Kamus Bahasa Terengganu

15,677 views

Published on

Bahasa loghat terengganu

Published in: Education
0 Comments
5 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
15,677
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
8
Actions
Shares
0
Downloads
124
Comments
0
Likes
5
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Kamus Bahasa Terengganu

  1. 1. Kamus Bahasa / Seleng / Slang / Dialek / Loghat TerengganuLoghat Tranung kiter ni kasor sket bagi sesetengah orang. Perkataan seperti bengong, natang, babiadalah biasa. Walaupun perkataan ini agak kasor, tapi tidaklah bermaksud orang melayu terengganuini kurang sopan dalam pertuturan. Ader jugok satu perkataan boleh jadi banyok maksud.Jom sama-sama kita pelajari baser Tranung…. Mesti ader gop ser dua hok kita dok biaser guner. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 1 abih = habis 2 abih reng = sehabis upaya 3 abih tea = sekuat tenaga 4 acing perring = bau hancing kencing 5 acu = cuba 6 agah / beragah = orang kecik jenis berani 7 agoh = orang yang sombong 8 air chor = air basuhan bertakung dari dapur / air longkang 9 air geh = air bikarbonat 10 air geh tujuh yupi - cap katung joget2 = air 7 up 11 air mati / air kosong = sky juice 12 air tuak = air nira 13 aitu = hari tu 14 amah = 50 sen (ie: samah(50sen), dua amah(rm1.00),tiga amah(rm1.50) 15 ambe = saya 16 ambek = ambil 17 amok reng = malas nak tolong 18 angik netong = nasi hangit kehitaman 19 anguh letong = sangat hangus 20 angus letong = sangat hangus 21 apah nyor = hampas kelapa 22 aper ke jadah @ jadoh = apa ke hal 23 arung = harung 24 atak = atap / bumbung 25 ator = hantar 26 atu = hantu 27 atur kecing = sssshhh ssshh!!! Supaya bayi kencing 28 awang = awan 29 ayang = ayam 30 ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya 31 babei = degil 32 badi dang = tentukan siapa yang paling cepat 33 bah = bas 34 bahang = ambil tanpa restu / pukul 35 bahang kattok = kena pukul 36 bahang rambang = buat kerja sambil lewa / ikut dang aje @ main redah 37 bahang tanoh = meninggal dunia 38 baik mbeng = lebih baik 39 baju kumbe = baju melayu 40 bak = ayah / bagi 41 baki = bekas untuk meletak sesuatu benda 42 bako = bakul 43 bakor = bakar 44 bakpe = kenapa 45 balang = botol 46 balok-arok = serabut kepala / seseorang yang tak terurus 47 bang = azan 48 bapok = besar 49 bapok gong = sangat besar / orang yang paling berkuasa@lupa diri 50 barok = lupa diri / meminta yang bukan-bukan 51 baruh = sawah 52 basah jerok = basah lencun
  2. 2. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN53 basar = wakaf / pondok kecil54 base = memang hok tidak biasa55 baser = bahasa56 bata golek = boaster / bantal peluk57 be do owh = melampau sangat58 bedang = gatal-gatal anggota tubuh59 beg klerpey = wallet60 beghak nanang = sangat berat61 bek woh = kenduri62 bekeng = garang63 bekok cobong = bengkak yang teramat sangat64 bekok notong = bengkak yang teramat sangat65 bekwoh = kenduri / makan gulai66 beladung = air yang melimpah67 belake = semua68 belambok-lambok = bertimbun-timbun69 belana @ blana = wujud dalam keadaan yg banyak70 belang-belang = tengah2 / sambil271 belebe = bebel72 belede = agar-agar73 belengah = melekit74 beliung = pepatung75 belok = bengkok / pusing76 beng ikang = lori @ van bawa / jual ikan77 bengong = bingung / sewel78 bepang = sejenis kuih diperbuat dengan beras pulut79 bera = merah padam / sedih nak menangis80 berambak = kejar mengejar81 berambei = bergantungan82 berat nanang = teramat berat83 beratah = keadaan yang banyak sangat84 berayok mokk = bahasa kasar / menyumpah saranah85 bere = malu86 berehi = berahi87 berembah = bermain-main dengan kasar88 berender = tergantung-gantung89 berong = berterbangan bunyi bising (lalat berong)90 berong = lalat @ nyamuk yang banyak berterbangan91 bese = selalu hendak buang air kecil92 beso jalor = sudah besar panjang / mumayih93 besor bapok = terlalu besar94 besor jereguk = terlalu besar95 betak = lembab / melengah-lengahkan96 bewok = biawak97 bhiang = binatang mengawan (e.g lembu bhiang)98 bholay = tidur / juling99 bicuk = benjol (e.g: pala aku bicuk teratuk tadi)100 bicut = bengkak / benjol101 bidah = lastik102 bi-lo = berbekas103 bira = tepi104 birai = tepi105 biru berang = biru lebam-lebam106 bising bangor = teramat bising107 blana / belana = banyak108 blebel = membebel109 blewe = tidak habis (makanan)110 bluahh = comot111 bobbob = air sampai ker hidung / lemas112 bobok = gelembung udara dalam air
