Entrepreneurship 101                   - Financial Planning                                              21. září 2011, We...
Úvod
Kdo jsem… Jaroslav Trojan Credo Ventures (www.credoventures.com)   Venture Analyst
Credo Ventures a.s. Credo Ventures a.s. vznikla jako venture kapitálová  firma pro ranou fázi podnikání v lednu 2009. Pr...
Představení účastníků Jméno a příjmení Čím se zabýváte…? Co očekáváte od dnešního semináře…? (A jak se jinak máte…?)
Finanční plán pro Váš start-up Předtím než začnete . . .    Business model    Předpoklady Vašich příjmů    Předpoklady...
Často se stává . . .1. Franta dostane nápad2. Franta získá peníze od investora3. Franta utratí peníze za rozvoj svého nápa...
Důvody pro neúspěch podnikání Finanční problémy (68,6%) Nedostatek informací (48%) Nedostatek kompetence (48%) Nedosta...
Nejčastější chyby při finančním plánování Podcenění start-up nákladů Podcenění fixních nákladů Špatně nastavený ceník a...
Tři základní finanční výkazy Výkaz zisku a ztrát (výsledovka) Rozvaha Přehled o peněžních tocích
Výkaz zisku a ztrát – zkrácený vzor                                   Rocni vykaz zisku a ztrat                           ...
Rozvaha – zkrácený vzor                                                     Rozvaha                                       ...
Přehled o peněžních tocích – zkrácený vzor          2012                                       Pre Start-up   LEDEN       ...
Financování start-upů
Ideový úvod – proč mluvit o financování… na začátku je IDEA
Financovani firem obecne Interni prostredky Dluhové financování (DEBT) Financování prostřednictvím vlastního kapitálu (...
Financování podle životního cyklu firmy                                                                           Mezzanin...
Typické modely financování podnikání                        Nízkorozpočtový model                                         ...
Jak vybrat model financování?             AMBICE
Finance jako poker
SaaS
Jak se liší softwarová firma od internetových služeb? Software jako služba - SaaS (Software as a Service) je model nasaze...
Produkt vs. služba                  Software jako produkt                Software jako službaDodání            Instalace  ...
SaaS – staňte se „VFR instrument rated“ pilotem Sledujte a věřte metrikám cloudového businessu 6C´s:      Committed mon...
Committed monthly recurring revenue (CMRR)
Cash flow
CMRR pipeline (CPipe)
Churn Churn1                        1 over any given time           Yearly churn = monthly churn * 12
Customer acquisition cost (CAC) Customer acquisition cost (CAC) Average revenue per user (ARPU) CAC ratio
Customer life time value (CLTV) Customer life time value (CLTV)                                    M = margin the custome...
Příklad Contracts:     Annual churn rate WITH contracts                 = 2% * 12 months = 24%     Annual churn rate WI...
Příklad 2 Break even point:     Monthly ARPU                               = $52     Monthly cost-to-serve             ...
Příklad 3 Skype, Break even analysis:     Monthly ARPU = (200 minutes) * (p), where p = price per minute     Monthly co...
Díky…                        http://www.credoventures.comJaroslav Trojan, Venture Analyst (email: trojan@credoventures.com...
Finance jako poker - workshop 20110921
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

Finance jako poker - workshop 20110921

2,052 views
1,942 views

Published on

Workshop by Jaroslav Trojan during WebExpo

Published in: Economy & Finance
0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
2,052
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
165
Actions
Shares
0
Downloads
0
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Finance jako poker - workshop 20110921

