lah hiwabarakatuh, dan salamAssalamualaikum warah matul                           ca Komik Niaga.sejahtera buat para pemba...
Dalam perniagaan, pengurusan ibarat sistem yang menjamin                         kestabilan syarikat. Bisnes yang mempunya...
E   disi kali ini Dr. Minda ingin berkongsi dengan para pembaca Komik Niaga mengenai ‘kuasa minda’. Buat    pengetahuan um...
Salam dan hai! Baru-baru ini Matbiz berjaya menemubual pengasas Upin & Ipin (siri ani-masi popular di Malaysia dan Indones...
“Kenapa?” Pakcik tua itu bertanya lagi. Mata dia                                           tajam merenung anak mata aku. R...
pegangan agama. Nama sa-           pakcik pernah kaya? Mereka         orang sibuk zaman sekarang.haja Islam tapi serupa is...
“Ya, dulu niat cuma nak cari      kin ibadat akan ada berkat,        Pakcik nampak hairan.harta, nak jadi kaya, nak hidup ...
5 Siri & Filem Animasi Tempatan Pilihan Rakyat MalaysiaFilem animasi tempatan sudah mula bertapak sejak tertubuhnyaUnit Fi...
3. Anak-anak SidekAnak-anak Sidek merupakan komik, serta siri animasi yang diterbitkan di Ma-laysia.Komik menceritakan kom...
www.komikniaga.com/download
www.KomikNiaga.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com

291 views

Published on

Primary development of cartoon ideas.

Published in: Education
0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
291
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
2
Actions
Shares
0
Downloads
5
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com

  1. 1. lah hiwabarakatuh, dan salamAssalamualaikum warah matul ca Komik Niaga.sejahtera buat para pemba ke setinggi-tinggi kesyukuran Tim Komik Niaga mengucapkan meny- kan peluang sekali lagi untukhadrat Ilahi, kerana memberi mik Niaga edisi nghasi lkan ezine Koempurnakan tugasan kami meke 8. g a satu lagi dimensi baru yan Edisi kali ini akan membaw ga. Di mana a pembaca Komik Niamenginspirasikan kepada par g ber- oh usahawan tempatan, yankami mencoretkan kisah tok dar . jah si tempatan sebanyak 360jaya mengubah dunia anima , yak ni n ini adalah Hj. BurhanuddinIndividu yang kami maksudka ani- yang cukup sinonim denganpen gasas syarikat Les Copaque u lebih kali ini, kita akan dapat tahmasi Upin & Ipin. Dalam ezine banyak isu mengenai beliau. di dari satu impian kecil menja Penerbit Bagaimana beliau bermula, dari seluruh nyentuh banyak jiwa kenyataan yang ber a me jay ncuit Inovattic Solutions nyak lagi kisah-kisah yang me pelosok nusantara. Serta ba usa- (Part Of Flarebiz Network) gajaran kepada bakal-bakal hat i dan memberi kan 1,001 pen hawan tempatan. Pihak Pengurusan akan terus berusaha dan ber kor- Komik Niaga Insya Allah, tim Komik Niaga pelbagai Matbiz ne menjadi lebih baik dari ban untuk memperbaiki ezi Abang Is utnya. sudut untuk edisi-edisi selanj Hasbul ‘Ariff manfaat untuk anda, maka Kartunis Ubi Sekiranya ezine ini cukup ber nnya kepada orang Hasbul ‘Aqill jasa baik untuk menyebarka mbayar semula Aqif Azizan ramai sudah cukup untuk me Niaga ini. kos-kos pembangunan Komik Krew Komik Niaga dalam edisi Semoga kita bertemu lagi Nik Ujang akan datang. Salam kejayaan! Kia Kartunis Baloot Hasbul ‘Aqill & Aqif Azizan Nurul Luvleey Pengasas Komik Niaga. Zamzami www.KomikNiaga.com Edy Irfan Foner Lya Diterbitkan Oleh INOVATTIC SOLUTION (Part Of Flarebiz Network) 13-4-2, Jalan Semarak Api 2, Diamond Square Commercial HAK CIPTA TERPELIHARA: Di larang sama sekali menerbit se- Centre 53000 Kuala Lumpur mula dalam lain-lain bentuk atau mempergunakan e-komik ini Tel: 603-4031 4641 untuk tujuan keuntungan kecuali dengan kebenaran bertulis dari pihak KomikNiaga.com. Namun begitu, anda dibenarkan bahkan Email digalakkan menyebarkan e-komik ini untuk tujuan kebaikkan, support@komikniaga.com tetapi haruslah dikekalkan sifatnya tanpa sebarang ubahan.
