Successfully reported this slideshow.
Your SlideShare is downloading. ×

Kamus Bahasa Terengganu

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Kamus Bahasa / Seleng / Slang / Dialek / Loghat Terengganu

Loghat Tranung kiter ni kasor sket bagi sesetengah orang. Perk...
BIL             PERKATAAN                            MAKNA / PENERANGAN

53    basar                 =   wakaf / pondok ke...
BIL             PERKATAAN                                     MAKNA / PENERANGAN

113   bodo do'oh lalu                 = ...
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Upcoming SlideShare
CONTOH PROFILE SYARIKAT
CONTOH PROFILE SYARIKAT
Loading in …3
×

Check these out next

1 of 18 Ad

More Related Content

Slideshows for you (20)

Advertisement

Recently uploaded (20)

Kamus Bahasa Terengganu

  1. 1. Kamus Bahasa / Seleng / Slang / Dialek / Loghat Terengganu Loghat Tranung kiter ni kasor sket bagi sesetengah orang. Perkataan seperti bengong, natang, babi adalah biasa. Walaupun perkataan ini agak kasor, tapi tidaklah bermaksud orang melayu terengganu ini kurang sopan dalam pertuturan. Ader jugok satu perkataan boleh jadi banyok maksud. Jom sama-sama kita pelajari baser Tranung…. Mesti ader gop ser dua hok kita dok biaser guner. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 1 abih = habis 2 abih reng = sehabis upaya 3 abih tea = sekuat tenaga 4 acing perring = bau hancing kencing 5 acu = cuba 6 agah / beragah = orang kecik jenis berani 7 agoh = orang yang sombong 8 air chor = air basuhan bertakung dari dapur / air longkang 9 air geh = air bikarbonat 10 air geh tujuh yupi - cap katung joget2 = air 7 up 11 air mati / air kosong = sky juice 12 air tuak = air nira 13 aitu = hari tu 14 amah = 50 sen (ie: samah(50sen), dua amah(rm1.00),tiga amah(rm1.50) 15 ambe = saya 16 ambek = ambil 17 amok reng = malas nak tolong 18 angik netong = nasi hangit kehitaman 19 anguh letong = sangat hangus 20 angus letong = sangat hangus 21 apah nyor = hampas kelapa 22 aper ke jadah @ jadoh = apa ke hal 23 arung = harung 24 atak = atap / bumbung 25 ator = hantar 26 atu = hantu 27 atur kecing = sssshhh ssshh!!! Supaya bayi kencing 28 awang = awan 29 ayang = ayam 30 ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya 31 babei = degil 32 badi dang = tentukan siapa yang paling cepat 33 bah = bas 34 bahang = ambil tanpa restu / pukul 35 bahang kattok = kena pukul 36 bahang rambang = buat kerja sambil lewa / ikut dang aje @ main redah 37 bahang tanoh = meninggal dunia 38 baik mbeng = lebih baik 39 baju kumbe = baju melayu 40 bak = ayah / bagi 41 baki = bekas untuk meletak sesuatu benda 42 bako = bakul 43 bakor = bakar 44 bakpe = kenapa 45 balang = botol 46 balok-arok = serabut kepala / seseorang yang tak terurus 47 bang = azan 48 bapok = besar 49 bapok gong = sangat besar / orang yang paling berkuasa@lupa diri 50 barok = lupa diri / meminta yang bukan-bukan 51 baruh = sawah 52 basah jerok = basah lencun
  2. 2. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 53 basar = wakaf / pondok kecil 54 base = memang hok tidak biasa 55 baser = bahasa 56 bata golek = boaster / bantal peluk 57 be do owh = melampau sangat 58 bedang = gatal-gatal anggota tubuh 59 beg klerpey = wallet 60 beghak nanang = sangat berat 61 bek woh = kenduri 62 bekeng = garang 63 bekok cobong = bengkak yang teramat sangat 64 bekok notong = bengkak yang teramat sangat 65 bekwoh = kenduri / makan gulai 66 beladung = air yang melimpah 67 belake = semua 68 belambok-lambok = bertimbun-timbun 69 belana @ blana = wujud dalam keadaan yg banyak 70 belang-belang = tengah2 / sambil2 71 belebe = bebel 72 belede = agar-agar 73 belengah = melekit 74 beliung = pepatung 75 belok = bengkok / pusing 76 beng ikang = lori @ van bawa / jual ikan 77 bengong = bingung / sewel 78 bepang = sejenis kuih diperbuat dengan beras pulut 79 bera = merah padam / sedih nak menangis 80 berambak = kejar mengejar 81 berambei = bergantungan 82 berat nanang = teramat berat 83 beratah = keadaan yang banyak sangat 84 berayok mokk = bahasa kasar / menyumpah saranah 85 bere = malu 86 berehi = berahi 87 berembah = bermain-main dengan kasar 88 berender = tergantung-gantung 89 berong = berterbangan bunyi bising (lalat berong) 90 be'rong = lalat @ nyamuk yang banyak berterbangan 91 bese = selalu hendak buang air kecil 92 beso jalor = sudah besar panjang / muma'yih 93 besor bapok = terlalu besar 94 besor jereguk = terlalu besar 95 betak = lembab / melengah-lengahkan 96 bewok = biawak 97 bhiang = binatang mengawan (e.g lembu bhiang) 98 bholay = tidur / juling 99 bicuk = benjol (e.g: pala aku bicuk teratuk tadi) 100 bicut = bengkak / benjol 101 bidah = lastik 102 bi-lo = berbekas 103 bira = tepi 104 birai = tepi 105 biru berang = biru lebam-lebam 106 bising bangor = teramat bising 107 blana / belana = banyak 108 blebel = membebel 109 blewe = tidak habis (makanan) 110 bluahh = comot 111 bobbob = air sampai ker hidung / lemas 112 bobok = gelembung udara dalam air
