Google AdWords explained <ul><li>‘ s-Hertogenbosch, 7 april 2011 </li></ul><ul><ul><li>Ellen de Kimpe </li></ul></ul><ul><...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Wat is Google AdWords? <ul><ul><ul><ul><ul><li>Advertentieprogramma van Google </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><...
Google AdWords advertenties Organische zoekresultaten Organisch & AdWords
Advertentieteksten <ul><ul><ul><ul><ul><li>Koptekst: 25 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Be...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepalin  Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Advertentienetwerken <ul><ul><ul><ul><ul><li>Google Search </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Google Se...
Google Search <ul><ul><ul><ul><ul><li>Rechts en/of boven de organische zoekresultaten Gebruikers zi jn actief op zoek naar...
Search Partners <ul><ul><ul><ul><ul><li>Rechts en/of boven de organische zoekresultaten AOL.com, Netscape.com, Earthlink.c...
Google Display Network (GDN) <ul><ul><ul><ul><ul><li>Verzameling websites aangesloten bi j Google AdSense +/- 1 mil joen w...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling   Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Click-Through-Rate <ul><ul><ul><ul><ul><li>CTR = Hoe vaak klikken gebruikers op mi jn advertentie </li></ul></ul></ul></ul...
Quality Score <ul><li>De QS wordt bepaald a.d.h.v. de volgende factoren </li></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>De CTR van het b...
Quality Score
Quality Score formule Advertentiescore = max. CPC * QS Hoe hoger je advertentiescore, hoe hoger je in de advertentierangsc...
Een voorbeeld <ul><li>Adverteerder A biedt €2,00 en heeft QS2 (2*2 = 4) </li></ul><ul><li>Adverteerder B biedt €0,60 en he...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling  Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Verschillende zoekwoordopties <ul><ul><ul><ul><ul><li>Broad Match </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>“ ...
Broad Match <ul><li>Wanneer je biedt op  zwarte zonnebril , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op...
Phrase Match <ul><li>Wanneer je biedt op  ”zwarte zonnebril” , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt...
Exact Match <ul><li>Wanneer je biedt op  [zwarte zonnebril] , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt ...
Negatives <ul><li>Techniek om te filteren op termen waar je tekst niet mee geassocieerd dient te worden. Wanneer je de woo...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling  Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Locatie Targeting <ul><ul><ul><ul><ul><li>Targeting op land </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Targetin...
Locatie Targeting <ul><li>Targeting op land </li></ul><ul><li>Het landspecifieke domein overruled de fysieke locatie van h...
Talen Targeting <ul><ul><ul><ul><ul><li>Taal heeft betrekken op de Google interface instelling van gebruiker </li></ul></u...
Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling  Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
Quiz <ul><li>Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de wereld targeten. Hi j moet zi jn camp...
Quiz <ul><li>Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de wereld targeten. Hi j moet zi jn camp...
Quiz <ul><li>Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland en richt zich daarbi j op Pools spre...
Quiz <ul><li>Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland en richt zich daarbi j op Pools spre...
Q & A <ul><li>Dank u! </li></ul>
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

SEA Basic - Ellen de Kimpe

613 views

Published on

Published in: Technology, Business
0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
613
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
1
Actions
Shares
0
Downloads
3
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

