Globalmouth at wednesday relations 20120926

836 views

Published on

Mobile first and Mobile CRM presentation at Wednesday Relations CRM day at Hotel Rival 20120926. Thanks to Google, Flurry, KPCB, Comscore, Ericsson, IRM etc for their data and slides.

Published in: Technology, Business
0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
836
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
2
Actions
Shares
0
Downloads
9
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Globalmouth at wednesday relations 20120926

  1. 1. Är din affär mobil än? Wednesday Relations Hotel Rival 2012-09-26
  2. 2. ”O LJUVA FRAMTID DET MESTAÄR ÄNNU OGJORT”
  3. 3. Agenda•  Konsumenterna är redan där•  Inte så många företag än•  Går fort nu…vad händer 2013•  Det kommer byggas mycket•  Men viktigast blir Mobil CRM•  Dom som är bäst kör mest SMS
  4. 4. Mobil CRM checklistVad man ska göra Vad man inte ska göraü  Exklusiv och väldigt relevant q Glömma bort ”call to action”ü  Action - NU q Vara för frekventü  Personlig q Missa att testa ochü  Tydlig och enkel kontrollera innanü  Mäta och lära q Behandla alla lika q Missa ”unsubscribe”ü  Försiktig… alternativet q Vara för säljig
  5. 5. Nicklas JönssonVD på Globalmouth
  6. 6.  Mobilize  businesses  
  7. 7. Hur  då?   Företags  strategi  Övergripande  konsument  upplevelse   Online  strategi  eMail   Messagi ng   Social   nedia   SMS   Mobil  strategi   Responsi Mobille   Web   iiOS   Android   Other   ve   Voice   Website   apps   apps   apps   apps   Design  
  8. 8. Mobil  Strategi  road  map  II   Mäta  &   Förstå   Strategi   Exekvera   Lära   Mobile  customer   SoluGon   behaviour   Development   Define  KPI:s   Technology   QuanGfy  business   opportunity   OrganizaGonal   MarkeGng   A/B  tesGng   Define  mobiles  role  in   your  mix   Measurement   IdenGfy  short  term   IntegraGon   Customer  dialogue  opportuniGes  and  pilots   Costs   for  quick  learnings   2-4 w 4-8 w Agile Ongoing
  9. 9. Mobile  markeGng  landscape   User   OS   Terminal   Operator   Aggregator   Content  provider  Service  provider   Sales  network   SMS   Ads   Webb   App   ProducGon   CreaGve   Companies  
  10. 10. Mobile  media  mix  
  11. 11. Operator  4   Operator  3   Aggregator   Operator  2   Service  provider   Operator  1  AdverGser   SMS/MMS  value  chain  
  12. 12. Responsive  website  
  13. 13. Producera  mobila  webbsidor  
  14. 14. NaGve  apps  
  15. 15. Mobil  annonsering  &  mCRM  
  16. 16. Mobil  annonserings  - Mobil annonsering – klicka på banner – landapå kampanjsite - relevanta klick(mobilnummerregistrering)- Webb annonsering – skriv in ditt mobilnummeri flashbanner – få bonuskod via SMS- Skicka påminnelse via SMS för att ökakonverteringen
  17. 17. Mest  SMS  för  det  funkar  bäst!  
  18. 18. www.globalmouth.comVILKA ÄR NI?
  19. 19. Håll  upp  den  i  lu_en!  HUR  MÅNGA  HAR  EN  SMARTPHONE?  
  20. 20. Håll  upp  den  i  lu_en!   HUR  MÅNGA  VÄNDER  NÄR  NI  GLÖMT   ER  SMARTPHONE  HEMMA?  Picture from www.bambam131.com
  21. 21. Håll  upp  den  i  lu_en!   HUR  MÅNGA  SKULLE  OFFRA     VÄNSTRA  LILL-­‐FINGRET  ELLER     ALDRIG,  ALDRIG     FÅ  ANVÄNDA  EN  MOBILTELEFON  PÅ  10  ÅR?  Picture from www.bambam131.com
  22. 22. Håll  upp  den  i  lu_en!  HUR  MÅNGA  REPRESENTERAR  ETT  FÖRETAG/ORG.  MED  TJÄNSTER  SOM  FULLT  UT  STÖDJER  MOBILA  ANVÄNDARE?  