  3. 3. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 113 bodo do'oh lalu = bodoh sangat 114 boh = banjir 115 bojjeng = gunting rambut / menyikat rambut 116 bok = buku 117 bokeh = cokeh 118 bollah = cuai 119 bollo'k = penuh sesak 120 bolo = buta 121 bolong = tembus / bocor 122 boloq woq / bollok wok @ woq = sesak @ berserabut 123 botok licing = botak licin 124 bowok = bawa 125 boyak = beritahu 126 bradong @ beradung @ beradong = buat susah-susah je / bersungguh buat sesuatu 127 bralus = kedekut / berhati-hati 128 brigak @ berigak = kena tangkap / kantoi 129 bronok = sejenis kuih diperbuat dari sagu 130 buah pauh = buah mempelam 131 buah pe'lang @ pellang = buah pauh / mempelam 132 buah setial = buah kecapi 133 buah tai = buah kelapa laut 134 buak = buat 135 buh = letak 136 buh etek = letakkan juga 137 bui = beri 138 bui siya = beri seringgit 139 buket = dusun 140 bulat gete = bulat sebulat-bulatnya 141 bulih = boleh 142 buruk leppok = buruk giler 143 busuk kohong = bau yang teramat busuk 144 buwak = buat 145 buwi = bagi 146 c'aaar = panggilan utk orang lain 147 cair - boley = teramat cair / tidak pekat 148 cakak = larat / cakap 149 cakcerut = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur) 150 cakdus = lalai 151 cakkerek = cengkerik 152 cakna = ambil berat 153 cakol = cangkul 154 calong = mee chalung (mee halus halus) 155 camba = selerak 156 camba wa = berselerak 157 camboh = taugeh 158 camek = sentuh 159 canggang = macam 160 carik = koyak 161 cas keting = jatuhkan sesama sendiri 162 catduh = buat kerja lebih kurang, sebab nak cepat siap 163 cawak = cawat 164 cebu-ceba = *sound effect kalu mandi pakai gayong 165 ce'dung = bersawah 166 cekgi = lepah ni 167 cekik = cubit 168 cekoh = kupas / kopek buah 169 cekor = ambil dengan banyak - biasanya dengan tapak tangan 170 celakak = celaka 171 celeng = tabung duit 172 celerek = ciciran
  4. 4. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 173 celor = rendam 174 cenneng / cendeng = tergendala disebabkan sesuatu diluar jangkaan 175 cer-be / cerebe = terpa 176 cerelong / cerlong = tengok dengan pandangan tajam 177 cero = tawar / pudar 178 ceroh nerang = sangat terang / terang benderang 179 ce'rok = jauh 180 ce'rong = di sudut / tempat yang jauh 181 cetong = gayong / tin susu 182 cettok = berbentuk 183 che = mak 184 che tera lu = cuba dulu 185 cherak molek = masuk sama padan / ngam ngam 186 chero berro = cair yang amat 187 chokeng = tegak / mencanak naik dengan tiba-tiba 188 cikgu = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur) 189 cokeh = cungkil / tuas 190 coket = geletek 191 cokko = chop / berhenti sekejap 192 cokoh - hanggoh = duk mengcangkung 193 colek = pencicah / sos 194 colok = mancis 195 comey lote = teramat lawa 196 cong = tipu / bohong 197 copeng = hilang sikit bahagian 198 corok air = tanaman yang tak menjadi @ rosak 199 culah = malas / degil 200 cuwit = cubit sikit 201 cuwoh = curah 202 dahaga kelat-kelat = teramat dahaga 203 dakper = tidak ader aper / tiada masalah 204 dakper ah = tak apa lah 205 dalang = dalam 206 damak = riuh 207 dang = sempat 208 debe = gedebe / gah / gong 209 decung = sangat laju 210 dedok = sekam padi 211 dek pong = sebabnya / kerananya 212 dekcot = berjalan guna sebelah kaki 213 dekpong = gantian … sangat / lah katakan…… 214 deme = anda, awak, kamu 215 de-me = awak 216 dene = basah / berair / gadis mengada-ngada 217 denir pey = sangat becak berlumpur 218 derah = cepat 219 derak = berjalan - jalan 220 derohong = bunyi bising yang kuat 221 desung = laju 222 deyney = melekit 223 dey-pey = hidung berhingus / selesema 224 dhian = duduk dekat unggun api 225 dhoket = tercacak (e.g: anok panah kena dhoket pada sasaran) 226 dho'nik = mengejek-ngejek 227 dian = lilin 228 diang = diam 229 dimey = awak 230 dinung = di sana 231 do tahu mende = tidak tahu apa-apa 232 dok = tidak