  2. 2. Dalam perniagaan, pengurusan ibarat sistem yang menjamin kestabilan syarikat. Bisnes yang mempunyai status ‘gergasi’ dan ‘menguntungkan’ juga mampu jatuh muflis sekiranya gagal dalam pengurusan bisnes. Perkongsian Prof. Niaga kali ini adalah menjurus kepada tip-tippengurusan bisnes. Ini adalah hasil kajian daripada beberapa syarikat gergasi terkemuka tempatan dan persada dunia. Pengurusan Bisnes #1 - Simpan Data PelangganData pelanggan adalah aset perniagaan. Dapatkan maklumat mereka dan masukkan dalamperisian data seperti Microsoft Excel. Antara maklumat penting pelanggan adalah: 1. Nama 2. Nombor Telefon 3. Tempat Tinggal 4. Jantina Pengurusan Bisnes #2 - Kemaskini Data PelangganAmbil masa sekurang-kurangnya 1 hingga 2 jam setiap hujung minggu untuk mengemaskinidata pelanggan. Dengan ini, kita dapat melihat perkembangan syarikat dengan jelas.Serta merangka strategi yang diperlukan untuk memaksimumkan keuntungan menerusidata-data pelanggan sedia ada. Pengurusan Bisnes #3 - Wujudkan SOP (Standard Operating Procedure)SOP adalah sistem gerak kerja yang dibangunkan khas oleh syarikat. Ia digunakan untukmemastikan pekerja mengikuti sistem sedia ada. Kita boleh belajar SOP lebih lanjut meneru-si syarikat-syarikat francais seperti Mc Donalds dan KFC.
  3. 3. E disi kali ini Dr. Minda ingin berkongsi dengan para pembaca Komik Niaga mengenai ‘kuasa minda’. Buat pengetahuan umum, Dr. Minda sebenarnya menjalankan kajian terperinci terhadap individu yang cukupsinonim dengan ayat ‘Saya Kaya & Berjaya’.Ya, beliau adalah Dr. Azizan Osman. Berikut adalah dapatan kajian Prof. Minda selepas bedah siasat rahsiakejayaan beliau dalam setiap seminar yang dikendalikan. 1. Setiap A yat Adalah Doa Setiap kata-kata yang disebutkan setiap hari adalah ‘doa’. Oleh yang demikian, jika kita mahu berjaya, sentiasa ucapkan kata-kata positif dalam diri sendiri. Ia akan mendorong peningkat estim diri. 2. Visi Hidup Mesti Jelas Tahu tujuan kita hidup di muka bumi, serta kenal pasti kelebihan yang Tuhan berikan untuk memberikan manfaat kepada orang ramai. 3. Pilih Kawan yang Betul Dr. Azizan tidak berkawan dengan orang sebarangan. Kerana beliau mahu mengekalkan momentum untuk terus mencapai kejayaan.Semoga perkongsian Prof. Minda mengenai kuasa minda yang ditekankan oleh Dr. Azizan Osmanmemberikan 1,001 manfaat kepada para pembaca Komik Niaga. Teruskan usaha untuk mencapai lebihbanyak kejayaan.
