Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.

Marketing rekrutacyjny - Co i jak mierzyć w kampaniach rekrutacyjnych

135 views

Published on

Prezentacja webinarium z dnia 26.04.2019 r. zorganizowanego przez https://www.elevatosoftware.com/
Kluczem do efektywnej rekrutacji jest dziś umiejętność wykorzystania narzędzi i metod używanych w digital marketingu. Aby zapewnić duży spływ wartościowych kandydatów, konieczne jest nieustanne monitorowanie kampanii i optymalizacja działań. O tym, co i jak mierzyć w kampaniach rekrutacyjnych i jakie KPI monitorować, aby działania były skuteczne, opowiadał podczas webinarium Krzysztof Ogniewski - CEO elevato.

Published in: Recruiting & HR
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

Marketing rekrutacyjny - Co i jak mierzyć w kampaniach rekrutacyjnych

  1. 1. 1. Wyzwania rynku pracy 2. Lejek sprzedażowy a lejek rekrutacyjny 3. CTR i konwersje 4. Lejek rekrutacyjny – jakie mierzyć KPI? 5. Monitorowanie KPI w kampaniach 6. Obliczanie budżetu w kampaniach PPC 7. Co nam da Google Analytics w rekrutacji? 8. Q&A – pytania i odpowiedzi 60 minut MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH PLAN WEBINARIUM
  2. 2. Wyzwania rynku pracy: ▪ Rynek pracownika / kandydata ▪ Rozwój technologii cyfrowych ▪ Nowe pokolenia na rynku pracy ▪ Niska skuteczność tradycyjnych form dotarcia do kandydatów (portale ogłoszeniowe) ▪ Sposoby dotarcia do kandydatów pasywnych (70% populacji pracowników) MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH MARKETING REKRUTACYJNY Konieczność użycia narzędzi i metod znanych w digital marketingu
  3. 3. Droga, jaką przebywa potencjalny klient od momentu, kiedy nic nie wie o firmie, do chwili, kiedy staje się płacącym, lojalnym klientem. Korzyści z tej metody: ▪ planowanie i kontrolowanie każdego etapu ścieżki klienta, ▪ monitorowanie wskaźnika konwersji, czyli procentu klientów, którzy przeszli z etapu do etapu, ▪ mierzenie efektywności stosowanych technik marketingowych na poszczególnych etapach. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek marketingowy (zakupowy, sprzedażowy) Świadomość Zainteresowanie Rozważanie Zakup Lojalność
  4. 4. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek marketingowy - przykład Świadomość Zainteresowanie Rozważanie Zakup Lojalność Cały Internet ☺ 150 tys. ojców 5- latek, z czego 15 tys. chce kupić rower Remarketing – „Najlepszy rower dla 5- latki w najlepszej cenie” Dobre opinie o sklepie, prosty i przyjemny zakup (design, UX) Napisz opinię (wesprzyj nasz marketing); a dla żony nie kupisz? (cross- sell) Sklep sportowy – dla dorosłych i dla dzieci Blog – „Jaki rower dla 5-latki” 750 ojców poważnie myśli o zakupie roweru – klika w link 75 ojców kupiło rowerek 5 ojców napisało recenzję, 1 kupił rower żonie
  5. 5. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH CTR i konwersja Wyświetlenia reklamy, wysłanie emaila, itp. Kliknięcia Konwersje CTR (Click Through Rate) = Kliknięcia / Wyświetlenia Współczynnik konwersji = Liczba konwersji / Kliknięcia
  6. 6. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH CTR i konwersja - przykład Wyświetlenia reklamy, wysłanie emaila, itp. Kliknięcia Konwersje 50 kliknięć – wejść na landing page CTR = 50 / 1000 = 5% 40 rejestracji Współczynnik konwersji = 40 / 50 = 80% 1000 wysłanych emaili – zaproszeń na webinarium
  7. 7. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek rekrutacyjny Świadomość Zainteresowanie Rozważanie Zakup Lojalność Długofalowe działania służące komunikacji istnienia marki pracodawcy – employer branding Skłonienie potencjalnych kandydatów do aplikowania – publikacja ofert pracy, posty na social media, reklamy, sourcing Wysłanie aplikacji przez kandydata; proces poznawania kandydata/firmy, negocjacje oferty; kluczowe jest candidate experience Przyjęcie oferty przez kandydata; proces onboardingu, weryfikacja EVP (Employer Value Proposition) Zaangażowanie pracownika w pracę, rekomendowanie firmy jako pracodawcy i polecanie osób do pracy
  8. 8. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek rekrutacyjny – jakie mierzyć KPI? Świadomość – działania EB – proces ciągły Zainteresowanie - publikacja ofert pracy, posty na social media, reklamy, sourcing, remarketing Rozważanie – aplikacja kandydata, doświadczenie w procesie rekrutacji Zakup – przyjęcie oferty Lojalność - polecenia Świadomość marki Liczba wizyt na stronie Zaangażowanie – „lajki”, udostępnienia Skuteczność źródeł Współczynnik CTR Współczynnik konwersji Koszt aplikacji (CPA) KPI związane z candidate experience Koszt zatrudnienia Czas do zatrudnienia Liczba aplikacji z polecenia % zatrudnionych kandydatów z polecenia Wiele lejków!