  5. 5. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 233 dok ahu gop = tidak tahu menahu 234 dok beh = tidak sedap 235 dok dang = tak sempat 236 dok dulli = tak hirau 237 dok e-ra = tidak hirau 238 dok leh = tidak boleh keluar 239 dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu 240 dok oh lalu = terlalu over 241 dok owh lalu = terlebih-lebih sangat 242 dok rok = penat / letih, tidak bertenaga 243 dok rok cetong = tidak boleh diharap langsung 244 dok rok meppeh = tak larat 245 dok rok sekepeng = tidak boleh diharap langsung 246 dok rok setarang = tidak boleh diharap langsung 247 dok rok setarang baroh = tidak boleh diharap langsung 248 dok seker = tanpa disangka 249 dok soh = jangan 250 dok tahu starang baroh = tak tahu pun langsung 251 dok wie = tidak bagi 252 dokdang = tak sempat 253 doktong = berjalan-jalan / suka merayau-rayau 254 dondeng = tergantung 255 do'oh = melampau 256 dooh lalu = melampau 257 drohong = terbuka / ternganga / bising / pintu yang terbuka luas 258 du du senung = mentadak mentadu 259 dua amah = RM 1.00 260 dudok cacang = berdiri 261 duduk cokoh = berdiri @ duduk tak berapa betul 262 dulli mung = peduli apa kke awak / tak ambil peduli 263 echir = tabur 264 ek = megah 265 embeng = banyak 266 enjal = tereajang /sepak 267 epek = himpit 268 e-re = kehendak 269 erek = heret 270 esel = ensel pintu 271 etek = juga 272 gaduh = tergesa-gesa 273 gaga = raba 274 gaha = menyental periuk @ kuali 275 ga-ha = gosok 276 gahar = gonyoh 277 gajut = beg plastik 278 galir = loose 279 galok = gatal / nakal 280 gandeng = melontar 281 gandor = galas (e.g: menggalas durian ke pasar) 282 gane = macamana 283 ganu = terengganu 284 gapow = apa 285 ge ge = buat bising 286 gebeng = capang (telinga melebar 287 geddik = hendak sesuatu dari orang tanpa dijemput/undang 288 gedebe = hero / teror / samseng 289 gege = bising 290 geggor = bergegar-gegar 291 gelap gelemat = gelap sungguh 292 gelap gugup = suasana yang amat gelap
  6. 6. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 293 gelap kattup = gelap gelita 294 gelap mata = pitam / rasa nak pitam 295 gelecoh = tergeliat 296 gelekek = galak / suka 297 gelenya = gatal / nakal 298 geletik tangang = gatal jer tangan 299 geli gelemang = geli 300 gembik = hendak berdua2an saja 301 gembit = mengembit beg / nak berdua-duan aja 302 gemuk debbok = gemuk sangat 303 gemuk metong = gemuk sangat 304 genta = loceng besar 305 gere = bangsal tempat berteduh 306 gerey = gerai 307 getoh bberi = getoh hok dok kenyal doh 308 gewe = kekasih 309 ghagal = meraba 310 gharik = margrib 311 ghetak = penampar laju 312 ghetok = jambatan kecil / titi 313 ghima = harimau 314 ghobar = pemadam 315 ghoyat = bagitau 316 ghumber = mengepam cecair cara manual 317 gi kuane = nak pergi ke mana 318 glebek nyeng = tumpul bergigi-gigi 319 glewak = menyibuk / kelam kabut 320 glising = merekah 321 go stan = undur belakang 322 gocoh = bergaduh 323 gogeh = bergoyang 324 goh = sungguh 325 gohek = kayuh / teruskan / ke depan 326 gok = juga 327 golek - arek = terguling sana-sini 328 golok bong = golok @ parang kontot 329 gombeng = berkucup / hisap tetek 330 gong = sombong / gong alat muzik 331 gonyoh = berus dengan kuat / sental 332 gook = reban ayam 333 gop = juga 334 gorek = pengasah pensel 335 guaner gamok = apa khabar 336 gu-la = gulai 337 guling-bating = terguling-guling 338 gulling = terlentang rehat sebelum tidur 339 gumba = timba 340 gurra bewok = gurauan bodoh yg boleh menyebabkan pergaduhan kecil 341 gustang = undur 342 gutu = kutu 343 hancing pering = bau air kencing yang tidak dibasuh 344 handeng = baling 345 hanyar belana = bersepah-sepah 346 hapak bedrohong = hapak 347 hinggok = goyang 348 hitang = hitam 349 hitang legang = teramat hitam / gelap 350 hogeh = menggoyang 351 hok = yang / yang mana 352 houk = berhenti
