את ג'‬                            ‫מאשרת: אפילו האוהדים‬
                                                                                                                                                                          ‫עמיר פרץ מחמיא לציפי,‬
                                                                                ‫ˆ עמ' 02‬             ‫מארה"ב ובריון מהסיירת‬               ‫ˆ עמ' 6‬                              ‫כבר התייאשו | עמ' 82‬
                                                                                                                                                                             ‫מזהיר מביבי ומתנגד‬
                                                                                                        ‫נפגשים במטווח...‬                                                   ‫לאוניברסיטה באריאל‬
                                                                                                              ‫ˆ עמ' 21‬                                                           ‫ˆ עמ' 4‬
‫ינואר 3102‬       ‫הידיעות של אריאלה‬                ‫2‬




          ‫תורה היא,‬
          ‫וללמוד אני צריך"‬

          ‫צילום אילוסטרציה:‬
          ‫שלומציון פרסמן חלמיש‬




                                                                                                                       ‫"שום דבר לא הכין אותי‬
                                                                                                               ‫ללילה הראשון", אומרת נועה,‬
                                                                                                              ‫שנישאה לפני שנתיים. "גם על‬
                                                                                                             ‫זוגיות אף אחד לא דיבר איתי" •‬
                                                                                                               ‫מדריכת כלות: "הרבה פעמים‬
                                                                                                                      ‫המודל של אהבה או של‬
                                                                                                                 ‫קשר גופני שרואים בסרטים‬
                                                                                                                   ‫יוצר קונפליקט עם העולם‬
                                                                                                              ‫התורני • מטפלת מינית-זוגית:‬
                                                                                                                  ‫"הקניית ידע על ידי מומחה‬
                                                                                                                   ‫עשויה להפחית חרדה. אם‬
                                                                                                               ‫בני זוג מקבלים כמה מפגשים‬
                                                                                                                  ‫של הכנה, הם מבינים שמין‬
                                                                                                               ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי אפילו‬
                                                                                                                    ‫מעורר וטוב" ˆ או בקיצור:‬




                             ‫סקס, חתונה ודת‬
                                                                                                                                         ‫שלומציון פרסמן חלמיש‬

                            ‫ועל הדת בכלל.‬   ‫רק שיעורים על הלכות, זוגיות ומשפחה. בחברה‬                                                  ‫ל חיי עברו בין דתיים. ביישוב‬
                                                                                                                 ‫“תורה היא”‬
     ‫הכינו אותך לילה הראשון שלכם ביחד?‬
‫“שום דבר לא הכין אותי. לא זכור לי שמישהו‬
‫דיבר איתי באמת על מה עושים ומה לא עושים.‬
‫הכל היה מעורפל ולא ממוקד. מה שאמרו לי‬
                                            ‫החילונית, לעומת זאת, מתחילים לקבל חינוך‬
                                            ‫מיני בכיתה ה’. אז מי צודק? האם צריך לנופף‬
                                            ‫במין מול נערות ונערים או להדחיק ולספק‬
                                                                  ‫הסבר מעומעם בגיל 02??‬
                                                                                           ‫מסופר על רבי כהנא, שנכנס בהיחבא אל‬
                                                                                           ‫מתחת למיטתו של רבו ושמע אותו “שח‬
                                                                                           ‫ושוחק ועושה צרכיו” (כלומר מקיים יחסי‬
                                                                                                                                       ‫דתי, בבית ספר דתי ולאחריו גם‬
                                                                                                                                       ‫אולפנה. היינו שם, בנות חסור‬
                                                                                                                                       ‫דות שכמותנו, בנות 71 או 81,‬
                                                                                                                                       ‫תמימות. “מהרו להתחתן”, אמרו‬
                                                                                                                                                                           ‫כ‬
‫הרבה, ושעזר לי מאוד, זה שהכל בסדר. שזה לא‬   ‫נועה (שם בדוי), 52, מכנה את עצמה דתית‬          ‫מין עם אשתו). כשרבו גילה זאת, הוא כעס‬       ‫לנו ורבות נענו בחיוב. לא דיברו‬
‫כמו בסרטים, וכל פחד שאני חשה הוא בסדר.‬      ‫לאומית, גרה במרכז ונשואה כבר כמעט שנר‬          ‫ואמר לרבי כהנא: “לא דרך ארץ היא”. ואז‬          ‫איתנו שם לא על מין ולא על כוחה של מיניות.‬
‫ושגם אם זה כואב הכל בסדר. אבל זה עדיין לא‬   ‫תיים. “שמרנו נגיעה כמעט עד החתונה. בסוף‬        ‫רבי כהנא אמר משפט שישמש רבים אחריו:‬         ‫בין עולם של סרטים לעולם של הדחקה,‬
                       ‫מספיק מכין לבאות”.‬   ‫קצת נשברנו”, היא מעידה על עצמה. חוץ מזה,‬                    ‫“תורה היא, וללמוד אני צריך”.‬   ‫יצאתי לחפש תשובה לשאלות שאסור היה‬
 ‫על זוגיות דיברת עם מישהו לפני החתונה?‬      ‫יש לה המון השגות על חיי מין, על זוגיות נכונה‬   ‫בחברה הדתית אין שיעורי חינוך מיני. ישנם‬                                     ‫להן להישאל.‬


‫עיתון בית הספר לתקשורת, אוניברסיטת אריאל | עורכת: שלומציון פרסמן חלמיש | סגן עורך: ג'ניה קיפניס | חברי מערכת: חנן גרינווד,‬
‫רונית אפטר, אלעד גילאור, הודיה נחמיאס, לירון סרוסי, אודליה בסון, שבתאי בצלאלי, ברוך שומרון, יערה זרד | מנחה: יהודה יערי‬
‫3‬     ‫הידיעות של אריאלה‬           ‫ינואר 3102‬


                                                 ‫אנשים שמנוסים במין נהנים יותר?‬         ‫“המערכת שלנו מורכבת מאוד. עצם העובדה‬               ‫“על זוגיות בכלל לא ידעתי. אם על יחסי‬
                                        ‫“תלוי באיזה ניסיון מדובר. חוויה מינית לא‬        ‫שלא מזמינים מטפלים מיניים להרצות בפני‬              ‫מין יש זמן קצר שבו מדברים על העניין ועור‬
 ‫עופרי: “בגיל שלוש ילדה‬                 ‫טובה ולא מספקת עלולה להשפיע דווקא‬               ‫מדריכות כלות אומרת הרבה. כל מיני יועצים‬            ‫שים הכנה, על זוגיות אף אחד לא דיבר איתי.‬
  ‫יוצאת מהמקלחת ורצה‬                                                         ‫לרעה”.‬     ‫ששמעו הרצאה על ליקויים בתפקוד המיני‬                ‫לא באולפנה ולא בשום מקום אחר, אף אחד לא‬
                                        ‫מיתוס נוסף הוא כמובן מיתוס האגדה. רומיאו‬        ‫במגזר החרדי חושבים שהם יודעים יותר טוב‬             ‫מדבר על כך שהשנה הראשונה של הנישואין‬
    ‫עירומה בבית, ובמקום‬                 ‫ויוליה, בת הים הקטנה, סינדרלה ושלגיה. כל‬                                 ‫מהמטפלים בתחום הזה”.‬      ‫קשה. אף אחד לא אומר לך שזה לא פרחים‬
  ‫שכולם ימחאו לה כפיים‬                  ‫האגדות אותו דבר: האהבה מנצחת, הרומנטיקה‬         ‫קליין מתכוונת לקורס למדריכות כלות,‬                               ‫ופרפרים, שזה יכול להיות קשה”.‬
       ‫ישר מכסים אותה‬                   ‫משמרת את הזוגיות והם חיים באושר ועושר עד‬        ‫שאחריו רשאית בוגרת הקורס ללמד כלות‬                                   ‫נפגשת עם מדריכת כלות?‬
                                                                      ‫עצם היום הזה.‬     ‫הלכות נידה, אישות וחיים זוגיים. עבור‬               ‫“כן, והיא הייתה אחלה. היא הסבירה לי שאם‬
     ‫ואומרים לה שזה לא‬                  ‫עופרי: “אנחנו חיים בחברה פתוחה. בנות רור‬        ‫מרבית הבחורות הדתיות, המפגש עם אותה‬                ‫לא נעים לי שהוא נוגע בי במקום מסוים, אני‬
 ‫צנוע. ואז ביום אחד בהיר‬                ‫אות סרטים, הולכות לקולנוע והרבה פעמים‬           ‫מדריכת כלות הוא ההדרכה המינית היחידה‬               ‫צריכה להזיז לו את היד בעדינות. ואם כן נעים‬
‫אומרים לה שכל מה שהיה‬                   ‫המודל של אהבה או של קשר גופני שמתקבל‬            ‫שהן יקבלו לפני הלילה הראשון עם הבעל.‬               ‫לי במקום מסוים, להזיז לו את היד לשם. אני‬
                                        ‫מהמדיה יוצר קונפליקט עם העולם התורני. מין‬       ‫קליין טוענת שזה לא מספיק: “כאשת מקצוע‬              ‫גם זוכרת שכל חיי הבוגרים תהיתי לעצמי אם‬
     ‫לא צנוע בעצם הופך‬                  ‫בסרטים הוא חוויה מאוד מסעירה ומהנה, והחיים‬      ‫אני אוכל לזהות כלה חרדתית ולפעול בהתר‬              ‫מותר לדחות את הלילה הראשון או אסור, והיא‬
 ‫מותר, והיא צריכה ללמוד‬                 ‫מלמדים אותנו שזה לא כל כך פשוט. כמו תינוק‬       ‫אם, מה שלא מצופה ממדריכת כלות. באופן‬               ‫הסבירה לי שאין בעיה ושזה מיתוס שאסור לדר‬
                 ‫ליהנות‬                 ‫שלומד ללכת, כמה פעמים הוא נופל? גם חיי‬          ‫טבעי אדם נולד ‘חיית שדה’. הוא יודע להסר‬            ‫חות. הקל עליי מאוד לדעת שזו לא חובה לקיים‬
                                        ‫אישות דורשים זמן. לאט לאט לומדים ליהנות‬         ‫תדר. אבל יכולים להיווצר ליקויים בתפקוד‬             ‫יחסי מין בלילה הראשון. היא גם הכינה אותי‬
                   ‫מזה”‬                                                        ‫מזה”.‬                            ‫המיני בגלל חוסר ידע”.‬      ‫לזה שאולי אני לא אוהב את זה בהתחלה, שלור‬
                                                                                        ‫ציפי עופרי היא מדריכת כלות. היא גרה בקר‬            ‫קח זמן להתרגל, וכשמתרגלים זה צריך להיות‬
                                                                                        ‫דומים, יש לה שישה ילדים ואת המקצוע היא‬                                           ‫משהו מדהים”.‬
                                                   ‫המירוץ אחרי הביוץ‬                    ‫למדה לפני עשר שנים בקורס במכללת “אמור‬                                       ‫מה חסר בהדרכה?‬
                                        ‫“ילדים זה שמחה” שרה “הברירה הטבעית”.‬            ‫נה”. מבחינתה, טוענת עופרי, הדרכת כלות היא‬          ‫“אני חושבת שצריך לחייב מפגש או שניים גם‬
                                        ‫“פרו ורבו” אמר אלוהים לאדם וחווה. ומי לא‬        ‫“בשביל הנשמה”. חוץ מזה יש לה גם עסק לבגר‬           ‫אחרי החתונה, או לפחות שכל מדריכת כלות‬
                                        ‫מכיר את המפגשים המשפחתיים שאי אפשר‬                                                     ‫די ילדים.‬   ‫תציע את זה. כי זה שוק. אני זוכרת שלקחתי‬
                                        ‫להימנע מהם, שם הדודה, הסבתא או לפעמים‬           ‫“בגיל שנתיים-שלוש ילדה יוצאת מהמקלחת‬               ‫גלולה אחרונה בלילה של החתונה, ושני לילות‬
                                        ‫שתיהן מנידות את הראש לאות אכזבה ושואלת‬          ‫ורצה עירומה בבית, ובמקום שכולם ימחאו לה‬            ‫אחרי כן ממש פחדתי שאכנס להריון. הדבר הכי‬
        ‫נועה: “כל חיי הבוגרים‬           ‫את הזוג הטרי: “נו... מה עם ילדים?”. בני הזוג‬    ‫כפיים ישר מכסים אותה ואומרים לה שזה לא‬             ‫בסיסי זה לדעת ש-27 שעות אחרי שלוקחים‬
     ‫תהיתי אם מותר לדחות‬                ‫שרוצים להיקבר באדמה מאדימים וממלמלים‬            ‫צנוע. ואז ביום אחד בהיר אומרים לה שכל מה‬                        ‫גלולה אי אפשר להיכנס להריון”.‬
        ‫את הלילה הראשון או‬                                         ‫בשקט איזה תירוץ.‬     ‫שהיה לא צנוע בעצם הופך מותר, והיא צריכה‬            ‫את חושבת שצריך להכניס חינוך מיני לבתי‬
                                        ‫רצון להיכנס מהר להריון משפיע על יחסי‬            ‫ללמוד ליהנות מזה. המעבר הזה שבחורה צריכה‬                                        ‫הספר הדתיים?‬
        ‫אסור. הקל עליי מאוד‬                                                    ‫המין?‬                         ‫לעשות בהחלט אינו פשוט”.‬       ‫“אני בטוחה. אולי לא בכיתה ה’, אבל בי”א-‬
    ‫לדעת שלא חובה לקיים‬                 ‫“אנשים צריכים להיות מספיק אחראים כדי‬            ‫הדרכת כלות עדיפה על טיפול מיני אצל סק־‬             ‫י”ב זה חשוב. אפילו שיעור אחד פעם בשנה זה‬
    ‫יחסי מין בלילה הראשון.‬              ‫לדעת מה הם רוצים. במקרים מסוימים הייתי‬                                                    ‫סולוג?‬   ‫כבר הרבה, כי היום אין כלום. אין שום דיבור‬
                                        ‫ממליצה להמתין עם כניסה להריון, כדי שתהר‬         ‫“תמיד עדיף מישהו מקצועי שהידע שלו מבור‬                                            ‫על יחסי מין”.‬
           ‫המדריכה גם הכינה‬             ‫יה הבשלות המתאימה להתאחדות. וכמובן: אם‬          ‫סס, אבל חיי אישות הם לא גוף בלבד. אי אפשר‬                                                ‫למה?‬
     ‫אותי לכך שאולי אני לא‬              ‫יש בעיות צריך לפתור אותן קודם, ורק אחר כך‬       ‫לעשות את ההפרדה הזאת, כי כשזוג בונה חיים‬           ‫“זה סוג של טאבו, אבל אם אתה מדבר על מין‬
       ‫אוהב את זה בהתחלה,‬                                    ‫לחשוב על הריון וילדים”.‬    ‫משותפים זה גם הלימוד של החיים ביחד, עם‬             ‫לפני שזה נהיה אישי, בעיניי זה בסדר. אולי‬
                                        ‫נועה: “העולם הדתי התקדם בנושא של דחיית‬          ‫כל הוויתורים, וגם הפיזיות. סקסולוגית יכולה‬         ‫אפילו להביא סקסולוגית. היום גם דתיים עור‬
         ‫שלוקח זמן להתרגל,‬              ‫ילדים. זה מאוד חשוב בעיניי, וזו צריכה להיות‬            ‫להדריך רק איך לעשות מה כדי ליהנות”.‬         ‫שים דברים, ולא כולם שומרים על עצמם עד‬
        ‫וכשמתרגלים זה צריך‬              ‫מצווה: לא להביא ילדים בשנה הראשונה. קודם‬        ‫מה עשויות להיות ההשלכות של חוסר כל‬                 ‫החתונה, אז אולי אם נדבר על זה, לא יהיה‬
         ‫להיות משהו מדהים”‬                                 ‫זוגיות, ורק אחר כך ילדים”.‬                                   ‫ידע בנושא מין?‬                  ‫הרצון ללכת ולבדוק מה הסיפור”.‬
                                               ‫יש מצבים שבהם המין הופך למטלה?‬           ‫“אהיה קיצונית ואגיד שעלולות להיות אפילו‬
                                        ‫ד”ר קליין: “כשאחד מבני הזוג סובל מבעיית‬         ‫השלכות טראומטיות. כשלמדתי בקורס למדריר‬
                                        ‫פוריות, מתחיל ‘המירוץ אחרי הביוץ’, והמין‬        ‫כות כלות, המון נשים אמרו שבהדרכה שהן קיר‬                   ‫האדם הוא חיית שדה‬
                                        ‫הופך למשהו טכני. יש נשים שאומרות לבעל‬           ‫בלו דיברו איתן רק על ההלכות ולא על חיי‬             ‫ד”ר רבקה קליין היא עובדת סוציאלית, פסיר‬
                                        ‫שלהן ב-00:4 בבוקר ‘הביוץ עכשיו’, והוא צריך‬      ‫האישות עצמם. נשים שהיו נשואות כבר כמה‬              ‫כותרפיסטית ומטפלת מינית-זוגית מוסמכת.‬
                                        ‫להירתם מיד לעניין. קשה להגיד אז שיש שם‬          ‫שנים דיברו על כך שזה היה פשוט הלם, כי הן‬           ‫בימים אלה היא מרצה באוניברסיטה, מטפלת‬
       ‫ד”ר קליין: “אם בני זוג‬                                       ‫הרבה ספונטניות”.‬    ‫לא ידעו מה זה גבר. חלק גם אמרו שהן חוו אכר‬         ‫בזוגות ואפילו כותבת ספר. היא דתייה שגרה‬
        ‫מקבלים כמה מפגשי‬                ‫במשך ההריון אי אפשר לעבוד על המי־‬                                     ‫זבה, כי הן ניזונו מסרטים”.‬   ‫בשכונה חילונית בירושלים, וגם היא כמו נועה‬
      ‫הכנה, הם מבינים שמין‬                                                      ‫ניות?‬   ‫כמו בכל חברה, גם אצל דתיים יש מיתוסים רבים.‬        ‫חושבת שלימודי מיניות הם חשובים. למרות‬
                                        ‫“הריון הוא ‘משתק חשק’ אצל חלק מהנשים.‬           ‫וככל שהחברה סגורה יותר - המיתוסים מופרכים‬                            ‫זאת, היא מסייגת את דבריה.‬
     ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי‬             ‫בעל אחד הרים אליי טלפון פעם, וביקש כדור‬         ‫יותר. על “החור בסדין” רבקה קליין לא מסכימה‬         ‫קליין: “הקניית ידע עשויה להפחית חרדה, ובר‬
           ‫אפילו מעורר וטוב.‬            ‫שידכא את החשק שלו כי אשתו בהריון והיא‬           ‫לדבר, אך על הנחות נסתרות אחרות היא מספרת:‬          ‫אותה מידה יכולה גם להגביר חרדה. כמו שאם‬
         ‫אבל אי אפשר להכין‬              ‫לא רוצה לקיים. יש נשים שלא רוצות שיגעו‬          ‫“יש, למשל, מיתוס שמין נועד רק לצעירים. כמובן‬       ‫יספרו לך את פרטי הפרטים של לידה, לא בטוח‬
                                        ‫בהן בכלל בהריון. תחשבי שאישה מקיאה ויש‬          ‫שהוא אינו נכון. קיים גם מיתוס שחילונים נהנים‬       ‫שתלכי לשם בשוויון נפש. לכן חשוב שההדרר‬
       ‫אנשים לחתונה שלוש‬                ‫לה בחילות. קשה במצב כזה לממש מיניות. מין‬                         ‫יותר ממין, וגם לא בהכרח נכון”.‬    ‫כה תינתן על ידי אנשי מקצוע, בצורה מבוקרת,‬
          ‫שנים מראש. כשאין‬              ‫הוא משהו פתוח ומשוחרר, שבא מהראש בזרימה‬                      ‫איך את מתמודדת עם מיתוסים?‬                                  ‫ולא תגרום לפחד מיותר.‬
        ‫בן זוג, העיסוק בנושא‬            ‫טובה. אני תמיד אומרת: כשכועסים ועייפים לא‬       ‫“אני צריכה ללמוד את השפה והתרבות של כל‬             ‫“בשיחות שלי אני מפריכה מיתוסים, מסבירה‬
                                                        ‫מקיימים. זה כלל לכל החיים”.‬     ‫מטופל שיושב מולי. בציבור החילוני מתחילים‬           ‫מה זאת מיניות, מה זאת אנטומיה. אם בני זוג‬
    ‫עלול ליצור גירוי שעלול‬              ‫נועה: “כל אחד צריך לחפש מה נכון לו ומה‬          ‫לקיים יחסי מין בגיל מוקדם. הם לא חיים במגר‬         ‫מקבלים כמה מפגשים של הכנה, הם מבינים שמין‬
                      ‫לתסכל,‬            ‫נכון לבן הזוג שלו. אני בטוחה שההלכה יכולה‬       ‫בלות שאנו חיים בהן. זה לא שאנחנו לא עושים‬               ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי אפילו מעורר וטוב.‬
                         ‫כי אין‬         ‫להכיל הסתכלות אישית של כל זוג מה נכון‬                     ‫את זה, אבל אצלנו יודעים שזה אסור”.‬       ‫“אבל אי אפשר להכין אנשים לחתונה שלוש‬
                                        ‫לו. אני לא הלכתי לרב לשאול אם להביא ילר‬         ‫מה נערות חילוניות שמקיימות יחסי מין‬                ‫שנים מראש. כשאין בן זוג, העיסוק בנושא עלול‬
                     ‫אפשרות‬             ‫דים בשנה הראשונה או לא, כי ידעתי מה הוא‬                        ‫בגיל צעיר מרגישות וחושבות?‬          ‫ליצור גירוי שעלול לתסכל, כי אין אפשרות‬
                       ‫מימוש”‬           ‫יגיד: תביאי. אם רוצים שכן ישאלו את הרבר‬         ‫“במקרים מסוימים הן רוצות קשר עם בן זוג,‬            ‫מימוש, ויכול להיות שזאת הסיבה שאין חינוך‬
                                        ‫נים, צריך הבנה שהתשובה לא יכולה להיות‬           ‫והמין משמש אותן כדי להשיג או לשמור על‬                                     ‫מיני בבתי ספר דתיים”.‬
                                                                       ‫קולקטיבית”. ˆ‬            ‫הקשר, ולא ממשיכה אמיתית ומרגשות”.‬                ‫למה לא מדברים על מין בציבור הדתי?‬




