Soalan tekateki 50
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×
 

Soalan tekateki 50

on

  • 3,017 views

 

Statistics

Views

Total Views
3,017
Slideshare-icon Views on SlideShare
3,017
Embed Views
0

Actions

Likes
0
Downloads
40
Comments
0

0 Embeds 0

No embeds

Accessibility

Upload Details

Uploaded via as Microsoft Word

Usage Rights

© All Rights Reserved

Report content

Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
  • Full Name Full Name Comment goes here.
    Are you sure you want to
    Your message goes here
    Processing…
Post Comment
Edit your comment

    Soalan tekateki 50 Soalan tekateki 50 Document Transcript

    • Soalan 50: Burung apakah yang boleh berdiri, Jawapan: Penguinboleh baring tetapi tak boleh duduk?Soalan 49: Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing Jawapan: PATAH BALIK laaa, benggang pasal titipula lalu. Apa yang patah pulak? tu dah patah.Soalan 48: Lima pasang stokin direndam di dalam Jawapan: Stokin tu basah lah....laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarnaputih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akanterjadi kepada semua stokin tersebut?Soalan 47: Dalam banyak-banyak cecair, cecair Jawapan: Telurapakah yang akan menjadi beku apabiladipanaskan?Soalan 46: Dalam banyak-banyak kuih, kuih Jawapan: Kuih Donutapakah yang orang makan tepinya sahaja?Tengahnya tidak dimakan.Soalan 45: Apa tiga jenis buah yang terselamat Jawapan: Buah keranji sebab dalam perahu,dalam kebakaran disebuah kedai? pisang emas sebab dibawa belayar dan buah cempedak sebab diluar pagar.(berdasarkan pantun melayu)Soalan 44: Apabila ditarik yang diatas gembira Jawapan: Pengail yang dapat ikan.dan yang di bawah merana. Apakah ia?Soalan 43: Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!tanpa mencecah air. Bila ku toleh kebelakang, tiadakesan tapak kakiku. Kenapa?Soalan 43: Seekor lembu menghadap utara, Jawapan: Kebawah! Ia masih tetap menghadap kekemudian pusing kekanan 180 darjah, kemudian bawah dan memakan rumput.270 darjah kekiri. Kearah mana lembu itumenghadap sekarang?Soalan 42: Bila loceng bas ditekan, bas akan Jawapan: Spedometer bas lah...berhenti. Apa yang akan turun dahulu?Soalan 41: Apa bezanya jatuh pokok kelapa Jawapan: Jatuh pokok kelapa, naik dulu barudengan jatuh perigi? jatuh, jatuh perigi jatuh dulu baru naik.Soalan 40: Kenapa doktor bedah kalau melakukan Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia takpembedahan mulutnya ditutup ? dapat melihat!Soalan 39: Kenapa mayat dibungkus kain putih? Jawapan: Kalau dibungkus dengan kain hitam , siapa takut!!!!Soalan 38: Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.ayam,dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadiapa?Soalan 37: Panjang mana ekor tikus dengan ekor Jawapan: Panjang ekor tikus, karena tikus kalaukuda? berjalan ekornya menyentuh tanah.Soalan 36: Kenapa di tepi rel keretaapi ditaruh Jawapan: Kerana kalau ditaruh pisang gorengbatu kerikil? pasti jadi rebutan.
    • Soalan 35: Lampu apa yang kalau dipecahkan Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cobalahkeluar orangnya? pecahkan, nanti akan keluar orangnya.Soalan 34: Kalau ditutup dia akan mengintai,tapi Jawapan: Orang naik beca semasa hujankalau dibuka dia akan marah-marah?Soalan 33: Ada satu benda, kita berdiri dia baring, Jawapan: Tapak kaki kitalah.kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia punikut sama. Nak tinggal tak boleh pulak tu.Soalan 32: Mengapa guru sejarah selalu botak di Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masabahagian belakang kepala, sedangkan profesor lampau,sedang profesor memikir untuk masadibahagian depan? depan.Soalan 31: Apakah benar kita bakal sial jika jumpa Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan andadengan kucing hitam? samaada anda manusia atau tikus!Soalan 30: Kenapa kecantikan lebih penting bagi Jawapan: Sebab lelaki yang bodoh jumlahnyaseorang perempuan dibandingkan dengan lebih banyak dibandingkan lelaki yang buta.kepintarannya?Soalan 29: Kalau manusia panjat pokok nampak Jawapan: Nampak pembohongnya, Sebab kura-bukit, kalau kura-kura panjat pokok nampak apa? kura mana boleh panjat pokok.Soalan 28: Apakah yang berada diantara langit Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi katdan bumi. sini jawapan yang dikehendaki adalah "dan"Soalan 27:Apakah benda bertali yang apabila kita Jawapan: Gasing! Tak kiralah gasing cina kepegang, ia akan mati, tetapi bila dilepaskan ia akan gasing melayu ke semuanya sama.hidup, namun akan mati juga bila dibiarkan lama-lama?Soalan 26:Apabila suami dapat, maka isterinya Jawapan: Gelaran Dato, Bila Suami mendapatpun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si gelaran Dato, Isteri akan dapat gelaran Datin,suami tak mendapat sama. Apakah itu? Tetapi bila Isteri mendapat gelaran Dato, suami tidak mendapat sama.Soalan 25:Jika sebatang pokok dipotong akan Jawapan:Seluar panjang. Bila