  7. 7. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 353 huduh sepang = teramat huduh 354 huduh sepang ko ong = dahla sangat huduh busuk pulak tu 355 hungga = kejar 356 igak = tangkap 357 ija naung = hijau kehijauan 358 ikang = ikan 359 ikang aye = ikan tongkol 360 ikang kerah eko = ikan cencaru 361 ikang sekilar = ikan pelaga 362 ikang tebakul = ikan belacak 363 imang = iman 364 iseng = gila 365 itang = hitam 366 itang legang = tersangat la hitamnya 367 itang lettung = tersangat la hitamnya / rentung 368 itik baghal = itik gembor + itik sekati bila besar jadi itik baghal 369 itik gembor = itik air 370 itik sekati = itik jawa 371 jabir rokrak = beg plastik 372 jahil tukil = terlampau bodoh / bengap 373 jala mas = sejenis kuih tradisional diperbuat dari telor 374 jamang kirung = zaman dahulu kala 375 jambang = tandas 376 jambu golok = buah gajus 377 jammu = jamu / kenduri 378 jangang = jangan 379 jangok = bergaya 380 jauh sapok = teramat jauhnya 381 jebek = rujuk kepada bibir seseorang yang nak menangis 382 jebeng = jambang 383 jek = terajang 384 jelebab = jatuh tertiarap 385 jelira = menyerap / meresapi 386 jeluwok = muntah 387 jembe = melulu / sampai / baru tiba 388 jendol = dahi luas dah nak botak 389 jenera = lena 390 jeng = jem 391 jenggi = badi / tercacak 392 jenuh = puas 393 jeput = jemput-jemput 394 je'put = cucur 395 jeputang = jemputan 396 jereba = tangkap 397 jereluh = jerlus 398 jeretoh = tidur 399 jerkoh = kena marah 400 jetak = melantun suis dengan tiba-tiba (cth ; dari ON ke OFF) 401 jintungang = jentungan / cacar air 402 jirik = pijak 403 jjuper = terjumpa 404 jjuper dok starang = terjumpa secara tidak sengaja 405 jogher = tukang ampu 406 jo'ong / joong = mendung 407 junga = hulur 408 juruh = baik 409 juruh - haroh = berpeleseran / tidak menentu hala-tuju 410 ka-ca = kacau 411 kace = kaca 412 kacip molek = kawan baik
  8. 8. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 413 kacong = bahagi 414 kacung = belalang / mentadak mentadu 415 kaeng = kain 416 kain kana = kain sembahyang 417 kalang = pensil 418 kalang cat = pensel warna 419 kalang petek = pensel mekanikel 420 kalu = jikalau 421 ka-me = uli 422 kapoh = cantum 423 kapong = kampung 424 karang = lain waktu pada hari yang sama 425 kateh = kaki 426 katok = pukul 427 kattok wong = katak ( katok yang panggil hujan.. Manggil ong…ong… tu) 428 kawa / ka-we = kopi 429 kayu khamat = sejenis kuih tradisional seperti roti keras 430 kayu roo = pembaris 431 keber = kibar 432 kec-cok = kaki sakit / jalan terjengket-jengket / terhinjut 433 kecek = tipu daya 434 kecik pereh = sangat kecil 435 kecik tuek @ tuik = terlalu kecil 436 kedarah = makan dengan pelahap 437 kedaroh = makan 438 kehek = ludah / luah 439 keja poreh = pegawai perhutanan 440 ke'jong = berkas dengan paksa 441 ke-jong = paksa sehigga buat 442 kekcot = jalan terhinggut-hinggut 443 kekeng = bukaan kaki / celong punggung / mengangkang 444 kekgi = sekejab lagi 445 kekoh = gigit 446 kekok = ketuk 447 kekpong = dukung / pikul 448 kelebet = selongkar 449 kelecak = tercampak / terpelanting 450 kelecak baghak = terpelanting 451 kelehi = berkelahi / bergaduh 452 kelepek = curi (e.g: basikal aku kena kelepek dek orang) 453 kelih = lihat 454 kelolo = kelakar / lucu 455 kelong = baling 456 kelotong nyor = kela kering jatuh ditebuk tupai 457 kemah - keming = tutup rapat-rapat 458 kembit = mengada-ngada 459 kemosa = kuih karipap isi ikan 460 kenayat = khianat 461 kengge = kerengga 462 kepeh = kempis 463 kepeh belepeng = kempis…. Pancit. 464 kepek = kemek / kerepek 465 kepok gete = keropok lekor 466 kepok gote = keropok lekor 467 ker kor = mengcakar 468 kerah kejong = mati / keras tidak bergerak langsung 469 kerek = kerap @ acap kali / basikal / telaga / pemanas air 470 kerek lage = kerek yang mengepung telaga 471 kerete = kereta 472 kesek = mata rosal sebelah / lampu rosak sebelah
  9. 9. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 473 kesok ati = kecik hati 474 kesot = alih tempat duduk 475 kesot ati = terase ati 476 keta tambang = teksi 477 ketek (dok ketek) = senyap dan takut 478 ketik = curi 479 ketik nyamuk = digigit nyamuk 480 keting = kaki (bisanya merujuk pada betis) 481 ketor geggor = terketar sampai bergegar 482 ketto geggor = terketar-ketar sampai bergegar 483 khabak = panjat 484 khabor = beritahu 485 khapoh = berselerak / kerak (cthnya ;lebihan tepung bersama keropok pisang) 486 khellak = gula-gula 487 khelloq = malu / sesuatu *barang masuk ke dalam…rasa sakit sket 488 khepok gete = keropok lekor 489 khisih khenyeh = tersengih-sengih 490 khobek = kupas / menyelongkar barang / baiki secara manual 491 khouh = terperap busuk / hapak 492 khucuk = lari laju sebab takut (e.g: aku lari khucuk bila jupe rimau) 493 kicoh = bilas 494 kijjer kelaut = kerja nelayan 495 kito = saya 496 kkasih = kekasih, awek, pakwe 497 kkudda = kekuda 498 kocek = poket 499 koho = makin 500 koho-koho = beransur ansur 501 kohor-kohor = perlahan-lahan 502 kokok = keruk / ambil sampai bawah@pantat sampai habis 503 kole = terkulai 504 koloh = sekolah 505 komang = teruk, tidak bermutu 506 komang spanar = teruk, tidak bermutu / tidak berwibawa 507 kona = pusing 508 kona leper = corner lipat / baring 509 kongo = perwatakkan bodoh 510 kopek = tetek 511 kopey = tidak berupaya 512 korang-nyor = alat kukuran kelapa 513 korok = tengkorak 514 korok - kering = satu penghinaan yg kasar bagi org ganu (tengkorak kering @ mati) 515 korok ija nguh mung = tengkorak hijau sungguh mung (*mengejek) 516 kos seng = kongsi / menghantar 517 koseng = kusyen 518 koya = terperasan / khayal / poyos 519 koyok nyor = kupas kelapa 520 krabak = kerabat 521 krenyek = lumatkan 522 kresa = rasa kasar macam pasir 523 kuak = kuat 524 kuba = kerbau 525 kuba balo = kerbau yang ada warna perang2 526 kubang = berteraburan / bergelumang dalam lumpur 527 kuca = kacau 528 kuca-lana = bersepah-sepah 529 kuih badak = kuih macam donut tapi dari ubi stelar (keledek) 530 kuih tat = tapak / bawah 531 kumbang = ka'bur 532 kuning siyor = kuning buruk
  10. 10. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 533 kupik = kedekut 534 kuruh kekek = sangat kurus 535 kuruh kering = tersangat kurus 536 kut panda ah = ikut suka la 537 labbe = labah-labah 538 lagu tu = seperti itu 539 lambor = anjung / beranda 540 lambur = beranda / balkoni 541 lambur = tangga rumah yang lebar boleh duduk sembang 542 lapo perut = lapar 543 lapor air = dahaga 544 lari cedah = lari laju 545 lassor = beranda 546 lebeh = labuh / contoh; kaki seluar terlebih panjang 547 lebong = menipu / tipu 548 lecah = becak 549 lecoh = becak 550 le-ik = lemau / liat 551 lek le = tukar 552 lek-lek = iras-iras 553 lekpong = adalah kata wacana 554 lellning = sekarang ini 555 leloh = lelah 556 lembang = selerak 557 lembek = tilam 558 lembek lottek = sangat lembik 559 lengoh keng = lengoh rahang 560 lening = sekarang ni 561 lening = sekarang 562 lenyeng = terkulai 563 lepe = cuai 564 lepor = lontar 565 leppok = buruk giler / pukul 566 le-sa = selesai / habis 567 lesek = sapu 568 letihsang = sangat letih 569 lettung = hangus / rentung 570 le-we = pamer / ulang alik depan seseorang 571 licing mayor = permukaan sangat bersih dan halus 572 linge = telinga 573 lingga = meras / meraba 574 lingge = mencuci @ membasuh periuk @ kuali @ kawah besar 575 lintang - kalang = penghadang depan yang berselerak / tidak tersusun 576 liong = pusing @ jalan2 tanpa tujuan 577 liuk @ liut = lemau 578 liwo-liwo = berlegar-legar 579 loh gi ah = ikut suka ah 580 lok = biar 581 lok lik = sejenis makanan / kuih 582 lokk = biarkan 583 lokoh = tertanggal 584 lo'la = cuai 585 lolok = tipu 586 lonjong = tinggi lampai 587 luar lu'arr = seluar diluar 588 lu'arr = diluar 589 luga = loya 590 lugar = perut kosong rasa sebu 591 luor = luar 592 luwok = kurang
  11. 11. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 593 maghi = mari 594 main tor = main sembunyi-sembunyi / *police sentri one two jaga 595 maja / ma'ja = sial 596 makan gulai = kenduri 597 makan pulut = kenduri / makan gulai 598 makang = makan 599 makang kkucing = dimakan kucing 600 makang llembu = dimakan lembu 601 makbrekmok = makian bur*k mak (censored) tut… 602 maknga = cuai 603 malah berenyoh = berat tulang / malas 604 malang = malam 605 ma'nah = panas baran 606 manih leting = tersangat manis 607 mapuh kerah = mati 608 marin = semalam 609 maring = kelmarin / semalam 610 marok = marak 611 masang catung = masam mencuka 612 masang purik = masam yang amat sangat 613 masang rebang = terlalu masam 614 maseng pekok = teramat masin 615 maseng rebing = terlalu masin 616 mate = mata 617 may = heroin dalam filem 618 mechok = melenting 619 medik = kedekut 620 me-du = pedih hulu hati 621 megang = kuat / merujuk pada orang yg berkuasa 622 mejid = masjid 623 mek = wanita 624 mekoh = mekah 625 memang dok arr = memang tidak la 626 memang kelahh = memang khelas gitu…. Tip top 627 mengabang = muara sungar / mengambang penuh 628 mepeh / meppeh = lesu 629 meroh merang = merah sangat 630 meroh nyale = merah bersinar 631 me-te = degil 632 minung = minum 633 mmunoh = merosakkan 634 mok sedara broyer = mak saudara 635 mok'o = mungkin 636 moktang = rambutan 637 molek = sempurna, cantik, bagus 638 molok = tamak 639 mo'oh = ya la tu 640 moto bulat/petok = motosikal c70 641 moto katok = motosikal rxz 642 moto tupa = motosikal 125z 643 muda jetik = terlalu muda 644 mullah cawah = berhempas pulas 645 mung = kamu, engkau, awak 646 mu'sang = bengis 647 musang galong = bekeng 648 musing-ketang = berpusing / musing tempat sama 649 mussing kettang caghi = cari merata-rata 650 mutoh = muntah 651 mutor kelaut = bot nelayan 652 nake = nangka
