latihan

70,816 views

Published on

0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
70,816
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
64,236
Actions
Shares
0
Downloads
61
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

latihan

  1. 1. LATIHAN DANPEMBANGUNAN
  2. 2. LATIHAN SAMBIL BEKERJA LATIHAN LATIHANPERANTISAN DILUAR KERJA
  3. 3.  Pelatihakan mempelajari sesuatu pekerjaan dengan melakukan kerja itu sendiri Dengan bantuan penyelia pelatih akn mengetahui apakah kesilapan yang sering dilakukan Dua kaedah lain untuk membuat latihan sambil bekerja
  4. 4. I. Melalui pusingan kerja = menukarkan pekerja kepada pekerjaan yang lain selepas melakukan pekerjaan yang sama beberapa bulan atau beberapa tahun.II. Melakukan tugas-tugas khas = pekerja akan diberikan tugas-tugas tertentu yang boleh mencabar kemahiran semasa pekerja.
  5. 5.  Latihan akan menjimatkan masa Pekerja terus melakukan pekerjaan dan pada yang sama diajar untuk melakukan pekerjaan dengan lebih baik. Belajar untuk tidak melakukan kesilapan dalam situasi yang sebenar.
  6. 6.  Pekerja baru akan bekerja dengan pekerja yang lebih mahir dan melihat bagaimana cara mereka bekerja. Contohnya seperti juruteknik atau kerja yang berkaitan dengan seni atau kemahiran kraf.
  7. 7.  Membuat latihan sambil bekerja atau menghadiri latihan di luar waktu kerja Pekerja boleh menghadiri kursus atau seminar seperti seminar motivasi, kepemimpinan, pengurusan ketegagan, pengunaan teknologi maklumat dalam organisasi dan penjagaan diri.
  8. 8.  Mengadakan permainan perniagaan kepada pengurus-pengurus untuk meningkatkan kemahiran dalam membuat keputusan Kaedah lain ialah seperti simulasi dan penayangan program-program tertentu melalui video. Melalui kaedah simulasi, pelatih akan mempelajari teknik atau cara belajar yang sebenar dengan menggunakan model yang sama dengan peralatan sebenar.
  9. 9.  Kaedah simulasi biasanya digunakan sebagai latihan bagi tugas berisiko tinggi. Jom!!! Ikut saya masuk u..
  10. 10. kebaikan kelemahan Dapat menjimatkan masa pekerja  Produktiviti pelatih dan Dapat memperbetulkan jurulatih pada tempoh kesilapan yang latihan rendah kerana dilakukan oleh pekerja waktu kerja terganggu.
  11. 11.  kelebihan  Kelemahan Pekerja baru dapat  Mengambil masa yang mengatahui teknik lama untuk mengajar pekerjaan yang betul pekerja baru tentang dari pekerja lama. teknik-teknik yang betul.
  12. 12.  Kelebihan  Kelemahan Pekerja dapat  Mendapat gangguan memberikan tumpuan dalaman seperti stress yang penuh semasa dan tertekan latihan  Pengurusan masa yang tidak teratur.
  13. 13. SYAZWANI BT SULAIMAN NORAMIZA BT NORDIN UPM A

×