  9. 9. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek rekrutacyjny – więcej o wskaźnikach KPI Blog elevato: Wskaźniki KPI w rekrutacji https://www.elevatosoftware.com/blog/wskazniki-kpi-w-rekrutacji/ Marta Pawlak-Dobrzańska: Dobre i złe mierniki efektywności rekrutacji http://greatdigital.pl/mierniki-efektywnosci-rekrutacji/ Kasia Borowicz: Do celu, czyli o KPI w sourcingu http://kmborowicz.com/do-celu-czyli-o-kpi-w-sourcingu/ Maja Gojtowska: Jak mierzyć skuteczność zakładki kariera? https://gojtowska.com/2019/04/23/skutecznosc-zakladki-kariera/ Portal Analytics in HR https://www.analyticsinhr.com/
  10. 10. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek rekrutacyjny – jak mierzyć KPI? Koszt aplikacji (CPA) - przykład ✓ Regularne monitorowanie ✓ Porównywanie ✓ Testowanie (A/B) ✓ Kontekst Źródło A Źródło B Koszt 1000 zł 1000 zł Liczba aplikacji 20 100 Koszt aplikacji (CPA) 50 zł 10 zł Liczba zatrudnionych pracowników 2 1 Koszt zatrudnienia 500 zł 1000 zł Mimo wyższego kosztu pozyskania aplikacji (CPA) źródło A jest lepszym źródłem niż źródło B!
  11. 11. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Lejek rekrutacyjny – rozproszone dane Wyświetlenia reklamy / ogłoszenia Kliknięcia Aplikacje Zakwalifikowany do II etapu … (kolejne etapy selekcji) Zatrudnio ny Zatrudniony po okresie próbnym System reklam lub portal z ogłoszeniami* System ATS System kadrowy Google Analytics zintegrowany z ATS *Dane dot. liczby aplikacji – dostępne przy użyciu kodu śledzącego (Piksel Facebooka, indeed tracking); niedostępne w portalach.
  12. 12. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Dane z systemu reklamowego - Facebook Dane dot. zasięgu, liczby wyświetleń, kosztu aplikacji – dostępne jedynie na Facebooku. Brak informacji o jakości kandydatów (wartości aplikacji), czy został zatrudniony jakiś kandydat.
  13. 13. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Dane z systemu reklamowego – indeed Sponsored Jobs
  14. 14. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Budżet na reklamy PPC
  15. 15. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Dane z systemu ATS - elevato
  16. 16. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Google Analytics – integracja z ATS elevato Najważniejsze wskaźniki w podziale na źródła: Liczba użytkowników Średni czas trwania sesji Liczba konwersji Współczynnik odrzuceń Współczynnik konwersji
  17. 17. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Google Analytics – przepływ kandydatów Na jakim etapie kandydaci porzucają stronę – oferty pracy czy formularza? Dane według źródeł, lokalizacji i wielu innych wymiarów.
  18. 18. Konwersja Określone, oczekiwane działanie odbiorcy w odpowiedzi na komunikat marketingowy, w przypadku rekrutacji może to być np. kliknięcie w zajawkę oferty pracy, wpisanie danych kontaktowych do formularza, wysłanie aplikacji. CTR Współczynnik klikalności (click through rate). Termin ten jest używany w reklamie internetowej. Jest to iloraz liczby kliknięć i wyświetlenia reklamy. Mierzy się go w procentach. CPC Koszt kliknięcia reklamy (cost per click). Jest to stosunek liczby kliknięć reklamy do kosztów na nią przeznaczonych. PPC Model biznesowy reklamy internetowej rozliczanej za kliknięcie (pay per click). Płaci się za każdego użytkownika, który przejdzie do dedykowanego miejsca za pośrednictwem reklamy. MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH Najważniejsze definicje CPM/CPT Model biznesowy reklamy internetowej rozliczanej za liczbę wyświetleń (cost per mille, cost per thousand). Płaci się za każde wyświetlenie reklamy, niezależnie od tego, czy użytkownik kliknie w reklamę, czy nie. CTA To wezwanie do akcji (call to action). Jest to link w formie przycisku (buttona), tekstu, grafiki, zachęcający użytkownika do kliknięcia, a w efekcie np. przejścia w odpowiednie miejsce, wysłania formularza, dodania produktu do koszyka. Słowa kluczowe To słowa albo frazy (keywords) wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiednich informacji. Mają istotne znaczenie dla SEO. SEO Search Engine Optimization to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek – tak, aby konkretna strona była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na wybraną frazę lub słowo kluczowe.
  19. 19. Q&A - PYTANIA I ODPOWIEDZI MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH
  20. 20. Krzysztof Ogniewski, CEO elevato krzysztof@elevatosoftware.com www.elevatosoftware.com MARKETING REKRUTACYJNY – CO I JAK MIERZYĆ W KAMPANIACH DZIĘKUJĘ I ZAPRASZAM DO KONTAKTU!

×