  12. 12. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 653 nakuk paik = penakut yang amat 654 nangis selok = menangis dengan kuat sampai tak keluar suara 655 nano = degil 656 nape = ape 657 napok = nampak 658 na'sang = malas 659 nasi kapik = nasi himpit 660 nasi kunyit = nasi kuning wak semangat 661 nasik = nasi 662 natang = binatang 663 nawok = tipu 664 nayang = meayang-layang 665 nebeng = melampau 666 nebeng ngoh = ter over 667 ne'cek = gelupas 668 nelah = melecet 669 nelang = melawan 670 nellah = melecet 671 neng-gok = hidung tinggi / mendongak ke atas / tidak lihat kiri kanan 672 nepoh = percikan minyak panas 673 nera = lelap 674 netang = terlentang 675 ne'tang = tergalang 676 netel = menghampiri orang dengan perlahan-lahan 677 neting = melenting / melompat 678 nettang = terlentang 679 netup = bibir / gusi dalam kena ulser 680 neytey / te-te = hampiri 681 ngakas = perkakas / menyelongkar barang 682 ngak-ngak = sangat-sangat, lebih lebih 683 ngakok = merangkat 684 nganang = sejenis kuih yang amat manis 685 nganjing = mengutuk / perli / / mempermainkan / meng anjing - anjingkan 686 ngate - gawe = letak merata-rata 687 ngate riti = bersepah-sepah 688 ngatuk mate = mengantuk 689 ngawe = mengawan 690 ngekoh = retak 691 ngeppong = bawak awek2 jalan naik motor 692 ngerek = selalu @ jalan-jalan bawa awek 693 ngesuk = penghujung / paling akhir 694 ngigar eko = tercari-cari 695 nginding = hendak sesuatu dari orang tanpa dijemput/undang 696 nginding / ngendeng = harap pemberian orang dngn pergi ketempat orang 697 ngita = mengintai 698 ngokah = menyelongkar 699 ngongek = bergoyang 700 ngopok = merompak 701 ngopong = tak boleh diharap 702 ngosek = usik 703 ngoyang = meroyan 704 ngu bu ngabang = panik / keadaan bercelaru 705 nhayang = terbang 706 nibbang = bersetubuh dengan paksa @ rela 707 nipih nayang = teramat nipis 708 nissang = gula nisan / gula melaka 709 nitah = melintas 710 njalaow = menjalar 711 nok bui = nak beri 712 nok geroh = nak jadi
  13. 13. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 713 nollong = menangis dengan kuat 714 noneng = melayang-layang 715 noppat = melompat 716 nung = sana 717 nussuk = bersembunyi 718 nusuk = sembunyi 719 nyakit nyamang = tidak berdangkut paut 720 nyaknyer = kesian / aniaya 721 nyangge = sangga / pelindung / perisai 722 nyayuk tinggi = tinggi sangat tinggi 723 nyeh nyeh = mengada-ngada 724 nyekik = menyampah 725 nyekik apah = benci 726 nyekit = menyampah / meluat 727 nyela = bersinar-sinar 728 nyeng = hancur lumat / hancur lebur 729 nyesok napah = sesak nafas 730 nyet nyeh = mengada-ngada 731 nyirang = menyiram 732 nyodok = penyodok 733 nyong nyong = mendatangi terus dngn selamba 734 nyor = buah kelapa 735 nyor komeng = kelapa tiada isi yang ringan 736 nyuruk = menyorok / bersembunyi 737 nyusut = laju 738 ogeh = menggoncang tiang / pokok 739 ok = tahan 740 pah cerroh / pah ker cerroh = sampai akhirnya 741 pah tu = lepas tu 742 pahang = paham 743 pahit lepang = pahit yang teramat sangat 744 paik nepang = pahit yang amat2 745 palle / pale = kepala 746 panah = panas 747 panah dering = sinaran matahari yang melampau 748 panah kettek @ kettik = panah sangat 749 panah sang = panas yang teramat sangat 750 panah so oh = panas melampau rasa di badan @ luar 751 panjang jenggong = sangat panjang 752 panoh = panah 753 parok = / banyak 754 patah riok = patah tangan 755 patak puyuk = bahagian bawah periuk 756 patak unjak = akar umbi 757 pedah desing = tersangat pedas 758 pedah lesik @ desik = teramat pedas 759 pegi @ gi lallu = pergi sekarang 760 pehel = cubit-cubitan 761 pekak beladok = pekat sangat-sangat 762 pekat likat = pekat ah 763 pekdoh = faedah 764 pelang = mempelam 765 pelawok = tipu / bohong 766 pelekong = lempar 767 pelera sekatih-katih = merperleraikan sesuatu barang satu persatu 768 pelok bronok = sejenis kuih diperbuat dari sagu 769 pendek ketok = terlalu pendek 770 pender = apa benda / apa hal 771 peng = ais (e.g: milo peng) 772 pengong = lihat dengan peliknya
