Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.
Lebih Jimat                                a                                Lebih Berkesan                                ...
Panduan GuruBuku Petua Asas Membaca ini merupakan satu inovasi bagimemudahkan murid-murid membaca dan menulis denganlebih ...
1                        Huruf Kecil                                                               Mengenal huruf kecil a ...
2                         Huruf Besar                                                               Mengenal huruf besar A...
3                       Huruf Vokal                                                               Mengenal huruf vokal   a...
4                         Huruf Vokal                                                  Mengeja dan membunyi huruf vokal   ...
5                     Huruf Konsonan                                                               Mengenal huruf konsonan...
6                      Suku Kata KVba ca da fa                                                     ga haja ka la ma       ...
7                      Suku Kata KVbe ce de fe                                                     ge heje ke le me       ...
8                        Suku Kata VKV      a          li                       a          lu                    a        ...
9                        Suku Kata VKV    a        bu                      abu                        u          da       ...
10                       Suku Kata KVKVba ta                         ba ju                        bu ku                 ci...
baca                  bahu                    bapa                    baru                  batubiru                  besi...
11      Vokal e taling e pepete                  ebeca               be kubela               belabe ta              belibe...
12                Membaca Ayat Mudah Bola. Ini bola. Ini bola Ali. Bapa Ali baru beli bola Ali suka bola ini. Konstruk 11:...
13                   Suku Kata KVKVKVbe ru du                                ke la pa                           ke ru si  ...
bahasa                                   bahaya                       baharu      baha gi                                b...
14 Membaca Ayat MudahBuku.Ini buku.Ini buku saya.Ini buku cerita.Saya suka baca buku cerita.Konstruk 11: Keupayaan membaca...
15                          Suku Kata KVK       bas                                     beg                      bot      ...
16                     Suku Kata KVKbab                        bin                        bot          capdam             ...
17                       Suku Kata VKVK  a          kar                        a          yam                    a       w...
18                   Suku Kata VKVKadik                         a dil                         a duh             ajaka jar ...
19                      Suku Kata KVKVK      ba dak                                   cicak                         hu tan...
20                    Suku Kata KVKVKba dan                     ba kar                        ba kul              ba lakba...
ja lan                     ja rum                       ja tuh             ja wabjo han                    ka kak         ...
21                      Suku Kata KVKKV        bal di                              bom ba                        bendi    ...
22 Suku Kata KVKKVK      bantal                              cincin                          dak wat     dis ket          ...
23                   Suku Kata KVKKVK      kunci                                panda                           pintu     ...
24                Membaca Ayat MudahRumah.Ini rumah.Ini rumah Salmi.Bapa Salmi baru buat rumah.Rumah ini warna biru.Konstr...
25                  Suku Kata Tertutup ‘ng’        ang             ing            ung             eng            ong      ...
26                  Suku Kata Tertutup ‘ng’ kangkung                              tongkang                               p...
27                  Suku Kata Tertutup ‘ng’ bela lang                            belim bing                               ...
28                       Kisah Musang Eja dan sebut> musang> belang> perang                            Ada seekor musang. ...
29                               Diftong    belalai                                  cabai                   misai     ker...
30                     Vokal Berganding       air                                 biola                                bua...
31                     Vokal Berganding        radio                               duit                              kuih ...
32                          Buaya TuaEja dansebutabuayakualaabuasasuaraa                              Ada seekor buaya tua...
33                    Perkataan Digraf        nga             ngi           ngu             nge            ngo            ...
34                          Perkataan Digraf Eja dan sebut> bunga> wangi> ungu> telinga                            Ini bun...
35                         Kisah Singa Tua Eja dan sebut> singa> tangan> ternganga> berenga> bernyawa                     ...
36                    Perkataan Digraf       nya             nyi           nyu             nye             nyo            ...
37                      Kisah Nyonya Eja dan sebut> nyonya> nyanyi> sunyi                             Ini nyonya.> nyaring...
38                     Perkataan Digraf     kha             khi           khu             khe            kho             k...
39                    Kisah Pak Khalid Eja dan sebut> Khamis> Khalid> khusyuk                   Hari ini hari Khamis. Pak ...
40                   Perkataan Digraf      sya             syi           syu             sye            syo             sy...
41                    Syarikat Syukur Eja dan sebut> syukur> syarikat> temasya> wusyu> syura> syikin                    Sy...
42                  Perkataan Berimbuhan menyanyi                            menyelam                          membaca men...