  3. 3. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN113 bodo dooh lalu = bodoh sangat114 boh = banjir115 bojjeng = gunting rambut / menyikat rambut116 bok = buku117 bokeh = cokeh118 bollah = cuai119 bollok = penuh sesak120 bolo = buta121 bolong = tembus / bocor122 boloq woq / bollok wok @ woq = sesak @ berserabut123 botok licing = botak licin124 bowok = bawa125 boyak = beritahu126 bradong @ beradung @ beradong = buat susah-susah je / bersungguh buat sesuatu127 bralus = kedekut / berhati-hati128 brigak @ berigak = kena tangkap / kantoi129 bronok = sejenis kuih diperbuat dari sagu130 buah pauh = buah mempelam131 buah pelang @ pellang = buah pauh / mempelam132 buah setial = buah kecapi133 buah tai = buah kelapa laut134 buak = buat135 buh = letak136 buh etek = letakkan juga137 bui = beri138 bui siya = beri seringgit139 buket = dusun140 bulat gete = bulat sebulat-bulatnya141 bulih = boleh142 buruk leppok = buruk giler143 busuk kohong = bau yang teramat busuk144 buwak = buat145 buwi = bagi146 caaar = panggilan utk orang lain147 cair - boley = teramat cair / tidak pekat148 cakak = larat / cakap149 cakcerut = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur)150 cakdus = lalai151 cakkerek = cengkerik152 cakna = ambil berat153 cakol = cangkul154 calong = mee chalung (mee halus halus)155 camba = selerak156 camba wa = berselerak157 camboh = taugeh158 camek = sentuh159 canggang = macam160 carik = koyak161 cas keting = jatuhkan sesama sendiri162 catduh = buat kerja lebih kurang, sebab nak cepat siap163 cawak = cawat164 cebu-ceba = *sound effect kalu mandi pakai gayong165 cedung = bersawah166 cekgi = lepah ni167 cekik = cubit168 cekoh = kupas / kopek buah169 cekor = ambil dengan banyak - biasanya dengan tapak tangan170 celakak = celaka171 celeng = tabung duit172 celerek = ciciran
  4. 4. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN173 celor = rendam174 cenneng / cendeng = tergendala disebabkan sesuatu diluar jangkaan175 cer-be / cerebe = terpa176 cerelong / cerlong = tengok dengan pandangan tajam177 cero = tawar / pudar178 ceroh nerang = sangat terang / terang benderang179 cerok = jauh180 cerong = di sudut / tempat yang jauh181 cetong = gayong / tin susu182 cettok = berbentuk183 che = mak184 che tera lu = cuba dulu185 cherak molek = masuk sama padan / ngam ngam186 chero berro = cair yang amat187 chokeng = tegak / mencanak naik dengan tiba-tiba188 cikgu = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur)189 cokeh = cungkil / tuas190 coket = geletek191 cokko = chop / berhenti sekejap192 cokoh - hanggoh = duk mengcangkung193 colek = pencicah / sos194 colok = mancis195 comey lote = teramat lawa196 cong = tipu / bohong197 copeng = hilang sikit bahagian198 corok air = tanaman yang tak menjadi @ rosak199 culah = malas / degil200 cuwit = cubit sikit201 cuwoh = curah202 dahaga kelat-kelat = teramat dahaga203 dakper = tidak ader aper / tiada masalah204 dakper ah = tak apa lah205 dalang = dalam206 damak = riuh207 dang = sempat208 debe = gedebe / gah / gong209 decung = sangat laju210 dedok = sekam padi211 dek pong = sebabnya / kerananya212 dekcot = berjalan guna sebelah kaki213 dekpong = gantian … sangat / lah katakan……214 deme = anda, awak, kamu215 de-me = awak216 dene = basah / berair / gadis mengada-ngada217 denir pey = sangat becak berlumpur218 derah = cepat219 derak = berjalan - jalan220 derohong = bunyi bising yang kuat221 desung = laju222 deyney = melekit223 dey-pey = hidung berhingus / selesema224 dhian = duduk dekat unggun api225 dhoket = tercacak (e.g: anok panah kena dhoket pada sasaran)226 dhonik = mengejek-ngejek227 dian = lilin228 diang = diam229 dimey = awak230 dinung = di sana231 do tahu mende = tidak tahu apa-apa232 dok = tidak
