AdvancedMarketing
Over mezelf@PeterMinkjan
FacebookPro.nl
Agenda•   Metrics•   Page Design•   Page Promotion•   Advertising•   Content strategie•   Analytics & Tools•   Q&A
Content analyse• x          Metrics
The Metrics•   Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights.•   Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
Fans/LikesFans are just your potential audience
Friends of fans   Waardeloze metric
ReachAantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
Engaged Users
People talking aboutAantal gebruikers die laatste 7 dageninteractie met pagina hebben gehad
ViralityReach/Talking about this = Virality
Probleem“Alles draait om engagement     maar wat is goed?”
Oplossing = IPMIPM = Interactions per thousand fans
Voordelen IPM• 1 simpele metric geeft inzage in  interactie/engagement• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen• Vergelijking tus...
IPM per content type                      Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65                    ...
Hoogste engagement wereldwijd
Hoogste engagement in NL        IPM = 11,47
Reismagazines1. Reizen Magazine2. Columbus3. National Geographic Traveler
Bier1. Heineken2. Grolsch3. Amstel
“Social media experts”1. KREM Social2. Social Embassy3. Info.nl Social Marketing
Marketingblogs1. Marketingfacts2. Dutch Cowboys3. Frankwatching
Exclusief voor M! Facebook fansVolledige engagement analyse van alle grote      Nederlandse Facebook pagina’s.
Nog een reden voor                            engagement…..Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-...
Verwijzend verkeerTip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
Content analyse• x        Page Design
Pagina checklist•   Mooie profielfoto•   Welkomsttab instellen•   Relevante andere tabs instellen•   Info volledig invulle...
Niet technisch of geen zin om        zelf te doen?   Enkele goede aanbieders van apps
Content analyse• x          Page        Promotion
Page Promotion        Begin eerst bij je eigenklanten/collega’s/bekenden voor je gaat              adverteren.
Waarom zijn mensen fan?•   Laatste nieuws over merk ontvangen•   Om korting of freebies te ontvangen•   Contests & Give aw...
Like Box op je website
E-mailBron: http://www.wisestamp.com/
Maar ook kassabon
Geef fans korting
Geef fans exclusieve contentBron: www.facebook.com/ClearRiskInc
Die ze nergens anders kunnen           vinden
Geef een donatie voor een like
Stop Aids Now! &  Postcodeloterij
Jiba & Pink Ribbon
Wedstrijden & Winacties• Hou je aan de regels• Hou de prijs relevant• Maak deelname  simpel• Reserveer budget voor  promot...
Dit mag dus niet
En dit ook niet
Hou de prijs relevantTenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
Maak de prijs aansprekend
Content analyse• x        Advertising
FB advertising vs. AdWords       Facebook advertising is geschikt voor user /fan     acquisition, verhogen awareness & re-...
Text/image Ads
Sponsored Stories
Page Post AdZet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op                   een nie...
Targeting mogelijkheden            •   Locatie            •   Leeftijd            •   Taal            •   Opleiding       ...
“We charge less, if you are more engaging.”       Tom Elliot, Facebook
Gemiddelde CTR = 0,05%                                       CTR & CPC zijn gecorreleerd.                                 ...
Ad engagement = CTRFacebook ads hebben maar een   levensduur van 48 -96 uur
Test veel afbeeldingen
Welke afbeeldingen werken?Mooie mensen(die je aankijken) Gekleurde randen Shocking
Friends of fans   Sociale context zorgt voor   hogere CTR.
Werkwijze: Dag 1• 5 verschillende afbeeldingen• 1 titel• 1 tekst
Dag 2• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)• Voeg nieuwe titels & teksten toe
Dag 3• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
Dag 4• Cyclus begint opnieuw• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
Nog meer tips• Begin altijd in een nieuwe campagne• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina• Maak gebruik ...
Content analyse• x         Content         Strategie
Content strategie“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates         posten?”
Interactie gebeurt in de                  newsfeedBron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-r...
EdgeRank bepaalt inhoud       newsfeed
EdgeRank formuleBron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
AffiniteitWat telt allemaal mee:• Interactie tussen gebruiker en pagina in het  verleden• Hoe vaak gebruiker jouw pagina b...
Niet alles heeft hetzelfde             gewicht• Comments > likes• Comments & likes van vrienden > comments  & likes van on...
Wanneer posten de meeste                  pagina’s?Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
Wanneer is engagement het         hoogst?
Wanneer zijn jouw fans actief?
Hoe vaak moet je posten?Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
Mijn advies….. Maximaal 2 updates per dag enprobeer ze ook buiten kantoortijd en in het weekend te plaatsen.
Te lange updates      Posts with 80 characters or less in length have             27% higher engagement rates.Bron: http:/...
Gebruik geen URL shortenersEngagement rates are 3 times higher for Posts that            used a full-length URL
Facebook is geen Twitter!Twitter posts =geen interactie =lage EdgeRank =klein bereik =geen resultaat
Facebook is geen RSS readerHandmatig posten = meer interactie
650% stijging in verwijzend                   verkeer          “So what changed? What we did, and what you can do too, was...
Gebruik call-to-actions!
Dus wees duidelijk wat je wilt
Gebruik foto’sGebruik foto’s zoveel mogelijk!
Het kan zo…..
Maar ook zo……
Gebruik events• Voor: maak een event aan zodat mensen  kunnen RSVP’en en kondig het aan met  update(s)• Op de dag zelf: po...
X vs. YLokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
Stel vragenPosts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
Gebruik Polls
Fill-in-the-blanks90% meer interactie dan gemiddeld!
Geef tips
Verzin het onderschrift  Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere                       EdgeRank
Post gelocaliseerde updates
Speel in op de actualiteitEn….ook hier helpen foto’s
Het moment van de dag
Celebrate stuff
Andere pagina’s taggenWeinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
Varieer
Stel een content kalender opPlanning voor de komende maand
Moderation tip: hidden posts
Content analyse• x         Analytics
Verschillende tools
Facebook InsightsOnlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
EdgeRankchecker      • xGeeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
EdgeRankchecker         Nieuwe feature: Post analyis         Geeft score van A t/M F aan posts         en aanbevelingen.  ...
PageleverUitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
ConversocialWanneer zijn mijn fans actief?                                 Welk type content doet het goed?
Met Conversocial kan je ook updatesplaatsen/schedulen en pagina’s modereren
Conversocial: Profiler                          Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?Bron: https://app.co...
Wildfire MonitorAlleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
SimplyMeasured: Megafoon Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011Bron: http://simplymeasured.com/freebies/f...
SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
SimplyMeasured: Competitor Analysis
SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
Google AnalyticsMaak een segment aan met Facebook verkeer
Dank jullie wel!
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Fb   Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