43                  Perkataan Berimbuhan berjalan                               melihat                            lukisan...
44                  Perkataan Berimbuhan   berlari                         membaca                              senaman be...
45                    Membaca Ayat MudahBuku tulis.Buku tulis kakak saya.Tulisan kakak saya cantik.Tulisan kakak saya cant...
46                  Membaca Ayat MudahKami berkelah di tepi pantai.Pantai ini sangat cantik.Di tepi pantai ada berbagai je...
47       Mari Menyanyi           Bapaku Pulang             Dari Kota     Bapaku pulang dari kota     Bapaku belikan kereta...
48      Mari Menyanyi       Pok Amai-Amai Pok amai-amai Belalang kupu-kupu Tepuk biar pandai Emak upah susu Susu lemak man...
49     Mari Menyanyi      Tanya Sama Pokok     Tanya sama pokok     Apa sebab goyang     Nanti jawab pokok     Angin yang ...
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

petua asas membaca

8,407 views

Published on

rujukan guru

petua asas membaca

  1. 1. Lebih Jimat a Lebih Berkesan aPetua AsasMembaca Nama : Tahun : © Che Rosli Bin Haji Ibrahim Penyelesaiaan Kepada aLINUS a PEMULIHAN
  2. 2. Panduan GuruBuku Petua Asas Membaca ini merupakan satu inovasi bagimemudahkan murid-murid membaca dan menulis denganlebih cepat.Kaedah ini telah dipraktikkan lama dan amat berkesan.Cuma ianya memerlukan sedikit kesabaran.Caranya, setiap perkataan dibaca 5 kali dengan suara kuatdan ulang semula sebanyak 5 kali tanpa melihat buku. Sekiranyamurid masih lagi tidak dapat membaca dengan baik, hendaklahdiulang sehingga mereka lancar membaca tanpa dibantu. Eja dan sebut bola 5 kali. Kemudian tanpa melihat gambar atau perkataan, minta murid mengeja dan bo la meny ebut bol a sebany ak 5 kali. bolaDiharapkan, dengan usaha kecil ini dapat membantumurid-murid membaca dengan baik dan menjadi amalkebajikan kepada kita semua.Dari meja penulis,Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  3. 3. 1 Huruf Kecil Mengenal huruf kecil a - za b c d ef g h i j kl m n o pq r s t uv w x y z belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 1: Keupayaan membunyi dan menulis huruf vokal dan konsonan © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  4. 4. 2 Huruf Besar Mengenal huruf besar A - ZA B C D EF G H I J KL M N O PQ R S T UV W X Y Z belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 1: Keupayaan membunyi dan menulis huruf vokal dan konsonan © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  5. 5. 3 Huruf Vokal Mengenal huruf vokal a i ayam ikan u e epal ular o belum kuasai e sudah kuasai obor emakKonstruk 1: Keupayaan membunyi dan menulis huruf vokal dan konsonan © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  6. 6. 4 Huruf Vokal Mengeja dan membunyi huruf vokal a i u o e e i a u belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 1: Keupayaan membunyi dan menulis huruf vokal dan konsonan © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  7. 7. 5 Huruf Konsonan Mengenal huruf konsonanb c d fg h j kl m n pq r s tv w x y z belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 1: Keupayaan membunyi dan menulis huruf vokal dan konsonan © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  8. 8. 6 Suku Kata KVba ca da fa ga haja ka la ma na para sa ta wa ya zabi ci di fi gi hiji ki li mi ni piri si ti wi yi zibu cu du fu gu huju ku lu mu nu puru su tu wu yu zu belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 2: Keupayaan membunyi dan menulis suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  9. 9. 7 Suku Kata KVbe ce de fe ge heje ke le me ne pere se te we ye zebo co do fo go hojo ko lo mo no poro so to wo yo zobe ce de fe ge heje ke le me ne pere se te we ye ze belum kuasai sudah kuasaiKonstruk 2: Keupayaan membunyi dan menulis suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  10. 10. 8 Suku Kata VKV a li a lu a ni ali alu ani a pi i bu u bi api ibu ubi a pa i ni i tu apa ini ituKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  11. 11. 9 Suku Kata VKV a bu abu u da uda a da ada u li uli a du adu u lu ulu a ki aki e ja eja a ku aku e la ela i si isi e ra eraKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  12. 