    ‫נועה: “אם יש זמן קצר שבו מדברים על מין ועושים הכנה, על‬                                  ‫נועה: “לא זכור לי שמישהו דיבר איתי באמת על מה עושים ומה‬
‫זוגיות אף אחד לא דיבר איתי. לא באולפנה ולא בשום מקום אחר.‬                                   ‫לא עושים. מה שאמרו לי הרבה, ועזר לי מאוד, זה שהכל בסדר.‬
  ‫אף אחד לא מדבר על כך שהשנה הראשונה של הנישואין קשה.‬                                          ‫שזה לא כמו בסרטים, וכל פחד שאני חשה הוא בסדר. ושגם‬
                ‫אף אחד לא אומר לך שזה לא פרחים ופרפרים”‬                                                                        ‫אם זה כואב הכל בסדר”‬
‫ינואר 3102‬        ‫הידיעות של אריאלה‬              ‫4‬



                    ‫פרץ בביתו החדש.‬
                         ‫"כל מי שמוכן‬
                         ‫לקפוץ לביצה‬
                    ‫הפוליטית - מוזמן"‬

                   ‫צילום: אלעד גילאור‬                  ‫הוא עזב את מפלגת העבודה בצעד מפתיע ובמועד מדהים, חבר לציפי‬
                                                        ‫לבני ו”התנועה” שלה, וספג (כרגיל) ביקורת ארסית ˆ בראיון מיוחד רגע‬
                                                       ‫לפני הבחירות חושף עמיר פרץ את דעתו על העבודה (“ההתנהלות שם‬
                                                   ‫היא אנטי-דמוקרטית”), על תהליך השלום (“אבו מאזן הוא פרטנר מצויין”),‬
                                                       ‫וגם על אוניברסיטת אריאל (“החלטה שגויה”) ˆ ניפגש ביום שלישי הבא‬




    ‫תוך כדי תנועה‬
                                                                                                                                              ‫יערה זרד, אלעד גילאור‬

                                                                 ‫הוא אפילו רחוק מניצחון”.‬                            ‫ישראל צריכה היום”.‬    ‫מש בשנייה האחרונה, 21 שעות‬
                                              ‫ובממשלה שתרכיב יחימוביץ’ תסכים לשבת?‬
                                             ‫“אני הייתי הראשון שהציע לשלי לפני חור‬
                                             ‫דשיים, עוד כשהייתי בעבודה, להודיע שהיא‬
                                             ‫מוכנה ליצור גוש משותף של כל מפלגות‬
                                                                                             ‫אתה בעצם הבאת את יחימוביץ’ לעבודה.‬
                                                                                                                    ‫אתה מתחרט על כך?‬
                                                                                             ‫“כשנבחרתי ליו”ר המפלגה היה לי חשוב לגר‬
                                                                                             ‫וון אותה. שלי היתה עיתונאית מוכשרת ואחר‬
                                                                                                                                           ‫בלבד לפני הגשת הרשימות‬
                                                                                                                                           ‫לכנסת, התפוצצה דרמה פוליר‬
                                                                                                                                           ‫טית מדהימה: עמיר פרץ, יו”ר‬
                                                                                                                                           ‫מפלגת העבודה לשעבר, חצה‬
                                                                                                                                                                            ‫מ‬
                                             ‫המרכז-שמאל, בשני תנאים: האחד, שאף אחת‬           ‫כך פרלמנטרית טובה, וסייעתי לה רבות. רוב‬       ‫את הקווים ועבר ל”תנועה” של‬
                                             ‫מהמפלגות האלה לא תמליץ לנשיא על ביבי‬            ‫החוקים שהיא חוקקה הם חוקים שאני כתבתי‬         ‫ציפי לבני. זה קרה ימים ספורים אחרי הפרייר‬
                                             ‫לראשות הממשלה, והשני, שכולם יתחייבו שהר‬         ‫והעברתי אליה. חוק הקופאיות, למשל, רשום‬        ‫מריז בעבודה, שם הגיע פרץ למקום השלישי‬
                                                                   ‫מומלץ יהיה מתוך הגוש.‬     ‫על שמה, אבל זה חוק שאני כתבתי. כך גם לגבי‬     ‫המכובד, חודשיים בערך אחרי שזכה מכל עבר‬
                                             ‫“אנחנו לא רוצים לאחד מפלגות. אנחנו רוצים‬        ‫החוק להגבלת שכר הבכירים. גם הוא רשום על‬       ‫במחמאות וטפיחות על השכם, בזכות ההצלחות‬
‫אולי הסיבה היא שהפוליטיקה נראית כל כך‬        ‫ליצור מכנה משותף של עבודה משותפת. אם‬                          ‫שמה, אבל זה חוק שאני כתבתי.‬              ‫של “כיפת ברזל” במבצע “עמוד ענן”.‬
                                  ‫מכוערת?‬    ‫המסקנה תהיה ששלי יחימוביץ’ היא זו שצריכה‬        ‫“זכותה של שלי להחליט שהיא מתאימה לער‬          ‫גם כשהיה שר הביטחון ספג פרץ בעיקר השמר‬
‫“נכון. זה צירוף של נסיבות, שבו האמון בפור‬    ‫להיות מומלצת לראשות הממשלה, ואם זו תהיה‬         ‫מוד בראש המפלגה, אבל היא לא משתפת אף‬          ‫צות, הקנטות ולגלוגים. את העובדה שרק בזכות‬
‫ליטיקאים הלך וקטן, האזרחים אומרים לעצמם‬      ‫הדרך להחליף את ביבי נתניהו - אני אתמוך‬          ‫אחד ולא מערבת אף אחד, וזה לא תקין. אני‬        ‫ההתעקשות שלו זכו תושבי הדרום והמרכז בהר‬
‫שמה שהיה הוא שיהיה, ואנשים אומרים ‘כולם‬                                               ‫בכך.‬   ‫מקווה שעזיבתי את העבודה תרמה תרומה גדור‬       ‫גנה מפני מבול הטילים שנחת מעזה – העדיפו‬
‫מושחתים ודואגים רק לעצמם’. לשמחתי, אנחנו‬     ‫“ברור שאני מעדיף את ציפי לבני, גם בשל‬           ‫לה, ושהיא מבינה סוף סוף שלא כולם נמצאים‬       ‫להדחיק. הוא בהחלט לא נראה ולא מתנהג כמו‬
‫מציגים רשימה טובה, שהוכיחה את המחויבות‬       ‫ניסיונה הרב והעובדה שהיא כבר עשתה כמה‬           ‫בכיס שלה. כדאי לה לשתף פעולה עם הח”כים‬        ‫“ילד כאפות”, אבל גם עמיתיו בפוליטיקה וגם‬
‫של אנשיה למדינת ישראל. רשימה שאין מה‬         ‫תפקידים. היא הייתה שרת משפטים, שרת חוץ‬          ‫שלה. אני מקווה שתרמתי משהו לדמוקרטיה‬          ‫התקשורת לא אוהבים לפרגן להוא משדרות. נו,‬
                  ‫להשוות לכל רשימה אחרת.‬     ‫ושרת קליטה. יש מאחוריה רקורד מאוד מרשים,‬        ‫בתוך העבודה, כי בניגוד לדימוי ששלי משדר‬                                      ‫זה עם השפם.‬
‫“אני הייתי איש הציבור הראשון שהיה שייך‬       ‫ולי אין ספק שאם אזרחי ישראל היו צריכים‬          ‫רת, ההתנהלות שלה שם היתה אנטי-דמוקרטית‬                           ‫למה עזבת את העבודה?‬
‫למפלגה ציונית והציע להקים מדינה פלשתיר‬       ‫לבחור אם הם מעדיפים את שלי או את ציפי‬                                             ‫לחלוטין”.‬   ‫“מנסים לתאר את עזיבתי כחלק ממערכת היר‬
‫נית מהר ככל האפשר. כבר אז האמנתי שככל‬        ‫כראשת הממשלה, ברור שהיו מעדיפים את‬                                                 ‫למשל?‬      ‫חסים ביני לבין שלי יחימוביץ’. אין ספק שזה‬
‫שהמדינה הפלשתינית תוקם מהר יותר, היא‬                                                ‫לבני”.‬   ‫“בכל דבר. מאז שהיא נבחרה ליו”ר, היא לא‬        ‫לא גרם לי לרצות להישאר שם, אבל זו לא‬
‫תהיה קטנה יותר וקיצונית פחות. היום אני בן‬    ‫משהו לא מסתדר לנו עם המתמטיקה. איך‬              ‫קיימה התייעצות עם חברי הכנסת בשום נושא,‬       ‫היתה הסיבה. היא הרי נבחרה כבר לפני שנה‬
‫06, ולצערי הרב אני לא יכול להבטיח לילדים‬     ‫אתה מצליח להגיע למסקנה שמערכת הבחי־‬             ‫לא מדיני ולא חברתי. כל ההחלטות התקבלו‬         ‫וארבעה חודשים. גיביתי אותה לאורך כל השנה‬
                   ‫שלי מדינה שוחרת שלום”.‬                           ‫רות עדיין לא הוכרעה?‬                         ‫כהחלטות של אדם אחד”.‬      ‫הזאת, נבחרתי בפריימריז במקום מאוד גבוה,‬
‫אילו נבחרת לראשות הממשלה, כיצד היית‬          ‫“אני מעריך שיש 51 מנדטים שיושבים בבית‬                                                         ‫ויכולתי להרשות לעצמי להישאר. הבעיה היא‬
                       ‫פועל בתחום המדיני?‬    ‫ולא מתכוונים להצביע. הם מיואשים. לא יודר‬                                                      ‫שכשביקשתי לברר כמה סוגיות חשובות, בעיר‬
‫“דבר ראשון, אני מודיע על הקפאת הבנייה‬        ‫עים במי לבחור. הם מקבלים את התזה, שלצערי‬                           ‫זמן המיואשים‬               ‫קר בכל מה שקשור בתנאים לכניסה לממשלת‬
‫בשטחים. דבר שני, אני מודיע על הפסקת תקר‬                   ‫החדירו לציבור, שביבי כבר ניצח.‬     ‫התנגדת לכך שהעבודה תשב בקואליציה,‬             ‫ביבי ולתהליך המדיני, קיבלתי תשובות מאוד‬
‫צוב ההתנחלויות הפוליטיות, כמו הר ברכה,‬       ‫“זה לא נכון. אם יופיעו שלושת המנהיגים,‬                   ‫מה תעשה אם לבני תחבור לנתניהו?‬       ‫לא מספקות. ארבעה ימים לאחר הפריימריז החר‬
‫תפוח וכל מיני מקומות כאלה. אפילו בית אל.‬     ‫ציפי לבני, שלי יחימוביץ’ ויאיר לפיד, יפנו‬       ‫“קודם כל, אני סומך על ציפי לבני, על סולם‬      ‫לטתי שאני לא עושה שקר בנפשי, ולא נשאר‬
‫אני חושב שההגדרות די ברורות: רק במקומות‬      ‫יחד לציבור הצעיר או לציבור המיואשים ויגידו‬      ‫הערכים שלה, מה שלא היה לי עם שלי יחימור‬                                          ‫בעבודה.‬
‫ששווה להשקיע, באזורים שבטוח יישארו במדיר‬     ‫להם: יש סיכוי, בואו להצביע, לא משנה למי,‬        ‫ביץ’. אני חושב שלבני הוכיחה כבר שהיא לא‬       ‫“היתה לי אפשרות לפרוש לחלוטין או לחבור‬
          ‫נת ישראל בעתיד, צריך לעשות זאת.‬    ‫העיקר שתצביעו לאחת ממפלגות המרכז-שמר‬            ‫מצטרפת בשביל נזיד עדשים משום סוג שהוא.‬        ‫לציפי לבני ולנסות להקים משהו חדש, ואני‬
‫“מי שמשלה את עצמו שאפשר לספח את כל‬           ‫אל, להערכתי לפחות חמישה-שישה מנדטים‬             ‫הרי היא יכלה להיות שרת חוץ או מועמדת לראר‬     ‫מאוד שמח על ההחלטה שקיבלתי. אני חושב‬
‫יהודה ושומרון, טועה. אני שומע את בנט וחבר‬    ‫שלא התכוונו להצביע – יבואו. זה ישנה את כל‬       ‫שות ממשלה, והעדיפה לדבוק בערכים שלה. אני‬      ‫שאנחנו מציגים לעם ישראל תמהיל מאוד ייחור‬
‫רי כנסת מהליכוד מדברים על סיפוח, ואלה‬        ‫מאזן הכוחות בין הגושים, ואני מקווה שזה אכן‬      ‫מאמין לה, ומאמין שכל ההחלטות שהיא תקבל‬        ‫די. אישה שבאה מ’חרות’, המקום הכי ימני שיש,‬
‫דברי הבל. אחמד טיבי אמר השבוע בראיון: ‘אני‬                                   ‫יקרה בקרוב”.‬               ‫יהיו מתוך מחויבות למדינת ישראל.‬    ‫ואני שהגעתי מהצד השני של המפה הפוליטית,‬
‫אשמח מאוד אם הימין יצליח לספח את יהודה‬       ‫51 מנדטים הם מאות אלפי מצביעים. למה‬             ‫“אני מקווה שעניין ההצטרפות לממשלה לא‬          ‫ממפא”י ההיסטורית. שנינו, כישראלים שצמחו‬
‫ושומרון. אולי סוף סוף יהיה לי סיכוי להיות‬                           ‫הציבור כל כך מיואש?‬      ‫יעמדו על הפרק, כי אני לא רואה את המערכה‬       ‫במדינה הזאת, שהדמוקרטיה אפשרה להם להשר‬
                                                                                                                                                            ‫ִ‬
‫ראש ממשלה’. הוא מבין ששלושה וחצי מיליון‬        ‫“לא מאמינים שיש סיכוי להחליף את ביבי”.‬        ‫כאבודה. אני לא חושב שביבי כבר ניצח. לדעתי‬     ‫פיע, מייצרים יחד בדיוק את התמהיל שמדינת‬
‫5‬    ‫הידיעות של אריאלה‬              ‫ינואר 3102‬