  4. 4. Salam dan hai! Baru-baru ini Matbiz berjaya menemubual pengasas Upin & Ipin (siri ani-masi popular di Malaysia dan Indonesia), iaitu Tuan Hj. Burhanuddin. Selain daripadamengetahui siapa pengasas di sebalik karakter kartun ini, Matbiz juga berjaya mendapatbeberapa rahsia bisnes daripada beliau. Bagi yang berminat untuk memulakan pernia-gaan, 3 tip daripada Tuan Hj. Burhanuddin ini berkemungkinan besar dapat membantukita untuk lebih cepat berjaya.Bersedia Hadapi Risiko (Walaupun Ada Modal Besar)Ramai yang menganggap orang yang mempunyai modal bisnes yang besar lebih selamat kerana merekaada duit yang banyak. Kenyataan ini tidak betul. Tuan Hj. menyatakan, setiap bisnes pasti ada risiko yangbesar walaupun mempunyai modal atau peruntukan bernilai jutaan ringgit.Dapatkan Pekerja yang BerkualitiAnimasi Upin & Ipin tidak akan memperoleh sentuhan yang cantik, tertarik dan menarik sekiranya syarikattidak mempunyai pekerja yang berkualiti. Maksudnya, kita mesti mengambil kira keupayaan pekerja untukdimanfaatkan sepenuhnya terhadap projek syarikat.Dalam kes ini, Tuan Hj. Burhanuddin mencari mereka yang hanya mempunyai bakat dalam bidang peng-hasilan animasi. Oh ya, kebanyakannya terdiri daripada graduan-graduan universiti yang tidak mempunyaipengalaman.Hasilkan Jenama dan Sebut-sebutan “Betul, betul, betul.”Ayat ini cukup sinonim dengan karakter Upin & Ipin. Dalam masa sama, cari jalan untuk meningkatkanjenama perniagaan kita secara berperingkat. Siapa tahu, perniagaan kita mampu terbang jauh sehingga keIndonesia atau Singapura dalam masa 3 tahun dari sekarang.Semoga perkongsian Matbiz ini memberikan inspirasi kepada pembaca Komik Niaga. Mat-biz juga sedang berfikir-fikir untuk menghantar rayuan kepada Les Copaque, supaya da-pat berlakon dalam siri Upin & Ipin akan datang. Oh~!
  5. 5. “Kenapa?” Pakcik tua itu bertanya lagi. Mata dia tajam merenung anak mata aku. Rasa seperti men- duduki temuduga kerja. Serius. “Saya dengar orang kata kalau hendak kaya kenalah kerja sendiri. Makan gaji buat orang lain kaya sahaja pakcik.” Jawab aku dengan senyum simpul menandakan jawapan ini bukanlah berbentuk formal. “Jadi kamu nak jadi kayalah ye?” Pakcik itu masih mengekalkan wajah seriusnya. Aku jadi makin tak selesa. Ada baiknya dia tidak buka mulut tadi. “Kalau bolehlah.” Aku tersipu. “Bila dah jadi kaya, kamu nak buat apa?” Bertalu- talu pula soalan dari orang tua ini. Mungkin inilah sebab tak ramai pelajar sudi jadi sukarelawan di rumah orang tua. “Macam-macam kita boleh buat pakcik. Ada duit semua boleh jadi.” Jawapan secara am harapnya dapatlah melepaskan aku dari perang- kap persoalan ini. Aku resah dibuatnya. “Pakcik dulu macam kamu juga. Hendak sangat jadi kaya. Tapi itu dulu.” Pakcik itu menambah. Sekurang-kurangnya kami sudah ada persamaan. ‘Common ground’. Baru lega sikit rasanya. “Pakcik kerja apa dulu pakcik?” Aku pula bertanya. Bukan apa, baik aku yang bertanya dari dia. Biar dia pula jadi calon temuduga. “Macam-macam. Asal boleh buat duit semua pakcik buat.” Dia menjawab setelah hampir seminit aku menunggu dalam kesunyian yang menyiksa. Malu kalau dia buat tak tahu.“Kamu nak jadi apa?” Itulah kata-katayang pertama keluar dari mulut orang “Pakcik merasa jadi kaya?” Aku tidak bagi peluang. Sebelum dia tanya ada baik aku tanya dulu.tua itu. Berjam-jam aku menemankanbeliau dalam rumah orang tua, baru “Kaya tu memanglah, berjuta duit pakcik, tapi pakciksekarang dia buka mulut. “Jadi apa pa- tidak dapat apa yang pakcik mahu.” Laju jawapankcik?” Aku cuba cari penjelasan. Nada keluar dari mulut orang tua itu. Kebenarannya tak dapat untuk dipastikan. “Pakcik mahu apa sebenarn-soalannya seperti teguran sinis, mungkin ya?” Mungkin juga dia berhajat untuk jadi ‘billion-aku ada buat silap di hadapannya. Riak