Successfully reported this slideshow.

Hamba tuhan sepenuh masa

0

Share

Upcoming SlideShare
Sejarah Gereja 1.pptx
Sejarah Gereja 1.pptx
Loading in …3
×
1 of 26
1 of 26

More Related Content

Related Books

Free with a 14 day trial from Scribd

See all

Related Audiobooks

Free with a 14 day trial from Scribd

See all

Hamba tuhan sepenuh masa

  1. 1. Roma 10:14-15 10:14 Tetapi bagaimana mereka dapat berseru kepada-Nya, jika mereka tidak percaya kepada Dia? Bagaimana mereka dapat percaya kepada Dia, jika mereka tidak mendengar tentang Dia. Bagaimana mereka mendengar
  2. 2. 10:15 Dan bagaimana mereka dapat memberitakan-Nya, jika mereka tidak diutus? Seperti ada tertulis: "Betapa indahnya kedatangan mereka yang membawa kabar baik! "
  3. 3.  Bagaimana mereka mendengar tentang Dia, jika tidak ada yang memberitakan-Nya ? Dan bagaimana mereka memberitakan-Nya, jika mereka tidak diutus ?
  4. 4.  Pertanyaan ini saya lontarkan sekarang maka anda pasti menjawab secara spontan dengan mudah. Pusat , Pastor semua, penginjil, maljis gereja dan tugas gereja.
  5. 5. Menjadi Pastor itu tanggungjawab siapa ? Dari ayat ini menegaskan bahawa pemberitaan Injil adalah "KEWAJIPAN" dan itu merupakan " KEHARUSAN" bukan pilihan mau atau tidak. ( Matius 28 : 19- 20; Markus 16 : 15; KIS 1 : 8 ).
  6. 6.  Injil tidak akan didengar jika tidak ada yang memberitakannya. Semua benua, semua negara, semua bangsa, setiap lapisan masyarakat serta pribadi harus
  7. 7. Saban tahun BEM Sarawak semakin hari semakin kekurangan pastor yang diutus untuk melayani bagi memenuhi pelayanan sebab permohonan dari setiap gereja terus meningkat berlipat ganda berbanding dengan jumlah orang yang tamat dari Sekolah Teologia. - BEM sekarang dalam garis kuning kekurangan pastor.
  8. 8. Kalau dalam gereja BEM sendiri sudah tidak mencukupi, fikirkan apakah mungkin untuk mencapai tema yang tertera di depan sekarang ini ?  Pertanyaan; "MELAYANI PENUH MASA ITU TANGGUNGJAWAB SIAPA ?
  9. 9. - Saya tidak bercakap berapa pastor yang kita tanggung sebagai penginjil atau guru Injil kerana itu pun banyak di lakukan oleh gereja lain juga bahkan lebih dari kita.  4 pertanyaan yang menjadi renungan kita dan masa depan BEM Sarawak akan datang.
  10. 10. - "Waktu"- Kita mengasingkan seorang dari keluarga kita dan keturunan kita diserahkan untuk melayani penuh masa.
  11. 11.  Contoh dari Alkitab; a) Hana- sebelum Samuel di bentuk dalam rahimnya ( 1 Samuel 1 : 11 ). b) Petrus, Andreas, Yakobus dan Yohanes saat bertemu dengan Yesus ( Matius 4 : 18-22 ). c) Paulus setelah mendapat hukuman dari Tuhan ( KIS 9: 3-31 ).
  12. 12.  Dunia terus merancang untuk anak-anak mereka bagi masa depan yang mewah dan senang. - Peguam, doktor, engineer, guru, pegawai, off show dan sebagainya.
  13. 13. Tidak kurang juga keluarga Kristen hari ini dengan perancangan demikian dan kalau di tanya yang mana sebagai pastor dari anak- anak ini, tidak ada dalam akaun.  Seorang anak remaja tahun 2008 dari Kolej waktu di tanya cita- cita masa depan, Seorang pastor. Mungkin itu berlaku 1 orang dari 100 orang penuntut.
  14. 14. " Menggembalakan" ratusan gereja BEM selepas tahun 2020 nanti ,sebab Malaysia sudah menjadi negara perindustrian dan perdagangan iaitu negara maju.