‫כל מי שמוכן לקפוץ לביצה הפוליטית - מוזר‬                                                   ‫עשרות שנים חאלד משעל אפילו לא חלם להתקר‬         ‫פלשתינים יהפכו לאזרחים ישראלים. הרי אתה‬
‫מן. זה לא דבר פשוט. אני מאוד מעריך את‬                 ‫מירב מיכאלי כמשל‬                        ‫רב לאזור, ופתאום הוא מגיע כמו גיבור לעזה.‬                            ‫לא מספח רק קרקע.‬
‫מירב מיכאלי, למשל. תמכתי בה בהתמודדות‬        ‫אחת התופעות המרעננות במערכת הבחירות‬          ‫“ממשלת הליכוד טוענת שהיא לא מנהלת משא‬           ‫“תראו מה קורה בכפרים הפלשתיניים מסר‬
‫בתוך מפלגת העבודה, ואני חושב שהיא עשתה‬       ‫היא הצטרפותם של אנשי תקשורת לפוליטיר‬         ‫ומתן עם החמאס, אבל עם מי הגיעו להסכם בסוף‬       ‫ביב לירושלים. אנחנו משלמים בכל שנה קרוב‬
‫ויתור גדול כדי לשרת את המדינה ואת תפיסת‬      ‫קה. יאיר לפיד, עופר שלח ומיקי רוזנטל הם רק‬   ‫מבצע ‘עמוד ענן’ או בשחרורו של גלעד שליט?‬        ‫למיליארד וחצי שקל ביטוח לאומי והשקעות‬
‫העולם הפמיניסטית שלה. הלוואי שהיא תצר‬                                   ‫דוגמאות למגמה.‬    ‫כל משחקי המילים האלה, שמאחוריהן אין דבר‬         ‫של העירייה לכמעט מאתיים חמישים אלף פלר‬
                                     ‫ליח”.‬   ‫רוב אנשי המדיה שחצו את הקווים ועברו‬             ‫וחצי דבר, רק מחלישים את הפרטנר האמיתי.‬       ‫שתינים, כי החלטנו שהם והכפרים שלהם הם‬
‫לסיום, מה דעתך על האוניברסיטה בארי־‬          ‫לפוליטיקה הצטרפו למפלגות השמאל. מה זה‬        ‫“ממשלת ישראל הייתה צריכה לבנות צעדים‬                                       ‫חלק מעיר הקודש.‬
                                       ‫אל?‬                          ‫אומר על התקשורת?‬      ‫בוני אמון מול אבו מאזן, ולהוכיח לעם הפלר‬        ‫“לא ראיתי שכתוב, לא בתורת ישראל ולא‬
‫“אני חושב שזאת החלטה שגויה. אין מקום להר‬     ‫“אנשים חדשים מחפשים את המקום שבו קל‬          ‫שתיני שמי שמאמין בשלום, לא תומך בטרור‬           ‫בשום מקום אחר, שצריך לספח את הכפרים‬
‫חריג את מכללת אריאל משאר המכללות. ברור‬       ‫ונוח יותר להיבחר. בסיבוב הקודם היה יותר‬      ‫ולא דוחף לטרור, מקבל מישראל תגובה חיובית.‬       ‫הללו. ומה שיש לנו שם זה מה שיהיה לנו‬
‫שמדובר בהחלטה פוליטית. היא חלק מהתפיר‬        ‫מקום בימין, ולכן יותר אנשים חדשים הצטרר‬      ‫כדאי לנו לעשות הכל כדי להחזיר את אבו מאזן‬       ‫בכפרים של יהודה ושומרון אם נמשיך לחשוב‬
‫סה של המשך ההשתלטות על אזורים ביהודה‬         ‫פו לליכוד. היום, עם המפלגות החדשות במרכז‬     ‫אל שולחן המשא ומתן, כי לא הייתי רוצה לרר‬        ‫במונחים של סיפוח. אני מקווה מאוד שיהר‬
       ‫ושומרון ומתן עדיפות למי שמגיע לשם.‬                         ‫ובשמאל, יותר קל שם”.‬    ‫אות מנהיג אחר, שמאמין בטרור, עומד מולנו.‬        ‫יה אפשר להזמין את אבו מאזן למשא ומתן‬
‫“אין ספק שלא מדובר בהחלטה אקדמית‬               ‫זה לא מעיד על כך שהתקשורת שמאלנית?‬         ‫חבל שאנחנו לא מנצלים את הסיטואציה הנור‬                                              ‫מיידי”.‬
‫טהורה, ולכן לא היה לה מקום. אין שום‬          ‫“אני לא רואה פסול בכך שאנשי תקשורת רור‬       ‫כחית, לפני שגורמים קיצוניים משתלטים על‬                  ‫אבו מאזן הוא פרטנר למשא ומתן?‬
‫הבדל בין סטודנט שלמד במכללה לעומת מי‬         ‫צים לתרום בתהליכים הציבוריים, ומצטרפים‬                                             ‫השטח”.‬    ‫“בוודאי. הוא פרטנר מצוין מבחינת ישראל.‬
‫שלומד באריאל עכשיו. זה שינה את התואר‬         ‫למפלגות שמתאימות לתפיסות שלהם. מצד‬            ‫אריאל היא גם התנחלות פוליטית מבחינתך?‬          ‫הבעיה היא שממשלת נתניהו חיזקה את החמאס‬
‫האקדמי של מישהו? מצד שני, זה פגע ביש ר‬       ‫שני, לא כל איש תקשורת ראוי להיות חבר‬         ‫“אריאל היא סימן שאלה מאוד גדול, שנצר‬            ‫והחלישה את אבו מאזן. העם הפלשתיני מבין שרק‬
                                 ‫ראל”. ˆ‬     ‫כנסת, וראינו הרבה כאלה שנכשלו. מבחינתי,‬                                       ‫טרך לברר”.‬     ‫מי שנוהג באלימות זוכה היום לכבוד מישראל.‬

           ‫“לבני באה מ’חרות’, המקום הכי‬                                   ‫“51 מנדטים יושבים בבית ולא‬                                    ‫“אני אגבה את ציפי‬
              ‫ימני שיש, ואני הגעתי מהצד‬                             ‫מתכוונים להצביע. הם מיואשים. אם‬                                  ‫לבני בכל מהלך שהיא‬
               ‫השני, ממפא”י ההיסטורית.‬                                 ‫לבני, יחימוביץ’ ולפיד יפנו אליהם‬                               ‫תעשה. אני סומך על‬
                 ‫שנינו, כישראלים שצמחו‬                              ‫ביחד, ויגידו: ‘יש סיכוי. בואו להצביע.‬                              ‫סולם הערכים שלה.‬
             ‫במדינה הזאת, שהדמוקרטיה‬                              ‫לא משנה למי, העיקר שתצביעו לאחת‬                                        ‫אבל אני לא חושב‬
           ‫אפשרה להם להשפיע, מייצרים‬  ‫ִ‬                               ‫ממפלגות המרכז-שמאל’. לפחות‬                                           ‫שביבי כבר ניצח.‬
                ‫יחד את התמהיל שישראל‬                              ‫חמישה- שישה מנדטים יבואו. זה ישנה‬                                       ‫לדעתי הוא אפילו‬
                            ‫צריכה היום”‬                                 ‫לחלוטין את המאזן בין הגושים”‬                                         ‫רחוק מניצחון“‬
‫ינואר 3102‬        ‫הידיעות של אריאלה‬                ‫6‬




 ‫אני רוצה‬                                                                ‫רונית אפטר‬




   ‫להקיא‬
                                     ‫מת אתה לא בשליטה, אבל אתה יודע מה אתה‬          ‫כשאני מקיא, אני מרגיש שזאת‬
                                     ‫עושה. חלק ממך נהנה להתפלש בזוהמה. ואז‬          ‫הדרך שלי לבכות, לפרוק,‬
                                     ‫אתה מרגיש צורך להיטהר, אז אתה מקיא, או‬
                                     ‫עושה ספורט אובססיבי. אחרי שהקאתי הייתי‬
                                                 ‫מרגיש כמו אחרי בכי ממש חזק”.‬
                                                                                    ‫לטהר משהו בתוכי, להוציא‬
                                                                                    ‫את הגועל החוצה. רוב החיים‬
                                                                                    ‫אני מסתובב בתחושה שאני‬
                                                                                                                        ‫"‬
                                                                                    ‫סוג של כתם, שכל מקום שאני‬


  ‫עד שלא‬                               ‫כיביתי על עצמי סיגריות‬
                                     ‫ג’ החל לקבל טיפול נפשי בגלל תחושות החר‬
                                     ‫רדה. הוא לא ידע אז כלל שהוא סובל מהפרעת‬
                                     ‫אכילה. “אני זוכר שסיימתי את היום במחלקה,‬
                                                                                    ‫הולך אליו וכל דבר שאני נוגע בו - אני מכתים‬
                                                                                    ‫אותו בלכלוך שלי, בטומאה שלי, בביזיון שלי.‬
                                                                                    ‫אני רוצה שכולם יתרחקו ממני, אבל מצד שני‬
                                                                                              ‫הדבר שאני הכי כּמה אליו הוא קרבה.‬
                                                                                                   ‫ִ‬         ‫ַ‬
                                                                                    ‫“אנשים אומרים שאני נראה בסדר, אבל בראש‬


   ‫יישאר‬                             ‫ניגשתי להכין קפה, ויצא לי לשמוע מעבר‬
                                     ‫לדלת את הקבוצה להפרעות אכילה. עמדתי‬
                                     ‫מאובן. אמרתי לעצמי: זה לא הגיוני, הם מדבר‬
                                     ‫רים עליי. מה קורה פה? למחרת ניגשתי לרופר‬
                                         ‫אה, היא שאלה מספר שאלות ואיבחנה אותי.‬
                                                                                    ‫שלי אני יצור מעוות. אני חי בכמיהה לאהבה,‬
                                                                                    ‫אבל נוצר אצלי פחד, והוא אומר שאני צריך‬
                                                                                    ‫להתרחק מאהבה יותר מכל דבר אחר בעולם. זה‬
                                                                                                             ‫קורע אותי לגזרים”.‬




    ‫כלום.‬
                                     ‫“עד אז לא ידעתי שיש לי הפרעת אכילה. זו‬
                                     ‫הייתה בעיה כזו של ילדות בנות 41. כל אחד‬                ‫רוב הזמן רציתי למות‬
                                     ‫מכיר מישהי בתיכון או בחטיבה שהיו לה הפרר‬       ‫"בגיל 42 חלה ג’ בבולימיה, “עברתי פרידה‬
                                     ‫עות אכילה. אז השוויתי את עצמי אל הילדה‬         ‫מאוד קשה מבת זוג, אחרי שש שנים, וניחמתי‬
                                     ‫שאני הכרתי, ואמרתי לעצמי: זה לא הסיפור‬         ‫את עצמי באוכל. זאת היתה התשובה לתחושה‬
                                                                            ‫שלי”.‬   ‫האיומה שלי לגבי עצמי. ואז התאהבתי בלסבית.‬


‫עד שאהיה‬                                 ‫איזה טיפול עברת בגלל הפרעת האכילה?‬
                                     ‫“קודם כל, כגבר עם הפרעת אכילה אתה לבד.‬
                                     ‫עם הבנות של הקבוצה יכולתי לדבר על הרבה‬
                                     ‫דברים, אבל הן לא יכלו להבין אותי עד הסוף.‬
                                     ‫שלושת הגברים שהיו איתנו היו אנורקטים. הם‬
                                                                                    ‫התאהבנו, היה לנו חיבור ממש מטורף, אבל‬
                                                                                    ‫במשך שנים לא נתתי לאף אחת לגעת בי, ואני‬
                                                                                    ‫עדיין מפחד להתקרב לנשים. המחשבה שיותר‬
                                                                                    ‫מפחידה אותי היא לא שבחורה תגיד לי לא, אלא‬
                                                                                                               ‫שהיא תגיד לי כן.‬


  ‫נקי וריק‬                           ‫טענו שהם סטרייטים, אבל הפגינו התנהגות של‬
                                     ‫הומואים. שניים מהם באו מרקע מאוד דתי, וגם‬
                                     ‫אצלם הפרעת האכילה נבעה כנראה מהמצוקה‬
                                                              ‫הנפשית ומבדידות”.‬
                                     ‫היום אתה מגיש שהפרעות האכילה מאחו־‬
                                                                                    ‫היום הוא בן 92, חי במרכז הארץ. גבר גבוה,‬
                                                                                    ‫רזה, “גברי”. הוא מבקש לשמור על עילום שמו‬
                                                                                    ‫מחשש לתגובת בני משפחתו. אנחנו נפגשים‬
                                                                                    ‫במכללה שבה ג’ לומד על הפרעות אכילה. לפני‬
                                                                                    ‫שנה הוא סיים לימודים בתחום הקולינריה, ועור‬