aire’.wajahnya agak bengis. Dia marah aku “Pakcik mahu hidup semula. Pakcik mahu nyawa.ke? Pakcik mahu betulkan semua yang pakcik sudah buat selama ini.” Pandangan pakcik dilontar jauh ke“Ya, nanti lepas habis belajar kamu nak perkarangan rumah orang tua. Aku terdiam menden-jadi apa?” Orang tua itu mengulangi gar jawapan itu.soalannya tadi. Dia perasan yang aku ini “Pakcik biar betul. Macam seram bunyinya.” Akuseorang sukarelawan yang masih menun- pandang muka pakcik. Dia masih terpaku melihattut. “Hendak jadi usahawan. Kalau boleh pemandangan diluar. Jauh fikirannya melayangtidak mahu kerja makan gaji.” Aku selit- barangkali.kan sekali senyuman. Dia tak senyum Setelah beberapa ketika berlalu,“Pakcik masa mula-balik. mula berniaga dulu, pakcik tak ada ilmu, tak ada
  6. 6. pegangan agama. Nama sa- pakcik pernah kaya? Mereka orang sibuk zaman sekarang.haja Islam tapi serupa isi alam. hidup hasil pahit jerih usaha Tiada siapa sudi untuk tengok-Hidup sekadar nak cari makan, sepanjang usia pakcik.” Hati kan pakcik yang dah uzur ini.siang malam fikir cari duit sa- aku memberontak. Jadi pakcik minta dihantar kehaja. Solat entah kemana, zakat sini. Sekurang-kurangnya ditak pernah terlintas di kepala. Aku tengok muka orang tua sini ada petugas boleh tengok-Sedekah jangan cerita.” itu seperti tiada apa yang perlu tengokkan pakcik. Pakcik ada dihairankan.“Pakcikmahu kawan-kawan sebaya. PakcikAda riak-riak penyesalan dalam mereka hidup senang. Pak- tidak sunyi.”air mukanya.“Pakcik masih cik tidak mahu mereka susahada masa, masih boleh taubat, macam apa yang pakcik alami “Mereka tak bantah?” Akumasih sempat buat ibadat.” Aku dulu. Sekarang mereka dah perlu tahu. Adakah semudahcuba beri harapan. Selagi hayat senang.” Kata-kata pakcik itu orang tua ini tercampak kedikandung badan kita semua mengalir tenang. Redha dan sini tanpa sebarang rasa simpatisentiasa ada harapan. pasrah dengan ketentuan yang dari anak-anaknya? dihadapinya.“Kau cakap senang. Pakcik “Mulanya mereka tak setuju.sudah buat semua itu tapi hati Sunyi seketika. Aku melayan Mereka tak mahu reputasipakcik masih tidak tenang.” mazmumah serta amarah mereka di mata masyarakatMata tuanya turun ke lantai. dalam hati. Orang tua itu me- tercalar dengan hal sebegini.Kerut dahinya berselirat tanda layan panorama petang yangtanggungan hati teramat berat. tenang. Namun selepas mereka berbin- cang, akhirnya semua sepakat.“Pakcik ada anak?” Aku cuba “Pakcik silap. Pakcik ingat bila Mereka setuju dan berjanji akanuntuk mengalih bicara. Barang- pakcik bahagi-bahagikan harta jenguk pakcik selalu. Itu janjikali orang tua-tua sepertinya semasa pakcik masih hidup manis yang masih tinggal janjisuka berkisah tentang anak- maka tidak timbullah masalah sampai ke hari ini.”anaknya yang berjaya. “Ada. berebut harta selepas pakcikRamai.” Pakcik tenung aku. mati. Pakcik tidak mahu anak- Pakcik nampak tegas. SebagaiMungkin aku mengingatkan dia anak pakcik bergaduh sesama bekas usahawan, sudah pastikepada anak-anaknya. mereka kerana harta. apa yang diusulkan telah difikir- kan masak-masak dari segenap“Minta maaf kalau saya tanya Jadi, pakcik bahagi-bahagikan sudut. Dia tahu apa yang diasoalan sensitif sikit. Kenapa segala apa yang pakcik ada mahu dan dia tahu anak-anakn-anak pakcik letak pakcik di sama rata, tukar kepada nama ya akan sampaikan hajatnya.sini?” Aku perlu tahu. Terka- mereka, segala harta, segaladang aku sendiri hairan dengan kuasa, pakcik pindahkan ke- “Andai boleh diulang balikfenomena anak yang menghan- pada mereka. Pakcik cadang masa, agak-agak apa yangtar orang tua mereka ke rumah hendak habiskan usia tua pakcik nak ubah dalam hiduporang tua, mungkinkah kerana berehat dan bermain dengan pakcik?” aku mengandaikanmereka dulu sering dihantar ke cucu-cicit. Pakcik