  1. 1. Entrepreneurship 101 - Financial Planning 21. září 2011, WebExpoDISCLAIMER: This presentation contains confidential proprietary information, some or all of which may be legally privileged. It is for the intended recipient only. If youare not the intended recipient you may not read, use, disclose, distribute, copy, print or rely on this presentation.© 2011, Credo Ventures Inc.
  2. 2. Úvod
  3. 3. Kdo jsem… Jaroslav Trojan Credo Ventures (www.credoventures.com)  Venture Analyst
  4. 4. Credo Ventures a.s. Credo Ventures a.s. vznikla jako venture kapitálová firma pro ranou fázi podnikání v lednu 2009. První fond Credo Stage 1 o cílové velikosti € 20M byl spuštěn (first closing) v říjnu 2010 Mezi investory fondu jsou, kromě jeho zakladatelů, také zakladatelé Avast!, RSJ Algorithmics Trading, Crocodille, Elephant Orchestra, LINET a další… První investice fondu:  Cognitive Security  Klick2Contact  WordWatch  Beepl
  5. 5. Představení účastníků Jméno a příjmení Čím se zabýváte…? Co očekáváte od dnešního semináře…? (A jak se jinak máte…?)
  6. 6. Finanční plán pro Váš start-up Předtím než začnete . . .  Business model  Předpoklady Vašich příjmů  Předpoklady Vašich nákladů
  7. 7. Často se stává . . .1. Franta dostane nápad2. Franta získá peníze od investora3. Franta utratí peníze za rozvoj svého nápadu4. Frantovi dojdou peníze5. Franta zkrachujeSmutný, ale dost častý konec podnikatelského snu!
  8. 8. Důvody pro neúspěch podnikání Finanční problémy (68,6%) Nedostatek informací (48%) Nedostatek kompetence (48%) Nedostatky v plánování (30,1%) Rodinné důvody (29,9%) Přecení vlastních sil a zdrojů (20,9%) Vnější vlivy (15,4%)(Zdroj: Deutsche Ausgleichsbank)
  9. 9. Nejčastější chyby při finančním plánování Podcenění start-up nákladů Podcenění fixních nákladů Špatně nastavený ceník a nadhodnocené prodeje Špatný cash flow management Neporozumnění business modelu
  10. 10. Tři základní finanční výkazy Výkaz zisku a ztrát (výsledovka) Rozvaha Přehled o peněžních tocích
  11. 11. Výkaz zisku a ztrát – zkrácený vzor Rocni vykaz zisku a ztrat 2012 2013 2014 Trzby 955 028 100,0% 955 028 100,0% 955 028 100,0% Naklady vynalozene na prodej 180 000 18,8% 180 000 18,8% 180 000 18,8% Hruby prijem 775 028 81,2% 775 028 81,2% 775 028 81,2% Provoz Odpisy 72 000 7,5% 72 000 7,5% 72 000 7,5% Pojisteni 5 000 0,5% - 0,0% - 0,0% Zalozeni firmy 20 000 2,1% - 0,0% - 0,0% Kancelarske potreby 24 000 2,5% - 0,0% - 0,0% Mzdove naklady Mzdy 360 000 37,7% 360 000 37,7% 360 000 37,7% Socialni a zdravotni 90 000 9,4% 90 000 9,4% 90 000 9,4% Marketing 195 000 20,4% 180 000 18,8% 180 000 18,8% Najem 180 000 18,8% 180 000 18,8% 180 000 18,8% Telefon 36 000 3,8% 36 000 3,8% 36 000 3,8% Cestovne 30 000 3,1% 30 000 3,1% 30 000 3,1% Ostatni 60 000 6,3% 60 000 6,3% 60 000 6,3% Provozni naklady 1 072 000 112,2% 1 008 084 105,6% 1 008 084 105,6% Provozni zisk (296 972) -31,1% (233 056) -24,4% (233 056) -24,4% Uroky 12 000 1,3% 34 000 3,6% 60 000 6,3% Zisk před zdaněním (308 972) -32,4% (267 056) -28,0% (293 056) -30,7% Zisk po zdaneni (308 972) -32,4% (267 056) -28,0% (293 056) -30,7%
  12. 12. Rozvaha – zkrácený vzor Rozvaha 2012 2013 2014 Aktiva Kratkodoba aktiva Hotovost 175 311 180 254 159 198 Kratkodobe pohledavky 146 717 146 717 146 717 Zasoby - - - Celkova kratkodoba aktiva 322 028 326 971 305 915 Dlouhodoba aktiva Dlouhodoby majetek 156 000 156 000 156 000 Minus: akumulovane odpisy (72 000) (144 000) (216 000) Celkova dlouhodoba aktiva 84 000 12 000 (60 000) Celkova aktiva 406 028 338 971 245 915 Pasiva Kratkodoba pasiva Kratkodobe zavazky 15 000 15 000 15 000 Uverovy limit 200 000 400 000 600 000 Celkova kratkodoba pasiva 215 000 415 000 615 000 Dlouhodoba pasiva Uvery - - - Celkova dlouhodoba pasiva - - - Celkova pasiva 215 000 415 000 615 000 Vlastni kapital Kapitalove vklady 300 000 300 000 300 000 Zakladni kapital 200 000 200 000 200 000 Nerozdeleny zisk (308 972) (576 029) (869 085) Celkovy vlastni kapital 191 028 (76 029) (369 085) Celkova pasiva a vlastni kapital 406 028 338 971 245 915 0 0 0
  13. 13. Přehled o peněžních tocích – zkrácený vzor 2012 Pre Start-up LEDEN UNOR Hotovostni prijem Hotovostni prijmy z prodeje 30 000 31 500 Splacene pohledavky - - Investice do vlastniho kapitálu 500 000 - - Obdrzene uvery - - - Celkovy hotovostni prijem 500 000 30 000 31 500 Celkovy zustatek hotovosti 500 000 334 000 285 500 Hotvostni platby Vydaje za zasoby Nakup zasob (hotovost) - - - Splacene zavazky - - 15 000 Provoz Pojisteni 5 000 - - Zalozeni firmy 20 000 - - Marketing Marketing 15 000 15 000 15 000 Kancelarske potreby - 2 000 2 000 Mzdove naklady Mzdy - 30 000 30 000 Socialni a zdravotni - 7 500 7 500 Najem - 15 000 15 000 Telefon - 3 000 3 000 Cestovne - 2 500 2 500 Ostatni - 5 000 5 000 Neprovozni platby Nakup dlouhodobeho majetku 156 000 - - Dan z prijmu - - - Urok - - - Celkove hotovostni platby 196 000 80 000 95 000 Mesicni hotovostni tok (prijem - platby) 304 000 (50 000) (63 500) Pocatecni zustatek hotovosti - 304 000 254 000 Koncovy zustatek hotovosti 304 000 254 000 190 500