  ‫מבפנים‬
                                                                 ‫ריך? יצאת מזה?‬     ‫בד כיום כטבח. “לקח לי זמן להגיע למקצוע,‬
                                     ‫“הפרעות האכילה תמיד יהיו חלק ממני. זה‬          ‫אבל זה מה שעוזר לי. אני רוצה לעבוד עם אנר‬
                                     ‫מוכר, זה נוח, וקל להישאב לשם חזרה. קל‬          ‫שים בעלי הפרעות אכילה. להפוך את החיסרון‬
                                     ‫להיות חולה ונזקק. בעשר השנים האחרונות‬                                              ‫ליתרון”.‬
                                     ‫הייתי עסוק בהישרדות כמעט בכל תחום אפר‬                          ‫איך החלה אצלך הבולימיה?‬
                                     ‫שרי. קטסטרופות אחרי קטסטרופות. אני יודע‬        ‫“התחלתי להקיא מפני שזה הרגיש לי כמו‬
                                     ‫להתמודד איתן, אבל אם נותנים לי שיגרה -‬         ‫לבכות, ולבכות לא יכולתי. התחלתי להקיא גם‬
        ‫בגיל 42 פרצה אצל ג’ מחלת‬     ‫אני לא יודע איך להתמודד עם זה. ניסיתי כמה‬      ‫בגלל מחשבה מטומטמת, אבל זו הייתה המחשר‬
                                     ‫שנים לצמצם את הקיום שלי לנקודה הכי קטנה‬        ‫בה שעברה לי בזמנו, של ‘וואלה, אפשר לקבל‬
        ‫הבולימיה ˆ “התחלתי להקיא‬                  ‫שאפשר. זה רק החמיר את המצב”.‬
                                     ‫מאיפה מגיע הרצון העז הזה לפגיעה עצ־‬
                                                                                                              ‫דום לב מהקאות’”.‬
                                                                                                                   ‫רצית למות?‬
       ‫בגלל מחשבה מטומטמת של‬                                                 ‫מית?‬   ‫“רוב הזמן בעשר השנים האחרונות. הבוליר‬
                                     ‫“אני מפנה את הזעם שיש בי כלפי עצמי.‬            ‫מיה הייתה מין דרך להענשה עצמית. כשאתה‬
        ‫‘וואלה, אפשר לקבל דום לב‬     ‫בתוכי אני אדם מאוד אלים. אותה תחושה הרר‬        ‫נכנס לבולמוס אכילה אתה לא לועס ולא טועם.‬
  ‫מהקאות’ ˆ אכלתי דברים מהפח,‬        ‫גשתי גם עם אוכל: הייתי הולך למקרר ומתחיל‬
                                     ‫לאכול בכוח, דוחף פנימה דברים עד שהזעם היה‬
                                                                                    ‫אתה דוחף לעצמך אוכל כמו שדוחפים לאווזים.‬
                                                                                    ‫הרגשתי על סמים. כשאכלתי, לא הייתי בתוך‬
    ‫דברים מהקפאה, אכלתי דברים‬        ‫מתכלה. זו הייתה המקבילה של להכאיב למישר‬                                       ‫הכאב הרגשי”.‬
                                                                    ‫הו ולפגוע בו.‬   ‫עכשיו, כבר שנה וחצי הוא “נקי” מהבולימיה,‬
     ‫שידעתי שהם מקולקלים. חלק‬        ‫“מצד שני, אוכל גם היה החבר הכי טוב שלי.‬
                                     ‫הוא אהב אותי, ניחם אותי ותמיד היה שם בשר‬
                                                                                    ‫אבל יודע ש”זה תמיד רק סימפטום. זו אף פעם‬
                                                                                    ‫לא הבעיה עצמה. נשארתי עם החלק הכי קשה:‬
      ‫ממך נהנה להתפלש בזוהמה”‬                                              ‫בילי”.‬   ‫אני צריך להתמודד עם מה שעולה. עד היום אני‬
                                              ‫היו עוד דרכים שבהן פגעת בעצמך?‬        ‫מרגיש את הדחף הזה: אוכל שווה אהבה, ואני‬
          ‫ˆ ואם כל זה לא מספיק, ג’‬   ‫“גבריות תמיד התקשרה אצלי לאלימות, לכן‬          ‫רוצה להקיא הכל, עד שלא יישאר כלום. עד‬
                                     ‫גידלתי את עצמי על מודלים אחרים. הייתי אור‬                         ‫שאהיה נקי וריק מבפנים”.‬
     ‫ספג עלבונות מפני שהוא גבר,‬      ‫בססיבי בתור ילד לאבירים, וגידלתי את עצמי‬       ‫ברקע, מספר ג’, היה כל הזמן דיכאון, אבל‬
   ‫והפרעות אכילה הן “כידוע” בעיה‬     ‫על הקודים שלהם: אחריות, כבוד, טוב לב. הצד‬
                                     ‫השני שלי היה מאוד אלים, ובגיל די צעיר פניתי‬
                                                                                    ‫הבולימיה הייתה דיכאון אקטיבי ואלים. “הרר‬
                                                                                    ‫גשתי כמו ג’אנקי. לא הייתי מסוגל לצאת מהר‬
    ‫של בנות: “אמרו לי שאני מחפש‬      ‫לסאדו-מאזו. גם במקומות האלה הכל הוא עניין‬      ‫בית. הייתי רואה טלוויזיה ואוכל. משחק במחר‬
                                     ‫של שליטה, כוח, זעם. אלה הרגשות שמפעילים‬        ‫שב ואוכל. לא הייתה שום פעולה שעשיתי בלי‬
    ‫תירוץ בשביל להיות שמן. צעקו‬                                             ‫אותך.‬                                           ‫אוכל.‬
                                     ‫“כיביתי על עצמי סיגריות”, אומר ג’, מושיט‬       ‫“אכלתי דברים מהפח, דברים מהקפאה, אכלתי‬
   ‫עליי: ‘מה אתה, כוסית? מה, אתה‬     ‫לי את גב ידו וחושף שתי צלקות עגולות. “אחד‬      ‫דברים שידעתי שהם מקולקלים. ברמה מסויר‬
            ‫ילדה בת 21? תהיה גבר!”‬
‫7‬   ‫הידיעות של אריאלה‬        ‫ינואר 3102‬




                                                                                     ‫ג’. “היינו מאוד‬
                                                                                     ‫עניים, והגישה של‬
                                                                                     ‫אבא שלי היתה‬
                                                                                     ‫שאם המקרר מלא,‬
     ‫“התחלתי להקיא מפני‬                ‫הדברים שהכי רציתי היה לחתוך את עצמי.‬          ‫יש ביטחון, חום,‬
         ‫שזה הרגיש לי כמו‬          ‫“אנשים עם הפרעות אכילה מרגישים לרוב‬               ‫אהבה”‬
                                   ‫שחיים בתוכם שני אנשים שונים, אולי אפילו‬
‫לבכות, ולבכות לא יכולתי.‬           ‫שלושה. מצד אחד ישנה דמות הסדיסט: במקום‬            ‫צילום‬
    ‫כשאתה נכנס לבולמוס‬             ‫שאחרים יתעללו בך, אתה מתעלל בעצמך. מצד‬            ‫אילוסטרציה:‬
‫אכילה אתה לא לועס ולא‬              ‫שני ישנה דמות הקורבן: הילד המפוחד שרק‬             ‫רונית אפטר‬
                                   ‫רוצה שיגנו עליו ויאהבו אותו כמו שהוא. באר‬
 ‫טועם. אתה דוחף לעצמך‬              ‫מצע יש אדם שצריך לחיות בין שני הפיצולים‬
        ‫אוכל כמו שדוחפים‬                               ‫האלה, שכל הזמן רבים”.‬
    ‫לאווזים. כשאכלתי, לא‬
  ‫הייתי בתוך הכאב הרגשי.‬                                            ‫מגיע לי‬
        ‫הרגשתי על סמים”‬                                      ‫איך הסביבה הגיבה?‬
                                   ‫“בצורה רעה מאוד. אבא שלי יכול היה לשמוע‬
                                   ‫את ההקאות, אבל הוא לא הבין. כשאמרתי לאר‬
                                   ‫נשים שאני בולימי, התגובות לרוב היו שאני‬
                                   ‫מחפש תירוץ בשביל להיות שמן. ‘מה אתה,‬
       ‫“אנשים עם הפרעות‬            ‫כוסית? מה, אתה ילדה בת 21? אל תזיין את‬
   ‫אכילה מרגישים שחיים‬                   ‫השכל. תהיה גבר! קח את עצמך בידיים!’.‬
                                   ‫“זה עוד יותר קשה, כי אין לי לגיטימציה בתור‬
    ‫בתוכם כמה. מצד אחד‬             ‫גבר לסבול מהפרעת אכילה. רוב האנשים הסר‬
      ‫ישנה דמות הסדיסט:‬            ‫תכלו עליי במבטים מלגלגים. כמעט כל גבר‬
  ‫במקום שאחרים יתעללו‬              ‫שפגשתי, גם פסיכיאטרים, התנהגו אלי בזלזול.‬
                                   ‫הרגשתי כאילו אני בא לאנשים ואומר להם: יש‬
 ‫בך, אתה מתעלל בעצמך.‬                                     ‫לי כאבי מחזור נוראיים”.‬
   ‫מצד שני דמות הקורבן:‬            ‫זה שסבלת מ”מחלה של בנות” פגע לך‬
  ‫הילד המפוחד שרק רוצה‬                                         ‫בתחושת הגבריות?‬
                                   ‫“היה שלב שחשבתי שאם אני מרגיש כמו אישה‬
    ‫שיגנו עליו ויאהבו אותו‬         ‫בהרבה מובנים, אני כנראה דו-מיני. עם השנים‬
     ‫כמו שהוא. באמצע יש‬            ‫חקרתי את זה, והבנתי שאני לא נמשך לגברים.‬
‫אדם שצריך לחיות בין שני‬            ‫גיליתי את המקום של להיות ג’נדר קוויר: מיר‬
                                   ‫שהו שמרגיש שהוא לא בדיוק גבר ולא בדיוק‬
     ‫הפיצולים האלה, שכל‬            ‫אישה. גדלתי מילדות עם תחושה מבולבלת של‬
              ‫הזמן רבים”‬           ‫מגדר. אני מרגיש שגדלתי יותר כאישה מאשר‬
                                   ‫כגבר, כי הנשים בחיי היו נשים מדהימות והגבר‬
                                                            ‫רים היו אלימים ובורים.‬
                                   ‫“אני מגיע מרקע של כמה דורות של אלימות‬
                                   ‫במשפחה. זה בבירור יצר אצלי את הפרעות‬
‫אבא שלי לא היה אדם רע.‬             ‫האכילה. הצד הפיזי אומנם לא היה חמור אצלנו.‬
  ‫הוא עצמו עבר התעללות‬             ‫הוא היה קיים, אבל הצד הרגשי והצד הביקורר‬
                                   ‫תי היו קשים יותר. זה קשה, מפני שאם מישהו‬
 ‫בילדות, וזאת הדרך שהוא‬            ‫רע אליך ואתה תופס אותו כאדם רע, קל לך‬
    ‫ידע לתקשר. אמרתי לו‬            ‫להתמודד איתו ולשנוא אותו. אבל אבא שלי לא‬
‫הרבה פעמים: אתה מנסה‬               ‫היה אדם כזה. הוא לא היה רע. הוא עצמו עבר‬
                                   ‫התעללות בילדות, וסבל מאיבוד שליטה והתקפי‬
 ‫להרים שתיל קטן של ורד,‬            ‫זעם. זאת הדרך שבה הוא ידע לתקשר. אמרתי‬
    ‫אבל אתה עושה את זה‬             ‫לו הרבה פעמים: אתה מנסה להרים שתיל קטן‬
    ‫עם כף של בולדוזר. אין‬          ‫של ורד, אבל אתה עושה את זה עם כף של בור‬
                                   ‫לדוזר. אין לך שום סיכוי לא להרוס אותו בדרך,‬
   ‫לך שום סיכוי לא להרוס‬                        ‫גם אם אתה מנסה לעשות לו טוב”.‬
   ‫אותו בדרך, גם אם אתה‬                            ‫מתי האלימות הזו התרחשה?‬
      ‫מנסה לעשות לו טוב”‬           ‫“כשאחי ואני היינו ילדים, עד לנקודה מסוימת‬
                                   ‫שבה גדלתי מספיק. למזלי גדלתי מהר, והוא‬
                                   ‫כבר לא יכול לפגוע בנו. התרגום שלי למציאות‬
                                   ‫אמר: זה לא אבא שמאבד שליטה, זה אני שלא‬
                                   ‫מוצלח מספיק. זה לא אבא שמשתמש באלימות,‬
                                   ‫זה אני שלא טוב מספיק ומגיע לי. אני אשם.‬
                                     ‫אתה גדל עם תחושה מתמדת של פחד ובושה.‬
                                   ‫“כשהתבגרתי חשבתי שאני בורח מהדמות‬
                                   ‫שלו, ולא הבנתי שזה בדיוק מה שהוא עשה:‬
                                   ‫ברח מהדמות של אבא שלו, וכך הפך להיות‬
                                   ‫אבא שלי. אמא תמיד ניסתה להגן עלי. אחי‬
                                   ‫חטף יותר ממני מבחינה פיזית, אבל אני חטפתי‬                            ‫חנן גרינווד‬
                                   ‫הרבה יותר מבחינה רגשית ומילולית. כשהבנתי‬
                                   ‫את כל העניין הזה, נשבעתי שאני לא אפנה את‬
                                                         ‫האלימות שלי כלפי חוץ”.‬
                                                ‫אתה שומר על קשר עם אב שלך?‬
                                                                          ‫“כן”. ˆ‬                                     ‫ש‬
‫ינואר 3102‬   ‫הידיעות של אריאלה‬   ‫8‬




                                                                      ‫ספרות‬
                                                                      ‫זל לא‬
       ‫אלפי ספרים, מכל‬
   ‫הסוגים ומכל הזמנים,‬
   ‫חבויים מתחת לאדמה‬
          ‫בסמטה קטנה‬
   ‫במרכז ירושלים ˆ את‬
       ‫הפלורסנט הבוהק‬
   ‫מחליפה פה אפלולית‬
        ‫צהבהבה, ובמקום‬
      ‫זבן שמנסה לדחוף‬
       ‫לך “ארבע במאה”‬
  ‫תמצא כאן מוכר וקונים‬
    ‫שספרים הם האהבה‬
                                                                      ‫ו ה‬
       ‫האמיתית שלהם ˆ‬
           ‫ברוכים הבאים‬
       ‫ל”גלריה לספרות”‬


            ‫חנן גרינווד‬

‫טיחים מקיר אל קיר, מדפי עץ‬
‫עתיקים עמוסי ספרים מאובר‬
‫קים בכריכות עבות, נברשות‬
‫ענק מאירות את המקום באור‬
‫צהבהב, אפלולי ומזמין, ובין‬
                                ‫ש‬
‫המדפים יושבים אנשים וקורר‬
                               ‫אים להנאתם.‬
‫רוב חנויות הספרים שאנו מכירים אינן נראות‬
‫כך. הן נראות יותר כמו מפעלי ספרים מאשר‬
‫מקום שמוקדש לאהבת הספר. את מדפי העץ‬
‫העתיקים מחליפים מדפים שחורים ועליהם‬
‫ספרים שמסודרים בצורה מושלמת אחד אחרי‬
‫השני, את השטיחים מחליפות מרצפות אבן‬
‫קרות ואת האפלולית מחליפות נורות פלורסנט‬
‫לבנות בוהקות, שלא משאירות מקום לדמיון.‬
‫את התמונה העצובה משלימים התורים הארוכים‬
      ‫שליד הקופה ושלטים גדולים - 4 ב-001.‬
‫אבל ב”גלריה לספרות”, או בשמה המוכר‬
‫יותר – “חנות הספרים של רחוב ש”ץ”, השוכנת‬
‫במדרחוב קטן במרכז ירושלים, התמונה שונה‬
‫לחלוטין. כשנכנסים לחנות הקטנה ויורדים‬
‫במדרגות הצרות לעבר המרתף אי אפשר שלא‬
‫להרגיש כאילו מגיעים לעולם אחר, לתקופה‬
‫אחרת. אלפי ספרים מקיפים את המבקר מכל‬
‫כיוון - על מדפים, על השולחנות הקטנים,‬
‫בקופסאות פלסטיק שקופות ובערימות גדולות‬       ‫בר. “יש מפורסמים לא‬
‫בכל פינה. בין המדפים העמוסים זרוקות כמה‬       ‫משכילים שאותם לא‬
‫ספות ישנות, כורסאות מרופטות וכן ציורים‬       ‫רואים פה, וטוב שכך”.‬
‫מפורסמים, שרק מעצימים את ההרגשה כאילו‬          ‫צילומים: חנן גרינווד‬
                        ‫הגענו לעולם מקביל.‬
‫“ספריה טובה לעולם לא תהיה מסודרת מדי,‬
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013
אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013

More Related Content

Viewers also liked

Automatic algorithm invention
Automatic algorithm inventionAutomatic algorithm invention
Automatic algorithm inventionWesley Faler
 
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16ariel_tikshoret
 
גיליון אריאלה ינואר 2012
גיליון אריאלה ינואר 2012גיליון אריאלה ינואר 2012
גיליון אריאלה ינואר 2012ariel_tikshoret
 
2012 גליון אריאלה מאי
 2012 גליון אריאלה מאי 2012 גליון אריאלה מאי
2012 גליון אריאלה מאיariel_tikshoret
 
סקר תקשורת ואתיקה
סקר תקשורת ואתיקהסקר תקשורת ואתיקה
סקר תקשורת ואתיקהariel_tikshoret
 
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011גיליון "אריאלה" דצמבר 2011
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011ariel_tikshoret
 
Weekend Wedding Boutique
Weekend Wedding BoutiqueWeekend Wedding Boutique
Weekend Wedding Boutiqueariel_tikshoret
 
אריאלה- גיליון פברואר 2012
אריאלה- גיליון פברואר 2012אריאלה- גיליון פברואר 2012
אריאלה- גיליון פברואר 2012ariel_tikshoret
 
אריאלה אפריל 2012
אריאלה אפריל 2012אריאלה אפריל 2012
אריאלה אפריל 2012ariel_tikshoret
 
Cloud Computing with .Net
Cloud Computing with .NetCloud Computing with .Net
Cloud Computing with .NetWesley Faler
 
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)Prabhat Pandey
 

Viewers also liked (11)

Automatic algorithm invention
Automatic algorithm inventionAutomatic algorithm invention
Automatic algorithm invention
 
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16
כנס האגודה הישראלית לתקשורת ה 16
 
גיליון אריאלה ינואר 2012
גיליון אריאלה ינואר 2012גיליון אריאלה ינואר 2012
גיליון אריאלה ינואר 2012
 