  14. 14. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 773 penoh nembok = penuh sampai melimpah 774 penuh nembok = penuh sampai melimpah 775 penuh rumbu = penuh sampai melimpah 776 perap = tak bergerak 777 periuk belanga = periuk memasak tu la.. 778 perok = kesuntukan 779 pesengan = nampak macam 780 peteh = gelecek 781 peteh keting = pentes kaki supaya terjatuh 782 phirah = sengkenit 783 phuing = terdedah 784 pik = faraj 785 pinor = silau 786 pior = pekat 787 pitih = duit / syiling 788 piyat = pukul dengan rotan@lidi@ranting 789 piyer = siapa 790 piyung = penyu 791 plastik rok rak = beg plastik 792 plekong = baling 793 pletim = straw 794 pohu = reput / rapuh 795 pok = tin susu tuu 796 poppok = penuh sampai melimpah 797 poreng = comot 798 porong = tempurung kelapa / wajah yang tak ceria / muka comot / bohsia 799 puahsang = boring 800 puang = perempuan 801 pucat kesi = pucat / putih di muka 802 pughak hangit = hampeh giler 803 pughoh hangit = hampeh giler 804 pula = pulau 805 pulut lepa = sejenis makanan tradisional yang diperbuat dari pulut 806 punoh jahnang = rosak teruk 807 puok mung blake = anda semua 808 pusik = kemuncut 809 putih seleput = sangat putih/melepak 810 puyuk = periuk memasak tu la.. 811 racok = sedang rancak 812 rajing = rajin 813 rajuk = beg plastik 814 rajut = beg plastik 815 ralik = leka 816 rang = hamparan buar jemur ikan kering 817 ranggoh = makan 818 ranya = usik (biasanya untuk makanan) 819 rapat jik = rapat melekat 820 rebeh = jatuh bahu 821 rebih = tertanggal 822 reboh = jatuh 823 rege = riuh / bercakap banyak 824 rekngang lepung = teramat ringan 825 re'ko' = bengkok / rukuk / sumpah 826 rembah = hempas 827 re'muk = banyak dan halus (e.g: semut, orng ramai dlm keretaapi) 828 renjong = tinggi / kaki panjang 829 repih = patahkan 830 reseng = kusut masai 831 retek = sangat / juga 832 reti = mengetahui cara / pandai
  15. 15. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 833 rettok = jambatan / titi 834 retuh = petik buah @ dahan 835 reyok = senget 836 reyok tepang @ repang = senget tak sama aras 837 rezak nguh = nazak / semput 838 rial / riyal = ringgit 839 robok = almari 840 rodang = pukul / rotan 841 rohok = susah / payah 842 rok = belukar / paya 843 rokah = selongkar 844 rokok cap unta nabai = rokop camel 845 rokrak = beg plastik 846 ropong = berlubang 847 royak = beritahu 848 rudung radang = keadaan yang bising bangor 849 rumbu = melimpah 850 saing = kawan 851 sakan = banyak 852 sakit tayya = kata orang dia yang lebih / tak leh diharap 853 sakok = tersangkut / tersekat 854 sakor = gula 855 sapang = sampan 856 sapok = jauh 857 sapok jauh = teramatlah jauhnya 858 satgi = lepah ni 859 sawat = pel*r binatang 860 se = satu 861 sebak = sebab 862 sebek = sedih / x de mood 863 secu we' = sikit 864 sedak = sedap 865 sedik = 1/2 sen (zaman dulu) 866 sedusena = mentadak mentadu 867 se-eh / se'eh / se eh = perut dah penuh 868 segok lembu = kena tanduk oleh lembu 869 se'jed = masjid 870 sejey-sejey = basah kuyup / menitis / meleleh 871 sejid = masjid 872 sejuk ketto = sejuk yang sangat2 873 sek darat = orang darat 874 sekak netting = singkat sangat (kain) 875 sekeh = sekeh kepala 876 sekepeng = 1/4 sen (zaman dulu) 877 sekok = tidak cukup ruang 878 sekong / sekung = terbiar 879 se-ku = kenyal 880 sekut merri = biskut merry yang bulat2 tu. 881 selok = nangis / selak pintu 882 seluor = seluar 883 semayang = sembahyang 884 sembak = iakan makan kail 885 seme = semua 886 semeta = manggis 887 seme-ta = sebentar 888 semut gata = semut api 889 sen = duit / syiling 890 sen-da = tahan / senda pintu 891 sendey = sandar 892 seng ingus = mengeluarkan hingus dari hidung
  16. 16. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 893 sengeleng = sengaja 894 senjoh = rentap 895 senyap tupah = sunyi sepi / bisu 896 sepang kederang = sejenis makanan / kuih 897 sepeng = contohnya ; rambut yang dipotong tak sekata 898 seperong = teropong 899 sepit = sempit 900 sera = terasa 901 seranggoh = cacah / cacak 902 serbang = kaki kebas 903 serebang = kebas 904 serek = hujan mulai berhenti / heret selipar 905 serek = selipar getah / selipar jepun 906 seriaw = seram 907 serik = tak mahu ulangi kerana takut 908 serrek = tempat gulung tali sangsi 909 setang = syaitan 910 setarang baroh = langsung / lepas ke sudah 911 setok karong = kaki kebas 912 sey-le = tempat duduk kenderaan motor / basikal 913 si-bo = pepatung 914 sigung = menyiku 915 sikit abuk = tidak ada satu pun 916 siya = seringgit 917 siyek = koyak / mengoyak kertas 918 skali arung = sekaligus 919 skekk = sedikit 920 skeleng = duit / syiling 921 skodeng = mengendap 922 skon = serasi (e.g: aku dok skon keja situ) 923 sleng / slang = bahasa / dialek 