  23. 23. Håll  upp  den  i  lu_en!  HUR  MÅNGA  HAR  BYGGT  EN  ELLER  FLERA  APPAR  ?  
  24. 24. Håll  upp  telefonen!   HUR  MÅNGA  HAR  KÖRT  EN  ELLER  FLERA   MOBILA  KAMPANJER  SENASTE  MÅNADENMtrl from the generous Google.com
  25. 25. Håll  upp  telefonen  HUR  MÅNGA  HAR  KÖRT  EN  SMS  AKTIVITET  SENASTE  MÅNADEN?  
  26. 26. MOBILEN  ÄR  VÄLDIGT  VIKTIG  FÖR  ER!  
  27. 27. SVENSKA  KONSUMENTER  =  VÄLDIGT  VIKTIG  Mtrl from the generous Google.com
  28. 28. MEN  INTE  AV  SÅ  MÅNGA  FÖRETAG  ÄN…  Mtrl from the generous Google.com
  29. 29. 9  AV  10  KONSUMENTER  HAR  ANVÄNT   MOBILEN  FÖR  ATT  SKAFFA  SIG  Mtrl from the generous Google.com INFORMATION  OM  PRODUKTER  OCH   TJÄNSTER  
  30. 30. http://googlemobileads.blogspot.se/2012/09/mobile-friendly-sites-turn-visitors.html?m=1
  31. 31. Mtrl from yesonline.co
  32. 32. Picture from www.chasingmiracle.com 2013  
  33. 33. DET  ENDA  MAN  KAN  VARA  SÄKER  PÅ  NÄR  MAN  SÖKER  SPÅ  FRAMTIDEN  ÄR  ATT  MAN  KOMMER  HA  FEL…  
  34. 34. MOBILE  INTERNET  USAGE  WILL    OVERTAKE  DESKTOP  INTERNET  
  35. 35. PATENTKRIGET  BLIR  VÄRRE  
  36. 36. FORTSATT  GALEN  TILLVÄXT  
  37. 37. +  1  MILJARD  SMARTPHONES    GLOBALT  2013  
  38. 38. FORTSÄTTER…  
  39. 39. +3,2  MILJONER  SMARTPHONES  2013  Mtrl from pts.se
  40. 40. +60%  SMARTPHONES  I  SVERIGE  Mtrl from the generous Google.com
  41. 41. 80%  GÅR  INTE  HEMIFRÅN  UTAN  DEN  2013  
  42. 42. APPLE  FORTSÄTTER  LEDA  ETT  TAG  TILL  
  43. 43. MER  APPS  ISTÄLLET  FÖR  WEBB   U.S. MOBILE APPS VERSUS WEB CONSUMPTION WEB BROWSING MOBILE APPS 94 81 MINUTES 70 66 74 MINUTES 72 64 MINUTES MINUTES MINUTES MINUTES MINUTES 43 MINUTES June 2010 Dec 2010 June 2011 Dec 2011Sources: comScore, Alexa, Flurry Analytics; Smartphones & Tablets, U.S.
  44. 44. PENGARNA  FINNS  FORTSATT  MEST  I  APPLE  APP  STORE  
  45. 45. Mtrl from the generous Google.com HÅRD  KONKURRENS  
  46. 46. GAMES  &  SOCIAL  FORTSÄTTER  DOMINERA   Smartphones Tablets Games 50% Games 58%Social Networking 22% Social Networking 14% Entertainment 6% Entertainment 11% Lifestyle 5% Utilities 3% Utilities 4% News 2% News 2% Books 2% Other 11% Other 10% Source: Flurry Analytics, Q1 2012; 160,500 apps, 97 Billion Sessions
  47. 47. MÅNGA  KILLER  APPS  ÅTERSTÅR  
  48. 48. KRIGET  OM  PLÅNBOKEN  
  49. 49. NYCKLARNA  FLYTTAR  IN  I  MOBILEN  
  50. 50. MOBIL  MARKNADSFÖRING  EXPLODERAR  
  51. 51. Mobil annonsering ( MSEK ) 600IRM Prognos 500 400 300 200 100 0 2011 2012 2013 Mobil annonsering 191 376 600 ( MSEK )
  52. 52. ALTERNATIVEN  BLIR  ALLT  FLER  
  53. 53. UTBUDET  GÖR  DET  SVÅRARE!  
