• Save
'Webanalyticscongres.nl (29-05-2008): Presentatie Independer.nl
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Like this? Share it with your network

Share

'Webanalyticscongres.nl (29-05-2008): Presentatie Independer.nl

  • 2,565 views
Uploaded on

Presentatie independer.nl op webanalyticscongres.nl

Presentatie independer.nl op webanalyticscongres.nl

More in: Business
  • Full Name Full Name Comment goes here.
    Are you sure you want to
    Your message goes here
    Be the first to comment
No Downloads

Views

Total Views
2,565
On Slideshare
2,442
From Embeds
123
Number of Embeds
2

Actions

Shares
Downloads
0
Comments
0
Likes
2

Embeds 123

http://www.webanalisten.nl 121
http://www.slideshare.net 2

Report content

Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
    No notes for slide

Transcript

  • 1. Webmarketing Accountability volgens Independer.nl: ‘Boter bij de Vis’
  • 2. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 3. Begin 2000 Wat gebeurt Geen er in de idee... winkel ?
  • 4. Highlights Independer.nl 2000: Lancering Independer.nl (financieel advies) 2004: Uit de rode cijfers 2005: Lancering Gezondheidszorg 2008: • 230 medewerkers • 6 mln. bezoeken/jaar • 100.000+ telefoongesprekken • Winstgevend (FA) • Groei
  • 5. Onderwerpen • Introductie Business Model & KPI’s • • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 6. Business Model Financieel Advies • Independer is intermediair • Tussen consument en Verzekeraars/Banken • Vergoeding voor aanbrengen lead/klant – Vergoeding per lead – Vergoeding per gesloten post – Doorlopende provisie – Combinatie vergoeding per gesloten post/provisie
  • 7. Klantproces Independer ON LINE ON/OFF LINE Getekende Offerte- Entree Acceptatie Kijk Vergelijk aanvraag aanvraag
  • 8. Conversie Tree CONCEPTUEEL % bezoek # bezoeken produktgroep 15 % 100.000 % bezoek met # bezoeken aanvraag produktgroep 15.000 10 % Conversie 1 Gem. # # bezoeken met aanvragen aanvraag 1.5 1.500 # aanvragen % deals/ 2.250 Bezoeken met aanvraag # deals 20 % Conversie 2 300
  • 9. KPI’s (per productgroep) 1. Bezoekers 2. Bezoeken 3. Offerte-sessies 4. Conversie 1 (3/2) 5. Offerte-sessies exclusief leads 6. Gesloten deals 7. Conversie 2 (6/5) 8. Gemiddelde omzet per deal 9. Variabele kosten per deal 10. Bijdrage aan vaste kosten (8-9) 11. % Bijdrage aan de vaste kosten (marketing kosten/10)
  • 10. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s Evaluatie van Traffic-bronnen • • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 11. Bronnen - voorbeelden Zoekmachines Portals • Google Adwords • Startpagina • Overture • Funda • Geld.pagina Vergelijkingssites • Gezondheids.pagina • Vergelijk • Hypotheek.pagina • Kieskeurig • Lenen.pagina • El Cheapo • Verzekerings.pagina • Beslist • Zorgverzekerings.pagina • Kelkoo • Autotrader
  • 12. Uitgangspunten bij traffic inkoop • Bron moet een positieve bijdrage leveren aan de dekking van de vaste kosten • Die bijdrage ligt idealiter boven de xx % • Ergo: we betalen niet voor branding • Vergoedingenmodel bij voorkeur CPC of CPL • Snelle monitoring noodzakelijk
  • 13. Afrekenmodellen • CPM (cost per 1000 vertoningen) • CPC (cost per click) • CPL (cost per lead) • CPS (cost per sale) Boter bij de vis • Revenue Sharing
  • 14. Analyses per bron Kosten Bijdrage • Daadwerkelijk obv CPC • Opbrengsten obv of CPL gemiddelde opbrengst per lead/gesloten post (Life Time Value) • Minus variabele kosten toe te rekenen – Personeel (handling) – Telefoon/porti – Databases
  • 15. Rekenvoorbeeld – per productgroep per bron • 10.000 bezoeken, 800 aanvragen, 700 aanvragers • Kosten: CPC 0,50= 5.000 euro • Conversie 2 bronspecifiek is 16% • Voorspelling aantal gesloten posten: 112 • Gemiddelde opbrengst per post (LTV)= 125 euro. Variabele kosten per post: 50 euro • Bijdrage aan vaste kosten per post: 75 euro • Kosten als % van bijdrage aan vaste kosten 5.000/(112*75)= 59%
  • 16. Factoren van invloed op conversie • Kwaliteit traffic • Aanbod op onze site (volledigheid, beste aanbod, aanbod toegesneden op de doelgroep) • Usability • Naamsbekendheid/vertrouwen/imago
  • 17. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen Cases • • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 18. Case 1: Affiliateprogramma • Al jaren lopend • Geen groot succes qua volume • Geen hoge kosten • Tot eind 2007.....
  • 19. Traffic Affiliates 60000 50000 40000 30000 20000 10000 0 3 5 7 9 3 5 7 9 3 11 11 06 07 08 20 20 20
  • 20. Bijdrage Affiliates 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 3 5 7 9 3 5 7 9 3 11 11 06 07 08 20 20 20
  • 21. Oorzaak ?
  • 22. Case 2: Exclusieve vermelding
  • 23. Case 3: NieuwNieuws • Tijdens zorgseizoen 2007 • Gedurende 3 weken een blok “zorgnieuws” • Door ons te vullen
  • 24. Zijn er dan geen succesvolle cases ?
  • 25. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases Organisatie & Tools • • Lessons learned
  • 26. Gebruikers Webanalytics • Heavy – Web Marketeer (verantwoordelijk voor relaties met bronnen) – Afdeling Business Intelligence: 5 Analisten – Afdeling Projecten & Innovatie: 5 Projectleiders en 1 Interaction Designer • Medium – Product Managers – MT • Light – Rest
  • 27. NEDSTAT WWW.INDEPENDER.NL CRM WEB GEDRAG/ (SIEBEL) VOORKEUREN/ OORDELEN E-MAIL/SURVEY (E-VILLAGE)
  • 28. Tools & externe partijen E-village
  • 29. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools Lessons learned •
  • 30. Lessons Learned • Traffic Management & Accountability is een cruciale factor voor succes; • Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt; • In toenemende mate staat korte termijn inkomsten- optimalisatie centraal, i.t.t. een partnership om een bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen; • • • • •
  • 31. Flipperkastmodel POSTBANK DITZO ALLSECURE VERZEKERINGSSITE PORTAL Independer FBTO OHRA
  • 32. Lessons Learned • Traffic Management & Accountability is een cruciale factor for success; • Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt; • In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-optimalisatie centraal, i.t.t. in een partnership om een bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen; • Webanalytics is een key-competence. Complexiteit en belang neemt toe; • Maak gebruik van specialisten, maar hou regie in eigen hand; • Maak onderscheid tussen “nice to know” en “need to know”; • Gebruik van diverse tools naast elkaar is geen zwakte-bod. Het ideale systeem bestaat niet; • Eerst lopen, dan rennen.....
  • 33. Dank voor uw aandacht en succes !