2012 גליון אריאלה מאי
 2012 גליון אריאלה מאי 2012 גליון אריאלה מאי
2012 גליון אריאלה מאי
 
סקר תקשורת ואתיקה
סקר תקשורת ואתיקהסקר תקשורת ואתיקה
סקר תקשורת ואתיקה
 
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011גיליון "אריאלה" דצמבר 2011
גיליון "אריאלה" דצמבר 2011
 
Weekend Wedding Boutique
Weekend Wedding BoutiqueWeekend Wedding Boutique
Weekend Wedding Boutique
 
אריאלה- גיליון פברואר 2012
אריאלה- גיליון פברואר 2012אריאלה- גיליון פברואר 2012
אריאלה- גיליון פברואר 2012
 
אריאלה אפריל 2012
אריאלה אפריל 2012אריאלה אפריל 2012
אריאלה אפריל 2012
 
Cloud Computing with .Net
Cloud Computing with .NetCloud Computing with .Net
Cloud Computing with .Net
 
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)
Dairy market in china (Prabhat Pandey-Progressive Media Group)
 

More from ariel_tikshoret

More from ariel_tikshoret (11)

External Studies
External StudiesExternal Studies
External Studies
 
NMPD
NMPDNMPD
NMPD
 
NMPD
NMPDNMPD
NMPD
 
Nmpd
NmpdNmpd
Nmpd
 
מידע לזכאים למיגון1
מידע לזכאים למיגון1מידע לזכאים למיגון1
מידע לזכאים למיגון1
 
הצעה למשרת סטאז ב3 m
הצעה למשרת סטאז ב3 mהצעה למשרת סטאז ב3 m
הצעה למשרת סטאז ב3 m
 
הצעה למשרת סטאז' ב3 m
הצעה למשרת סטאז' ב3 mהצעה למשרת סטאז' ב3 m
הצעה למשרת סטאז' ב3 m
 
הצעה למשרת סטאז' ב3 m
הצעה למשרת סטאז' ב3 mהצעה למשרת סטאז' ב3 m
הצעה למשרת סטאז' ב3 m
 
קריאייטיב
קריאייטיבקריאייטיב
קריאייטיב
 
Windows live sky drive
Windows live sky driveWindows live sky drive
Windows live sky drive
 