Fb Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02

640 views
578 views

Published on

0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
640
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
5
Actions
Shares
0
Downloads
11
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Fb Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02

  1. 1. AdvancedMarketing
  2. 2. Over mezelf@PeterMinkjan
  3. 3. FacebookPro.nl
  4. 4. Agenda• Metrics• Page Design• Page Promotion• Advertising• Content strategie• Analytics & Tools• Q&A
  5. 5. Content analyse• x Metrics
  6. 6. The Metrics• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights.• Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
  7. 7. Fans/LikesFans are just your potential audience
  8. 8. Friends of fans Waardeloze metric
  9. 9. ReachAantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
  10. 10. Engaged Users
  11. 11. People talking aboutAantal gebruikers die laatste 7 dageninteractie met pagina hebben gehad
  12. 12. ViralityReach/Talking about this = Virality
  13. 13. Probleem“Alles draait om engagement maar wat is goed?”
  14. 14. Oplossing = IPMIPM = Interactions per thousand fans
  15. 15. Voordelen IPM• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk• Van eigen pagina’s score per update en contenttype• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
  16. 16. IPM per content type Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
  17. 17. Hoogste engagement wereldwijd
  18. 18. Hoogste engagement in NL IPM = 11,47
  19. 19. Reismagazines1. Reizen Magazine2. Columbus3. National Geographic Traveler
  20. 20. Bier1. Heineken2. Grolsch3. Amstel
  21. 21. “Social media experts”1. KREM Social2. Social Embassy3. Info.nl Social Marketing
  22. 22. Marketingblogs1. Marketingfacts2. Dutch Cowboys3. Frankwatching
  23. 23. Exclusief voor M! Facebook fansVolledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.
  24. 24. Nog een reden voor engagement…..Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
  25. 25. Verwijzend verkeerTip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
  26. 26. Content analyse• x Page Design
  27. 27. Pagina checklist• Mooie profielfoto• Welkomsttab instellen• Relevante andere tabs instellen• Info volledig invullen• Facebook URL vastleggen Voorbeeld welkomsttab• Fotostrip vullen• Meerdere beheerders toevoegen
  28. 28. Niet technisch of geen zin om zelf te doen? Enkele goede aanbieders van apps
  29. 29. Content analyse• x Page Promotion
  30. 30. Page Promotion Begin eerst bij je eigenklanten/collega’s/bekenden voor je gaat adverteren.
  31. 31. Waarom zijn mensen fan?• Laatste nieuws over merk ontvangen• Om korting of freebies te ontvangen• Contests & Give aways• Om affiniteit met merk te tonen
  32. 32. Like Box op je website
  33. 33. E-mailBron: http://www.wisestamp.com/
  34. 34. Maar ook kassabon
  35. 35. Geef fans korting
  36. 36. Geef fans exclusieve contentBron: www.facebook.com/ClearRiskInc
  37. 37. Die ze nergens anders kunnen vinden
  38. 38. Geef een donatie voor een like
  39. 39. Stop Aids Now! & Postcodeloterij
  40. 40. Jiba & Pink Ribbon
  41. 41. Wedstrijden & Winacties• Hou je aan de regels• Hou de prijs relevant• Maak deelname simpel• Reserveer budget voor promotie• Zorg voor share functionaliteit
  42. 42. Dit mag dus niet
  43. 43. En dit ook niet
  44. 44. Hou de prijs relevantTenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
  45. 45. Maak de prijs aansprekend
  46. 46. Content analyse• x Advertising
  47. 47. FB advertising vs. AdWords Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement. Niet voor sales!
  48. 48. Text/image Ads
  49. 49. Sponsored Stories
  50. 50. Page Post AdZet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).
  51. 51. Targeting mogelijkheden • Locatie • Leeftijd • Taal • Opleiding • Relatie • Functietitel • Werkgevers • Likes & interesses • Vrienden van bestaande fans • Fans van bepaalde pagina’s
  52. 52. “We charge less, if you are more engaging.” Tom Elliot, Facebook
  53. 53. Gemiddelde CTR = 0,05% CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
  54. 54. Ad engagement = CTRFacebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur
  55. 55. Test veel afbeeldingen
  56. 56. Welke afbeeldingen werken?Mooie mensen(die je aankijken) Gekleurde randen Shocking
  57. 57. Friends of fans Sociale context zorgt voor hogere CTR.