  5. 5. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN233 dok ahu gop = tidak tahu menahu234 dok beh = tidak sedap235 dok dang = tak sempat236 dok dulli = tak hirau237 dok e-ra = tidak hirau238 dok leh = tidak boleh keluar239 dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu240 dok oh lalu = terlalu over241 dok owh lalu = terlebih-lebih sangat242 dok rok = penat / letih, tidak bertenaga243 dok rok cetong = tidak boleh diharap langsung244 dok rok meppeh = tak larat245 dok rok sekepeng = tidak boleh diharap langsung246 dok rok setarang = tidak boleh diharap langsung247 dok rok setarang baroh = tidak boleh diharap langsung248 dok seker = tanpa disangka249 dok soh = jangan250 dok tahu starang baroh = tak tahu pun langsung251 dok wie = tidak bagi252 dokdang = tak sempat253 doktong = berjalan-jalan / suka merayau-rayau254 dondeng = tergantung255 dooh = melampau256 dooh lalu = melampau257 drohong = terbuka / ternganga / bising / pintu yang terbuka luas258 du du senung = mentadak mentadu259 dua amah = RM 1.00260 dudok cacang = berdiri261 duduk cokoh = berdiri @ duduk tak berapa betul262 dulli mung = peduli apa kke awak / tak ambil peduli263 echir = tabur264 ek = megah265 embeng = banyak266 enjal = tereajang /sepak267 epek = himpit268 e-re = kehendak269 erek = heret270 esel = ensel pintu271 etek = juga272 gaduh = tergesa-gesa273 gaga = raba274 gaha = menyental periuk @ kuali275 ga-ha = gosok276 gahar = gonyoh277 gajut = beg plastik278 galir = loose279 galok = gatal / nakal280 gandeng = melontar281 gandor = galas (e.g: menggalas durian ke pasar)282 gane = macamana283 ganu = terengganu284 gapow = apa285 ge ge = buat bising286 gebeng = capang (telinga melebar287 geddik = hendak sesuatu dari orang tanpa dijemput/undang288 gedebe = hero / teror / samseng289 gege = bising290 geggor = bergegar-gegar291 gelap gelemat = gelap sungguh292 gelap gugup = suasana yang amat gelap
  6. 6. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN293 gelap kattup = gelap gelita294 gelap mata = pitam / rasa nak pitam295 gelecoh = tergeliat296 gelekek = galak / suka297 gelenya = gatal / nakal298 geletik tangang = gatal jer tangan299 geli gelemang = geli300 gembik = hendak berdua2an saja301 gembit = mengembit beg / nak berdua-duan aja302 gemuk debbok = gemuk sangat303 gemuk metong = gemuk sangat304 genta = loceng besar305 gere = bangsal tempat berteduh306 gerey = gerai307 getoh bberi = getoh hok dok kenyal doh308 gewe = kekasih309 ghagal = meraba310 gharik = margrib311 ghetak = penampar laju312 ghetok = jambatan kecil / titi313 ghima = harimau314 ghobar = pemadam315 ghoyat = bagitau316 ghumber = mengepam cecair cara manual317 gi kuane = nak pergi ke mana318 glebek nyeng = tumpul bergigi-gigi319 glewak = menyibuk / kelam kabut320 glising = merekah321 go stan = undur belakang322 gocoh = bergaduh323 gogeh = bergoyang324 goh = sungguh325 gohek = kayuh / teruskan / ke depan326 gok = juga327 golek - arek = terguling sana-sini328 golok bong = golok @ parang kontot329 gombeng = berkucup / hisap tetek330 gong = sombong / gong alat muzik331 gonyoh = berus dengan kuat / sental332 gook = reban ayam333 gop = juga334 gorek = pengasah pensel335 guaner gamok = apa khabar336 gu-la = gulai337 guling-bating = terguling-guling338 gulling = terlentang rehat sebelum tidur339 gumba = timba340 gurra bewok = gurauan bodoh yg boleh menyebabkan pergaduhan kecil341 gustang = undur342 gutu = kutu343 hancing pering = bau air kencing yang tidak dibasuh344 handeng = baling345 hanyar belana = bersepah-sepah346 hapak bedrohong = hapak347 hinggok = goyang348 hitang = hitam349 hitang legang = teramat hitam / gelap350 hogeh = menggoyang351 hok = yang / yang mana352 houk = berhenti
  7. 7. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN353 huduh sepang = teramat huduh354 huduh sepang ko ong = dahla sangat huduh busuk pulak tu355 hungga = kejar356 igak = tangkap357 ija naung = hijau kehijauan358 ikang = ikan359 ikang aye = ikan tongkol360 ikang kerah eko = ikan cencaru361 ikang sekilar = ikan pelaga362 ikang tebakul = ikan belacak363 imang = iman364 iseng = gila365 itang = hitam366 itang legang = tersangat la hitamnya367 itang lettung = tersangat la hitamnya / rentung368 itik baghal = itik gembor + itik sekati bila besar jadi itik baghal369 itik gembor = itik air370 itik sekati = itik jawa371 jabir rokrak = beg plastik372 jahil tukil = terlampau bodoh / bengap373 jala mas = sejenis kuih tradisional diperbuat dari telor374 jamang kirung = zaman dahulu kala375 jambang = tandas376 jambu golok = buah gajus377 jammu = jamu / kenduri378 jangang = jangan379 jangok = bergaya380 jauh sapok = teramat jauhnya381 jebek = rujuk kepada bibir seseorang yang nak menangis382 jebeng = jambang383 jek = terajang384 jelebab = jatuh tertiarap385 jelira = menyerap / meresapi386 jeluwok = muntah387 jembe = melulu / sampai / baru tiba388 jendol = dahi luas dah nak botak389 jenera = lena390 jeng = jem391 jenggi = badi / tercacak392 jenuh = puas393 jeput = jemput-jemput394 jeput = cucur395 jeputang = jemputan396 jereba = tangkap397 jereluh = jerlus398 jeretoh = tidur399 jerkoh = kena marah400 jetak = melantun suis dengan tiba-tiba (cth ; dari ON ke OFF)401 jintungang = jentungan / cacar air402 jirik = pijak403 jjuper = terjumpa404 jjuper dok starang = terjumpa secara tidak sengaja405 jogher = tukang ampu406 joong / joong = mendung407 junga = hulur408 juruh = baik409 juruh - haroh = berpeleseran / tidak menentu hala-tuju410 ka-ca = kacau411 kace = kaca412 kacip molek = kawan baik
  8. 8. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN413 kacong = bahagi414 kacung = belalang / mentadak mentadu415 kaeng = kain416 kain kana = kain sembahyang417 kalang = pensil418 kalang cat = pensel warna419 kalang petek = pensel mekanikel420 kalu = jikalau421 ka-me = uli422 kapoh = cantum423 kapong = kampung424 karang = lain waktu pada hari yang sama425 kateh = kaki426 katok = pukul427 kattok wong = katak ( katok yang panggil hujan.. Manggil ong…ong… tu)428 kawa / ka-we = kopi429 kayu khamat = sejenis kuih tradisional seperti roti keras430 kayu roo = pembaris431 keber = kibar432 kec-cok = kaki sakit / jalan terjengket-jengket / terhinjut433 kecek = tipu daya434 kecik pereh = sangat kecil435 kecik tuek @ tuik = terlalu kecil436 kedarah = makan dengan pelahap437 kedaroh = makan438 kehek = ludah / luah439 keja poreh = pegawai perhutanan440 kejong = berkas dengan paksa441 ke-jong = paksa sehigga buat442 kekcot = jalan terhinggut-hinggut443 kekeng = bukaan kaki / celong punggung / mengangkang444 kekgi = sekejab lagi445 kekoh = gigit446 kekok = ketuk447 kekpong = dukung / pikul448 kelebet = selongkar449 kelecak = tercampak / terpelanting450 kelecak baghak = terpelanting451 kelehi = berkelahi / bergaduh452 kelepek = curi (e.g: basikal aku kena kelepek dek orang)453 kelih = lihat454 kelolo = kelakar / lucu455 kelong = baling456 kelotong nyor = kela kering jatuh ditebuk tupai457 kemah - keming = tutup rapat-rapat458 kembit = mengada-ngada459 kemosa = kuih karipap isi ikan460 kenayat = khianat461 kengge = kerengga462 kepeh = kempis463 kepeh belepeng = kempis…. Pancit.464 kepek = kemek / kerepek465 kepok gete = keropok lekor466 kepok gote = keropok lekor467 ker kor = mengcakar468 kerah kejong = mati / keras tidak bergerak langsung469 kerek = kerap @ acap kali / basikal / telaga / pemanas air470 kerek lage = kerek yang mengepung telaga471 kerete = kereta472 kesek = mata rosal sebelah / lampu rosak sebelah
  9. 9. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN473 kesok ati = kecik hati474 kesot = alih tempat duduk475 kesot ati = terase ati476 keta tambang = teksi477 ketek (dok ketek) = senyap dan takut478 ketik = curi479 ketik nyamuk = digigit nyamuk480 keting = kaki (bisanya merujuk pada betis)481 ketor geggor = terketar sampai bergegar482 ketto geggor = terketar-ketar sampai bergegar483 khabak = panjat484 khabor = beritahu485 khapoh = berselerak / kerak (cthnya ;lebihan tepung bersama keropok pisang)486 khellak = gula-gula487 khelloq = malu / sesuatu *barang masuk ke dalam…rasa sakit sket488 khepok gete = keropok lekor489 khisih khenyeh = tersengih-sengih490 khobek = kupas / menyelongkar barang / baiki secara manual491 khouh = terperap busuk / hapak492 khucuk = lari laju sebab takut (e.g: aku lari khucuk bila jupe rimau)493 kicoh = bilas494 kijjer kelaut = kerja nelayan495 kito = saya496 kkasih = kekasih, awek, pakwe497 kkudda = kekuda498 kocek = poket499 koho = makin500 koho-koho = beransur ansur501 kohor-kohor = perlahan-lahan502 kokok = keruk / ambil sampai bawah@pantat sampai habis503 kole = terkulai504 koloh = sekolah505 komang = teruk, tidak bermutu506 komang spanar = teruk, tidak bermutu / tidak berwibawa507 kona = pusing508 kona leper = corner lipat / baring509 kongo = perwatakkan bodoh510 kopek = tetek511 