silap.” jawapannya tentu berkisarrumah asuhan kanak-kanak? tentang cara dia mendidik “Mulanya, semua nampak anak-anaknya. Seorang anak“Ini semua natijah dari apa bahagia. Semua puas hati. yang soleh tidak mungkin terga-yang pakcik cari selama ini. Selang beberapa tahun se- mak melepaskan orang tuanyaKekayaan. Mereka anak orang muanya berubah. Rancangan menghabiskan sisa-sisa hayatkaya. Mereka tak senang mahu pakcik makan diri. Walaupun sendirian tanpa ditemani kaumpelihara orang tua seperti pak- pakcik masih hidup, anak-anak keluarga.cik.” Jawapan sinis dan ironik. pakcik nampaknya sudah mulaSindrom anak orang kaya. Pen- lupakan pakcik. Pakcik mereka “Niat pakcik masa muda-mudayakit kacang lupakan kulit. anggap seperti perabut lama dulu.” Pantas jawapan itu ke- yang menyemak pada pandan- luar dari mulut pakcik. Seolah-Aku rasa mual dalam hati, gan mata, tak sesuai dengan olah persoalan itu telah lamakesal dengan sikap sesetengah citarasa serta hiasan dalaman dipendamnya, menunggu masamanusia yang mengabaikan rumah mereka.” untuk dizahirkan.orang tua mereka yang membe-sarkan mereka dengan penuh “Mereka sibuk dengan kerja, “Niat?” Aku tak faham.kasih sayang.“Bukankah dulu dengan urusan bisnes, semua
  7. 7. “Ya, dulu niat cuma nak cari kin ibadat akan ada berkat, Pakcik nampak hairan.harta, nak jadi kaya, nak hidup biarpun kuantitinya banyaksenang. Niat pun dah tak betul, kualitinya kita tak mungkin Petang itu aku berpeluang men-mana hidup nak berkat.” Pak- dapat. yaksikan satu lagi keajaibancik menerangkan namun masih kuasa Allah yang Maha Menga-terasa perlunya pencahayaan Masa-masa sunyi namun tidak tur. Pakcik akhirnya menerimalanjut. Bukankah kita semua sepi kami biarkan berlalu kunjungan dari anak-anak sertapun mempunyai niat yang dalam renungan tentang erti cucu-cicit beliau.sama? hidup.“Walau macam mana pun, pakcik bersyukur. Allah Aku doakan agar pakcik dapat“Takde niat kerana Allah?” aku tunjukkan pada pakcik semasa apa yang dia hajatkan selamacuba meneka jawapannya dan pakcik masih hidup. Sekurang- ini, peluang kedua untuk ‘hidup’aku yakin aku betul, seratus kurangnya masih ada masa semula. Amin Ya Rabbal Ala-peratus pasti. untuk pakcik taubat, mengin- min. safi segala kesilapan yang telah“Ada. Bila orang tanya macam pakcik perbuat . Sisa-sisa usia Sememangnya aku nampakitulah bunyinya. Usaha kerana yang berbaki masih sempat be- wajah pakcik sungguh gembira,Allah. Berniaga kerana Allah. ramal. Allah Maha Penyayang. dikala aku berjalan meninggal-Kerja lintang pukang siang Kalau Allah tak sayang mana kan pakcik bersama keluargan-malam kerana mencari rezeki mungkin pak cik dapat peluang ya yang menyambutnya denganAllah. sebegini. penuh kasih sayang, aku melihat jasadCakap pandai. Niat sebenar lemahnyahanya Allah nampaksahaja yang kembalitahu. Kita bertenaga,sendiri kadang senyumannya-kadang tak ceria, matanyatahu apa niat bercahaya.kita, mana kita Pakcik sudahletak Allah hidup semula.dalam hidupkita, yangpenting‘mahsyuk’.Bila dahterbuangmacam inibaru kitaterfikir,dulu kita lebih dahulu buang TamatAllah dari hidup kita. Barulah Berapa ramai orang yang pergipadan dengan muka kita.” dijemput Ilahi dalam mereka sibuk mengejar dunia. TakMemang terbukti pemikiran sedar maut mengejar mereka.orang tua seperti beliau Allahurobbi.”jauh mendalam hikmahnyadan tidak ternilai harganya, Ada terukir senyum diping-bentuk-bentuk pemikiran dari gir bibir beliau. Tanda syukur.pengalaman hidup sebeginilah Nikmat Allah tak mampu kitabarangkali yang dimaksudkan ukur.oleh sesetengah ahli fikir yangdikatakan lebih afdhal dari “Maaf Pakcik, ada pelawatmelakukan solat sunat seribu mahu bertemu dengan pakcik.rakaat. Mari saya bawa pakcik ber- jumpa dengan mereka.” Petu-Jika niat tak tepat mana mung- gas rumah orang tua mencelah.