  58. 58. Werkwijze: Dag 1• 5 verschillende afbeeldingen• 1 titel• 1 tekst
  59. 59. Dag 2• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)• Voeg nieuwe titels & teksten toe
  60. 60. Dag 3• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
  61. 61. Dag 4• Cyclus begint opnieuw• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
  62. 62. Nog meer tips• Begin altijd in een nieuwe campagne• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina• Maak gebruik van de targetingopties• Gebruik pagina’s als targetingoptie• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
  63. 63. Content analyse• x Content Strategie
  64. 64. Content strategie“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates posten?”
  65. 65. Interactie gebeurt in de newsfeedBron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
  66. 66. EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed
  67. 67. EdgeRank formuleBron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
  68. 68. AffiniteitWat telt allemaal mee:• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina• Interactie van vrienden op pagina
  69. 69. Niet alles heeft hetzelfde gewicht• Comments > likes• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden• Updates met foto & video > updates zonder foto & video• Originele content > gesynchroniseerde content
  70. 70. Wanneer posten de meeste pagina’s?Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
  71. 71. Wanneer is engagement het hoogst?
  72. 72. Wanneer zijn jouw fans actief?
  73. 73. Hoe vaak moet je posten?Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
  74. 74. Mijn advies….. Maximaal 2 updates per dag enprobeer ze ook buiten kantoortijd en in het weekend te plaatsen.
  75. 75. Te lange updates Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
  76. 76. Gebruik geen URL shortenersEngagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL
  77. 77. Facebook is geen Twitter!Twitter posts =geen interactie =lage EdgeRank =klein bereik =geen resultaat
  78. 78. Facebook is geen RSS readerHandmatig posten = meer interactie
  79. 79. 650% stijging in verwijzend verkeer “So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
  80. 80. Gebruik call-to-actions!
  81. 81. Dus wees duidelijk wat je wilt
  82. 82. Gebruik foto’sGebruik foto’s zoveel mogelijk!
  83. 83. Het kan zo…..
  84. 84. Maar ook zo……
  85. 85. Gebruik events• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)• Op de dag zelf: post nogmaals een update• Na: zet foto’s online van het event
  86. 86. X vs. YLokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
  87. 87. Stel vragenPosts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
  88. 88. Gebruik Polls
  89. 89. Fill-in-the-blanks90% meer interactie dan gemiddeld!
  90. 90. Geef tips
  91. 91. Verzin het onderschrift Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank
  92. 92. Post gelocaliseerde updates
  93. 93. Speel in op de actualiteitEn….ook hier helpen foto’s
  94. 94. Het moment van de dag
  95. 95. Celebrate stuff
  96. 96. Andere pagina’s taggenWeinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
  97. 97. Varieer
  98. 98. Stel een content kalender opPlanning voor de komende maand
  99. 99. Moderation tip: hidden posts
  100. 100. Content analyse• x Analytics
  101. 101. Verschillende tools
  102. 102. Facebook InsightsOnlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
  103. 103. EdgeRankchecker • xGeeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
  104. 104. EdgeRankchecker Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.
  105. 105. PageleverUitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
  106. 106. ConversocialWanneer zijn mijn fans actief? Welk type content doet het goed?
  107. 107. Met Conversocial kan je ook updatesplaatsen/schedulen en pagina’s modereren
  108. 108. Conversocial: Profiler Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?Bron: https://app.conversocial.com/profiler/
  109. 109. Wildfire MonitorAlleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
  110. 110. SimplyMeasured: Megafoon Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights
  111. 111. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
  112. 112. SimplyMeasured: Competitor Analysis
  113. 113. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
  114. 114. Google AnalyticsMaak een segment aan met Facebook verkeer
  115. 115. Dank jullie wel!

×