  54. 54. TELEFONEN  ANVÄNDS  SAMTIDIGT  MED   ANDRA  MEDIER  KAN  VARA  ETT  PROBLEM  Mtrl from the generous Google.com ELLER  EN  MÖJLIGHET  
  55. 55. 4  SCREENS  AND  SEAMLESS   TRANSFORMATION  Mtrl from the generous Google.com
  56. 56. Eric Schmidt, GoogleTHE NEW RULE IS MOBILE FIRST!
  57. 57. Media  acGvity  
  58. 58. TABLETS  TAR  ÖVER  ÄVEN  MORGONEN  Source: Flurry analytics
  59. 59. NYTT  &    KOMPLEXT          KÖPARNAS    KUNSKAP    SAKNAS  
  60. 60. hap://www.annons.se/mobilmarknadsforing  GRATIS  PDF  GUIDE  AV  JONAS  MARKING    
  61. 61. Mtrl from the generous Google.com Howtogomo.co.uk  
  62. 62. XLNT KNOWLEDGE CENTERS•  http://www.mmaglobal.com/ •  http://mobilsverige.se/•  http://www.mobilemarketer.com/ •  http://www.annons.se•  http:// •  http://www.morganforum.com/ www.mobilemarketingwatch.com/# •  https://labs.ericsson.com/•  http://en.wikipedia.org/wiki/ Mobile_marketing•  http://www.scribd.com/doc/ 104313542/Multiscreenworld-Final
  63. 63. MINDRE  ÄN  4  AV  10  FÖRETAG  PÅ  RIKTIGT  I  MOBILEN  2013  
  64. 64. 20  MILJARDER  SMS  2013!  Mtrl from the pts.se
  65. 65. Hur  kommer  man  igång  i  mobilen?  1.  Skaffa  er  lite  mobil  kompetens  2.  Fixa  ”sajten”  först!   –  Kompleaerande  Mobil  webbsajt  /  Responsive  Design  av  huvudsajt  3.  Mät  och  opGmera  specifikt  för  mobilen   –  Google  analyGcs    -­‐  A/B  TesGng  4.  Webb  apps  eller  NaGve  apps?   –  Krav  på  funkGonalitet  avgör   –  iOS  &  Android  och  sen  kanske  Windows    5.  Sen  börjar  det  rikGga  arbetet   –  Mobile  CRM  -­‐  Aaract,  Recruit,  Develop,  Keep  and  ReacGvate   –  SMS  är  och  kommer  vara  det  vikGgaste  verktyget  även  2013  
  66. 66. App  or  webb  ?   NaQve  ApplicaQon   Webb  Reach   -­‐   +++  FuncGonality   +++   -­‐  Design   ++   +  Accessability   +   -­‐  Visibility   ++   +  PersonalizaGon   +   -­‐  Payments   +   -­‐  Search   -­‐   +++  Control   -­‐   +  Price   -­‐   ++  
  67. 67. Mobile  markeGng  matrix   A[enQon   Interest   Behaviour   RelaQon  Mobile  websites   +   +   +  Apps   +   +   +  SMS   (+)   +   +  eMail   +   +   +  Messaging   +   +   +  Ads   +   (+)   +  Links,  Sponsring   +   +  Search   (+)   +  Social  media   (+)   +   (+)  Tags  etc   +   (+)  
  68. 68. VAD INNEBÄR DÅ MOBIL CRM?
