Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.

KEMAHIRAN MENERIMA DAN MENGHANTAR BOLA

19,937 views

Published on

Published in: Education
  • Dating for everyone is here: ♥♥♥ http://bit.ly/2ZDZFYj ♥♥♥
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here
  • Follow the link, new dating source: ❤❤❤ http://bit.ly/2ZDZFYj ❤❤❤
       Reply 
    Are you sure you want to  Yes  No
    Your message goes here

KEMAHIRAN MENERIMA DAN MENGHANTAR BOLA

  1. 1. Kemahiran menghantar dan menerima bola atas kepala Menghantar MenerimaPegang bola dengan sebelah Pandang ke arah bola.tangan. Gerakkan tangan yang Lompat dengan tangan lurus kememegang bola ke belakang atas kepala dan jari-jari tangankepala. Baling bola tinggi ke direnggangkan.arah sasaran. Sambut bola dan rapatkan bola ke badan.
  2. 2. Kemahiran menghantar dan menerima bola lantun Menghantar MenerimaPegang bola dengan kedua-dua Buka kaki. Rendahkan badanbelah tangan dan bawa bola ke sedikit. Hulurkan kedua-dua belahdada. Lantunkan bola ke hadapan. tangan ke hadapan untukHantaran ini dilakukan apabila menerima bola.ruang hantaran di atas dan sisi Renggangkan jari tangan. Tangkapdikawal oleh pihak lawan. bola dengan kedua-dua belah tangan.
  3. 3. Kemahiran menghantar dan menerima bola sisiMenghantar Menerima Berdiri secara mengiring dengan Buka kaki. Rendahkan badan sebelah kaki ke hadapan, kea rah sedikit. Hulurkan kedua-dua belah sasaran. Cengkam bola dengan tangan ke hadapan untuk sebelah tangan. Kilas pinggang dan menerima bola. ayunkan bola ke hadapan. Renggangkan jari tangan. Tangkap Kemahiran ini sesuai untuk bola dengan kedua-dua belah menghantar bola ke pelbagai arah. tangan.
  4. 4. Kemahiran menghantar dan menerima bola aras dadaMenghantar Menerima Berdiri seluas bahu menghadap Buka kaki. Rendahkan badan sasaran. Bawa bola ke dada dan sedikit. Hulurkan kedua-dua belah hantar bola ke hadapan dengan tangan ke hadapan untuk menerima kedua-dua belah tangan. bola. Kemahiran ini sesuai untuk Renggangkan jari tangan. Tangkap hantaran dekat dengan pantas bagi bola dengan kedua-dua belah mengelak dipintas oleh pihak lawan. tangan. Bawa bola ke dada untuk menyerap daya.
  5. 5. Kepentingan berinteraksi dan berkomunikasi semasa bermain•Memudahkan kita membuat hantaran dan menyambut boladengan tepat ketika perlawanan.•Melancarkan permainan ketika berada di tengah padang.•Dapat menyusun strategi yang berkesan dan lebih baik.•Memudahkan pemain menerima arahan dari jurulatih ketikapermainan.Mengurang dan mengelakkan daripada melakukan sebarangkesilapan
  6. 6. Hubungkait masa tindak balas dan asas permainan bola baling.Masa tindak balas ada hubungkait dengan asas permainan bola balingkerana setiap kali hantaran dibuat sudah semestinya pemain yang akanmenyambut perlu bertindak pantas.Bagi penjaga gol pula masa tindak balas memang perlu kerana balingandari pihak lawan adalah sangat kuat dan pantas. Oleh yang demikian,penjaga gol perlu menepis atau menangkap bola balingan dari pemainpihak lawan.Dalam permainan bola baling juga tugas penghalang adalah menghalangpihak lawan dalam menjaringkan gol. Pengalang perlu masa tindak balasdalam merampas bola.

×