  14. 14. Financování start-upů
  15. 15. Ideový úvod – proč mluvit o financování… na začátku je IDEA
  16. 16. Financovani firem obecne Interni prostredky Dluhové financování (DEBT) Financování prostřednictvím vlastního kapitálu (EQUITY) A další… (napr. granty …)
  17. 17. Financování podle životního cyklu firmy Mezzanine / Pre-IPO Private Equity Venture Capital Seed Capital FFF Bond Structures Leasing Bank Loans Business Angels Bank Loans Factoring Junk Bonds Savings IPO Credit lines Loans Credit cards Private Placement Seed / Start-up Growth / Expansion Pre-IPO Maturity / IPO Development
  18. 18. Typické modely financování podnikání Nízkorozpočtový model Velkorozpočtový model Samofinancování Bootstrap • Vklady zakladatelů • Vklady zakladatelů • Seed capital • Předplatby (retainer) • FFF • FFF • R&D projekty • (Bankovní) půjčky • Business angels • EU fondy / Veřejné • Leasing • Venture kapitál peníze • Operativní příjmy • Private equity • Mezzanine finance • Veřejné trhy • + bootstrap “strategie následuje finance” “finance následují strategii”source: Klaus Nathusius, European Forum for Entrepreneurship Research
  19. 19. Jak vybrat model financování? AMBICE
  20. 20. Finance jako poker
  21. 21. SaaS
  22. 22. Jak se liší softwarová firma od internetových služeb? Software jako služba - SaaS (Software as a Service) je model nasazení softwaru, kdy dochází k hostingu aplikace provozovatelem služby. Zákazník jednoduše využívá softwarovou funkcionalitu na dálku jako službu. Software jako produkt – klasický software, který se instaluje na počítač koncového uživatele
  23. 23. Produkt vs. služba Software jako produkt Software jako službaDodání Instalace HostingVývoj Delší cyklus, „velký třesk“ Kratší cyklus, kontinuální vývojCena Doživotní licence + údržba Předplatné (all-inclusive)Alokace nákladů Kapitalizace Operativní nákladyDalší náklady Instalace, údržba, úprava na míru, Konfigurace upgradyPlatforma Multiverze Jediná platformaUpdates Větší, méně často Menší, více častoProdejní cíl Prodat licenci Dokázat hodnotu během prvních 90 dnůOdezva Trvá dlouho Velmi rychleZisky Prvotní prodej PrůběžněÚspěch Obnova licence Nízký churn
  24. 24. SaaS – staňte se „VFR instrument rated“ pilotem Sledujte a věřte metrikám cloudového businessu 6C´s:  Committed monthly recurring revenue (CMRR)  Cash flow (CF)  CMRR pipeline (CPipe)  Churn  Customer acquisition cost (CAC)  Customer life time value (CLTV)
  25. 25. Committed monthly recurring revenue (CMRR)
  26. 26. Cash flow
  27. 27. CMRR pipeline (CPipe)
  28. 28. Churn Churn1 1 over any given time Yearly churn = monthly churn * 12
  29. 29. Customer acquisition cost (CAC) Customer acquisition cost (CAC) Average revenue per user (ARPU) CAC ratio
  30. 30. Customer life time value (CLTV) Customer life time value (CLTV) M = margin the customer generates in a year Churn = annual churn = (12 * monthly churn) i = interest rate (assume 5%) CAC = customer acquisition cost
  31. 31. Příklad Contracts:  Annual churn rate WITH contracts = 2% * 12 months = 24%  Annual churn rate WITHOUT contracts = 6% * 12 months = 72%  The difference: 72% - 24% = 48%  CAC = $370Take SocialNet.com example: paying customer base = 20.5 millionIf SocialNet.com abandons the contract based plan how many new customerswould it need to acquire to offset from an increased churn rate? And what willbe the cost of offsetting higher churn rate?Additional customers lost to churn: 48% * 20.5 million = 9.84 millionTotal cost of offsetting higher churn rate: $370 * 9.84 million = $3.64 billion
  32. 32. Příklad 2 Break even point:  Monthly ARPU = $52  Monthly cost-to-serve = $30  Monthly margin (M) = $22  CAC = $370 How many months does it take to break even on the acquisition cost? CAC break even = $370/$22 = 17 months
  33. 33. Příklad 3 Skype, Break even analysis:  Monthly ARPU = (200 minutes) * (p), where p = price per minute  Monthly cost-to-serve = 0.45 * 200 * p  Monthly margin (M) = 200p – 90p = 110p  Annual churn rate = 72%  CAC = $120 At what per minute price would the company break even?
  34. 34. Díky… http://www.credoventures.comJaroslav Trojan, Venture Analyst (email: trojan@credoventures.com, mob: +420 606 266 322)

×