  69. 69. OpGmize  customer  life  Gme  value  (Avg monthly revenue per Customer * Gross Margin per Customer )/Monthly churn rate 100 * 0,25% / 5% = 500 LTV
  70. 70. Mobil  e  channels  Established   Upcoming  •  Voice   •  QR  (2D)  barcodes  •  SMS  (MMS)   •  GeolocaGon  •  eMail   •  Augmented  reality  •  Mobile  Internet   •  NFC/Bluetooth  •  Internet  Messaging/Chat  •  Mobile  banners  •  Mobile  search  •  Mobile  apps  
  71. 71. AcGonable  segmentaGon   Frequency Purchased  8/12   Purchased  8/12   Not  regular   last  weeks   last  months   Weekly   Monthly   Ad  hoc   Nr:   Nr:   Nr:   10%  of  the   Gold   Share:   Share:   Share:   clients   Volume:   Volume:   Volume:   Nr:   Nr:   Nr:   30%  of  the  Value Silver   Share:   Share:   Share:   clients   Volume:   Volume:   Volume:   Nr:   Nr:   Nr:   60%  of  the   Brons   Share:   Share:   Share:   clients   Volume:   Volume:   Volume:  
  72. 72. Goals  &  Strategi   Interest/Sports Handbo Hockey Fotboll Tennis Bandy Motor Etc... Golf ll Goal   Status   Target  LTV   320€   400€   PotentialChurn   8%/Q   5%/Q   Top Sum (SEK) HighAverage   18€   22€   MediumPurchase   Low Bottom Actual  Frequency   6/Q   8/Q   Europatipse t s/paketspel Lördagsgodi Triss/Tia Stryktip Lotto s Keno Oddset d Greyhoun Måltips Games
  73. 73. EFFECTIVE  PROCESSES  
  74. 74. MEASURE  AND  LEARN  
  75. 75. GREAT  SYSTEM  SUPPORT  
  76. 76. EXEMPEL PÅ BRA MOBIL CRM
  77. 77. Telia  iPhone  5  
  78. 78. Upsell  Målsä[ning    •   Merförsäljning  mot  existerade  kunder  •   Uppgradering  och  kompleaerade   erbjudanden  Gll  selekterade  målgrupper  Lösning  •   Mobil  DM  &  CRM  •   Hård  segmentering  •   Olika  typer  av  respons  •   Löpande  opGmering  av  kampanj        Resultat    •   15%  försäljnings  respons  
  79. 79. AkGvera  /  Upsell   Upplägg/Målsä[ning     •  Merförsäljning  mot  existerade   kunder   •  AkGvera  VIP  kunder   Lösning   •  mCRM  –  SMS/Voice   •  Personliga  SMS  och  unika   erbjudanden   •  Mobil  kampanj  site  för  filtrering  av   relevanta  klick   •  Listhantering  och  påminnelser  för   opGmering  av  kampanj  konvertering   Resultat     •  15-­‐20%  löpande  konvertering  
  80. 80. Mobil  CRM  Checklist  SMS  specifikt   DM  Generellt  ü Exklusiv  och  relevant   ü Målgrupps  urval  ü AcGon  -­‐  NU   ü Extra  bra  copy  ü Personlig   ü Enkel  responsmekanism  ü Tydlig  och  enkel   ü Timing  -­‐  vardagar  ü Testa  allGd  först   ü Mät  /  analysera  och  allGd  ü FörsikGg…   test  grupp  
  81. 81. Vad  ska  man  definiGvt  inte  göra!  q Glömma  bort  ”call  to  acGon”  q Vara  för  frekvent  q Missa  aa  testa  och  kontrollera  innan  q Behandla  alla  lika  q Missa  ”unsubscribe”  alternaGvet  q Vara  för  ”säljig”  
  82. 82. Mobil summering •  Konsumenterna är där •  Företagen kommer •  Det händer mycket 2013 •  Det kommer byggas mycket •  Viktigast är Mobil CRM •  Bäst kör mest SMS
  83. 83. Eric Schmidt, GoogleTHE NEW RULE IS MOBILE FIRST!
  84. 84. ”O LJUVA FRAMTID DET MESTAÄR ÄNNU OGJORT”
  85. 85. nicklas@globalmouth.com http://www.slideshare.net/nicklasj/newsfeed

×