Successfully reported this slideshow.

Ini aku

1

Share

Upcoming SlideShare
Sejarah Gereja 1.pptx
Sejarah Gereja 1.pptx
Loading in …3
×
1 of 33
1 of 33

Ini aku

1

Share

Download to read offline

"Ini Aku" Dalam erti Dua Konteks iaitu dalam konteks Mahasiswa dan Mahasisiwi dan Ini Aku dalam Konteks Pelayanan.Khotbah ini telah dikhotbahkan oleh saya di METSL

"Ini Aku" Dalam erti Dua Konteks iaitu dalam konteks Mahasiswa dan Mahasisiwi dan Ini Aku dalam Konteks Pelayanan.Khotbah ini telah dikhotbahkan oleh saya di METSL

More Related Content

Related Audiobooks

Free with a 14 day trial from Scribd

See all

Ini aku

  1. 1. Lalu aku mendengar suara Tuhan berkata: "Siapakah yang akan Kuutus, dan siapakah yang mau pergi untuk Aku?" Maka sahutku: "Ini aku, utuslah aku!"
  2. 2. Pada Tahun matinya Raja Uzia, Yesaya sedang dalam dilemma yang sangat besar kerana dia kehilangan harapan…….Allah menampakkan diri dalam penglihatan spektakuler yang belum pernah ia alami……..
  3. 3. Dua Konteks “Ini aku” 1. Konteks “Ini aku” sebagai seorang mahasiswa dan mahasiswi di seminari ini 2. Konteks “Ini aku” di pelayanan .
  4. 4. .”Ini aku”
  5. 5. Yer 23:29 Bukankah firman-Ku seperti api, demikianlah firman TUHAN dan seperti palu yang menghancurkan bukit batu? Ibrani 4:12 “Sebab firman Allah hidup dan kuat dan lebih tajam dari pada pedang bermata dua manapun; ia menusuk amat dalam sampai memisahkan jiwa dan roh, sendi- sendi dan sumsum; ia sanggup membedakan pertimbangan dan pikiran hati kita.”
  6. 6. a.) Sikap kita untuk dapat dibentuk ialah dengan merendahkan diri sekalipun firman Tuhan itu tajam seperti pedang bermata dua kadang-kadang terasa sakit seolah olah dipukul ketika ditegur b.) Melalui pelajaran di kelas juga Tuhan membentuk kita , bahkan ada pertobatan terjadi.
  7. 7. Akibatnya : Terbentuklah sahsiah (Keperibadian/ individuality ) menjadi begitu indah dan mulia di mata Tuhan dan menjadi harapan bagi bangsa dan gereja.
  8. 8. Amsal 8:17 Aku (hikmat) mengasihi orang yang mengasihi aku, dan orang yang tekun mencari aku akan mendapatkan daku (Tekun adalah keputusan atau ketetapan hati yang kuat/teguh untuk bersungguh-sungguh dan rajin berusaha)
  9. 9. Dalam kelas memberi perhatian penuh masa guru mengajar membuka HP anda)jangan fikiran anda melayang ke mana-mana masa guru mengajar. Masa belajar petang dan malam(Jangan main Games)
  10. 10. Menyelesaikan tugasan dan . Ini menuntut kerja keras anda. kawan anda boleh tidur sampai matahari terbit tetapi anda telah bangun awal sebelum kawan kawan anda.Jika kawan anda belajar 4 jam sehari anda belajar 6 jam.
  11. 11. Akibatnya: Anda mendapat keputusan yang sangat cemerlang . Untuk mendapat keputusan yang cemerlang itu bukan soal kamu pandai atau bodoh tetapi belajar bersungguh-sungguh.
  12. 12. kerana lewat itu Tuhan mendisiplinkan diri kita sehingga akhirnya nanti kita akan menjadi seorang graduan yang bermoral dan berbudi bahasa sehingga menjadi berguna kepada pembangunan tubuh di seluruh BEM /Negara Brunei Darulsalam.
  13. 13. Sehingga kita berakhlak mulia penuh kegemilangan, bertamadun mulia sehingga di kemudian hari menjadi pewaris tampuk pimpinan gereja di masa depan.Di Brunei/Sabah/ Sarawak/ Semenanjung
  14. 14. Contoh: a.)Diarah oleh Pensyarah untuk melakukan kerja-kerja yang berat yang belum pernah anda buat , belah kayu api, angkat bag semen , mengangakat batu dan pasir, tebas di bawah matahari terik