924 soheh dok mung = ko ni biar betul / kau comfirm ker 925 sohor = terkenal / glamour 926 sokmo = selalu 927 songo = bodoh 928 sorok = drawer 929 soyok = terkoyak 930 sprong = intai 931 ssetok = terkejuk gila 932 stabuk ame = tidak ada habuk langsung / licin 933 stapeket = certificate (sijil) 934 stemba = bersiap sedia 935 sugung = sadung / tersungkur 936 suka'ang = suka sangat2 937 suke gelekek = ketawa menggelekek 938 sumbak molek = padat masuk dalam kepala 939 supe tule = sama je / 2 X 5 940 supik @ supit = beg plastik 941 supit gelenyar = beg plastik 942 supit rokrat = beg plastik 943 susuk = sorok 944 sut = last 945 sutir = satu 946 sutoh = balkoni / tingkat atas 947 suwok = dahi luas dah nak botak 948 tadok aghoh = habis ikhtiar 949 tadok pitih sekepeng = tiada pitih w/pun kecil nilainya 950 tagor = baling / rejam / lempar 951 taik = tahi 952 taik ayang muna @ buna = tahi ayam yang masih hangat
  17. 17. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 953 taik itik = sejenis makanan diperbuat dari lebihan minyak 954 tak dok pekdoh siket abuk = tidak ada faedah langsung 955 tak mboh @ tak boh = tak mahu 956 takdi = tadi 957 takir = tetak 958 taller = bodoh 959 tamboh = tambah 960 tang = pukul 961 tara = sempadan 962 taung = tahun 963 tawo hebe = tawar tak rasa apa-apa langsung 964 tawor hebbe = tawar sangar 965 tawor lem = tawar (air) 966 tawor lembo = tawar (air) 967 tebal naun = sangat tebal 968 tebeng = paksa diri / halang pandangan 969 tebheng = berusaha bersungguh-sungguh 970 teboh = guna tapak tangan tangkap / tepis haiwan kecil terbang 971 tekop = guna tapak tangan tangkap sesuatu atas lantai 972 teksi = beca 973 telong = lekuk yang dalam 974 tembok = tembak 975 tembok = jalanraya 976 tembor = cabut lari / keluar tanpa kebenaran 977 tepak = tempat 978 tepat = tempat 979 tepek = tampal 980 tepik = pekik 981 terang berak = paksa berak 982 terap = tiru diatas sesuatu guna kertas nipis 983 teratuk = terhantuk 984 tere = terrer / fasih / pandai 985 terik = tarik / perut besar sungguh 986 tertib - terening = beradap / to'ma'di'nah 987 tha'rak = bersorak 988 tido = tidur 989 tiga amah / samah = seringgit setengah ; rm1.50 ( 1 samah 50 sen ) 990 timun cina = tembikai 991 tinggi langguk = sangat tinggi 992 tinggi lonjong = tinggi sangat tinggi 993 tinggi sayok = tinggi sangat 994 tirih = bocor (e.g: atap,timba,gayung) 995 tiyung = cium 996 tobek / topek = copeng / hilang sikit bahagian…terutama telinga 997 todi = air tuak / arak / air yang memabukkan 998 toho = cetek / tidak dalam / akal yang sempit 999 toho leppeh = air yang cetek 1000 tohok = buang 1001 tok = nenek 1002 tok duane gop = letak kat mana 1003 tok mulu = penghulu 1004 tokki = datuk 1005 tongong = bodoh (sbgai satu penghinaan) 1006 tonye = menolak lembut dengan jari 1007 tonyoh = menolak keras dengan jari 1008 torok = ubi tarok 1009 tra = cuba / testing 1010 tranung = terengganu 1011 tubek = keluar 1012 tubek gembong = buasir
  18. 18. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 1013 tubik = keluar 1014 tubir = cerun 1015 tukor = tukar 1016 tule = sama je 1017 tunggang - langgang = bersepah-sepah / merujuk keadaan seperti selepas dilanda ribut 1018 tunggeng = terbalik 1019 tunggeng nyor = terbalik serupa buah kelapa 1020 tunggu stor = tunggu sekejab 1021 tupang = tumpang 1022 tupul glebek = tumpul (macam pisau daa) 1023 tupul glenyeh = tumpul sangat 1024 tupul nedal = sangat tumpul 1025 turuh = pasak 1026 turuk = jemput 1027 ubi gadong = sejenis ubi yang sukar didapati (salah makan boleh memabukkan) 1028 ubi steller = ubi keledek 1029 udoh sepang = terlalu huduh 1030 udoh sepang ko'ong = hodoh sangat-sangat 1031 ujang serek = hujan berhenti 1032 ujang sidang = hujan mula berhenti 1033 ulak = ular 1034 ulorr = ular 1035 undur-undur = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur) 1036 wa = wau / layang-layang 1037 wak = buat 1038 wak lolok = tipu sikit ja 1039 wakper = kenapa 1040 wareh waroh = waris terdekat / sanak sedara 1041 warna biru stor = warna biru biji kundang, biji gemia 1042 warna samo = pink color 1043 waseang = berasa nya 1044 waser = rasanya / merasakan 1045 wat ngekoh = buat akiqah anak 1046 wat rebang = buat korban raya haji 1047 wi = bagi / beri 1048 woh = buah 1049 woh lasat = buah langsat 1050 woh seto = buah manggis 1051 wohulu = kuih bahulu 1052 ye = dia 1053 ye tok ye = buat kerja secara tergesa-gesa 1054 ye ye = beria-ria

×