kopey = tidak berupaya512 korang-nyor = alat kukuran kelapa513 korok = tengkorak514 korok - kering = satu penghinaan yg kasar bagi org ganu (tengkorak kering @ mati)515 korok ija nguh mung = tengkorak hijau sungguh mung (*mengejek)516 kos seng = kongsi / menghantar517 koseng = kusyen518 koya = terperasan / khayal / poyos519 koyok nyor = kupas kelapa520 krabak = kerabat521 krenyek = lumatkan522 kresa = rasa kasar macam pasir523 kuak = kuat524 kuba = kerbau525 kuba balo = kerbau yang ada warna perang2526 kubang = berteraburan / bergelumang dalam lumpur527 kuca = kacau528 kuca-lana = bersepah-sepah529 kuih badak = kuih macam donut tapi dari ubi stelar (keledek)530 kuih tat = tapak / bawah531 kumbang = kabur532 kuning siyor = kuning buruk
  10. 10. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN533 kupik = kedekut534 kuruh kekek = sangat kurus535 kuruh kering = tersangat kurus536 kut panda ah = ikut suka la537 labbe = labah-labah538 lagu tu = seperti itu539 lambor = anjung / beranda540 lambur = beranda / balkoni541 lambur = tangga rumah yang lebar boleh duduk sembang542 lapo perut = lapar543 lapor air = dahaga544 lari cedah = lari laju545 lassor = beranda546 lebeh = labuh / contoh; kaki seluar terlebih panjang547 lebong = menipu / tipu548 lecah = becak549 lecoh = becak550 le-ik = lemau / liat551 lek le = tukar552 lek-lek = iras-iras553 lekpong = adalah kata wacana554 lellning = sekarang ini555 leloh = lelah556 lembang = selerak557 lembek = tilam558 lembek lottek = sangat lembik559 lengoh keng = lengoh rahang560 lening = sekarang ni561 lening = sekarang562 lenyeng = terkulai563 lepe = cuai564 lepor = lontar565 leppok = buruk giler / pukul566 le-sa = selesai / habis567 lesek = sapu568 letihsang = sangat letih569 lettung = hangus / rentung570 le-we = pamer / ulang alik depan seseorang571 licing mayor = permukaan sangat bersih dan halus572 linge = telinga573 lingga = meras / meraba574 lingge = mencuci @ membasuh periuk @ kuali @ kawah besar575 lintang - kalang = penghadang depan yang berselerak / tidak tersusun576 liong = pusing @ jalan2 tanpa tujuan577 liuk @ liut = lemau578 liwo-liwo = berlegar-legar579 loh gi ah = ikut suka ah580 lok = biar581 lok lik = sejenis makanan / kuih582 lokk = biarkan583 lokoh = tertanggal584 lola = cuai585 lolok = tipu586 lonjong = tinggi lampai587 luar luarr = seluar diluar588 luarr = diluar589 luga = loya590 lugar = perut kosong rasa sebu591 luor = luar592 luwok = kurang
  11. 11. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN593 maghi = mari594 main tor = main sembunyi-sembunyi / *police sentri one two jaga595 maja / maja = sial596 makan gulai = kenduri597 makan pulut = kenduri / makan gulai598 makang = makan599 makang kkucing = dimakan kucing600 makang llembu = dimakan lembu601 makbrekmok = makian bur*k mak (censored) tut…602 maknga = cuai603 malah berenyoh = berat tulang / malas604 malang = malam605 manah = panas baran606 manih leting = tersangat manis607 mapuh kerah = mati608 marin = semalam609 maring = kelmarin / semalam610 marok = marak611 masang catung = masam mencuka612 masang purik = masam yang amat sangat613 masang rebang = terlalu masam614 maseng pekok = teramat masin615 maseng rebing = terlalu masin616 mate = mata617 may = heroin dalam filem618 mechok = melenting619 medik = kedekut620 me-du = pedih hulu hati621 megang = kuat / merujuk pada orang yg berkuasa622 mejid = masjid623 mek = wanita624 mekoh = mekah625 memang dok arr = memang tidak la626 memang kelahh = memang khelas gitu…. Tip top627 mengabang = muara sungar / mengambang penuh628 mepeh / meppeh = lesu629 meroh merang = merah sangat630 meroh nyale = merah bersinar631 me-te = degil632 minung = minum633 mmunoh = merosakkan634 mok sedara broyer = mak saudara635 moko = mungkin636 moktang = rambutan637 molek = sempurna, cantik, bagus638 molok = tamak639 mooh = ya la tu640 moto bulat/petok = motosikal c70641 moto katok = motosikal rxz642 moto tupa = motosikal 125z643 muda jetik = terlalu muda644 mullah cawah = berhempas pulas645 mung = kamu, engkau, awak646 musang = bengis647 musang galong = bekeng648 musing-ketang = berpusing / musing tempat sama649 mussing kettang caghi = cari merata-rata650 mutoh = muntah651 mutor kelaut = bot nelayan652 nake = nangka
