Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.

Presentation

613 views

Published on

  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

Presentation

  1. 1.  Printermerupakan sebuah peranti keras yang dihubungkan pada komputer yang berfungsi untuk menghasilkan cetakan yang baik berupa tulisan ataupun gambar dari komputer pada media kertas atau yang sejenisnya.
  2. 2.  Printer Dot Matrix Printer Inkjet Printer Laser Jet
  3. 3.  Printer ini masih banyak digunakan. Pita printer dot-matrix jauh lebih murah dibandingkan dengan toner (tinta) untuk printer jenis inkjet dan laserjet. Jenis printer dot-matrix sangat bervariasi, ada yang berjenis colour dan ada pula yang non-colour. Untuk printer colour, digunakan pita (karbon/ribon) khusus yang mempunyai 4 warna, iaitu hitam, biru, merah dan kuning.  Dapat mencetak rangkap sekaligus.  Dapat mencetak ukuran kertas yang lebar.
  4. 4.  Pencetak yang resolusi cetaknya masih sangat rendah.  Ketika sedang mencetak, printer jenis ini mengeluarkan bunyi yang agak keras.  Kualiti untuk mencetak gambar kurang baik kerana gambar yang tercetak akan terlihat seperti titik-titik yang saling berhubungan. Gerakannya sangat lambat. Warna yang dihasilkan tidak bervariasi.
  5. 5.  Tinta untuk mencetak dan kualiti untuk mencetak gambar berwarna sangat bagus. Menggunakan teknik semburan, maka printer jenis ini sama sekali tidak menghasilkan suara/brisik seperti printer-printer sebelumnya.  Menggunakan resolusi cetak yang tinggi (minimum 300 dpi/dot per-inci), maka hasil cetakkan printer jenis ini biasanya lebih bagus apabila dibandingkan dengan jenis printer sebelumnya, khususnya dalam menghasilkan gambar ataupun grafik. Lebih mudah mencetak gambar dan warna. Kemampuan mencetak kertas yang lebar dengan kualiti yang baik.
  6. 6.  Harganya lebih mahal. Waktu mencetak menjadi lebih panjang.
  7. 7.  Daya cetaknya juga cukup tinggi sehingga mencapai lebih dari 10 helai per minit. Kualiti hasil cetak laser printer sangat bagus, sehingga serupa dengan yang aslinya. Hasil cetakan cepat kering. Pilihan huruf yang dimiliki juga sangat pelbagai, begitu juga dengan gaya ataupun bentuk huruf yang bersangkutan. Printer jenis ini menggunakan sistem yang hampir sama dengan sistem yang dipakai oleh mesin foto-copy, sehingga hasil cetakkannya jauh lebih rapi jika dibanding dengan printer- printer sebelumnya. Efisyen untuk mencetak hitam putih. Kapasiti warna lebih banyak.
  8. 8.  Harga printer ini cukup mahal.  Harga catrignya sangat mahal sehingga mencecah RM270.  Tidak dapat digunakan secara terus menerus.  Tidak boleh melakukan ulangan dengan manual.

×