  15. 15. b. Siap diarah walaupun kerja itu bukan kepakaran anda seperti memasak, mengemas rumah dll.Di sinilah kita belajar sesuatu yang baru. c. Kerja-kerja yang tak mampu anda lakukan seperti: Mencuci tandas Umum, mencangkul Parit yang kotor, buang tahi ayam/anjing
  16. 16.  Renungkan dan berubahlah: - Mungkin sebelum ini anda adalah anak yang terlalu dimanjakan semua pekerjaan hanya dilakukan oleh ibubapa di rumah. membasuh pakaian, mengemas rumah, mengambil kayu api, menebas dan mencuci jamban • You can makes different!
  17. 17. a.Tanpa memilih muka b.Menganggap semua orang itu sama walaupun tidak dapat dinafikan memang ada orang yang karib dengan kita. c.Jangan ada sikap rasis di Sekolah Injil
  18. 18. Kalau kita siap untuk membina hubungan maka kita akan cepat dan pantas dalam jaringan persahabatan dengan yang lain atau senior supaya dapat saling bertukar pendapat dan fikiran tentang sesuatu yang akan diharungi bersama di Kampus mahupun di luar nanti.
  19. 19. Mazmur 119:164 Tujuh kali dalam sehari aku memuji-muji Engkau, karena hukum-hukum-Mu yang adil.
  20. 20. a) Doa pagi/renungan pagi/Morning Devotion b)Menyanyi memuji Tuhan di waktu pagi/petang c) 7 kali dalam sehari aku memuji muji Tuhan Akibatnya: Sehingga doa dan pujian itu menjadi nafas hidup kita,urat nadi kita sehingga kita tidak dapat membuat apa apa sebelum kita berdoa dan memuliakan Tuhan di setiap hari hidup kita di dunia ini.
  21. 21. Nabi Yesaya tahu dengan sangat jelas keadaan orang di mana Tuhan menyuruhnya untuk memberitakan firmanNya.Yaitu orang Yehuda yang tegar tengkuk, keras kepala ,sombong dan murtad. Namun Nabi Yesaya tidak memberi dalih atau alasan apapun melainkan dia meresponi firman Tuhan yang berkata:”siapakah yang akan Kuutus dan siapakah yang mahu pergi untuk Aku”? Yesaya menjawap: Ini aku, utuslah aku”
  22. 22. Entah di desa atau di Kota yang besar Pusat menemukan banyak masalah dalam menempatkan para pastor yang melayani di BEM Sarawak. Kerana para Pastor tidak bersedia untuk pergi ke tempat di mana mereka ditempatkan.
  23. 23. Markus 8:34-35 8:34 Lalu Yesus memanggil orang banyak dan murid- murid-Nya dan berkata kepada mereka: "Setiap orang yang mau mengikut Aku, ia harus menyangkal dirinya, memikul salibnya dan mengikut Aku. 8:35 Karena siapa yang mau menyelamatkan nyawanya, ia akan kehilangan nyawanya; tetapi barangsiapa kehilangan nyawanya karena Aku dan karena Injil, ia akan menyelamatkannya.
  24. 24.  Pikul salib itu ialah mempunyai Komitmen yang sangat tinggi nilainya pada Kristus setiap hari  Menyerahkan segala harapan anda dan impian anda hanya bagi Yesus  Menyerahkan semua harta benda anda bagi Yesus misalnya kereta anda dipakai untuk pelayanan Tuhan tanpa hitung
  25. 25. Siap menderita bagi Kristus.  Hanya jika Anda siap menanggung salib maka Anda layak disebut muridNya (Lukas 14:27). Janga lupa bahawa pahala kita itu tentu sepadan dengan harga yang harus dibayar.  Tiada Mahkota tanpa Salib
  26. 26. Adalah bagi seorang hamba Tuhan yang difitnah dan dikeluarkan dari gereja tempat pelayanannya kerana tetapi bagi seorang hamba Tuhan yang tetap tinggal namun berkompromi dengan dosa atau dengan setuju dengan doctrine yang menyimpang.
  27. 27. 5) -Siap untuk menerima atau menghadapi bantahan/ penolakan/ cercaan/ kritikan
  28. 28. Saudara saudari yang Yesus kasihi, saat kita berkata “Ini aku” maka kita tidak boleh lagi menoleh ke belakang walau apa keadaan sekalipun, dan apapun

×