  12. 12. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN653 nakuk paik = penakut yang amat654 nangis selok = menangis dengan kuat sampai tak keluar suara655 nano = degil656 nape = ape657 napok = nampak658 nasang = malas659 nasi kapik = nasi himpit660 nasi kunyit = nasi kuning wak semangat661 nasik = nasi662 natang = binatang663 nawok = tipu664 nayang = meayang-layang665 nebeng = melampau666 nebeng ngoh = ter over667 necek = gelupas668 nelah = melecet669 nelang = melawan670 nellah = melecet671 neng-gok = hidung tinggi / mendongak ke atas / tidak lihat kiri kanan672 nepoh = percikan minyak panas673 nera = lelap674 netang = terlentang675 netang = tergalang676 netel = menghampiri orang dengan perlahan-lahan677 neting = melenting / melompat678 nettang = terlentang679 netup = bibir / gusi dalam kena ulser680 neytey / te-te = hampiri681 ngakas = perkakas / menyelongkar barang682 ngak-ngak = sangat-sangat, lebih lebih683 ngakok = merangkat684 nganang = sejenis kuih yang amat manis685 nganjing = mengutuk / perli / / mempermainkan / meng anjing - anjingkan686 ngate - gawe = letak merata-rata687 ngate riti = bersepah-sepah688 ngatuk mate = mengantuk689 ngawe = mengawan690 ngekoh = retak691 ngeppong = bawak awek2 jalan naik motor692 ngerek = selalu @ jalan-jalan bawa awek693 ngesuk = penghujung / paling akhir694 ngigar eko = tercari-cari695 nginding = hendak sesuatu dari orang tanpa dijemput/undang696 nginding / ngendeng = harap pemberian orang dngn pergi ketempat orang697 ngita = mengintai698 ngokah = menyelongkar699 ngongek = bergoyang700 ngopok = merompak701 ngopong = tak boleh diharap702 ngosek = usik703 ngoyang = meroyan704 ngu bu ngabang = panik / keadaan bercelaru705 nhayang = terbang706 nibbang = bersetubuh dengan paksa @ rela707 nipih nayang = teramat nipis708 nissang = gula nisan / gula melaka709 nitah = melintas710 njalaow = menjalar711 nok bui = nak beri712 nok geroh = nak jadi
  13. 13. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN713 nollong = menangis dengan kuat714 noneng = melayang-layang715 noppat = melompat716 nung = sana717 nussuk = bersembunyi718 nusuk = sembunyi719 nyakit nyamang = tidak berdangkut paut720 nyaknyer = kesian / aniaya721 nyangge = sangga / pelindung / perisai722 nyayuk tinggi = tinggi sangat tinggi723 nyeh nyeh = mengada-ngada724 nyekik = menyampah725 nyekik apah = benci726 nyekit = menyampah / meluat727 nyela = bersinar-sinar728 nyeng = hancur lumat / hancur lebur729 nyesok napah = sesak nafas730 nyet nyeh = mengada-ngada731 nyirang = menyiram732 nyodok = penyodok733 nyong nyong = mendatangi terus dngn selamba734 nyor = buah kelapa735 nyor komeng = kelapa tiada isi yang ringan736 nyuruk = menyorok / bersembunyi737 nyusut = laju738 ogeh = menggoncang tiang / pokok739 ok = tahan740 pah cerroh / pah ker cerroh = sampai akhirnya741 pah tu = lepas tu742 pahang = paham743 pahit lepang = pahit yang teramat sangat744 paik nepang = pahit yang amat2745 palle / pale = kepala746 panah = panas747 panah dering = sinaran matahari yang melampau748 panah kettek @ kettik = panah sangat749 panah sang = panas yang teramat sangat750 panah so oh = panas melampau rasa di badan @ luar751 panjang jenggong = sangat panjang752 panoh = panah753 parok = / banyak754 patah riok = patah tangan755 patak puyuk = bahagian bawah periuk756 patak unjak = akar umbi757 pedah desing = tersangat pedas758 pedah lesik @ desik = teramat pedas759 pegi @ gi lallu = pergi sekarang760 pehel = cubit-cubitan761 pekak beladok = pekat sangat-sangat762 pekat likat = pekat ah763 pekdoh = faedah764 pelang = mempelam765 pelawok = tipu / bohong766 pelekong = lempar767 pelera sekatih-katih = merperleraikan sesuatu barang satu persatu768 pelok bronok = sejenis kuih diperbuat dari sagu769 pendek ketok = terlalu pendek770 pender = apa benda / apa hal771 peng = ais (e.g: milo peng)772 pengong = lihat dengan peliknya