  15. 15. -Kepada siapakah button itu di serahkan untuk menggembalakan gereja Tuhan. - Selama ini dominasi lain meminjam pastor- pastor dari SIB Sarawak dan Sabah namun jangan hairan nanti mungkin perkara ini akan berlaku sebaliknya.
  16. 16. Sekolah-sekolah Injil milik SIB Sarawak dan Sabah semakin berkurangan penuntutnya dan lebih sedih lagi ada yang di tutup di Sabah kerana tidak ada orang yang ke sekolah Injil. * Dominasi lain sekarang sudah sedar akan tenaga manusia harus menggembalakan gereja mereka dari kalangan mereka sendiri dengan mulai mendirikan sekolah-sekolah Injil masing-masing.
  17. 17. Gereja Methodis sudah ada Bible kolej di Sibu yang mulai awal 90an dengan sampai Digree dan purata penuntut setiap tahun sekitar 50 orang. Seminari Teologi Sabah ( STS ) milik BCCM yang mulai hujung 80an mempunyai penuntut dalam purata 80 orang setiap tahun dari BCCM sahaja dan sudah menawar Master Digree.
  18. 18. Maktab Injil milik PCS di Kudat yang mulai hujung 90an milik penuntut purata 30 orang setiap tahun. Seminari Teologi Malaysia ( STM ) di N. Sembilan milik Angican dan gabungan Prisbytrian purata penuntut 150 setiap tahun menawar program doktor yang mulai hujung 70an.
  19. 19. Seminari Teologi Penang milik Baptis di Pulau Pinang juga menawar doktor.  Semua sekolah Teologi ini kemudian dari sekolah Teologi milik SIB yang mulai sebelum merdeka lagi dengan 5 buah sekolah namun sekarang ini di bawah angka 5 penuntut tiap tahun. MBS di Selangor mulai awal 70an menawar master.
  20. 20. Generasi ke 5 dan seterusnya nanti. - Di Europa hari ini 70 peratus orang yang berumur 40 tahun ke bawah mengaku tidak ada agama.
  21. 21.  Tahun 2010 sewaktu saya di STS bulan Oktober seramai 20 orang hamba Tuhan dari 6 buah negara, England, Denmark, Swiszelend, Jerman, Skotland dan Ireland datang membawa perkara ini ke STS untuk di doakan dan minta pertolongan tenaga bagi menggembalakan gereja di negara mereka.  Rata- rata mereka berumur 70 tahun ke atas dan ada seorang lelaki berumur 85 tahun.
  22. 22. Yang menjadi pastor di negara mereka sekarang adalah lebih separuh dari Asia dan kebanyakan dari Korea Selatan, Taiwan, Filipina, Indonesia, Singapura, China, India dan beberapa orang dari Malaysia, Jepun serta Hongkong. Puncanya kerana tidak ada anak-anak muda yang mahu melayani Tuhan walaupun ada yang mengenal panggilan Tuhan. Nehemia 4 : 14; Berperang untuk generasi kita masa akan datang.
  23. 23. Rupa bentuk bangunan gereja akan datang. Bentuk gereja itu sangat penting pada sebuah gereja dengan salibnya kerana itu menunujukkan indentiti Kekristenan. Simbol itu sangat penting dengan logonya kerana orang tahun itu gereja.
  24. 24. Di barat banyak gereja sudah di jual lalu di ubah menjadi supermarket dan muzium.  Yang sangat menyedihkan lagi ada yang di ubah menjadi masjid kerana tidak ada orang pergi beribadah dalam gereja itu.  Sebabnya tidak ada pastor yang menggembalakan mereka.
  25. 25.  Yesaya mendengar suara Allah " Siapakah yang akan Kuutus dan siapakah yang mau pergi untuk Aku ? "Ini aku utuslah aku.”  Apakah anda mendengar panggilan atau untuk salah satu dari keluarga anda?  Apakah respon anda kerana masa depan generasi kita ada dalam tangan kita hari ini.

×