Pasta

5,040 views

Published on

0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
5,040
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
32
Actions
Shares
0
Downloads
36
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Pasta

  1. 1. CHEF ANUAR OMAR PASTA DISHES
  2. 2. Menu Utama Pengenalan Sejarah Jenis/Kategori Bentuk/Ukuran Penyajian/Tips
  3. 3. Pengenalan  Pasta adalah makanan olahan yang digunakan dalam masakan Itali.  Bahan-bahan:- tepung terigu, air, telur, dan garam yang membentuk adunan yang dibentuk menjadi berbagai variasi ukuran dan bentuk.
  4. 4.  Pasta dijadikan berbagai hidangan setelah dimasak dengan cara direbus.  Jenis pasta yang popular misalnya spaghetti, makaroni dan lasagna.
  5. 5. Sejarah  Di Eropah catatan tertulis paling tua tentang makanan seperti mi ditemui pada hiasan makam orang Etruscan di Itali Tengah yang berasal dari tahun 400 SM.  Di Tiongkok, mi sudah dikenal sejak tahun 2000 SM berdasarkan hasil penggalian di Lajia (Tiongkok barat) yang terletak di tepi Sungai Kuning.
  6. 6.  Pasta kemungkinan besar merupakan alternatif daripada bubur atau roti, kerana pasta merupakan makanan awet yang dibuat tanpa perlu dimasak.
  7. 7. Jenis dan kategori  Pasta terdiri dari berbagai bentuk dan ukuran.  Di Itali terdapat lebih dari 650 jenis pasta dan hampir setiap tahun tercipta bentuk yang baru.  Pasta yang berbentuk seperti panjang-panjang seperti mi disebut spaghetti, variasi yang lebih kurus disebut vermicelli.
  8. 8.  Versi yang panjang dan nipis seperti koew tiau disebut linguine.  Versi yang agak tebal disebut fettucine.  Contoh Jenis-jenis dan kategori pasta selengkapnya boleh dilihat pada gambar foto di bawah:-
  9. 9. J Pasta panjang Pasta pendek Minit pasta E N I S & K Pasta telur Pasta segar Pasta bakar A T E G O R I
  10. 10. Bentuk/Ukuran 1- Agnolini : Merupakan jenis makanan macaroni / pasta dari Lombardy dengan isi.Setengah lingkaran kemudian hujung-hujungnya ditemukan . 2- Anolini : macaroni isi dari Emilia-Romagna ukurannya kecil dengan bentuk bulan sabit. Selalu diisi dengan daging lembu 3- Bavette : Spaghetti berbentuk oval kecil. 4- Bigoli : Spaghetti tebal dari Venesia, diperbuat dari tepung gandum whole wheat dan telur itik.
  11. 11. 5. Capelli d'angelo atau Capellini : Merupakan jenis spaghetti yang kecil halus seperti rambut. 6. Cappelleti (macaroni food) : Pasta berbentuk seperti topi kecil, adunan pasta diletak dilipat bentuk segitiga seperti topi. 7. Farfalle : Pasta bentuk kupu-kupu. Yang berukuran besar disebut 'farfalloni' dan yang kecil disebut 'farfalleti'. 8. Lumache : Pasta berbentuk siput.
  12. 12. 9. Maccheroni : Sebutan lain untuk makaroni. Yang kecil disebut 'maccheroncini'. 10. Orecchiette : Pasta berbentuk seperti 'telinga kecil'. 11. Rotolo : Pasta yang dibuat dari kepingan adunan pasta, diletakan isi seterusnya digulung dan dipotong seperti bahulu gulung. 12. Tortellini : Pasta yang diletakan isi dan dibentuk segi empat .
  13. 13. Penyajian *Ada beberapa cara pengolahan pasta dan masing-masing memiliki istilah. *Jika pasta disajikan dengan kuah atau sup disebut 'pasta in bordo'. *Disajikan secara berasingan dengan sosnya disebut 'pasta asciutta'. *‘Pasta al forno', pasta yang disajikan dengan cara dibakar dengan lapisan isi/diisi dengan daging dan sebagainya.
  14. 14. Tips Merebus Pasta * Pasta akan baik kekenyalanya jika direbus sampai al dente, tidak mentah dan tidak terlalu masak sehingga terasa kenyal jika digigit. * Rebus pasta dengan air yang sudah mendidih dan banyak.1.5 liter air untuk 100 gm pasta. Pasta mengembang sempurna dan tidak melekat · *Pasta basah memerlukan 2-3 minit waktu perebusan, untuk yang kering 8-10 minit.
  15. 15. Sambungan…… *Pasta basah memerlukan 2-3 minit waktu perebusan, untuk yang kering 8-10 minit. * Kurang dari tempoh ini biasanya pasta akan terasa mentah, jika lebih pasta akan lembik dan hilang kekenyalannya. * Tambahkan sedikit garam pada air rebusan agar cita rasa pasta lebih lazat · * Jangan masukkan minyak atau mentega supaya pasta tidak melekat.
  16. 16. * Jangan masukkan minyak atau mentega supaya pasta tidak melekat. * Tinggalkan kebiasaan ini kerana akan menyebabkan sos pelengkap tidak boleh meresap pada pasta. * Campur dengan sos pelengkap segera selagi panas. Cara ini lebih baik kerana menjadikan sos lebih meresap, pasta tidak melekat dan lebih lazat rasanya.
  17. 17. SEKIAN TERIMA KASIH

×