SEA Basic - Ellen de Kimpe

  1. 1. Google AdWords explained <ul><li>‘ s-Hertogenbosch, 7 april 2011 </li></ul><ul><ul><li>Ellen de Kimpe </li></ul></ul><ul><ul><li>PPC campaign manager </li></ul></ul>
  2. 2. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  3. 3. Wat is Google AdWords? <ul><ul><ul><ul><ul><li>Advertentieprogramma van Google </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Adverteren volgens het ‘Pay-Per-Click’ principe </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Betaalde zoekresultaten in Google </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Tekst-, beeld- en videoadvertenties </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  4. 4. Google AdWords advertenties Organische zoekresultaten Organisch & AdWords
  5. 5. Advertentieteksten <ul><ul><ul><ul><ul><li>Koptekst: 25 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Beschri jvingsregel 1: 35 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Beschri jvingsregel 2: 35 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Zichtbare URL: 35 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Bestemmings URL: 1024 karakters </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Uiteraard dient de inhoud van de teksten te voldoen aan de richtli jnen van Google </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  6. 6. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepalin Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  7. 7. Advertentienetwerken <ul><ul><ul><ul><ul><li>Google Search </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Google Search Partners </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Google Display Network </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  8. 8. Google Search <ul><ul><ul><ul><ul><li>Rechts en/of boven de organische zoekresultaten Gebruikers zi jn actief op zoek naar een product of dienst Relatief hoge Click-Through-Rate (CTR) </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  9. 9. Search Partners <ul><ul><ul><ul><ul><li>Rechts en/of boven de organische zoekresultaten AOL.com, Netscape.com, Earthlink.com, Lycos.com, Marktplaats.nl </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  10. 10. Google Display Network (GDN) <ul><ul><ul><ul><ul><li>Verzameling websites aangesloten bi j Google AdSense +/- 1 mil joen websites Veel vertoningen, lage CTR </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  11. 11. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  12. 12. Click-Through-Rate <ul><ul><ul><ul><ul><li>CTR = Hoe vaak klikken gebruikers op mi jn advertentie </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>CTR betekent relevantie (een van de belangri jkste ranking factoren) </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Hoe hoger de CTR, hoe hoger de relevantie </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Google beloont een hoge CTR met een hogere positie </li></ul></ul></ul></ul></ul>CTR = Aantal klikken / Advertentievertoningen
  13. 13. Quality Score <ul><li>De QS wordt bepaald a.d.h.v. de volgende factoren </li></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>De CTR van het betreffende zoekwoord </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Historische prestaties van het betreffende zoekwoord </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Relevantie van de advertentietekst </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Relevantie van de landingspagina (content) </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Onderlinge relevantie van zoekwoorden binnen de advertentiegroep </li></ul></ul></ul></ul></ul>Hoe hoger je QS, hoe lager je gemiddelde CPC
  14. 14. Quality Score
  15. 15. Quality Score formule Advertentiescore = max. CPC * QS Hoe hoger je advertentiescore, hoe hoger je in de advertentierangschikking verschijnt
  16. 16. Een voorbeeld <ul><li>Adverteerder A biedt €2,00 en heeft QS2 (2*2 = 4) </li></ul><ul><li>Adverteerder B biedt €0,60 en heeft QS8 (0,6*8 = 4,8) </li></ul>Adverteerder B heeft een hogere advertentiescore en verschijnt derhalve hoger in de advertentierangschikking Advertentiescore = max. CPC * QS
  17. 17. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  18. 18. Verschillende zoekwoordopties <ul><ul><ul><ul><ul><li>Broad Match </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>“ Phrase Match” </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>[Exact Match] </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>-Negatives </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  19. 19. Broad Match <ul><li>Wanneer je biedt op zwarte zonnebril , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op: </li></ul><ul><li>grote zwarte zonnebrillen </li></ul><ul><li>goedkope zonnebrillen zwart </li></ul><ul><li>zonnenbril met zwarte glazen </li></ul>
  20. 20. Phrase Match <ul><li>Wanneer je biedt op ”zwarte zonnebril” , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op: </li></ul><ul><li>mooie zwarte zonnebril </li></ul><ul><li>zwarte zonnebril en oorbellen </li></ul><ul><li>mooiste zwarte zonnebril voor mannen </li></ul>
  21. 21. Exact Match <ul><li>Wanneer je biedt op [zwarte zonnebril] , zal je advertentie verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op: </li></ul><ul><li>zwarte zonnebril </li></ul>
  22. 22. Negatives <ul><li>Techniek om te filteren op termen waar je tekst niet mee geassocieerd dient te worden. Wanneer je de woorden </li></ul><ul><li>-gratis en -tweedehands hebt opgenomen, zullen je advertenties niet verschi jnen wanneer iemand zoekt op: </li></ul><ul><li>gratis zonnebril </li></ul><ul><li>tweedehands zonnebrillen </li></ul>
  23. 23. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  24. 24. Locatie Targeting <ul><ul><ul><ul><ul><li>Targeting op land </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Targeting op regio / plaats </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Aangepaste targeting </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  25. 25. Locatie Targeting <ul><li>Targeting op land </li></ul><ul><li>Het landspecifieke domein overruled de fysieke locatie van het IP adres. Iemand die in Duitsland zoekt op Google.nl, zal advertenties te zien kri jgen die zich richten op Nederland. </li></ul><ul><li>Targeting op regio / plaats </li></ul><ul><li>Ongelimiteerd aantal regio’s plaatsen binnen de dezelfde campagne in hetzelfde land(en). </li></ul><ul><li>Aangepaste targeting </li></ul><ul><li>Definieer zelf een aangepast gebied door dit op de kaart te selecteren. </li></ul>
  26. 26. Talen Targeting <ul><ul><ul><ul><ul><li>Taal heeft betrekken op de Google interface instelling van gebruiker </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Méér dan 30 talen om te kunnen targeten </li></ul></ul></ul></ul></ul><ul><ul><ul><ul><ul><li>Wanneer je target op meerdere talen, zorg er dan voor dat je advertenties, zoekwoorden en teksten op de website met deze talen overeenkomen </li></ul></ul></ul></ul></ul>
  27. 27. Inleiding Google AdWords Advertentienetwerken Positiebepaling Zoekwoordopties Locatie & Talen Targeting Quiz
  28. 28. Quiz <ul><li>Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de wereld targeten. Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen: </li></ul><ul><li>Target Nederland & Engels </li></ul><ul><li>Target wereld & alle talen </li></ul><ul><li>Target wereld & Engels </li></ul><ul><li>Target Engeland & Engels </li></ul>
  29. 29. Quiz <ul><li>Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de wereld targeten. Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen: </li></ul><ul><li>Target wereld & Engels </li></ul>
  30. 30. Quiz <ul><li>Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland en richt zich daarbi j op Pools sprekende mensen.Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen: </li></ul><ul><li>Target Polen & Duits </li></ul><ul><li>Target België, Duitsland & alle Pools </li></ul><ul><li>Target Duitsland & Pools </li></ul><ul><li>Target Duitsland & Nederlands, Frans, Pools </li></ul>
  31. 31. Quiz <ul><li>Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland en richt zich daarbi j op Pools sprekende mensen.Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen: </li></ul><ul><li>Target Duitsland & Pools </li></ul>
  32. 32. Q & A <ul><li>Dank u! </li></ul>

×