Car2go
Car2goCar2go
Car2go
 

אריאלה תשע"ג מס' 2 (19) 15.01.2013

  • 1. ‫ינואר 2102, טבת תשע"ב, גיליון מס' 3 (41)‬ ‫ה ידיעות של‬ ‫הכל מאחורי‬ ‫אריאלה‬ ‫הקול‬ ‫דוסים‬ ‫צילום: עמית מגל, "ידיעות אחרונות"‬ ‫מתראיינים‬ ‫אביעד קיסוס, האיש‬ ‫שעה משוגעת עם‬ ‫שמצליח להצחיק‬ ‫חמישה אנשים‬ ‫אותנו שמצייצים על כל‬ ‫גם בפקקים,‬ ‫מדבר מה שזז| עמ' 21 81‬ ‫על הכל ˆ עמ'‬ ‫עיתון בית הספר לתקשורת, אוניברסיטתהאוניברסיטאי אריאל בשומרון‬ ‫עיתון בית הספר לתקשורת, המרכז אריאל, ינואר 3102, שבט תשע"ג‬ ‫יש חיים‬ ‫באריאל‬ ‫צילום: גל נובנשטרן‬ ‫סיור לילי במוקדי הבילוי‬ ‫באריאל מגלה: יש איפה‬ ‫לצאת לדייט | עמ' 81‬ ‫בקדימה הדג‬ ‫מסריח מהראש‬ ‫ם את‬ ‫עושי‬ ‫זה"?‬ ‫איך‬ ‫"‬ ‫ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ'‬ ‫כין‬‫לא ה‬ ‫נכנסת בכל הכוח בציפי לבני‬ ‫וקוטלת את הטרנד‬ ‫ף אחד מ' 2‬ ‫הפמיניסטי | עמ' 01‬ ‫בל א ? ˆ ע‬ ‫בזוג‬ ‫נו, א‬ ‫התחת חיים‬ ‫ירושלים‬ ‫צילומים: שלומציון פרסלר חלמיש‬ ‫של באסה תנו ל‬ ‫צילום: כרמית חדידה‬ ‫או‬ ‫כי זה, מה‬ ‫אם אני מצליח להעביר את המוזיקה שלי הלאה,‬ ‫אני עף | קובי אפללו, כל הדרך מהמושב עד‬ ‫צילום: עמיר משה‬ ‫הדיסק החדש אימה בבית בקרוב‬ ‫שעומד לצאת‬ ‫"אכלתי מהפח"‬ ‫שהלב שלו בחר‬ ‫הדלתות נפתחות מעצמן,‬ ‫לא, הפרעות אכילה הן‬ ‫כף מטיילת | עמ' 6‬ ‫במיונז,‬ ‫לא בעיה של בנות בלבד.‬ ‫שבת של דיכאון בטדי‬ ‫על ראש הגבעה‬ ‫מאגף משמאל‬ ‫תכשיטים מחליפים מקום‬ ‫בלונדינית מנורבגיה, דתי‬ ‫תשאלו את ג'‬ ‫מאשרת: אפילו האוהדים‬ ‫עמיר פרץ מחמיא לציפי,‬ ‫ˆ עמ' 02‬ ‫מארה"ב ובריון מהסיירת‬ ‫ˆ עמ' 6‬ ‫כבר התייאשו | עמ' 82‬ ‫מזהיר מביבי ומתנגד‬ ‫נפגשים במטווח...‬ ‫לאוניברסיטה באריאל‬ ‫ˆ עמ' 21‬ ‫ˆ עמ' 4‬
  • 2. ‫ינואר 3102‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫2‬ ‫תורה היא,‬ ‫וללמוד אני צריך"‬ ‫צילום אילוסטרציה:‬ ‫שלומציון פרסמן חלמיש‬ ‫"שום דבר לא הכין אותי‬ ‫ללילה הראשון", אומרת נועה,‬ ‫שנישאה לפני שנתיים. "גם על‬ ‫זוגיות אף אחד לא דיבר איתי" •‬ ‫מדריכת כלות: "הרבה פעמים‬ ‫המודל של אהבה או של‬ ‫קשר גופני שרואים בסרטים‬ ‫יוצר קונפליקט עם העולם‬ ‫התורני • מטפלת מינית-זוגית:‬ ‫"הקניית ידע על ידי מומחה‬ ‫עשויה להפחית חרדה. אם‬ ‫בני זוג מקבלים כמה מפגשים‬ ‫של הכנה, הם מבינים שמין‬ ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי אפילו‬ ‫מעורר וטוב" ˆ או בקיצור:‬ ‫סקס, חתונה ודת‬ ‫שלומציון פרסמן חלמיש‬ ‫ועל הדת בכלל.‬ ‫רק שיעורים על הלכות, זוגיות ומשפחה. בחברה‬ ‫ל חיי עברו בין דתיים. ביישוב‬ ‫“תורה היא”‬ ‫הכינו אותך לילה הראשון שלכם ביחד?‬ ‫“שום דבר לא הכין אותי. לא זכור לי שמישהו‬ ‫דיבר איתי באמת על מה עושים ומה לא עושים.‬ ‫הכל היה מעורפל ולא ממוקד. מה שאמרו לי‬ ‫החילונית, לעומת זאת, מתחילים לקבל חינוך‬ ‫מיני בכיתה ה’. אז מי צודק? האם צריך לנופף‬ ‫במין מול נערות ונערים או להדחיק ולספק‬ ‫הסבר מעומעם בגיל 02??‬ ‫מסופר על רבי כהנא, שנכנס בהיחבא אל‬ ‫מתחת למיטתו של רבו ושמע אותו “שח‬ ‫ושוחק ועושה צרכיו” (כלומר מקיים יחסי‬ ‫דתי, בבית ספר דתי ולאחריו גם‬ ‫אולפנה. היינו שם, בנות חסור‬ ‫דות שכמותנו, בנות 71 או 81,‬ ‫תמימות. “מהרו להתחתן”, אמרו‬ ‫כ‬ ‫הרבה, ושעזר לי מאוד, זה שהכל בסדר. שזה לא‬ ‫נועה (שם בדוי), 52, מכנה את עצמה דתית‬ ‫מין עם אשתו). כשרבו גילה זאת, הוא כעס‬ ‫לנו ורבות נענו בחיוב. לא דיברו‬ ‫כמו בסרטים, וכל פחד שאני חשה הוא בסדר.‬ ‫לאומית, גרה במרכז ונשואה כבר כמעט שנר‬ ‫ואמר לרבי כהנא: “לא דרך ארץ היא”. ואז‬ ‫איתנו שם לא על מין ולא על כוחה של מיניות.‬ ‫ושגם אם זה כואב הכל בסדר. אבל זה עדיין לא‬ ‫תיים. “שמרנו נגיעה כמעט עד החתונה. בסוף‬ ‫רבי כהנא אמר משפט שישמש רבים אחריו:‬ ‫בין עולם של סרטים לעולם של הדחקה,‬ ‫מספיק מכין לבאות”.‬ ‫קצת נשברנו”, היא מעידה על עצמה. חוץ מזה,‬ ‫“תורה היא, וללמוד אני צריך”.‬ ‫יצאתי לחפש תשובה לשאלות שאסור היה‬ ‫על זוגיות דיברת עם מישהו לפני החתונה?‬ ‫יש לה המון השגות על חיי מין, על זוגיות נכונה‬ ‫בחברה הדתית אין שיעורי חינוך מיני. ישנם‬ ‫להן להישאל.‬ ‫עיתון בית הספר לתקשורת, אוניברסיטת אריאל | עורכת: שלומציון פרסמן חלמיש | סגן עורך: ג'ניה קיפניס | חברי מערכת: חנן גרינווד,‬ ‫רונית אפטר, אלעד גילאור, הודיה נחמיאס, לירון סרוסי, אודליה בסון, שבתאי בצלאלי, ברוך שומרון, יערה זרד | מנחה: יהודה יערי‬
  • 3. ‫3‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫ינואר 3102‬ ‫אנשים שמנוסים במין נהנים יותר?‬ ‫“המערכת שלנו מורכבת מאוד. עצם העובדה‬ ‫“על זוגיות בכלל לא ידעתי. אם על יחסי‬ ‫“תלוי באיזה ניסיון מדובר. חוויה מינית לא‬ ‫שלא מזמינים מטפלים מיניים להרצות בפני‬ ‫מין יש זמן קצר שבו מדברים על העניין ועור‬ ‫עופרי: “בגיל שלוש ילדה‬ ‫טובה ולא מספקת עלולה להשפיע דווקא‬ ‫מדריכות כלות אומרת הרבה. כל מיני יועצים‬ ‫שים הכנה, על זוגיות אף אחד לא דיבר איתי.‬ ‫יוצאת מהמקלחת ורצה‬ ‫לרעה”.‬ ‫ששמעו הרצאה על ליקויים בתפקוד המיני‬ ‫לא באולפנה ולא בשום מקום אחר, אף אחד לא‬ ‫מיתוס נוסף הוא כמובן מיתוס האגדה. רומיאו‬ ‫במגזר החרדי חושבים שהם יודעים יותר טוב‬ ‫מדבר על כך שהשנה הראשונה של הנישואין‬ ‫עירומה בבית, ובמקום‬ ‫ויוליה, בת הים הקטנה, סינדרלה ושלגיה. כל‬ ‫מהמטפלים בתחום הזה”.‬ ‫קשה. אף אחד לא אומר לך שזה לא פרחים‬ ‫שכולם ימחאו לה כפיים‬ ‫האגדות אותו דבר: האהבה מנצחת, הרומנטיקה‬ ‫קליין מתכוונת לקורס למדריכות כלות,‬ ‫ופרפרים, שזה יכול להיות קשה”.‬ ‫ישר מכסים אותה‬ ‫משמרת את הזוגיות והם חיים באושר ועושר עד‬ ‫שאחריו רשאית בוגרת הקורס ללמד כלות‬ ‫נפגשת עם מדריכת כלות?‬ ‫עצם היום הזה.‬ ‫הלכות נידה, אישות וחיים זוגיים. עבור‬ ‫“כן, והיא הייתה אחלה. היא הסבירה לי שאם‬ ‫ואומרים לה שזה לא‬ ‫עופרי: “אנחנו חיים בחברה פתוחה. בנות רור‬ ‫מרבית הבחורות הדתיות, המפגש עם אותה‬ ‫לא נעים לי שהוא נוגע בי במקום מסוים, אני‬ ‫צנוע. ואז ביום אחד בהיר‬ ‫אות סרטים, הולכות לקולנוע והרבה פעמים‬ ‫מדריכת כלות הוא ההדרכה המינית היחידה‬ ‫צריכה להזיז לו את היד בעדינות. ואם כן נעים‬ ‫אומרים לה שכל מה שהיה‬ ‫המודל של אהבה או של קשר גופני שמתקבל‬ ‫שהן יקבלו לפני הלילה הראשון עם הבעל.‬ ‫לי במקום מסוים, להזיז לו את היד לשם. אני‬ ‫מהמדיה יוצר קונפליקט עם העולם התורני. מין‬ ‫קליין טוענת שזה לא מספיק: “כאשת מקצוע‬ ‫גם זוכרת שכל חיי הבוגרים תהיתי לעצמי אם‬ ‫לא צנוע בעצם הופך‬ ‫בסרטים הוא חוויה מאוד מסעירה ומהנה, והחיים‬ ‫אני אוכל לזהות כלה חרדתית ולפעול בהתר‬ ‫מותר לדחות את הלילה הראשון או אסור, והיא‬ ‫מותר, והיא צריכה ללמוד‬ ‫מלמדים אותנו שזה לא כל כך פשוט. כמו תינוק‬ ‫אם, מה שלא מצופה ממדריכת כלות. באופן‬ ‫הסבירה לי שאין בעיה ושזה מיתוס שאסור לדר‬ ‫ליהנות‬ ‫שלומד ללכת, כמה פעמים הוא נופל? גם חיי‬ ‫טבעי אדם נולד ‘חיית שדה’. הוא יודע להסר‬ ‫חות. הקל עליי מאוד לדעת שזו לא חובה לקיים‬ ‫אישות דורשים זמן. לאט לאט לומדים ליהנות‬ ‫תדר. אבל יכולים להיווצר ליקויים בתפקוד‬ ‫יחסי מין בלילה הראשון. היא גם הכינה אותי‬ ‫מזה”‬ ‫מזה”.‬ ‫המיני בגלל חוסר ידע”.‬ ‫לזה שאולי אני לא אוהב את זה בהתחלה, שלור‬ ‫ציפי עופרי היא מדריכת כלות. היא גרה בקר‬ ‫קח זמן להתרגל, וכשמתרגלים זה צריך להיות‬ ‫דומים, יש לה שישה ילדים ואת המקצוע היא‬ ‫משהו מדהים”.‬ ‫המירוץ אחרי הביוץ‬ ‫למדה לפני עשר שנים בקורס במכללת “אמור‬ ‫מה חסר בהדרכה?‬ ‫“ילדים זה שמחה” שרה “הברירה הטבעית”.‬ ‫נה”. מבחינתה, טוענת עופרי, הדרכת כלות היא‬ ‫“אני חושבת שצריך לחייב מפגש או שניים גם‬ ‫“פרו ורבו” אמר אלוהים לאדם וחווה. ומי לא‬ ‫“בשביל הנשמה”. חוץ מזה יש לה גם עסק לבגר‬ ‫אחרי החתונה, או לפחות שכל מדריכת כלות‬ ‫מכיר את המפגשים המשפחתיים שאי אפשר‬ ‫די ילדים.‬ ‫תציע את זה. כי זה שוק. אני זוכרת שלקחתי‬ ‫להימנע מהם, שם הדודה, הסבתא או לפעמים‬ ‫“בגיל שנתיים-שלוש ילדה יוצאת מהמקלחת‬ ‫גלולה אחרונה בלילה של החתונה, ושני לילות‬ ‫שתיהן מנידות את הראש לאות אכזבה ושואלת‬ ‫ורצה עירומה בבית, ובמקום שכולם ימחאו לה‬ ‫אחרי כן ממש פחדתי שאכנס להריון. הדבר הכי‬ ‫נועה: “כל חיי הבוגרים‬ ‫את הזוג הטרי: “נו... מה עם ילדים?”. בני הזוג‬ ‫כפיים ישר מכסים אותה ואומרים לה שזה לא‬ ‫בסיסי זה לדעת ש-27 שעות אחרי שלוקחים‬ ‫תהיתי אם מותר לדחות‬ ‫שרוצים להיקבר באדמה מאדימים וממלמלים‬ ‫צנוע. ואז ביום אחד בהיר אומרים לה שכל מה‬ ‫גלולה אי אפשר להיכנס להריון”.‬ ‫את הלילה הראשון או‬ ‫בשקט איזה תירוץ.‬ ‫שהיה לא צנוע בעצם הופך מותר, והיא צריכה‬ ‫את חושבת שצריך להכניס חינוך מיני לבתי‬ ‫רצון להיכנס מהר להריון משפיע על יחסי‬ ‫ללמוד ליהנות מזה. המעבר הזה שבחורה צריכה‬ ‫הספר הדתיים?‬ ‫אסור. הקל עליי מאוד‬ ‫המין?‬ ‫לעשות בהחלט אינו פשוט”.‬ ‫“אני בטוחה. אולי לא בכיתה ה’, אבל בי”א-‬ ‫לדעת שלא חובה לקיים‬ ‫“אנשים צריכים להיות מספיק אחראים כדי‬ ‫הדרכת כלות עדיפה על טיפול מיני אצל סק־‬ ‫י”ב זה חשוב. אפילו שיעור אחד פעם בשנה זה‬ ‫יחסי מין בלילה הראשון.‬ ‫לדעת מה הם רוצים. במקרים מסוימים הייתי‬ ‫סולוג?‬ ‫כבר הרבה, כי היום אין כלום. אין שום דיבור‬ ‫ממליצה להמתין עם כניסה להריון, כדי שתהר‬ ‫“תמיד עדיף מישהו מקצועי שהידע שלו מבור‬ ‫על יחסי מין”.‬ ‫המדריכה גם הכינה‬ ‫יה הבשלות המתאימה להתאחדות. וכמובן: אם‬ ‫סס, אבל חיי אישות הם לא גוף בלבד. אי אפשר‬ ‫למה?‬ ‫אותי לכך שאולי אני לא‬ ‫יש בעיות צריך לפתור אותן קודם, ורק אחר כך‬ ‫לעשות את ההפרדה הזאת, כי כשזוג בונה חיים‬ ‫“זה סוג של טאבו, אבל אם אתה מדבר על מין‬ ‫אוהב את זה בהתחלה,‬ ‫לחשוב על הריון וילדים”.‬ ‫משותפים זה גם הלימוד של החיים ביחד, עם‬ ‫לפני שזה נהיה אישי, בעיניי זה בסדר. אולי‬ ‫נועה: “העולם הדתי התקדם בנושא של דחיית‬ ‫כל הוויתורים, וגם הפיזיות. סקסולוגית יכולה‬ ‫אפילו להביא סקסולוגית. היום גם דתיים עור‬ ‫שלוקח זמן להתרגל,‬ ‫ילדים. זה מאוד חשוב בעיניי, וזו צריכה להיות‬ ‫להדריך רק איך לעשות מה כדי ליהנות”.‬ ‫שים דברים, ולא כולם שומרים על עצמם עד‬ ‫וכשמתרגלים זה צריך‬ ‫מצווה: לא להביא ילדים בשנה הראשונה. קודם‬ ‫מה עשויות להיות ההשלכות של חוסר כל‬ ‫החתונה, אז אולי אם נדבר על זה, לא יהיה‬ ‫להיות משהו מדהים”‬ ‫זוגיות, ורק אחר כך ילדים”.‬ ‫ידע בנושא מין?‬ ‫הרצון ללכת ולבדוק מה הסיפור”.‬ ‫יש מצבים שבהם המין הופך למטלה?‬ ‫“אהיה קיצונית ואגיד שעלולות להיות אפילו‬ ‫ד”ר קליין: “כשאחד מבני הזוג סובל מבעיית‬ ‫השלכות טראומטיות. כשלמדתי בקורס למדריר‬ ‫פוריות, מתחיל ‘המירוץ אחרי הביוץ’, והמין‬ ‫כות כלות, המון נשים אמרו שבהדרכה שהן קיר‬ ‫האדם הוא חיית שדה‬ ‫הופך למשהו טכני. יש נשים שאומרות לבעל‬ ‫בלו דיברו איתן רק על ההלכות ולא על חיי‬ ‫ד”ר רבקה קליין היא עובדת סוציאלית, פסיר‬ ‫שלהן ב-00:4 בבוקר ‘הביוץ עכשיו’, והוא צריך‬ ‫האישות עצמם. נשים שהיו נשואות כבר כמה‬ ‫כותרפיסטית ומטפלת מינית-זוגית מוסמכת.‬ ‫להירתם מיד לעניין. קשה להגיד אז שיש שם‬ ‫שנים דיברו על כך שזה היה פשוט הלם, כי הן‬ ‫בימים אלה היא מרצה באוניברסיטה, מטפלת‬ ‫ד”ר קליין: “אם בני זוג‬ ‫הרבה ספונטניות”.‬ ‫לא ידעו מה זה גבר. חלק גם אמרו שהן חוו אכר‬ ‫בזוגות ואפילו כותבת ספר. היא דתייה שגרה‬ ‫מקבלים כמה מפגשי‬ ‫במשך ההריון אי אפשר לעבוד על המי־‬ ‫זבה, כי הן ניזונו מסרטים”.‬ ‫בשכונה חילונית בירושלים, וגם היא כמו נועה‬ ‫הכנה, הם מבינים שמין‬ ‫ניות?‬ ‫כמו בכל חברה, גם אצל דתיים יש מיתוסים רבים.‬ ‫חושבת שלימודי מיניות הם חשובים. למרות‬ ‫“הריון הוא ‘משתק חשק’ אצל חלק מהנשים.‬ ‫וככל שהחברה סגורה יותר - המיתוסים מופרכים‬ ‫זאת, היא מסייגת את דבריה.‬ ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי‬ ‫בעל אחד הרים אליי טלפון פעם, וביקש כדור‬ ‫יותר. על “החור בסדין” רבקה קליין לא מסכימה‬ ‫קליין: “הקניית ידע עשויה להפחית חרדה, ובר‬ ‫אפילו מעורר וטוב.‬ ‫שידכא את החשק שלו כי אשתו בהריון והיא‬ ‫לדבר, אך על הנחות נסתרות אחרות היא מספרת:‬ ‫אותה מידה יכולה גם להגביר חרדה. כמו שאם‬ ‫אבל אי אפשר להכין‬ ‫לא רוצה לקיים. יש נשים שלא רוצות שיגעו‬ ‫“יש, למשל, מיתוס שמין נועד רק לצעירים. כמובן‬ ‫יספרו לך את פרטי הפרטים של לידה, לא בטוח‬ ‫בהן בכלל בהריון. תחשבי שאישה מקיאה ויש‬ ‫שהוא אינו נכון. קיים גם מיתוס שחילונים נהנים‬ ‫שתלכי לשם בשוויון נפש. לכן חשוב שההדרר‬ ‫אנשים לחתונה שלוש‬ ‫לה בחילות. קשה במצב כזה לממש מיניות. מין‬ ‫יותר ממין, וגם לא בהכרח נכון”.‬ ‫כה תינתן על ידי אנשי מקצוע, בצורה מבוקרת,‬ ‫שנים מראש. כשאין‬ ‫הוא משהו פתוח ומשוחרר, שבא מהראש בזרימה‬ ‫איך את מתמודדת עם מיתוסים?‬ ‫ולא תגרום לפחד מיותר.‬ ‫בן זוג, העיסוק בנושא‬ ‫טובה. אני תמיד אומרת: כשכועסים ועייפים לא‬ ‫“אני צריכה ללמוד את השפה והתרבות של כל‬ ‫“בשיחות שלי אני מפריכה מיתוסים, מסבירה‬ ‫מקיימים. זה כלל לכל החיים”.‬ ‫מטופל שיושב מולי. בציבור החילוני מתחילים‬ ‫מה זאת מיניות, מה זאת אנטומיה. אם בני זוג‬ ‫עלול ליצור גירוי שעלול‬ ‫נועה: “כל אחד צריך לחפש מה נכון לו ומה‬ ‫לקיים יחסי מין בגיל מוקדם. הם לא חיים במגר‬ ‫מקבלים כמה מפגשים של הכנה, הם מבינים שמין‬ ‫לתסכל,‬ ‫נכון לבן הזוג שלו. אני בטוחה שההלכה יכולה‬ ‫בלות שאנו חיים בהן. זה לא שאנחנו לא עושים‬ ‫הוא דבר לגיטימי, ואולי אפילו מעורר וטוב.‬ ‫כי אין‬ ‫להכיל הסתכלות אישית של כל זוג מה נכון‬ ‫את זה, אבל אצלנו יודעים שזה אסור”.‬ ‫“אבל אי אפשר להכין אנשים לחתונה שלוש‬ ‫לו. אני לא הלכתי לרב לשאול אם להביא ילר‬ ‫מה נערות חילוניות שמקיימות יחסי מין‬ ‫שנים מראש. כשאין בן זוג, העיסוק בנושא עלול‬ ‫אפשרות‬ ‫דים בשנה הראשונה או לא, כי ידעתי מה הוא‬ ‫בגיל צעיר מרגישות וחושבות?‬ ‫ליצור גירוי שעלול לתסכל, כי אין אפשרות‬ ‫מימוש”‬ ‫יגיד: תביאי. אם רוצים שכן ישאלו את הרבר‬ ‫“במקרים מסוימים הן רוצות קשר עם בן זוג,‬ ‫מימוש, ויכול להיות שזאת הסיבה שאין חינוך‬ ‫נים, צריך הבנה שהתשובה לא יכולה להיות‬ ‫והמין משמש אותן כדי להשיג או לשמור על‬ ‫מיני בבתי ספר דתיים”.‬ ‫קולקטיבית”. ˆ‬ ‫הקשר, ולא ממשיכה אמיתית ומרגשות”.‬ ‫למה לא מדברים על מין בציבור הדתי?‬ ‫נועה: “אם יש זמן קצר שבו מדברים על מין ועושים הכנה, על‬ ‫נועה: “לא זכור לי שמישהו דיבר איתי באמת על מה עושים ומה‬ ‫זוגיות אף אחד לא דיבר איתי. לא באולפנה ולא בשום מקום אחר.‬ ‫לא עושים. מה שאמרו לי הרבה, ועזר לי מאוד, זה שהכל בסדר.‬ ‫אף אחד לא מדבר על כך שהשנה הראשונה של הנישואין קשה.‬ ‫שזה לא כמו בסרטים, וכל פחד שאני חשה הוא בסדר. ושגם‬ ‫אף אחד לא אומר לך שזה לא פרחים ופרפרים”‬ ‫אם זה כואב הכל בסדר”‬