12. 10 Suku Kata KVKVba ta ba ju bu ku ci ku bata baju buku ciku gu li ka ki ku da ma ta guli kaki kuda mata nu ri pa ku pe ta sa wi nuri paku peta sawiKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  13. 13. baca bahu bapa baru batubiru besi bola cara cilicu ri cu ti dada dadu dahiduri feri gigi gula guniguru ja la ja ri kaca kayukuku kutu kopi labu lagu lidi lima luka lori masamati mu ka meja na ga namanasi nu ri pasu pipi ra bura ga ra ja ru sa ro da ro tisa ya si ni su du su ka su suta li ti ti ti ga to pi te buKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  14. 14. 11 Vokal e taling e pepete ebeca be kubela belabe ta belibeza besike ju ge lile ka ke lile na ke rame ja pe tare ka te bu © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  15. 15. 12 Membaca Ayat Mudah Bola. Ini bola. Ini bola Ali. Bapa Ali baru beli bola Ali suka bola ini. Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah Guli. Ini guli. Ini guli Ani. Ani ada tiga biji guli. Ani suka guli ini. Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahKuda.Ini kuda.Ini kuda Abu.Bapa Abu baru beli kudaKuda ini kuda padi.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  16. 16. 13 Suku Kata KVKVKVbe ru du ke la pa ke ru si be rudu kelapa kerusike re ta ke pa la pe li ta kereta kepala pelitape ra hu pe ta ni to ma to perahu petani tomatoKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  17. 17. bahasa bahaya baharu baha gi berada berani be tina cahaya cerita dahu lu kelabu keladi keluli kenapa kerana ketawa kemeja kamera lelaki melaka menara menari mereka perigi petola rebana sahaja selalu selasa selesa semalu terima wanitaKonstruk 3 : Keupayaan membunyi dan menulis perkataan suku kata terbuka. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  18. 18. 14 Membaca Ayat MudahBuku.Ini buku.Ini buku saya.Ini buku cerita.Saya suka baca buku cerita.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahKelapa.Ini kelapa.Ini kelapa mama.Mama baru beli kelapa.Kelapa ada isi.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahIni kereta.Ini kereta bapa saya.Bapa baru beli kereta.Kereta ini biru.Bawa kereta bapa rasa selesa.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  19. 19. 15 Suku Kata KVK bas beg bot gas jam jet kek jip ros sos van zipKonstruk 4 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  20. 20. 16 Suku Kata KVKbab bin bot capdam dan das gam gol jag jip jus jut jem kad lap mac mas pas pun rak rim sup sen sos tin te h vanwap zatKonstruk 4 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  21. 21. 17 Suku Kata VKVK a kar a yam a wan a kar ayam awan ikan itik ubat ular ekor epal otak emas enamKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  22. 22. 18 Suku Kata VKVKadik a dil a duh ajaka jar ajuk akal a kana lat a nak a rah asahasam asap asar atapatas atur awak awalayah ayat i kat i kuti man ipar ubah ulatulas upah urat usahejek elok esok ogosonak opah orenKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  23. 23. 19 Suku Kata KVKVK ba dak cicak hu tan kotak ketam lanun lipas masak pagar pokok rokok tikusKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  24. 24. 20 Suku Kata KVKVKba dan ba kar ba kul ba lakba lik ba ris ba sah ba suhba tuk ba wah bayar bi likbu dak bu kan bu lat belonbe kas be nar be nih be rasbe rat be sar botol ca kapca wan comel ce pat da handa lam dapur da rah da ratda tuk du duk faham filemga duh gagal gajah gatalgi git gelas ha bis hadirha dis hakim hi dup hitamhu jan huruf hu tan ja hat Konstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  25. 25. ja lan ja rum ja tuh ja wabjo han ka kak ka lah kamuskanan ka pak kapal ka purka sut katak katil kawankulit ke ris la pan la parli dah lu kis makan malammalas masak masam masukminat minum mu lut merahnanas nenek pa nas papanpukul putih polis rajinri but re hat robot rojakrosak sabit sa bun sa butsakit sa wah sawit si katsi lat subur sukan suratsemut tahun taman tanahKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  26. 26. 21 Suku Kata KVKKV bal di bom ba bendi cikgu garpu jambu kan ta kun ci lampu lembu panda warnaKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  27. 