Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.
MODUL 7 :
BANTU BOSS & MAJUKAN KERJAYA.
INTI PATI KEPIMPINAN SEORANG BOSS ?
SEMANGAT KERJA .
1. Pemberi Motivasi.
2. Mencipta Suasana tempat kerja yang baik.
3. H...
1. Politik Jahat – mudah dikesan & melakukan kerja-kerja mensabotaj kerja orang lain.
2. Politik Halus – sukar dikesan – p...
Kenapa Boleh Berlaku Politik Dalam Pejabat?
1. Menjaga Kepentingan Peribadi.
2. Mengekalkan Kuasa.
3. Meluaskan Pengaruh.
...
Macam mana nak berhadapan dengan politik di tempat kerja?
1. Jangan Tunjuk Minat.
2. Jangan Ambil Side.
3. Tak Perlu Ambik...
Teknik Seni Mengampu
Kaedahnya :
1. Memuji muji lebih daripada sepatutnya.
2. Memuji diri sendiri.
3. Mengaku berpegang pada perjuangan.
4. San...
Seni mengampu yang baik'
1. Jangan gunakan teknik puji-pujian yg melampau2.... bos ni mmg hebat bab
nak kesan org yg sukar...
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

Modul 7

369 views

Published on

  • Be the first to comment

Modul 7

  1. 1. MODUL 7 : BANTU BOSS & MAJUKAN KERJAYA.
  2. 2. INTI PATI KEPIMPINAN SEORANG BOSS ? SEMANGAT KERJA . 1. Pemberi Motivasi. 2. Mencipta Suasana tempat kerja yang baik. 3. Hubungan dua hala. KEPENTINGAN BOSS. 1. Mempertingkatkan kepimpinan. 2. Membina budaya kerja. 3. Kualiti Kerja. 4. Kebajikan Kerjaya. 5. Mengurus Organisasi. 6. Membina Masa Depan.
  3. 3. 1. Politik Jahat – mudah dikesan & melakukan kerja-kerja mensabotaj kerja orang lain. 2. Politik Halus – sukar dikesan – perbuatan mengampu yang diplomatik. 3. Teknik Politik Pejabat ; 1. Menghalang orang lain mendapat maklumat yang betul. 2. Mencipta imej positif. 3. Mengumpulkan sokongan yang banyak. 4. Menuduh dan menyalahkan orang lain. 5. Memihak kepada orang yang berkuasa. Apakah maksud Politik Pejabat? Secara mudahnya, Politik Pejabat ialah tentang situasi-situasi perbezaan yang wujud di antara para pekerja syarikat termasuklah perbezaan dari segi pendapat, kewujudan konflik akibat percanggahan kepentingan, perbezaan cara-cara berkomunikasi serta perhubungan sesama pekerja.
  4. 4. Kenapa Boleh Berlaku Politik Dalam Pejabat? 1. Menjaga Kepentingan Peribadi. 2. Mengekalkan Kuasa. 3. Meluaskan Pengaruh. 4. Sebab Peribadi. Bagaimana seseorang boleh terlibat dalam politik tempat kerja? 1. Gosip. 2. Kuat Mengadu. 3. Rasa Tak Puas Hati. Kesan Politik Dalam Pejabat. Politik pejabat apabila ianya terkawal, dan terarah kearah positif, ia boleh meningkatkan produktiviti, menaikkan motivasi bekerja, dan menaikkan semangat kesetiakawanan. Semangat kekitaan akan timbul dan semangat keakuan akan tenggelam. Itu kalau politik dalam pejabat dapat dikawal, akan tetapi politik tempat kerja ini yang biasa kita dengar, semuanya buruk. Lazimnya sifat manusia memang macam ni la, yang baik tak didedahkan, tetapi yang buruk itu yang diwar-warkan. Politik tempat kerja ini akan beri kesan negatif terutama sekali kepada mereka-mereka yang lemah daya tahan, yang memiliki confident level yang rendah, dan mereka-mereka yang cepat sensitif. Apabila ditekan dengan keadaan persekitaran yang mendesak mereka akan mudah merasa stress. Biasalah… boss sesama boss bergaduh, kita orang bawahan yang perlu terima kesan dia secara langsung. Boss ni kerja dia bercakap je, kemudian bagi arahan. Orang bawahan yang kena buat kerja. Kalau orang atasan tak nak bagi kerjasama, macam mana orang bawahan nak buat kerja dengan effisien?
  5. 5. Macam mana nak berhadapan dengan politik di tempat kerja? 1. Jangan Tunjuk Minat. 2. Jangan Ambil Side. 3. Tak Perlu Ambik Serius. 4. Diam. 5. Kerja Sebagai Ibadah. Beberapa teknik atau tindakan yang perlu diambil oleh pekerja-pekerja yang mahu menghadapi situasi Politik Pejabat tanpa menjejaskan karier masing-masing. 1. Buatlah pilihan yang bijak - Tindakan yang menjadi kebiasaan menghadapi Politik Pejabat ialah sama ada "mengikut" atau "menentang". Telah menjadi lumrah manusia bersikap mengikut naluri atau perasaan masing-masing untuk kepentingan diri. Walaubagaimanapun, untuk mengharungi malah memenangi pertandingan Politik Pejabat tindakan-tindakan yang perlu diambil bukan berdasarkan naluri semata-mata. 1. Ketahui apakah matlamat anda. 2. Fokus kepada memberi sumbangan. 3. Jangan memihak kepada sesiapa. 4. Jangan anggap ianya terlalu peribadi. 5. Fahami orang lain sebelum anda difahami. 6. Fikir untuk sama-sama menang.
  6. 6. Teknik Seni Mengampu
  7. 7. Kaedahnya : 1. Memuji muji lebih daripada sepatutnya. 2. Memuji diri sendiri. 3. Mengaku berpegang pada perjuangan. 4. Sanggup mematuhi apa jua arahan. 5. Memenuhi permintaan ketua untuk perkara diluar tugas rasmi. Faktor : 1. Percaya boleh mendapat ganjaran. 2. Percaya boleh mendapat layanan istimewa. 3. Mempunyai harapan yang mereka berjaya mengampu ketua. Faktor Tidak Mampu ; 1. Apabila pengampu berasa org itu tidak mudah diampu. 2. Apabila cara mengampu yang digunakan dianggap tidak sesuai digunakan.
  8. 8. Seni mengampu yang baik' 1. Jangan gunakan teknik puji-pujian yg melampau2.... bos ni mmg hebat bab nak kesan org yg sukar mengampu.. so hati2lah nyek... takut bos meluat plak... 2. Cuba ah puji bos dengan perkara yg kita pakar... kalau bleh bukan berkaitan kerja... contohnyer cara bos berucap, main golf etc... 3. Lebih selamat menggunakan teknik mengampu yg lembut... guna bahasa badan seperti mengangguk, ketawa, senyum n etc... 4. Boleh jugak puji bos di belakang dia.. harap2 org yg dengar kita puji bos tu, dia sampaikan pada bos kita... cara ni lebih baik dan tak lah menunjuk2 sangat....

×