  • 4. ‫ינואר 3102‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫4‬ ‫פרץ בביתו החדש.‬ ‫"כל מי שמוכן‬ ‫לקפוץ לביצה‬ ‫הפוליטית - מוזמן"‬ ‫צילום: אלעד גילאור‬ ‫הוא עזב את מפלגת העבודה בצעד מפתיע ובמועד מדהים, חבר לציפי‬ ‫לבני ו”התנועה” שלה, וספג (כרגיל) ביקורת ארסית ˆ בראיון מיוחד רגע‬ ‫לפני הבחירות חושף עמיר פרץ את דעתו על העבודה (“ההתנהלות שם‬ ‫היא אנטי-דמוקרטית”), על תהליך השלום (“אבו מאזן הוא פרטנר מצויין”),‬ ‫וגם על אוניברסיטת אריאל (“החלטה שגויה”) ˆ ניפגש ביום שלישי הבא‬ ‫תוך כדי תנועה‬ ‫יערה זרד, אלעד גילאור‬ ‫הוא אפילו רחוק מניצחון”.‬ ‫ישראל צריכה היום”.‬ ‫מש בשנייה האחרונה, 21 שעות‬ ‫ובממשלה שתרכיב יחימוביץ’ תסכים לשבת?‬ ‫“אני הייתי הראשון שהציע לשלי לפני חור‬ ‫דשיים, עוד כשהייתי בעבודה, להודיע שהיא‬ ‫מוכנה ליצור גוש משותף של כל מפלגות‬ ‫אתה בעצם הבאת את יחימוביץ’ לעבודה.‬ ‫אתה מתחרט על כך?‬ ‫“כשנבחרתי ליו”ר המפלגה היה לי חשוב לגר‬ ‫וון אותה. שלי היתה עיתונאית מוכשרת ואחר‬ ‫בלבד לפני הגשת הרשימות‬ ‫לכנסת, התפוצצה דרמה פוליר‬ ‫טית מדהימה: עמיר פרץ, יו”ר‬ ‫מפלגת העבודה לשעבר, חצה‬ ‫מ‬ ‫המרכז-שמאל, בשני תנאים: האחד, שאף אחת‬ ‫כך פרלמנטרית טובה, וסייעתי לה רבות. רוב‬ ‫את הקווים ועבר ל”תנועה” של‬ ‫מהמפלגות האלה לא תמליץ לנשיא על ביבי‬ ‫החוקים שהיא חוקקה הם חוקים שאני כתבתי‬ ‫ציפי לבני. זה קרה ימים ספורים אחרי הפרייר‬ ‫לראשות הממשלה, והשני, שכולם יתחייבו שהר‬ ‫והעברתי אליה. חוק הקופאיות, למשל, רשום‬ ‫מריז בעבודה, שם הגיע פרץ למקום השלישי‬ ‫מומלץ יהיה מתוך הגוש.‬ ‫על שמה, אבל זה חוק שאני כתבתי. כך גם לגבי‬ ‫המכובד, חודשיים בערך אחרי שזכה מכל עבר‬ ‫“אנחנו לא רוצים לאחד מפלגות. אנחנו רוצים‬ ‫החוק להגבלת שכר הבכירים. גם הוא רשום על‬ ‫במחמאות וטפיחות על השכם, בזכות ההצלחות‬ ‫אולי הסיבה היא שהפוליטיקה נראית כל כך‬ ‫ליצור מכנה משותף של עבודה משותפת. אם‬ ‫שמה, אבל זה חוק שאני כתבתי.‬ ‫של “כיפת ברזל” במבצע “עמוד ענן”.‬ ‫מכוערת?‬ ‫המסקנה תהיה ששלי יחימוביץ’ היא זו שצריכה‬ ‫“זכותה של שלי להחליט שהיא מתאימה לער‬ ‫גם כשהיה שר הביטחון ספג פרץ בעיקר השמר‬ ‫“נכון. זה צירוף של נסיבות, שבו האמון בפור‬ ‫להיות מומלצת לראשות הממשלה, ואם זו תהיה‬ ‫מוד בראש המפלגה, אבל היא לא משתפת אף‬ ‫צות, הקנטות ולגלוגים. את העובדה שרק בזכות‬ ‫ליטיקאים הלך וקטן, האזרחים אומרים לעצמם‬ ‫הדרך להחליף את ביבי נתניהו - אני אתמוך‬ ‫אחד ולא מערבת אף אחד, וזה לא תקין. אני‬ ‫ההתעקשות שלו זכו תושבי הדרום והמרכז בהר‬ ‫שמה שהיה הוא שיהיה, ואנשים אומרים ‘כולם‬ ‫בכך.‬ ‫מקווה שעזיבתי את העבודה תרמה תרומה גדור‬ ‫גנה מפני מבול הטילים שנחת מעזה – העדיפו‬ ‫מושחתים ודואגים רק לעצמם’. לשמחתי, אנחנו‬ ‫“ברור שאני מעדיף את ציפי לבני, גם בשל‬ ‫לה, ושהיא מבינה סוף סוף שלא כולם נמצאים‬ ‫להדחיק. הוא בהחלט לא נראה ולא מתנהג כמו‬ ‫מציגים רשימה טובה, שהוכיחה את המחויבות‬ ‫ניסיונה הרב והעובדה שהיא כבר עשתה כמה‬ ‫בכיס שלה. כדאי לה לשתף פעולה עם הח”כים‬ ‫“ילד כאפות”, אבל גם עמיתיו בפוליטיקה וגם‬ ‫של אנשיה למדינת ישראל. רשימה שאין מה‬ ‫תפקידים. היא הייתה שרת משפטים, שרת חוץ‬ ‫שלה. אני מקווה שתרמתי משהו לדמוקרטיה‬ ‫התקשורת לא אוהבים לפרגן להוא משדרות. נו,‬ ‫להשוות לכל רשימה אחרת.‬ ‫ושרת קליטה. יש מאחוריה רקורד מאוד מרשים,‬ ‫בתוך העבודה, כי בניגוד לדימוי ששלי משדר‬ ‫זה עם השפם.‬ ‫“אני הייתי איש הציבור הראשון שהיה שייך‬ ‫ולי אין ספק שאם אזרחי ישראל היו צריכים‬ ‫רת, ההתנהלות שלה שם היתה אנטי-דמוקרטית‬ ‫למה עזבת את העבודה?‬ ‫למפלגה ציונית והציע להקים מדינה פלשתיר‬ ‫לבחור אם הם מעדיפים את שלי או את ציפי‬ ‫לחלוטין”.‬ ‫“מנסים לתאר את עזיבתי כחלק ממערכת היר‬ ‫נית מהר ככל האפשר. כבר אז האמנתי שככל‬ ‫כראשת הממשלה, ברור שהיו מעדיפים את‬ ‫למשל?‬ ‫חסים ביני לבין שלי יחימוביץ’. אין ספק שזה‬ ‫שהמדינה הפלשתינית תוקם מהר יותר, היא‬ ‫לבני”.‬ ‫“בכל דבר. מאז שהיא נבחרה ליו”ר, היא לא‬ ‫לא גרם לי לרצות להישאר שם, אבל זו לא‬ ‫תהיה קטנה יותר וקיצונית פחות. היום אני בן‬ ‫משהו לא מסתדר לנו עם המתמטיקה. איך‬ ‫קיימה התייעצות עם חברי הכנסת בשום נושא,‬ ‫היתה הסיבה. היא הרי נבחרה כבר לפני שנה‬ ‫06, ולצערי הרב אני לא יכול להבטיח לילדים‬ ‫אתה מצליח להגיע למסקנה שמערכת הבחי־‬ ‫לא מדיני ולא חברתי. כל ההחלטות התקבלו‬ ‫וארבעה חודשים. גיביתי אותה לאורך כל השנה‬ ‫שלי מדינה שוחרת שלום”.‬ ‫רות עדיין לא הוכרעה?‬ ‫כהחלטות של אדם אחד”.‬ ‫הזאת, נבחרתי בפריימריז במקום מאוד גבוה,‬ ‫אילו נבחרת לראשות הממשלה, כיצד היית‬ ‫“אני מעריך שיש 51 מנדטים שיושבים בבית‬ ‫ויכולתי להרשות לעצמי להישאר. הבעיה היא‬ ‫פועל בתחום המדיני?‬ ‫ולא מתכוונים להצביע. הם מיואשים. לא יודר‬ ‫שכשביקשתי לברר כמה סוגיות חשובות, בעיר‬ ‫“דבר ראשון, אני מודיע על הקפאת הבנייה‬ ‫עים במי לבחור. הם מקבלים את התזה, שלצערי‬ ‫זמן המיואשים‬ ‫קר בכל מה שקשור בתנאים לכניסה לממשלת‬ ‫בשטחים. דבר שני, אני מודיע על הפסקת תקר‬ ‫החדירו לציבור, שביבי כבר ניצח.‬ ‫התנגדת לכך שהעבודה תשב בקואליציה,‬ ‫ביבי ולתהליך המדיני, קיבלתי תשובות מאוד‬ ‫צוב ההתנחלויות הפוליטיות, כמו הר ברכה,‬ ‫“זה לא נכון. אם יופיעו שלושת המנהיגים,‬ ‫מה תעשה אם לבני תחבור לנתניהו?‬ ‫לא מספקות. ארבעה ימים לאחר הפריימריז החר‬ ‫תפוח וכל מיני מקומות כאלה. אפילו בית אל.‬ ‫ציפי לבני, שלי יחימוביץ’ ויאיר לפיד, יפנו‬ ‫“קודם כל, אני סומך על ציפי לבני, על סולם‬ ‫לטתי שאני לא עושה שקר בנפשי, ולא נשאר‬ ‫אני חושב שההגדרות די ברורות: רק במקומות‬ ‫יחד לציבור הצעיר או לציבור המיואשים ויגידו‬ ‫הערכים שלה, מה שלא היה לי עם שלי יחימור‬ ‫בעבודה.‬ ‫ששווה להשקיע, באזורים שבטוח יישארו במדיר‬ ‫להם: יש סיכוי, בואו להצביע, לא משנה למי,‬ ‫ביץ’. אני חושב שלבני הוכיחה כבר שהיא לא‬ ‫“היתה לי אפשרות לפרוש לחלוטין או לחבור‬ ‫נת ישראל בעתיד, צריך לעשות זאת.‬ ‫העיקר שתצביעו לאחת ממפלגות המרכז-שמר‬ ‫מצטרפת בשביל נזיד עדשים משום סוג שהוא.‬ ‫לציפי לבני ולנסות להקים משהו חדש, ואני‬ ‫“מי שמשלה את עצמו שאפשר לספח את כל‬ ‫אל, להערכתי לפחות חמישה-שישה מנדטים‬ ‫הרי היא יכלה להיות שרת חוץ או מועמדת לראר‬ ‫מאוד שמח על ההחלטה שקיבלתי. אני חושב‬ ‫יהודה ושומרון, טועה. אני שומע את בנט וחבר‬ ‫שלא התכוונו להצביע – יבואו. זה ישנה את כל‬ ‫שות ממשלה, והעדיפה לדבוק בערכים שלה. אני‬ ‫שאנחנו מציגים לעם ישראל תמהיל מאוד ייחור‬ ‫רי כנסת מהליכוד מדברים על סיפוח, ואלה‬ ‫מאזן הכוחות בין הגושים, ואני מקווה שזה אכן‬ ‫מאמין לה, ומאמין שכל ההחלטות שהיא תקבל‬ ‫די. אישה שבאה מ’חרות’, המקום הכי ימני שיש,‬ ‫דברי הבל. אחמד טיבי אמר השבוע בראיון: ‘אני‬ ‫יקרה בקרוב”.‬ ‫יהיו מתוך מחויבות למדינת ישראל.‬ ‫ואני שהגעתי מהצד השני של המפה הפוליטית,‬ ‫אשמח מאוד אם הימין יצליח לספח את יהודה‬ ‫51 מנדטים הם מאות אלפי מצביעים. למה‬ ‫“אני מקווה שעניין ההצטרפות לממשלה לא‬ ‫ממפא”י ההיסטורית. שנינו, כישראלים שצמחו‬ ‫ושומרון. אולי סוף סוף יהיה לי סיכוי להיות‬ ‫הציבור כל כך מיואש?‬ ‫יעמדו על הפרק, כי אני לא רואה את המערכה‬ ‫במדינה הזאת, שהדמוקרטיה אפשרה להם להשר‬ ‫ִ‬ ‫ראש ממשלה’. הוא מבין ששלושה וחצי מיליון‬ ‫“לא מאמינים שיש סיכוי להחליף את ביבי”.‬ ‫כאבודה. אני לא חושב שביבי כבר ניצח. לדעתי‬ ‫פיע, מייצרים יחד בדיוק את התמהיל שמדינת‬
  • 5. ‫5‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫ינואר 3102‬ ‫כל מי שמוכן לקפוץ לביצה הפוליטית - מוזר‬ ‫עשרות שנים חאלד משעל אפילו לא חלם להתקר‬ ‫פלשתינים יהפכו לאזרחים ישראלים. הרי אתה‬ ‫מן. זה לא דבר פשוט. אני מאוד מעריך את‬ ‫מירב מיכאלי כמשל‬ ‫רב לאזור, ופתאום הוא מגיע כמו גיבור לעזה.‬ ‫לא מספח רק קרקע.‬ ‫מירב מיכאלי, למשל. תמכתי בה בהתמודדות‬ ‫אחת התופעות המרעננות במערכת הבחירות‬ ‫“ממשלת הליכוד טוענת שהיא לא מנהלת משא‬ ‫“תראו מה קורה בכפרים הפלשתיניים מסר‬ ‫בתוך מפלגת העבודה, ואני חושב שהיא עשתה‬ ‫היא הצטרפותם של אנשי תקשורת לפוליטיר‬ ‫ומתן עם החמאס, אבל עם מי הגיעו להסכם בסוף‬ ‫ביב לירושלים. אנחנו משלמים בכל שנה קרוב‬ ‫ויתור גדול כדי לשרת את המדינה ואת תפיסת‬ ‫קה. יאיר לפיד, עופר שלח ומיקי רוזנטל הם רק‬ ‫מבצע ‘עמוד ענן’ או בשחרורו של גלעד שליט?‬ ‫למיליארד וחצי שקל ביטוח לאומי והשקעות‬ ‫העולם הפמיניסטית שלה. הלוואי שהיא תצר‬ ‫דוגמאות למגמה.‬ ‫כל משחקי המילים האלה, שמאחוריהן אין דבר‬ ‫של העירייה לכמעט מאתיים חמישים אלף פלר‬ ‫ליח”.‬ ‫רוב אנשי המדיה שחצו את הקווים ועברו‬ ‫וחצי דבר, רק מחלישים את הפרטנר האמיתי.‬ ‫שתינים, כי החלטנו שהם והכפרים שלהם הם‬ ‫לסיום, מה דעתך על האוניברסיטה בארי־‬ ‫לפוליטיקה הצטרפו למפלגות השמאל. מה זה‬ ‫“ממשלת ישראל הייתה צריכה לבנות צעדים‬ ‫חלק מעיר הקודש.‬ ‫אל?‬ ‫אומר על התקשורת?‬ ‫בוני אמון מול אבו מאזן, ולהוכיח לעם הפלר‬ ‫“לא ראיתי שכתוב, לא בתורת ישראל ולא‬ ‫“אני חושב שזאת החלטה שגויה. אין מקום להר‬ ‫“אנשים חדשים מחפשים את המקום שבו קל‬ ‫שתיני שמי שמאמין בשלום, לא תומך בטרור‬ ‫בשום מקום אחר, שצריך לספח את הכפרים‬ ‫חריג את מכללת אריאל משאר המכללות. ברור‬ ‫ונוח יותר להיבחר. בסיבוב הקודם היה יותר‬ ‫ולא דוחף לטרור, מקבל מישראל תגובה חיובית.‬ ‫הללו. ומה שיש לנו שם זה מה שיהיה לנו‬ ‫שמדובר בהחלטה פוליטית. היא חלק מהתפיר‬ ‫מקום בימין, ולכן יותר אנשים חדשים הצטרר‬ ‫כדאי לנו לעשות הכל כדי להחזיר את אבו מאזן‬ ‫בכפרים של יהודה ושומרון אם נמשיך לחשוב‬ ‫סה של המשך ההשתלטות על אזורים ביהודה‬ ‫פו לליכוד. היום, עם המפלגות החדשות במרכז‬ ‫אל שולחן המשא ומתן, כי לא הייתי רוצה לרר‬ ‫במונחים של סיפוח. אני מקווה מאוד שיהר‬ ‫ושומרון ומתן עדיפות למי שמגיע לשם.‬ ‫ובשמאל, יותר קל שם”.‬ ‫אות מנהיג אחר, שמאמין בטרור, עומד מולנו.‬ ‫יה אפשר להזמין את אבו מאזן למשא ומתן‬ ‫“אין ספק שלא מדובר בהחלטה אקדמית‬ ‫זה לא מעיד על כך שהתקשורת שמאלנית?‬ ‫חבל שאנחנו לא מנצלים את הסיטואציה הנור‬ ‫מיידי”.‬ ‫טהורה, ולכן לא היה לה מקום. אין שום‬ ‫“אני לא רואה פסול בכך שאנשי תקשורת רור‬ ‫כחית, לפני שגורמים קיצוניים משתלטים על‬ ‫אבו מאזן הוא פרטנר למשא ומתן?‬ ‫הבדל בין סטודנט שלמד במכללה לעומת מי‬ ‫צים לתרום בתהליכים הציבוריים, ומצטרפים‬ ‫השטח”.‬ ‫“בוודאי. הוא פרטנר מצוין מבחינת ישראל.‬ ‫שלומד באריאל עכשיו. זה שינה את התואר‬ ‫למפלגות שמתאימות לתפיסות שלהם. מצד‬ ‫אריאל היא גם התנחלות פוליטית מבחינתך?‬ ‫הבעיה היא שממשלת נתניהו חיזקה את החמאס‬ ‫האקדמי של מישהו? מצד שני, זה פגע ביש ר‬ ‫שני, לא כל איש תקשורת ראוי להיות חבר‬ ‫“אריאל היא סימן שאלה מאוד גדול, שנצר‬ ‫והחלישה את אבו מאזן. העם הפלשתיני מבין שרק‬ ‫ראל”. ˆ‬ ‫כנסת, וראינו הרבה כאלה שנכשלו. מבחינתי,‬ ‫טרך לברר”.‬ ‫מי שנוהג באלימות זוכה היום לכבוד מישראל.‬ ‫“לבני באה מ’חרות’, המקום הכי‬ ‫“51 מנדטים יושבים בבית ולא‬ ‫“אני אגבה את ציפי‬ ‫ימני שיש, ואני הגעתי מהצד‬ ‫מתכוונים להצביע. הם מיואשים. אם‬ ‫לבני בכל מהלך שהיא‬ ‫השני, ממפא”י ההיסטורית.‬ ‫לבני, יחימוביץ’ ולפיד יפנו אליהם‬ ‫תעשה. אני סומך על‬ ‫שנינו, כישראלים שצמחו‬ ‫ביחד, ויגידו: ‘יש סיכוי. בואו להצביע.‬ ‫סולם הערכים שלה.‬ ‫במדינה הזאת, שהדמוקרטיה‬ ‫לא משנה למי, העיקר שתצביעו לאחת‬ ‫אבל אני לא חושב‬ ‫אפשרה להם להשפיע, מייצרים‬ ‫ִ‬ ‫ממפלגות המרכז-שמאל’. לפחות‬ ‫שביבי כבר ניצח.‬ ‫יחד את התמהיל שישראל‬ ‫חמישה- שישה מנדטים יבואו. זה ישנה‬ ‫לדעתי הוא אפילו‬ ‫צריכה היום”‬ ‫לחלוטין את המאזן בין הגושים”‬ ‫רחוק מניצחון“‬
