Soalan aras tinggi 3

61,270 views

Published on

  • no 14????
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here
  • @Mohamad Liza Mat Liza maaf ni soalan tahun 6 ker???
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here
  • bro soalan 1 tak de jawapan ker
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here
  • mohon share
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here
  • soalan 4 tu korang boleh jawab macam mana pun x kisah asalkan duit RM100 tu korang guna. Exg: RM 10 Rambutan = 200 biji, RM 75 Durian = 15 biji , RM 15 Mangga = 15 biji. Ha lagi berbaloi dari yg dlm slide tu punye!!
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here

Soalan aras tinggi 3

  1. 1. Soalan 1 Cikgu : 1 m = 100 cm. Cikgu Mas Joko memberi sehelai reben sepanjang 60 cm kepada Jo. Jo diarah oleh gurunya agar menggunakan 0.5 daripada reben itu untuk mengikat satu hadiah. Jo : Setengah m sama dengan berapa cikgu? Cikgu : 50 cm lah Jo. Cikgu memberi lagi 6 helai reben yang sama untuk mengikat 6 kotak hadiah yang serupa. Hitung baki, dalam cm, panjang reben itu.
  2. 2. 1 Dalam satu karnival yang dianjurkan oleh Belia 4B daerah Besut, berbagai aktiviti telah dipertandingkan. Antaranya ialah pertandingan menjawab 20 soalan Matematik. Hadiah yang ditawarkan adalah amat lumayan. Jumlah hadiah yang disediakan ialah sebanyak RM490. Pemenang tempat ketiga menerima hadiah wang tunai separuh daripada hadiah pemenang tempat kedua!!! Pemenang tempat kedua menerima hadiah wang tunai separuh daripada hadiah pemenang tempat pertama!!! Hitung jumlah hadiah yang bakal diterima oleh johan dalam pertandingan itu. Jawapannya RM280
  3. 3. 2 Setelah dinaikkan sebanyak 10%, gaji Cikgu Parebasne ialah RM4 400. Gaji isterinya hanyalah daripada gaji asal Cikgu Parebasne. Hitung jumlah gaji asal mereka? 4 5 RM4 400 ÷ 11 = RM400 × 10 = RM4 000 (Gaji asal Cikgu Parebasne). Jumlah asal gaji mereka ialah RM7 200. × RM4 000 = RM3 200 (Gaji isterinya)4 5
  4. 4. 3 Harga sebiji mangga sebiji RM1. Durian RM5 sebiji. Rambutan 20 biji RM1. Jawapannya: Durian 19 biji, rambutan 80 biji dan mangga 1 biji. Kolmezorel ingin membeli 100 biji buah tersebut dengan wang RM100. Nyatakan bilangan buah durian, rambutan dan mangga yang dia beli.
  5. 5. 4 Situasi 1 Jonel bangun 20 minit lebih awal daripada biasa. Oleh kerana dia bangun awal, tempoh masa yang diambil untuk bersiap diri ke sekolah telah dilambatkan selama 6 minit. Selalunya dia tiba di sekolah tepat pada pukul 7.05 a.m. Situasi 2 Monika bangun 10 minit lewat daripada biasa. Selalunya dia tiba di sekolah 18 minit lebih awal daripada Jonel. Hitung beza masa waktu tiba di sekolah antara Jonel dan Monika pada hari itu. A 6 minit B 8 minit C 10 minit D 28 minit Jawapannya A
  6. 6. 5 Tiga orang tukang boleh siapkan 8 buah kerusi dalam tempoh 4 jam. Berapa orang tukang diperlukan bagi menyiapkan 16 buah kerusi dalam tempoh 2 jam. A 6 B 9 C 12 D 24 Jawapannya C
  7. 7. 6 Dorisno naik dari tingkat 2 ke tingkat 6. Kemudian dia turun ke tingkat 3. Dia naik lagi ke tingkat 5 dan turun semula ke tingkat 4. Jarak antara satu tingkat ialah 6 m. Hitung jarak, dalam m, yang dia lalui. A 18 B 27 C 60 D 72 Jawapannya C
  8. 8. 7 Rajah di bawah menunjukkan kandungan air dalam bekas T. Bekas T Bekas E Bekas F Bekas G 1·2 liter Air dalam bekas T hendak dimasukkan ke dalam tiga buah bekas iaitu E, F dan G. Bekas F diisi daripada air dalam bekas T. Baki air yang masih ada dalam bekas T dimasukkan 200 ml lebih banyak ke dalam bekas G berbanding air yang dimasukkan ke dalam bekas E. 1 3 Hitung jumlah air, dalam ml, dalam bekas E dan F. A 800 B 700 C 500 D 400 Jawapannya B
  9. 9. 8 Bayaran masuk untuk satu pertunjukan pentas ialah seperti berikut: Jumlah kutipan untuk pertunjukan itu ialah RM31 937. Dewasa Kanak-kanak RM15 RM8 Hitung jumlah penonton dewasa dan penonton kanak-kanak? A Dewasa 2 014 dan kanak-kanak 1 628 orang B Dewasa 1 729 dan kanak-kanak 1 207 orang C Dewasa 1 207 dan kanak-kanak 1 729 orang D Dewasa 1 015 dan kanak-kanak 1 638 orang Jawapannya C
  10. 10. 9 Joharo dan keluarganya bertolak dengan kereta dari rumahnya di bandar Kobeq menuju bandar Ziego. Setibanya di Gone, ayahnya memberitahu, “Kita baru saja daripada perjalanan ke Ziego. Belum sampai separuh lagi”. 3 8 Manakah peta perjalanan mereka yang sebenar? C Kobeq Gone Ziego 175 km 105 km B Kobeq Gone Ziego 150 km250 km A Kobeq Gone Ziego 100·5 km 167·5 km 125 km D Kobeq Gone Ziego 75 km Jawapannya C