dipotong ianya akanmenjadi semakin rendah, apakah bendanya yang semakin tinggi.semakin dipotong semakin menjadi tinggi?Soalan 24: Tulang seperti ikan, jinjang seperti Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang katzirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalausalah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara punpendengaran. tak ada....Soalan 23: Bila makan pisang, buang kulit, tapi Jawapan: Buang tebiatkalau makan kulit, buang apa?Soalan 22: Batang apa berlubang-lubang, Tirus di Jawapan: Batang hidung engkaulah!atas di bawah Kembang, Terkadang tegak terkadangtumbang, celaka benar kalau ditebang.Soalan 21: Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanamnak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. separuh je. Hehehe!!Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlahpokok getah separuh dan pokok koko separuh,Soalannya pokok apa tumbuh dulu?
    • Soalan 20: Ada seorang wanita yang sarat Jawapan: Sebab anak dia tu perempuanmengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawaisteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi danlombong bijih timah. Lepas anak dia lahir,dinamakan Fatimah. Kenapa ?Soalan 19: Negara apa yang banjir dulu lepas tu Jawapan: Bahrain - bah tu banjir, rain tu hujan...baru hujan?Soalan 18: Kalau kancil dengan rusa berlaga, siapa Jawapan: Pemandunya lah yang mati...... kalauyang akan mati? kereta kancil dengan rusa berlanggar....mati lah orang tu, kan-kan?Soalan 17: Kenapa ayam lepas minum dia Jawapan: Sebab dia fikir nak buang air kecil takdongakkan kepala.kalau makan tak pulak? boleh-boleh.Soalan 16: Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku Jawapan: Pisang Gorengsapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku punterjun kedalam tasik. Lalu aku mandi. setelahselesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakahaku?Soalan 15: Haiwan apakah perutnya di kepala, Jawapan: Kutu ler...Sebab memang dok kat kepalakakinya dikepala,bahkan mata dan mulutnya juga orang!di kepala?Soalan 14: Apakah hidupan yang masa kecilnya Jawapan: Manusia! Semasa kecil merangkak, bilaberkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula besar berjalan dengan dua kaki dan bila tuaberkaki 3? bertongkat.Soalan 13: Apakah haiwan yang berkaki 3? Jawapan: Kuda cacat. Kalau tak cacat pasti kakinya 4.Soalan 12: Kenapa kebanyakkan motosikal Jawapan: Kerana yang menciptanya orang jepun.namanya YAMAHA? Kalau arab yang cipta mungkin namanya YAMAHMUD.Soalan 11: Apa perbezaan antara orang kurus dan Jawapan: Orang kurus makan hati, orang gemukorang gemuk? makan tempat.Soalan 10: Haiwan apakah yang paling tidak Jawapan: Kutu, kerana sering memijak-mijaksopan? kepala orang.Soalan 09: Kenapa koboi mexico kalau berjalan Jawapan: Takkan nak bawak piano pulak! besarsering membawa gitar? tuh!Soalan 08: Seorang lelaki memakai pakaian serba Jawapan: Waktu itu adalah siang hari bukannyahitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki malam!hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam.Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampudi lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaanberwarna hitam dengan lampu yang juga padammeluncur memasuki lorong. Namun tepat di depanlelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkinpemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serbahitam itu?Soalan 07: Badannya keras tapi kurus, tidak Jawapan: Anak mancis daaa.
    • mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu?Soalan 06: Ada sebuah laut besar, dekat laut ada Jawapan: Orang tu le penipu besar, mana adakapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar, rumah dalam kapal... ha...ha...ha..dalam rumah besar ada orang besar, antarabebanyak ni apa paling besar?Soalan 05: Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak Jawapan: Perjalanan anda tidak akan terganggumenciptakan telefon? oleh kerja-kerja menggali jalan oleh TELEKOMSoalan 04: 10 ekor burung sedang terbang, tiba- Jawapan: Kerana 4 ekor burung itu menutuptiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung telinga dengan kepaknya dan menyebabkan ia tidakterus terbang tanpa masaalah,namun 4 ekor burung dapat terbang seperti biasa.telah jatuh kebumi. Soalannya: Kenapa 4 ekorburung itu jatuh kebumi?Soalan 03: Binatang apakah yang paling kaya Jawapan: Beruang (sebab binatang ni ber wang)didunia?Soalan 02: Ikan apakah yang separuh jawa dan Jawapan: Ikan Belukang kerana "Blue" adalahseparuh inggeris? perkataan inggeris, "Kang" adalah perkataan Jawa.Soalan 01: Apa orang islam arab kata jika: 1- Jawapan: Mereka akan kata. 1-Inna lillahi wa inaSeorang pekerja jatuh bangunan lalu mati... 2- ilahi roo jiuun. 2- Astagh firullah hal azim. 3-Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat Alhamdulillah.benang... 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulandepan.Contoh karangan UPSR _ http://karangan.upsr.net/