Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13

1,199 views
1,054 views

Published on

De presentatie: Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13

0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
1,199
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
712
Actions
Shares
0
Downloads
8
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13

  1. 1. Search Succes door een Data Driven Aanpak Presentatie op Searchcongres 2013 door Daniël Markus
  2. 2. Introductie: Daniël Markus daniel@clickvalue.nl
  3. 3. Doing the right things, doing it right Gemiste Kans Succces Zonde van de tijd Mislukking Activiteit Uitvoering Goed Slecht Slecht Goed Management is doing things right Leadership is doing the right things Peter Drucker
  4. 4. Liefde voor analyse
  5. 5. Failing to Plan is Planning to Fail Situation Waar staan we? Objectives Waar gaan we naartoe? Strategy Hoe komen we daar? Tactics Wat zijn de stappen? Actions Doen/Doen Control Zijn we er al? PR Smith
  6. 6. Plan van Aanpak Fase Potentie bepalen Doel Tactiek Bereik • Keyword zoekvolumes • Extra kanalen: Product, Video, Images • Per segment • Aantallen • ROI doelstellingen • Identificeren segmenten • Formuleren proposities Acquisitie • Benchmark met best lopende campagnes • CTR en CPC doelstellingen • Maken content • Linkingcampagne • Optimaliseren advertenties en landingpagina’s Conversie • Benchmark met best lopende producten • Conversie doelstellingen • Volume doelstellingen • Optimaliseren match tussen advertentie en pad op site • Optimaliseren website Waarde • Benchmark met hoogwaarde segment • AOV doelstelling • LTV doelstelling • CRM • Contactstrategie • Predictive analytics Doelstelling: 145.K omzet per maand met een CPO van 5%
  7. 7. Waar stop je je volgende euro in?
  8. 8. Potentie en Situatie Fase Potentie Situatie Bereik • 20.000.000 • 10.000.000 Acquisitie • 4% CTR • 2% CTR Conversie • 2% Conversie • 1% Conversie Waarde • €120,- LTV • €60
  9. 9. Investeringen in conversie zijn duurzaam 9
  10. 10. • 20% “dure” keywords bepalen 80% van de markt • Alleen met hoge conversie is die 20% rendabel • Door concurrentie – stijgen CPC Kosten – dalen prijzen • Concurrentie investeert in conversie en kan daardoor hoger bieden zonder verlies • Conversie is marktaandeel Conversie bepaalt marktaandeel 0% 100% Bereik80% €
  11. 11. Gemiddeld gezien gaat het goed -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50 Temperatuur Gezondheidscurve Oma 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur
  12. 12. De gemiddelde search campagne totaal branded non branded Vertoningen 420.110 175.309 244.801 Klikken 92.180 74.953 17.227 CTR 22% 43% 7% Kosten 13.416€ 2.208€ 11.207€ CPC 0,15€ 0,03€ 0,65€ Transacties 1151 1083 68 Conversie 1,2% 1,4% 0,4% Opbrengst 54.486€ 51.424€ 3.062€ AOV 47,34€ 47,48€ 45,03€ RPC 0,59€ 0,69€ 0,18€ • Analyseer per segment • Houd rekening met aankoopcyclus • Maak plannen per segment • Meet microconversies
  13. 13. Optimaliseren van niet converterende traffic
  14. 14. voorbeeld: kosten per seconde • Probleem: moeten we stoppen met adverteren op dit keyword? • Situatie: keywords met een lage conversieratio of lage bezoekersaantallen
  15. 15. Maatwerkrapport exporteren
  16. 16. Welk keyword moet je aanpakken?
  17. 17. Searchmarketing is complex
  18. 18. Adwords succesfactoren Adwords Rendement Kosten Impressies Keywords Targetting CTR Adrank QS Keyword relevance Landing page fit Ad relevance Page Speed Max CPC Ad Quality Impression Share Opbrengsten Traffic Conversie Verleiding Usability Orderwaarde Cross- Upsell Budget
  19. 19. Positieve SEO Succesfactoren SEO Succes On Site Content Kwaliteit Matching Sticky Vers HTML <Title + description> Headers Structuur Architectuur Crawler friendly Dubbele content Snelheid URL’s Off Site Linking Kwaliteit Kwantiteit Link tekst Betrouwbaar heid Links en Shares Oudheid Owner bekend Sociaal Kwaliteit Kwantiteit Persoonlijk Herkomst zoeker Stad Historie zoeker Vrienden zoeker
  20. 20. Maak een schema Iedere dag Check KPI’s Ma biedingen aanpassen Di QS optimaliseren Wo Nieuwe keywords Do Content En Linking Vrij Ad en LP testen Maandelijks Trend analyses Investerings voorstellen
  21. 21. Quality Score bepaalt kosten en positie A B C QS 7 10 4 Max CPC €1,5 €1 €2 Ad Rank = Bod x QS 10,5 10,0 8,0 CPC = Adrank van 1 positie lager / QS + €0,01 CPC 10,00 / 7 + €0,01 = €1,44 8,00 / 10 + €0,01 = €0,81 7,00 / 4 + €0,01 = €1,51 Scenario QS = 10 Adrank 15 CPC 10/ 10 + €0,01 = €1,01 Besparing (1,44 – 1,01)/1,44 = 30%
  22. 22. Achterblijvende landingpagina’s
  23. 23. Aanpak en maatwerkrapport voor meten en verbeterenbestemmingspagina’s Probleem • Identificeer achterblijvende landingpagina-zoekwoord combinaties. Deze komen in aanmerking voor beëindiging of optimalisatie Aanpak • Bouw een maatwerkrapport met de juiste KPI’s • Zoek de achterblijvende combinaties
  24. 24. Analyse in Google Analytics toont kansen voor besparing en optimalisatie
  25. 25. Succesvol in Search met Data Driven Aanpak 1. Doing the Right Things & Doing it Right 2. Passie voor Analyse 3. Opwaarts potentieel bepaalt doel van volgende euro en uren 4. Conversie heeft meer impact op resultaat dan traffic 5. Definieer microconversies 6. Evalueer rendement keywords met kosten per seconde 7. Failing to Plan is Planning to Fail 8. Maak een weekschema 9. Focus op Quality Score 10. Beoordeel financiële impact van verbeteringen aan landing pagina's
  26. 26. Vragen Daniel Markus 020 6751 621 06 5208 5432 daniel@clickvalue.nl www.clickvalue.nl Twitter.com/ClickValue Facebook.com/ClickValue Volg ons blog voor meer kennis, tips en technieken blog.clickvalue.nl

×