  14. 14. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN773 penoh nembok = penuh sampai melimpah774 penuh nembok = penuh sampai melimpah775 penuh rumbu = penuh sampai melimpah776 perap = tak bergerak777 periuk belanga = periuk memasak tu la..778 perok = kesuntukan779 pesengan = nampak macam780 peteh = gelecek781 peteh keting = pentes kaki supaya terjatuh782 phirah = sengkenit783 phuing = terdedah784 pik = faraj785 pinor = silau786 pior = pekat787 pitih = duit / syiling788 piyat = pukul dengan rotan@lidi@ranting789 piyer = siapa790 piyung = penyu791 plastik rok rak = beg plastik792 plekong = baling793 pletim = straw794 pohu = reput / rapuh795 pok = tin susu tuu796 poppok = penuh sampai melimpah797 poreng = comot798 porong = tempurung kelapa / wajah yang tak ceria / muka comot / bohsia799 puahsang = boring800 puang = perempuan801 pucat kesi = pucat / putih di muka802 pughak hangit = hampeh giler803 pughoh hangit = hampeh giler804 pula = pulau805 pulut lepa = sejenis makanan tradisional yang diperbuat dari pulut806 punoh jahnang = rosak teruk807 puok mung blake = anda semua808 pusik = kemuncut809 putih seleput = sangat putih/melepak810 puyuk = periuk memasak tu la..811 racok = sedang rancak812 rajing = rajin813 rajuk = beg plastik814 rajut = beg plastik815 ralik = leka816 rang = hamparan buar jemur ikan kering817 ranggoh = makan818 ranya = usik (biasanya untuk makanan)819 rapat jik = rapat melekat820 rebeh = jatuh bahu821 rebih = tertanggal822 reboh = jatuh823 rege = riuh / bercakap banyak824 rekngang lepung = teramat ringan825 reko = bengkok / rukuk / sumpah826 rembah = hempas827 remuk = banyak dan halus (e.g: semut, orng ramai dlm keretaapi)828 renjong = tinggi / kaki panjang829 repih = patahkan830 reseng = kusut masai831 retek = sangat / juga832 reti = mengetahui cara / pandai
  15. 15. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN833 rettok = jambatan / titi834 retuh = petik buah @ dahan835 reyok = senget836 reyok tepang @ repang = senget tak sama aras837 rezak nguh = nazak / semput838 rial / riyal = ringgit839 robok = almari840 rodang = pukul / rotan841 rohok = susah / payah842 rok = belukar / paya843 rokah = selongkar844 rokok cap unta nabai = rokop camel845 rokrak = beg plastik846 ropong = berlubang847 royak = beritahu848 rudung radang = keadaan yang bising bangor849 rumbu = melimpah850 saing = kawan851 sakan = banyak852 sakit tayya = kata orang dia yang lebih / tak leh diharap853 sakok = tersangkut / tersekat854 sakor = gula855 sapang = sampan856 sapok = jauh857 sapok jauh = teramatlah jauhnya858 satgi = lepah ni859 sawat = pel*r binatang860 se = satu861 sebak = sebab862 sebek = sedih / x de mood863 secu we = sikit864 sedak = sedap865 sedik = 1/2 sen (zaman dulu)866 sedusena = mentadak mentadu867 se-eh / seeh / se eh = perut dah penuh868 segok lembu = kena tanduk oleh lembu869 sejed = masjid870 sejey-sejey = basah kuyup / menitis / meleleh871 sejid = masjid872 sejuk ketto = sejuk yang sangat2873 sek darat = orang darat874 sekak netting = singkat sangat (kain)875 sekeh = sekeh kepala876 sekepeng = 1/4 sen (zaman dulu)877 sekok = tidak cukup ruang878 sekong / sekung = terbiar879 se-ku = kenyal880 sekut merri = biskut merry yang bulat2 tu.881 selok = nangis / selak pintu882 seluor = seluar883 semayang = sembahyang884 sembak = iakan makan kail885 seme = semua886 semeta = manggis887 seme-ta = sebentar888 semut gata = semut api889 sen = duit / syiling890 sen-da = tahan / senda pintu891 sendey = sandar892 seng ingus = mengeluarkan hingus dari hidung
  16. 16. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN893 sengeleng = sengaja894 senjoh = rentap895 senyap tupah = sunyi sepi / bisu896 sepang kederang = sejenis makanan / kuih897 sepeng = contohnya ; rambut yang dipotong tak sekata898 seperong = teropong899 sepit = sempit900 sera = terasa901 seranggoh = cacah / cacak902 serbang = kaki kebas903 serebang = kebas904 serek = hujan mulai berhenti / heret selipar905 serek = selipar getah / selipar jepun906 seriaw = seram907 serik = tak mahu ulangi kerana takut908 serrek = tempat gulung tali sangsi909 setang = syaitan910 setarang baroh = langsung / lepas ke sudah911 setok karong = kaki kebas912 sey-le = tempat duduk kenderaan motor / basikal913 si-bo = pepatung914 sigung = menyiku915 sikit abuk = tidak ada satu pun916 siya = seringgit917 siyek = koyak / mengoyak kertas918 skali arung = sekaligus919 skekk = sedikit920 skeleng = duit / syiling921 skodeng = mengendap922 skon = serasi (e.g: aku dok skon keja situ)923 sleng / slang = bahasa / dialek924 soheh dok mung = ko ni biar betul / kau comfirm ker925 sohor = terkenal / glamour926 sokmo = selalu927 songo = bodoh928 sorok = drawer929 soyok = terkoyak930 sprong = intai931 ssetok = terkejuk gila932 stabuk ame = tidak ada habuk langsung / licin933 stapeket = certificate (sijil)934 stemba = bersiap sedia935 sugung = sadung / tersungkur936 sukaang = suka sangat2937 suke gelekek = ketawa menggelekek938 sumbak molek = padat masuk dalam kepala939 supe tule = sama je / 2 X 5940 supik @ supit = beg plastik941 supit gelenyar = beg plastik942 supit rokrat = beg plastik943 susuk = sorok944 sut = last945 sutir = satu946 sutoh = balkoni / tingkat atas947 suwok = dahi luas dah nak botak948 tadok aghoh = habis ikhtiar949 tadok pitih sekepeng = tiada pitih w/pun kecil nilainya950 tagor = baling / rejam / lempar951 taik = tahi952 taik ayang muna @ buna = tahi ayam yang masih hangat
  17. 17. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN 953 taik itik = sejenis makanan diperbuat dari lebihan minyak 954 tak dok pekdoh siket abuk = tidak ada faedah langsung 955 tak mboh @ tak boh = tak mahu 956 takdi = tadi 957 takir = tetak 958 taller = bodoh 959 tamboh = tambah 960 tang = pukul 961 tara = sempadan 962 taung = tahun 963 tawo hebe = tawar tak rasa apa-apa langsung 964 tawor hebbe = tawar sangar 965 tawor lem = tawar (air) 966 tawor lembo = tawar (air) 967 tebal naun = sangat tebal 968 tebeng = paksa diri / halang pandangan 969 tebheng = berusaha bersungguh-sungguh 970 teboh = guna tapak tangan tangkap / tepis haiwan kecil terbang 971 tekop = guna tapak tangan tangkap sesuatu atas lantai 972 teksi = beca 973 telong = lekuk yang dalam 974 tembok = tembak 975 tembok = jalanraya 976 tembor = cabut lari / keluar tanpa kebenaran 977 tepak = tempat 978 tepat = tempat 979 tepek = tampal 980 tepik = pekik 981 terang berak = paksa berak 982 terap = tiru diatas sesuatu guna kertas nipis 983 teratuk = terhantuk 984 tere = terrer / fasih / pandai 985 terik = tarik / perut besar sungguh 986 tertib - terening = beradap / tomadinah 987 tharak = bersorak 988 tido = tidur 989 tiga amah / samah = seringgit setengah ; rm1.50 ( 1 samah 50 sen ) 990 timun cina = tembikai 991 tinggi langguk = sangat tinggi 992 tinggi lonjong = tinggi sangat tinggi 993 tinggi sayok = tinggi sangat 994 tirih = bocor (e.g: atap,timba,gayung) 995 tiyung = cium 996 tobek / topek = copeng / hilang sikit bahagian…terutama telinga 997 todi = air tuak / arak / air yang memabukkan 998 toho = cetek / tidak dalam / akal yang sempit 999 toho leppeh = air yang cetek1000 tohok = buang1001 tok = nenek1002 tok duane gop = letak kat mana1003 tok mulu = penghulu1004 tokki = datuk1005 tongong = bodoh (sbgai satu penghinaan)1006 tonye = menolak lembut dengan jari1007 tonyoh = menolak keras dengan jari1008 torok = ubi tarok1009 tra = cuba / testing1010 tranung = terengganu1011 tubek = keluar1012 tubek gembong = buasir
  18. 18. BIL PERKATAAN MAKNA / PENERANGAN1013 tubik = keluar1014 tubir = cerun1015 tukor = tukar1016 tule = sama je1017 tunggang - langgang = bersepah-sepah / merujuk keadaan seperti selepas dilanda ribut1018 tunggeng = terbalik1019 tunggeng nyor = terbalik serupa buah kelapa1020 tunggu stor = tunggu sekejab1021 tupang = tumpang1022 tupul glebek = tumpul (macam pisau daa)1023 tupul glenyeh = tumpul sangat1024 tupul nedal = sangat tumpul1025 turuh = pasak1026 turuk = jemput1027 ubi gadong = sejenis ubi yang sukar didapati (salah makan boleh memabukkan)1028 ubi steller = ubi keledek1029 udoh sepang = terlalu huduh1030 udoh sepang koong = hodoh sangat-sangat1031 ujang serek = hujan berhenti1032 ujang sidang = hujan mula berhenti1033 ulak = ular1034 ulorr = ular1035 undur-undur = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur)1036 wa = wau / layang-layang1037 wak = buat1038 wak lolok = tipu sikit ja1039 wakper = kenapa1040 wareh waroh = waris terdekat / sanak sedara1041 warna biru stor = warna biru biji kundang, biji gemia1042 warna samo = pink color1043 waseang = berasa nya1044 waser = rasanya / merasakan1045 wat ngekoh = buat akiqah anak1046 wat rebang = buat korban raya haji1047 wi = bagi / beri1048 woh = buah1049 woh lasat = buah langsat1050 woh seto = buah manggis1051 wohulu = kuih bahulu1052 ye = dia1053 ye tok ye = buat kerja secara tergesa-gesa1054 ye ye = beria-ria

×