Ibadah

591 views

Published on

PENJELASAN TENTENG IBADAH

Published in: Education
0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
591
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
3
Actions
Shares
0
Downloads
18
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Ibadah

  1. 1. Setiap kejadian sesuatu kehidupan– ada tujuan TUJUAN KITA DICIPTAKAN. “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.” (Adz-Dzaariyaat : 56)
  2. 2. Setiap gerak-gerik, perbuatan, amalan dan fikiran kita dikehendaki supaya berlandaskan kepada ajaran Islam. Di sinilah letaknya keindahan Islam kerana Islam adalah agama lengkap yang diturunkan oleh Allah swt kepada manusia sebagai panduan kepada kesejahteraan hidup duniawi dan ukhrawi.
  3. 3. Pengertian Ibadah • Bahasa ▫ Merendah diri, tunduk, patuh dan taat • Syarak ▫ Tunduk, patuh, cinta dan merendah diri kepada Allah S.W.T ▫ (Pengabdian sepenuhnya kepada Allah)
  4. 4. ASAS-ASAS IBADAH Ketundukan menurut, mengikut dan mendekatkan diri dengan segala perintah yang disyariatkan Allah. Ketundukan ini berasaskan kepada perasaan sedar terhadap keesaan Allah dan kekuasaanNya di atas segala sesuatu dibandingkan dengan kedaifan dan kekerdilan diri sendiri. Kecintaan kepatuhan ini hendaklah juga lahir dari rasa cinta kepada Allah. Ia berdasarkan kesedaran manusia terhadap limpah kurnia Allah, nikmat-nikmat dan rahmatNya. Kesedaran ini juga lahir daripada rasa kagum terhadap kemuliaan dan kesempurnaan Allah.
  5. 5. Syarat-syarat Ibadah Bersesuaian dengan hukum Islam dan tidak bercanggah dgn hukum tersebut Dilakukan dengan niat yang baik @kerana Allah Hendaklah sentiasa menurut hukum-hukum syara dan ketentuan batasnya, tidak menzalimi orang lain, tidak khianat, tidak menipu, tidak menindas orang lain dan merampas hak-hak orang Tidak mencuaikan ibadah-ibadah khusus dengan melaksanakan ibadah-ibadah umum.
  6. 6. Ibadah Khusus Umum
  7. 7. Ibadah Khusus Yaitu ibadah yang utama ditentukan cara dan syaratnya. Hukumnya fardhu ain (tiap-tiap orang wajib menyakini dan beramal dengannya). Tanpa ibadah khusus seseorang itu tidak beriman.
  8. 8. Solat Zakat Puasa Haji dan Umrah Qurban dan Aqiqah Taharah (bersuci) Zikir Doa
  9. 9. Ibadah umum termasuklah semua kegiatan hidup yang kita lakukan setiap hari Dilakukan semata-mata untuk dapat keredhaan Allah S.W.T Contoh: • Pendidikan • Ekonomi • Politik • Jihad • Muamalat (berjual-beli) • Munakahat (Hukum perkahwinan menurut Islam)
  10. 10. Abu Zar r.a meriwayatkan bahawa ada sekali Rasulullah SAW keluar dari rumahnya. Pada masa itu ialah musim daun-daun gugur. Baginda mengambil ranting sebatang pohon yang daun-daunnya mulai gugur dengan lebatnya, seraya Baginda SAW bersabda, "Ya Abu Zar! Apabila seorang Islam menunaikan solatnya kerana ALLAH, dosanya gugur seperti daun-daun ini gugur dari pohon ini".
  11. 11. SOLAT SUNAT
  12. 12. Solat Sunat Muakkad • -solat yang digalakkan dan sentiasa di amalkan oleh Rasullullah. • -Contoh: SholatWitir, Idul fitri. Solat Sunat Ghairu Muaakkadah • -solat-solat sunat yang tidak begitu kuat anjuran untuk melakukannya. • -Contoh: Sholat Dhuha Solat Sunat Mutlaq • -dilakukan semata-mata kerana hendak melakukan amalan sunat. • -memadai berniat sahaja Solat Sunat Muqayyad • berhubungan dengan suatu masalah. • pengiring solat fardhu • Bukan pengiring solat fardhu
  13. 13. 1. Dicintai Allah 2. Perbuatan kita menjadi perbuatan rabbani 3. Doa pasti terkabul “Sesungguhnya Allah berfirman: “Barang siapa yang memusuhi wali (kekasih)- Ku ,maka Aku telah mengumumkan perang padanya, dan tidaklah hamba-Ku melakukan pendekatan diri kepada-Ku dengan sesuatu yang paling Aku cintai selain melakukan apa yang telah Aku wajibkan padanya, dan hamba-Ku terus-menerus melakukan pendekatan diri kepada-Ku dengan ibadah-ibadah sunnah, sehingga Aku mencintainya, dan apabila Aku telah mencintainya maka Aku menjadi pendengarannya yang dengannya ia mendengar, menjadi penglihatannya yang dengannya ia melihat, dan menjadi tangan dan kakinya yang dengannya ia bertindak. Jika ia meminta sesuatu kepada-Ku, pasti Aku kabulkan permintaanya dan jika ia memohon perlindungan, pasti Aku lindungi dia.Tidak ada sesuatu yang Aku gamang melalukannya selain mencabut nyawa seorang muslim sedangkan ia tidak menyukainya.” HR Bukhari
  14. 14. 4. Pahala 5. Tidak khawatir dan bersedih “Barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisiTuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” QS Al-Baqarah (2): 112
  15. 15. 6. Diampuni dosanya “Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan- perbuatan yang buruk.” QS Hud (11): 114 “Dan sesungguhnya Aku Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat, beriman, beramal saleh, kemudian tetap di jalan yang benar.” QS Thaha (20): 82
  16. 16. 7. Takwa “Hai manusia, sembahlahTuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang- orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa.” QS Al-Baqarah (2): 21 Dan bila bertakwa …  “… Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.”  “Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. …”  “… barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.”  “… barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.” QS At-Thalaq (65): 2-5 Dan masih banyak lagi....
  17. 17. Sekian dan Terimakasih Wassalamualaikum wr wb

×