27. 22 Suku Kata KVKKVK bantal cincin dak wat dis ket dok tor masjid pistol pensel sampan lompat cermin dompetKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  28. 28. 23 Suku Kata KVKKVK kunci panda pintu cikgu bantu kuncu lampu sakti pinta pandu mampu cinta cincin masjid tampal cermin tandan sardin simpan tonjol lanjut cerdik tindan bandar pintar tumpul hentamKonstruk 5: Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  29. 29. 24 Membaca Ayat MudahRumah.Ini rumah.Ini rumah Salmi.Bapa Salmi baru buat rumah.Rumah ini warna biru.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahPensel.Ini pensel.Ini pensel saya.Saya ada tiga batang pensel.Saya beli pensel ini di koperasi.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahAyam.Ini ayam.Ini ayam jantan.Ayam jantan boleh berkokok.Ayam berkokok di waktu pagi.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  30. 30. 25 Suku Kata Tertutup ‘ng’ ang ing ung eng ong eng angsa anjing ba wang burung daging gunung ja gung kacang kucing pisang te rung udangKonstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  31. 31. 26 Suku Kata Tertutup ‘ng’ kangkung tongkang panggang tendang gen dang petang tunggang langgar hilang tanggang tunggu sungguh tinggal tengkok sengkangKonstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  32. 32. 27 Suku Kata Tertutup ‘ng’ bela lang belim bing guntingkala jengking kambing kum bang mangga manggis nangka sena pang tang ga teng korakKonstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  33. 33. 28 Kisah Musang Eja dan sebut> musang> belang> perang Ada seekor musang. Bulunya> dayang> datang belang dan perang. Musang> burung suka makan ayam Mak> helang Dayang.> lintang> pukang Datang pula burung helang> malang> lubang hitam. Lalu patuk mata musang. Musang lari lintang- pukang. Nasib musang malang. Musang terjatuh dalam lubang dalam. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  34. 34. 29 Diftong belalai cabai misai ker bau limau pantai rantai pulau sungai tupai tembikai terataiKonstruk 7 : Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi diftong. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  35. 35. 30 Vokal Berganding air biola buah buaya beruang daun dua gua hadiah kail kuali me riamKonstruk 8 : Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  36. 36. 31 Vokal Berganding radio duit kuih sauh tuala fius baik buas buih kaut kuat fius lauk liat liar maaf neon paut siap tiup tiongKonstruk 8: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  37. 37. 32 Buaya TuaEja dansebutabuayakualaabuasasuaraa Ada seekor buaya tua.garaua Dia tinggal di kuala.suatua Buaya ini kuat dan buas.tualaa Suara buaya pula garau.kailalauta Suatu hari buaya jumpaluasa tuala warna merah. Buaya takut kail pawang tua lalu lari ke laut luas. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  38. 38. 33 Perkataan Digraf nga ngi ngu nge ngo nge bunga belanga kenanga nganga pelangi singa tangan telinga ungu bangun berenga mengapamengajar menangis mengiramengucap mengeja mengemas ngilu ngeri wangiKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  39. 39. 34 Perkataan Digraf Eja dan sebut> bunga> wangi> ungu> telinga Ini bunga. Ini bunga mawar. Bunga mawar ini bau wangi. Bunga ini berwarna ungu. Kakak ambil bunga letak di telinga. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  40. 40. 35 Kisah Singa Tua Eja dan sebut> singa> tangan> ternganga> berenga> bernyawa Ada seekor singa tua. Dia hidup di dalam gua. Kaki tangan singa luka. Dia sudah tidak bermaya. Kini mulutnya sudah ternganga. Hidung dan mulutnya penuh berenga. Dia sudah tak bernyawa. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  41. 41. 36 Perkataan Digraf nya nyi nyu nye nyo nye monyet menyelam nyamuk nyanyi penyapu penyubanyak bunyi kenyangminyak menyiram menyalanyaman nyata nyawanyiru nyonya punyapenyata sunyi tanyaKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  42. 42. 37 Kisah Nyonya Eja dan sebut> nyonya> nyanyi> sunyi Ini nyonya.> nyaring> nyenyak Nyonya suka nyanyi.