  11. 11. 10 Air adalah suatu ciptaan Tuhan yang sangat banyak kegunaannya. Rajah menunjukkan isi padu air dalam dua buah bekas. Isi padu penuh air dalam bekas A adalah 224 liter lebih daripada isi padu penuh air dalam bekas B. Isi padu air dalam kedua-dua bekas di atas adalah sama. Separuh daripada isi padu air dalam bekas A ialah 280 liter. 20% 1 3 BEKAS A BEKAS B Hitung jumlah 80% daripada air dalam bekas B dan 75% daripada air dalam bekas A. Jawapannya 688·8 liter
  12. 12. 11 Perhatikan kombinasi angka dan huruf-huruf berikut. A Selamat pagi gaslote. B Selamat pagi gastelo. C Selamat pagi gasleto. D Selamat pagi gatlose. Jawapannya B 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 p i l o e t a g s m Maksud nombor-nombor berikut ialah 8 4 2 6 9 6 5 0 6 7 1 7 6 8 5 4 2 3
  13. 13. 12 Zilomas bertugas sebagai operator pengeluaran di sebuah syarikat swasta di bandar Tasbone. Setiap bulan dia membayar separuh daripada gajinya untuk bayaran berikut. Jawapannya RM8 960 Bil Item Jumlah 1 Sewa rumah RM800 2 Ansuran kereta RM680 3 Bil telefon RM370 4 Bil elektrik RM450 5 Pakaian dan lain-lain RM500 20% daripada gaji Zilomas adalah sama dengan daripada gaji isterinya. 1 3 Hitung jumlah gaji mereka.
  14. 14. 13 Asiah mempunyai wang sebanyak RM23.10. Dia pergi ke gerai buah dan melihat beberapa tanda harga sekilogram bagi empat jenis buahan tempatan. A 2 kg mangga, 2 kg manggis, 1 kg nangka dan 1 kg durian. B 1 kg mangga, 2 kg manggis, 2 kg durian dan 1 kg nangka. C 1 kg manggis, 2 kg nangka, 1 kg mangga dan 2 kg durian. D 1 kg nangka, 1 kg manggis, 2 kg mangga dan 2 kg durian. Jawapannya D RM5 RM3 RM4.50 RM2.80 Dia ingin membeli 2 kg bagi dua jenis buah dan 1 kg bagi 2 jenis buah yang satu lagi. Yang manakah betul buah-buahan yang dibeli, tanpa wang baki.
  15. 15. 14 Sebuah kereta Proton Perdana memerlukan 10 liter petrol untuk perjalanan sejauh 102 km. Sebuah kereta Kancil hanya perlukan 6 liter sahaja bagi perjalanan sejauh 120 km. Walau bagaimana pun penggunaan minyak kereta Kancil akan kurang sebanyak 5% lagi sekiranya perjalanan dalam jarak yang lebih jauh. Hitung beza penggunaan minyak petrol bagi kereta Kancil dan Proton Perdana yang bergerak sejauh 153 km Jawapannya 7·8 liter
  16. 16. 15 What number is missing from this chart? A 7 B 30 C 122 D 128 Jawapannya A ? Multiply by 40 Multiply by 0.1 Add 2 30
  17. 17. 16 Perhatikan rajah di bawah. Berapakah harga bagi sehelai baju dan sebuah topi? A RM96 B RM90 C RM48 D RM32 Jawapannya D RM40 RM56
  18. 18. 17 Jamilah seorang murid yang sangat berhemah. Dia selalu berjimat cermat dalam segala hal. Selepas 2 hari digunakan, air yang masih tinggal dalam bekas itu hanyalah 600 ml. A 225 B 300 C 375 D 480 Jawapannya D 5 8 Hitungkan daripada isi padu asal, dalam ml, air dalam bekas itu. 1 2
  19. 19. 18 Ziden : Abang ada duit, kurang sedikit dari RM161. Koleo : Adik hanya ada separuh daripada wang abang. Ziden : Kita nak beli hadiah apa kepada bapa sempena hari jadi dia nanti? Koleo : Tengok dulu..lepas itu kita belilah apa yang patut. Jawapannya C A Baju dan jam. B Baju dan kasut. C Jam dan kasut. D Telefon. Barang Harga Telefon RM245 Baju RM80 Basikal RM250 Jam RM110 Kasut RM125
  20. 20. AA LL LL TT HH EE ++ MM EE NN DD EE AA DD Jawapannya: 466 370 205 1041
  21. 21. 19 Rajah di bawah menunjukkan isi padu air dalam dua buah bekas. 2 l 4 5 800 ml Bekas R Bekas S Berapakah isi padu air, dalam ml, perlu dituangkan dari bekas R ke dalam bekas S supaya isi padu air dalam bekas S menjadi separuh daripada baki air dalam bekas R? A 400 B 600 C 1 200 D 1 800 Jawapannya A
  22. 22. 20 Rajah di bawah menunjukkan sebuah segi tiga sama kaki dan sebuah segi empat tepat. 6 cm5 cm 4 cm 14 cm Hitung luas segi tiga sama kaki. Cari beza luas antara kedua rajah.
  23. 23. 21 Kira kepala ada 30 Kira kaki ada 86 Berapa bilangan ayam dan kambing? 17 ayam 34 kaki 13 kambing 52 kaki JUMLAH 30 kepala 86 kaki
  24. 24. THANKSTHANKS Mat Latif bin Ali.Mat Latif bin Ali. Head Master,Head Master, SK. Oh, Besut.SK. Oh, Besut. 013-9972542013-9972542

×