Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens

677 views

Published on

Tijdens het Webwinkel Marketing Seminar heeft Thomas Harens van Tribal een presentatie gegeven van de mogelijkheden met SEA

Published in: Technology
0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
677
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
20
Actions
Shares
0
Downloads
6
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide































  • Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens

    1. 1. Search Engine Advertising (SEA) 1
    2. 2. Waarom online adverteren? • Gemiddeld 14 uur per week online • Aandeel digitale media 15% • Google bereikt 97% (NL) 2
    3. 3. Internethistorie: Banners • Beperkte advertentieruimte • Erg kostbaar • Vaak irrelevant • Snelheid website • Negatieve gebruikerservaring 3
    4. 4. Internethistorie: Banners • Beperkte advertentieruimte • Erg kostbaar • Vaak irrelevant • Snelheid website • Negatieve gebruikerservaring 3
    5. 5. Wat is Pay Per Click (PPC)? Adverteerders betalen pas wanneer er wordt geklikt • Controle over de uitgaven • Relevant publiek • Maximale resultaat met minimale uitgaven • Meetbare resultaten 4
    6. 6. Wat is Google AdWords? Adverteren op basis van PPC • Advertentieprogramma van Google • Sinds 2000 • 97% van de inkomsten, $23 miljard in 2009 • Betaalde zoekresultaten • Getarget bereik • Tekst- beeld- en videoadvertenties 5
    7. 7. Google AdWords Voordelen • Mensen bereiken die op zoek zijn naar uw product • Volledige controle over reclamebudget • Eenvoudig advertenties maken en bewerken • Binnen enkele minuten online! 6
    8. 8. SEA vs SEO Voordelen van AdWords boven SEO • Direct online • Pay on performance • Precise keyword targeting • Controle over landingspagina’s • Controle over budget 7
    9. 9. Accountstructuur 8
    10. 10. Accountstructuur 8
    11. 11. Accountstructuur | Voorbeeld 1 Webshop met TV’s • Account: TV’s • Campagne: LCD, Plasma, LED • Advertentiegroep: Merknaam (Philips, Grundig, Sharp) • Zoekwoorden: Typenummers 9
    12. 12. Accountstructuur | Voorbeeld 2 Webshop met Consumentenelectronica • Account: Consumentenelectronica • Campagne: Productgroepen | TV’s • Advertentiegroep: Merknaam (Philips, Grundig, Sharp) • Zoekwoorden: Typenummers 10
    13. 13. Definities • Zoekwoorden • Cost Per Click (CPC) • Advertentiepositie • Vertoningen / Klikken • Click Through Rate (CTR) • Conversies • Dagbudget • Landingspagina’s • Kwaliteitsscore 1-10 11
    14. 14. Tekstadvertenties 12
    15. 15. Tekstadvertenties Aantal voorwaarden • Koptekst max. 25 karakters • Regel 1 max. 35 karakters • Regel 2. max. 35 karakters • Zichtbare URL max. 35 karakters • Bestemmings URL 13
    16. 16. Het Google Netwerk 3 Advertentienetwerken • Google Zoeken (www.google.nl) • Zoekpartners (AOL.nl, Ask.com) • Inhoudsnetwerk (AdSense) 14
    17. 17. Google Zoeken | www.google.nl Zoekmachine • Boven en/of rechts naast organische resultaten • Meest gebruikt • Hoge Click Through Rate (CTR) 15
    18. 18. Google Zoeken | www.google.nl Zoekmachine • Boven en/of rechts naast organische resultaten • Meest gebruikt • Hoge Click Through Rate (CTR) 15
    19. 19. Zoekpartners Diverse zoekmachines • AOL.nl, Ask.com • Boven en/of rechts naast organische resultaten 16
    20. 20. Zoekpartners Diverse zoekmachines • AOL.nl, Ask.com • Boven en/of rechts naast organische resultaten 16
    21. 21. Zoekpartners Diverse zoekmachines • AOL.nl, Ask.com • Boven en/of rechts naast organische resultaten 16
    22. 22. Inhoudsnetwerk Groot websitenetwerk • Aangesloten bij Google AdSense • Relevante content • Veel vertoningen • Relatief lage Click Through Rate (CTR) 17
    23. 23. Inhoudsnetwerk Groot websitenetwerk • Aangesloten bij Google AdSense • Relevante content • Veel vertoningen • Relatief lage Click Through Rate (CTR) 17
    24. 24. Kwaliteitsscore (QS) Wordt berekend a.d.h.v. de volgende formule CPC * QS = Advertentiepositie 18
    25. 25. Kwaliteitsscore (QS) Voorbeeld: CPC * QS = Advertentiepositie • Adverteerder A biedt €2,00 en heeft QS 2 • Adverteerder B biedt €0,60 en heeft QS 8 A: 2*2 = 4 (advertentiescore) B: 0,6*8 = 4,8 (advertentiescore) Adverteerder B heeft een hogere advertentiescore en komt dus hoger in advertentierangschikking 19
    26. 26. Kwaliteitsscore (QS) Waarvan is je kwaliteitsscore afhankelijk? • Click Through Rate (CTR) • Onderlinge relevantie tussen zoekwoorden en teksten • Onderlinge relevantie tussen zoekwoorden en content • Laadtijd van de website 20
    27. 27. Kwaliteitsscore (QS) Een goede QS kan de volgende zaken positief beïnvloeden: • Kosten per klik (CPC) • Advertentiepositie 21
    28. 28. Effectieve Landingspagina’s Relevante en originele content • Wat is het doel van je site? • Is de content gekopiëerd van andere sites? • Waarom zou een bezoeker voor mijn site kiezen? • Wat kan ik een bezoeker nog meer bieden? 22
    29. 29. Campagne focussen Er zijn diverse mogelijkheden om je campagne beter te focussen op de doelgroep • GeoTargeting • Taal • Advertentieplanning 23
    30. 30. GeoTargeting • Landen, gebieden, regio’s, plaatsen • Een vooraf gedifiniëerd pakket locaties • Kies een punt op de kaart • Target een aangepast gebied • Locaties uitsluiten 24
    31. 31. GeoTargeting • Landen, gebieden, regio’s, plaatsen • Een vooraf gedifiniëerd pakket locaties • Kies een punt op de kaart • Target een aangepast gebied • Locaties uitsluiten 24
    32. 32. Talen • Keuze uit meer dan 40 talen • Meerdere talen targeten • Eén taal per campagne 25
    33. 33. Advertentieplanning • Per uur • Per dag 26
    34. 34. Advertentieplanning • Per uur • Per dag 26
    35. 35. EINDE 27
    36. 36. Easy Internet Marketing Thomas Hagens thomas.hagens@easy.nl 073 - 648 70 70 www.easy.nl 28
    37. 37. 29
    38. 38. Bronnen • http://investor.google.com/financial/tables.html • http://adwords.google.com • 30

    ×