> nyiru Nyonya nyanyi di malam sunyi. Suara nyonya merdu dan nyaring. Malam hari nyonya tidak nyenyak tidur. Di rumah nyonya banyak nyamuk. Nyamuk ganggu nyonya. Nyonya kipas dengan nyiru Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  43. 43. 38 Perkataan Digraf kha khi khu khe kho khe khemahkhas khabar khamiskhayal khatib khatamkhatan khabar khidmatkhairat khianat khalidkhusus khutbah khusyukkhalifah khalayak khazanahKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  44. 44. 39 Kisah Pak Khalid Eja dan sebut> Khamis> Khalid> khusyuk Hari ini hari Khamis. Pak Khalid> khidmat baca kitab di masjid lepas Maghrib.> khatib Khalid khusyuk baca kitab.> khutbah> akhirat Hari Jumaat pula Pak Khalid> khabar khidmat sebagai khatib. Khatib baca khutbah di atas mimbar. Pak Khatib baca penuh semangat. Khatib pesan tentang taqwa, beramal untuk dunia dan akhirat. Lepas jumaat, Pak Khalid balik rumah makan nasi. Hobi Khalid membaca surat khabar. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  45. 45. 40 Perkataan Digraf sya syi syu sye syo sye syampu syiling syabas syahid syarak syair syaitan syak syarat syarikat syawal syiah syiar syirik syuib syuhada syukur syura syurga syer syok syor nasyidKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  46. 46. 41 Syarikat Syukur Eja dan sebut> syukur> syarikat> temasya> wusyu> syura> syikin Syukur ada syarikat.> syiling Syarikat Syukur ada temasya. Dalam temasya ada wusyu. Syura pandai wusyu. Syikin suka lihat wusyu. Syikin jumpa syiling di temasya. Syikin beri syiling kepada Syukur. Syukur ucap syabas kepada Syikin. Konstruk 12: Keupayaan membaca dan memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  47. 47. 42 Perkataan Berimbuhan menyanyi menyelam membaca menyapu menangis menyala bermain terkejut memasakKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  48. 48. 43 Perkataan Berimbuhan berjalan melihat lukisanberkelah melukis tulisanbersenam menanam rebusanberkawan menyiram cantumanterbakar memanah laluanternampak mengemas makanan terpijak menolong pakaiantersepak membeli senyuman Konstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  49. 49. 44 Perkataan Berimbuhan berlari membaca senaman bermain minuman hartawan bersilat menanam awalanberwarna menjemur perjalananterjatuh membantu menjahitterjumpa menjual melompattertawa menari memahamiterjerat terbakar memanahterbuka menanam menyiramKonstruk 9: Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  50. 50. 45 Membaca Ayat MudahBuku tulis.Buku tulis kakak saya.Tulisan kakak saya cantik.Tulisan kakak saya cantik dan kemas.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahIni bunga.Ini bunga melur.Bunga melur ini bau wangi.Ibu suka menanam pokok bunga.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahRumah.Ini rumah Nizam.Rumah Nizam besar.Rumah Nizam cantik.Rumah Nizam besar dan cantik. Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  51. 51. 46 Membaca Ayat MudahKami berkelah di tepi pantai.Pantai ini sangat cantik.Di tepi pantai ada berbagai jenis gerai.Di tepi pantai ada ramai orang.Ada orang bermain di tepi pantai.Ada juga yang mandi dan berenang.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahItik.Ini itik.Ini itik angsa.Itik angsa lehernya panjang.Itik angsa pandai berenang.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudahBeg.Ini beg sekolah.Ini beg sekolah saya berwarnamerah.Beg sekolah saya cantik dan kukuh.Konstruk 11: Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah © Che Rosli Bin Haji Ibrahim
  52. 52. 47 Mari Menyanyi Bapaku Pulang Dari Kota Bapaku pulang dari kota Bapaku belikan kereta Kereta kecil warna merah Boleh ku bawa ke sekolah Pon pon pon pon pon pon pon pon pon Kereta kecil ku berbunyi Marilah adik mari naik Boleh ku bawa jumpa nenek
  53. 53. 48 Mari Menyanyi Pok Amai-Amai Pok amai-amai Belalang kupu-kupu Tepuk biar pandai Emak upah susu Susu lemak manis Santan kelapa muda Adik jangan menangis Emak buat kerja
  54. 54. 49 Mari Menyanyi Tanya Sama Pokok Tanya sama pokok Apa sebab goyang Nanti jawab pokok Angin yang goncang Tanya sama angin Apa sebab hujan Nanti jawab angin Tanyalah awan Awan nanti kata Aku kandung air Sampai tempat sejuk Aku pun cair Lihat dalam air Nampak bayang-bayang Campak satu batu Bayang pun hilang

×