  8. 8. 5 Siri & Filem Animasi Tempatan Pilihan Rakyat MalaysiaFilem animasi tempatan sudah mula bertapak sejak tertubuhnyaUnit Filem Negara pada tahun 1946.Siri animasi tempatan juga mempunyaipengikut yang ramai terutamanya golongan kanak-kanak. Jika suatu ketika dahulu kanak-kanak danremaja hanya mengetahui watak dan cerita kartun Jepun dan Amerika, Doraemon, Spongebob. Tetapisekarang mereka tertarik kepada sesuatu yang lebih hampir dengan negara dan kebudayaan mereka.Antara filem animasi yang terawal muncul adalah diantara tahun 1984 hingga 1987 iaitu kisah SangKancil & Monyet, kisah Sang Kancil & Buaya, Gagak Yang Bijak.Dalam Edisi 8 ini, kak Luvleey kongsikan 4 filem animasi yang pernah ditayangkan dan sedang ditayang-kan di pasaran Malaysia. Ya, mungkin anda boleh mengimbau kembali siri animasi yang pernah menjadikegilaan anda ketika usia kecil. 1. Keluang Man Siri animasi Keluang Man disiarkan di kaca televisyen tempatan (RTM) sekitar tahun 1998-2003.Pada tahun 2008, siri animasi ini telah diulang tayang di TV9 Malaysia. Kisah penceritaan disebali kanak muda yang bernama Burhan, iaitu individu disebalik topeng Keluang Man. Bersama-sama pembantunya, Tiongman yang membantunya menumpaskan musuh negara. 2. Usop Sontorian Usop Sontorian adalah antara siri animasi Malaysia yang pertama. Siri animasi ini telah direka oleh Ujang bersama Kamn Ismail dan diterbitkan oleh Kharisma Pictures Sdn. Bhd pada sekitar tahun 1993-1996. Mengisahkan seorang kanak- kanak yang bernama Usop yang tinggal di Kampung Parit Sonto. Usop mempu- nyai beberapa rakan sekampung iaitu Abu, Dol, Ah Kim, Velludan Singh.Filem animasi ini telah mencipta sejarah awal apabila mendapat sambutan luar biasa- daripada masyarakat Malaysia dan Jepun, iaitu ketika ditayangkan pada Festival Animasi Asia, tahun 1996.
  9. 9. 3. Anak-anak SidekAnak-anak Sidek merupakan komik, serta siri animasi yang diterbitkan di Ma-laysia.Komik menceritakan komik biografi keluarga jaguh badminton Negaraiaitu keluarga Sidek. Siri animasi ini dimulakan dengan kisah Haji Sidek denganisterinya sehingga membawa kelahiran Misbun dan adik-adiknya, iaitu Razif(Ajib), Jailani (Alan), Rahman (Aman), Rashid (Adul). Kisah keseluruhan sirianimasi ini menceritakan gelagat kenakalan kelima-lima anak lelaki Haji Sidekini ketika mempelajari sukan badminton sehingga berjaya menempah nama di persada dunia. 4. BoboiBoyBoboiboy adalah sebuah siri animasi yang diterbitkan oleh syarikat Animon-sta Studios. Berkisar tentang seorang adwira kanak-kanak yang mempunyaikuasa bersama-sama rakannya melindungi bumi daripada ancaman makhluk as-ing. Musim pertama siri Boboiboy disiarkan di TV3 pada Mac 2011. Seterusn-ya musim kedua pada penghujung bulan Mei 2012. Jika siri animasi Upin&Ipinterkenal dengan kata-kata ikutan “betul-betul’, siri Boboiboy pula terkenal dengan kata-kata ikutan ‘terbaik’.
  10. 10. www.komikniaga.com/download
  11. 11. www.KomikNiaga.com

×