  • 6. ‫ינואר 3102‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫6‬ ‫אני רוצה‬ ‫רונית אפטר‬ ‫להקיא‬ ‫מת אתה לא בשליטה, אבל אתה יודע מה אתה‬ ‫כשאני מקיא, אני מרגיש שזאת‬ ‫עושה. חלק ממך נהנה להתפלש בזוהמה. ואז‬ ‫הדרך שלי לבכות, לפרוק,‬ ‫אתה מרגיש צורך להיטהר, אז אתה מקיא, או‬ ‫עושה ספורט אובססיבי. אחרי שהקאתי הייתי‬ ‫מרגיש כמו אחרי בכי ממש חזק”.‬ ‫לטהר משהו בתוכי, להוציא‬ ‫את הגועל החוצה. רוב החיים‬ ‫אני מסתובב בתחושה שאני‬ ‫"‬ ‫סוג של כתם, שכל מקום שאני‬ ‫עד שלא‬ ‫כיביתי על עצמי סיגריות‬ ‫ג’ החל לקבל טיפול נפשי בגלל תחושות החר‬ ‫רדה. הוא לא ידע אז כלל שהוא סובל מהפרעת‬ ‫אכילה. “אני זוכר שסיימתי את היום במחלקה,‬ ‫הולך אליו וכל דבר שאני נוגע בו - אני מכתים‬ ‫אותו בלכלוך שלי, בטומאה שלי, בביזיון שלי.‬ ‫אני רוצה שכולם יתרחקו ממני, אבל מצד שני‬ ‫הדבר שאני הכי כּמה אליו הוא קרבה.‬ ‫ִ‬ ‫ַ‬ ‫“אנשים אומרים שאני נראה בסדר, אבל בראש‬ ‫יישאר‬ ‫ניגשתי להכין קפה, ויצא לי לשמוע מעבר‬ ‫לדלת את הקבוצה להפרעות אכילה. עמדתי‬ ‫מאובן. אמרתי לעצמי: זה לא הגיוני, הם מדבר‬ ‫רים עליי. מה קורה פה? למחרת ניגשתי לרופר‬ ‫אה, היא שאלה מספר שאלות ואיבחנה אותי.‬ ‫שלי אני יצור מעוות. אני חי בכמיהה לאהבה,‬ ‫אבל נוצר אצלי פחד, והוא אומר שאני צריך‬ ‫להתרחק מאהבה יותר מכל דבר אחר בעולם. זה‬ ‫קורע אותי לגזרים”.‬ ‫כלום.‬ ‫“עד אז לא ידעתי שיש לי הפרעת אכילה. זו‬ ‫הייתה בעיה כזו של ילדות בנות 41. כל אחד‬ ‫רוב הזמן רציתי למות‬ ‫מכיר מישהי בתיכון או בחטיבה שהיו לה הפרר‬ ‫"בגיל 42 חלה ג’ בבולימיה, “עברתי פרידה‬ ‫עות אכילה. אז השוויתי את עצמי אל הילדה‬ ‫מאוד קשה מבת זוג, אחרי שש שנים, וניחמתי‬ ‫שאני הכרתי, ואמרתי לעצמי: זה לא הסיפור‬ ‫את עצמי באוכל. זאת היתה התשובה לתחושה‬ ‫שלי”.‬ ‫האיומה שלי לגבי עצמי. ואז התאהבתי בלסבית.‬ ‫עד שאהיה‬ ‫איזה טיפול עברת בגלל הפרעת האכילה?‬ ‫“קודם כל, כגבר עם הפרעת אכילה אתה לבד.‬ ‫עם הבנות של הקבוצה יכולתי לדבר על הרבה‬ ‫דברים, אבל הן לא יכלו להבין אותי עד הסוף.‬ ‫שלושת הגברים שהיו איתנו היו אנורקטים. הם‬ ‫התאהבנו, היה לנו חיבור ממש מטורף, אבל‬ ‫במשך שנים לא נתתי לאף אחת לגעת בי, ואני‬ ‫עדיין מפחד להתקרב לנשים. המחשבה שיותר‬ ‫מפחידה אותי היא לא שבחורה תגיד לי לא, אלא‬ ‫שהיא תגיד לי כן.‬ ‫נקי וריק‬ ‫טענו שהם סטרייטים, אבל הפגינו התנהגות של‬ ‫הומואים. שניים מהם באו מרקע מאוד דתי, וגם‬ ‫אצלם הפרעת האכילה נבעה כנראה מהמצוקה‬ ‫הנפשית ומבדידות”.‬ ‫היום אתה מגיש שהפרעות האכילה מאחו־‬ ‫היום הוא בן 92, חי במרכז הארץ. גבר גבוה,‬ ‫רזה, “גברי”. הוא מבקש לשמור על עילום שמו‬ ‫מחשש לתגובת בני משפחתו. אנחנו נפגשים‬ ‫במכללה שבה ג’ לומד על הפרעות אכילה. לפני‬ ‫שנה הוא סיים לימודים בתחום הקולינריה, ועור‬ ‫מבפנים‬ ‫ריך? יצאת מזה?‬ ‫בד כיום כטבח. “לקח לי זמן להגיע למקצוע,‬ ‫“הפרעות האכילה תמיד יהיו חלק ממני. זה‬ ‫אבל זה מה שעוזר לי. אני רוצה לעבוד עם אנר‬ ‫מוכר, זה נוח, וקל להישאב לשם חזרה. קל‬ ‫שים בעלי הפרעות אכילה. להפוך את החיסרון‬ ‫להיות חולה ונזקק. בעשר השנים האחרונות‬ ‫ליתרון”.‬ ‫הייתי עסוק בהישרדות כמעט בכל תחום אפר‬ ‫איך החלה אצלך הבולימיה?‬ ‫שרי. קטסטרופות אחרי קטסטרופות. אני יודע‬ ‫“התחלתי להקיא מפני שזה הרגיש לי כמו‬ ‫להתמודד איתן, אבל אם נותנים לי שיגרה -‬ ‫לבכות, ולבכות לא יכולתי. התחלתי להקיא גם‬ ‫בגיל 42 פרצה אצל ג’ מחלת‬ ‫אני לא יודע איך להתמודד עם זה. ניסיתי כמה‬ ‫בגלל מחשבה מטומטמת, אבל זו הייתה המחשר‬ ‫שנים לצמצם את הקיום שלי לנקודה הכי קטנה‬ ‫בה שעברה לי בזמנו, של ‘וואלה, אפשר לקבל‬ ‫הבולימיה ˆ “התחלתי להקיא‬ ‫שאפשר. זה רק החמיר את המצב”.‬ ‫מאיפה מגיע הרצון העז הזה לפגיעה עצ־‬ ‫דום לב מהקאות’”.‬ ‫רצית למות?‬ ‫בגלל מחשבה מטומטמת של‬ ‫מית?‬ ‫“רוב הזמן בעשר השנים האחרונות. הבוליר‬ ‫“אני מפנה את הזעם שיש בי כלפי עצמי.‬ ‫מיה הייתה מין דרך להענשה עצמית. כשאתה‬ ‫‘וואלה, אפשר לקבל דום לב‬ ‫בתוכי אני אדם מאוד אלים. אותה תחושה הרר‬ ‫נכנס לבולמוס אכילה אתה לא לועס ולא טועם.‬ ‫מהקאות’ ˆ אכלתי דברים מהפח,‬ ‫גשתי גם עם אוכל: הייתי הולך למקרר ומתחיל‬ ‫לאכול בכוח, דוחף פנימה דברים עד שהזעם היה‬ ‫אתה דוחף לעצמך אוכל כמו שדוחפים לאווזים.‬ ‫הרגשתי על סמים. כשאכלתי, לא הייתי בתוך‬ ‫דברים מהקפאה, אכלתי דברים‬ ‫מתכלה. זו הייתה המקבילה של להכאיב למישר‬ ‫הכאב הרגשי”.‬ ‫הו ולפגוע בו.‬ ‫עכשיו, כבר שנה וחצי הוא “נקי” מהבולימיה,‬ ‫שידעתי שהם מקולקלים. חלק‬ ‫“מצד שני, אוכל גם היה החבר הכי טוב שלי.‬ ‫הוא אהב אותי, ניחם אותי ותמיד היה שם בשר‬ ‫אבל יודע ש”זה תמיד רק סימפטום. זו אף פעם‬ ‫לא הבעיה עצמה. נשארתי עם החלק הכי קשה:‬ ‫ממך נהנה להתפלש בזוהמה”‬ ‫בילי”.‬ ‫אני צריך להתמודד עם מה שעולה. עד היום אני‬ ‫היו עוד דרכים שבהן פגעת בעצמך?‬ ‫מרגיש את הדחף הזה: אוכל שווה אהבה, ואני‬ ‫ˆ ואם כל זה לא מספיק, ג’‬ ‫“גבריות תמיד התקשרה אצלי לאלימות, לכן‬ ‫רוצה להקיא הכל, עד שלא יישאר כלום. עד‬ ‫גידלתי את עצמי על מודלים אחרים. הייתי אור‬ ‫שאהיה נקי וריק מבפנים”.‬ ‫ספג עלבונות מפני שהוא גבר,‬ ‫בססיבי בתור ילד לאבירים, וגידלתי את עצמי‬ ‫ברקע, מספר ג’, היה כל הזמן דיכאון, אבל‬ ‫והפרעות אכילה הן “כידוע” בעיה‬ ‫על הקודים שלהם: אחריות, כבוד, טוב לב. הצד‬ ‫השני שלי היה מאוד אלים, ובגיל די צעיר פניתי‬ ‫הבולימיה הייתה דיכאון אקטיבי ואלים. “הרר‬ ‫גשתי כמו ג’אנקי. לא הייתי מסוגל לצאת מהר‬ ‫של בנות: “אמרו לי שאני מחפש‬ ‫לסאדו-מאזו. גם במקומות האלה הכל הוא עניין‬ ‫בית. הייתי רואה טלוויזיה ואוכל. משחק במחר‬ ‫של שליטה, כוח, זעם. אלה הרגשות שמפעילים‬ ‫שב ואוכל. לא הייתה שום פעולה שעשיתי בלי‬ ‫תירוץ בשביל להיות שמן. צעקו‬ ‫אותך.‬ ‫אוכל.‬ ‫“כיביתי על עצמי סיגריות”, אומר ג’, מושיט‬ ‫“אכלתי דברים מהפח, דברים מהקפאה, אכלתי‬ ‫עליי: ‘מה אתה, כוסית? מה, אתה‬ ‫לי את גב ידו וחושף שתי צלקות עגולות. “אחד‬ ‫דברים שידעתי שהם מקולקלים. ברמה מסויר‬ ‫ילדה בת 21? תהיה גבר!”‬
  • 7. ‫7‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫ינואר 3102‬ ‫ג’. “היינו מאוד‬ ‫עניים, והגישה של‬ ‫אבא שלי היתה‬ ‫שאם המקרר מלא,‬ ‫“התחלתי להקיא מפני‬ ‫הדברים שהכי רציתי היה לחתוך את עצמי.‬ ‫יש ביטחון, חום,‬ ‫שזה הרגיש לי כמו‬ ‫“אנשים עם הפרעות אכילה מרגישים לרוב‬ ‫אהבה”‬ ‫שחיים בתוכם שני אנשים שונים, אולי אפילו‬ ‫לבכות, ולבכות לא יכולתי.‬ ‫שלושה. מצד אחד ישנה דמות הסדיסט: במקום‬ ‫צילום‬ ‫כשאתה נכנס לבולמוס‬ ‫שאחרים יתעללו בך, אתה מתעלל בעצמך. מצד‬ ‫אילוסטרציה:‬ ‫אכילה אתה לא לועס ולא‬ ‫שני ישנה דמות הקורבן: הילד המפוחד שרק‬ ‫רונית אפטר‬ ‫רוצה שיגנו עליו ויאהבו אותו כמו שהוא. באר‬ ‫טועם. אתה דוחף לעצמך‬ ‫מצע יש אדם שצריך לחיות בין שני הפיצולים‬ ‫אוכל כמו שדוחפים‬ ‫האלה, שכל הזמן רבים”.‬ ‫לאווזים. כשאכלתי, לא‬ ‫הייתי בתוך הכאב הרגשי.‬ ‫מגיע לי‬ ‫הרגשתי על סמים”‬ ‫איך הסביבה הגיבה?‬ ‫“בצורה רעה מאוד. אבא שלי יכול היה לשמוע‬ ‫את ההקאות, אבל הוא לא הבין. כשאמרתי לאר‬ ‫נשים שאני בולימי, התגובות לרוב היו שאני‬ ‫מחפש תירוץ בשביל להיות שמן. ‘מה אתה,‬ ‫“אנשים עם הפרעות‬ ‫כוסית? מה, אתה ילדה בת 21? אל תזיין את‬ ‫אכילה מרגישים שחיים‬ ‫השכל. תהיה גבר! קח את עצמך בידיים!’.‬ ‫“זה עוד יותר קשה, כי אין לי לגיטימציה בתור‬ ‫בתוכם כמה. מצד אחד‬ ‫גבר לסבול מהפרעת אכילה. רוב האנשים הסר‬ ‫ישנה דמות הסדיסט:‬ ‫תכלו עליי במבטים מלגלגים. כמעט כל גבר‬ ‫במקום שאחרים יתעללו‬ ‫שפגשתי, גם פסיכיאטרים, התנהגו אלי בזלזול.‬ ‫הרגשתי כאילו אני בא לאנשים ואומר להם: יש‬ ‫בך, אתה מתעלל בעצמך.‬ ‫לי כאבי מחזור נוראיים”.‬ ‫מצד שני דמות הקורבן:‬ ‫זה שסבלת מ”מחלה של בנות” פגע לך‬ ‫הילד המפוחד שרק רוצה‬ ‫בתחושת הגבריות?‬ ‫“היה שלב שחשבתי שאם אני מרגיש כמו אישה‬ ‫שיגנו עליו ויאהבו אותו‬ ‫בהרבה מובנים, אני כנראה דו-מיני. עם השנים‬ ‫כמו שהוא. באמצע יש‬ ‫חקרתי את זה, והבנתי שאני לא נמשך לגברים.‬ ‫אדם שצריך לחיות בין שני‬ ‫גיליתי את המקום של להיות ג’נדר קוויר: מיר‬ ‫שהו שמרגיש שהוא לא בדיוק גבר ולא בדיוק‬ ‫הפיצולים האלה, שכל‬ ‫אישה. גדלתי מילדות עם תחושה מבולבלת של‬ ‫הזמן רבים”‬ ‫מגדר. אני מרגיש שגדלתי יותר כאישה מאשר‬ ‫כגבר, כי הנשים בחיי היו נשים מדהימות והגבר‬ ‫רים היו אלימים ובורים.‬ ‫“אני מגיע מרקע של כמה דורות של אלימות‬ ‫במשפחה. זה בבירור יצר אצלי את הפרעות‬ ‫אבא שלי לא היה אדם רע.‬ ‫האכילה. הצד הפיזי אומנם לא היה חמור אצלנו.‬ ‫הוא עצמו עבר התעללות‬ ‫הוא היה קיים, אבל הצד הרגשי והצד הביקורר‬ ‫תי היו קשים יותר. זה קשה, מפני שאם מישהו‬ ‫בילדות, וזאת הדרך שהוא‬ ‫רע אליך ואתה תופס אותו כאדם רע, קל לך‬ ‫ידע לתקשר. אמרתי לו‬ ‫להתמודד איתו ולשנוא אותו. אבל אבא שלי לא‬ ‫הרבה פעמים: אתה מנסה‬ ‫היה אדם כזה. הוא לא היה רע. הוא עצמו עבר‬ ‫התעללות בילדות, וסבל מאיבוד שליטה והתקפי‬ ‫להרים שתיל קטן של ורד,‬ ‫זעם. זאת הדרך שבה הוא ידע לתקשר. אמרתי‬ ‫אבל אתה עושה את זה‬ ‫לו הרבה פעמים: אתה מנסה להרים שתיל קטן‬ ‫עם כף של בולדוזר. אין‬ ‫של ורד, אבל אתה עושה את זה עם כף של בור‬ ‫לדוזר. אין לך שום סיכוי לא להרוס אותו בדרך,‬ ‫לך שום סיכוי לא להרוס‬ ‫גם אם אתה מנסה לעשות לו טוב”.‬ ‫אותו בדרך, גם אם אתה‬ ‫מתי האלימות הזו התרחשה?‬ ‫מנסה לעשות לו טוב”‬ ‫“כשאחי ואני היינו ילדים, עד לנקודה מסוימת‬ ‫שבה גדלתי מספיק. למזלי גדלתי מהר, והוא‬ ‫כבר לא יכול לפגוע בנו. התרגום שלי למציאות‬ ‫אמר: זה לא אבא שמאבד שליטה, זה אני שלא‬ ‫מוצלח מספיק. זה לא אבא שמשתמש באלימות,‬ ‫זה אני שלא טוב מספיק ומגיע לי. אני אשם.‬ ‫אתה גדל עם תחושה מתמדת של פחד ובושה.‬ ‫“כשהתבגרתי חשבתי שאני בורח מהדמות‬ ‫שלו, ולא הבנתי שזה בדיוק מה שהוא עשה:‬ ‫ברח מהדמות של אבא שלו, וכך הפך להיות‬ ‫אבא שלי. אמא תמיד ניסתה להגן עלי. אחי‬ ‫חטף יותר ממני מבחינה פיזית, אבל אני חטפתי‬ ‫חנן גרינווד‬ ‫הרבה יותר מבחינה רגשית ומילולית. כשהבנתי‬ ‫את כל העניין הזה, נשבעתי שאני לא אפנה את‬ ‫האלימות שלי כלפי חוץ”.‬ ‫אתה שומר על קשר עם אב שלך?‬ ‫“כן”. ˆ‬ ‫ש‬
  • 8. ‫ינואר 3102‬ ‫הידיעות של אריאלה‬ ‫8‬ ‫ספרות‬ ‫זל לא‬ ‫אלפי ספרים, מכל‬ ‫הסוגים ומכל הזמנים,‬ ‫חבויים מתחת לאדמה‬ ‫בסמטה קטנה‬ ‫במרכז ירושלים ˆ את‬ ‫הפלורסנט הבוהק‬ ‫מחליפה פה אפלולית‬ ‫צהבהבה, ובמקום‬ ‫זבן שמנסה לדחוף‬ ‫לך “ארבע במאה”‬ ‫תמצא כאן מוכר וקונים‬ ‫שספרים הם האהבה‬ ‫ו ה‬ ‫האמיתית שלהם ˆ‬ ‫ברוכים הבאים‬ ‫ל”גלריה לספרות”‬ ‫חנן גרינווד‬ ‫טיחים מקיר אל קיר, מדפי עץ‬ ‫עתיקים עמוסי ספרים מאובר‬ ‫קים בכריכות עבות, נברשות‬ ‫ענק מאירות את המקום באור‬ ‫צהבהב, אפלולי ומזמין, ובין‬ ‫ש‬ ‫המדפים יושבים אנשים וקורר‬ ‫אים להנאתם.‬ ‫רוב חנויות הספרים שאנו מכירים אינן נראות‬ ‫כך. הן נראות יותר כמו מפעלי ספרים מאשר‬ ‫מקום שמוקדש לאהבת הספר. את מדפי העץ‬ ‫העתיקים מחליפים מדפים שחורים ועליהם‬ ‫ספרים שמסודרים בצורה מושלמת אחד אחרי‬ ‫השני, את השטיחים מחליפות מרצפות אבן‬ ‫קרות ואת האפלולית מחליפות נורות פלורסנט‬ ‫לבנות בוהקות, שלא משאירות מקום לדמיון.‬ ‫את התמונה העצובה משלימים התורים הארוכים‬ ‫שליד הקופה ושלטים גדולים - 4 ב-001.‬ ‫אבל ב”גלריה לספרות”, או בשמה המוכר‬ ‫יותר – “חנות הספרים של רחוב ש”ץ”, השוכנת‬ ‫במדרחוב קטן במרכז ירושלים, התמונה שונה‬ ‫לחלוטין. כשנכנסים לחנות הקטנה ויורדים‬ ‫במדרגות הצרות לעבר המרתף אי אפשר שלא‬ ‫להרגיש כאילו מגיעים לעולם אחר, לתקופה‬ ‫אחרת. אלפי ספרים מקיפים את המבקר מכל‬ ‫כיוון - על מדפים, על השולחנות הקטנים,‬ ‫בקופסאות פלסטיק שקופות ובערימות גדולות‬ ‫בר. “יש מפורסמים לא‬ ‫בכל פינה. בין המדפים העמוסים זרוקות כמה‬ ‫משכילים שאותם לא‬ ‫ספות ישנות, כורסאות מרופטות וכן ציורים‬ ‫רואים פה, וטוב שכך”.‬ ‫מפורסמים, שרק מעצימים את ההרגשה כאילו‬ ‫צילומים: חנן גרינווד‬ ‫הגענו לעולם מקביל.‬ ‫“ספריה טובה לעולם לא תהיה מסודרת מדי,‬