Your SlideShare is downloading. ×
0
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Thanks for flagging this SlideShare!

Oops! An error has occurred.

×
Saving this for later? Get the SlideShare app to save on your phone or tablet. Read anywhere, anytime – even offline.
Text the download link to your phone
Standard text messaging rates apply

Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02

1,242

Published on

Boeiende presentatie van Facebookpro over het inzetten van Facebook als marketingtool.

Boeiende presentatie van Facebookpro over het inzetten van Facebook als marketingtool.

Published in: Education
0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total Views
1,242
On Slideshare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
0
Actions
Shares
0
Downloads
8
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

Report content
Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
No notes for slide

Transcript

  • 1. AdvancedMarketing
  • 2. Over mezelf@PeterMinkjan
  • 3. FacebookPro.nl
  • 4. Agenda• Metrics• Page Design• Page Promotion• Advertising• Content strategie• Analytics & Tools• Q&A
  • 5. Content analyse• x Metrics
  • 6. The Metrics• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights.• Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
  • 7. Fans/LikesFans are just your potential audience
  • 8. Friends of fans Waardeloze metric
  • 9. ReachAantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
  • 10. Engaged Users
  • 11. People talking aboutAantal gebruikers die laatste 7 dageninteractie met pagina hebben gehad
  • 12. ViralityReach/Talking about this = Virality
  • 13. Probleem“Alles draait om engagement maar wat is goed?”
  • 14. Oplossing = IPMIPM = Interactions per thousand fans
  • 15. Voordelen IPM• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk• Van eigen pagina’s score per update en contenttype• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
  • 16. IPM per content type Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
  • 17. Hoogste engagement wereldwijd
  • 18. Hoogste engagement in NL IPM = 11,47
  • 19. Reismagazines1. Reizen Magazine2. Columbus3. National Geographic Traveler
  • 20. Bier1. Heineken2. Grolsch3. Amstel
  • 21. “Social media experts”1. KREM Social2. Social Embassy3. Info.nl Social Marketing
  • 22. Marketingblogs1. Marketingfacts2. Dutch Cowboys3. Frankwatching
  • 23. Exclusief voor M! Facebook fansVolledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.
  • 24. Nog een reden voor engagement…..Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
  • 25. Verwijzend verkeerTip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
  • 26. Content analyse• x Page Design
  • 27. Pagina checklist• Mooie profielfoto• Welkomsttab instellen• Relevante andere tabs instellen• Info volledig invullen• Facebook URL vastleggen Voorbeeld welkomsttab• Fotostrip vullen• Meerdere beheerders toevoegen
  • 28. Niet technisch of geen zin om zelf te doen? Enkele goede aanbieders van apps
  • 29. Content analyse• x Page Promotion
  • 30. Page Promotion Begin eerst bij je eigenklanten/collega’s/bekenden voor je gaat adverteren.
  • 31. Waarom zijn mensen fan?• Laatste nieuws over merk ontvangen• Om korting of freebies te ontvangen• Contests & Give aways• Om affiniteit met merk te tonen
  • 32. Like Box op je website
  • 33. E-mailBron: http://www.wisestamp.com/
  • 34. Maar ook kassabon
  • 35. Geef fans korting
  • 36. Geef fans exclusieve contentBron: www.facebook.com/ClearRiskInc
  • 37. Die ze nergens anders kunnen vinden
  • 38. Geef een donatie voor een like
  • 39. Stop Aids Now! & Postcodeloterij
  • 40. Jiba & Pink Ribbon
  • 41. Wedstrijden & Winacties• Hou je aan de regels• Hou de prijs relevant• Maak deelname simpel• Reserveer budget voor promotie• Zorg voor share functionaliteit
  • 42. Dit mag dus niet
  • 43. En dit ook niet
  • 44. Hou de prijs relevantTenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
  • 45. Maak de prijs aansprekend
  • 46. Content analyse• x Advertising
  • 47. FB advertising vs. AdWords Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement. Niet voor sales!
  • 48. Text/image Ads
  • 49. Sponsored Stories
  • 50. Page Post AdZet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).
  • 51. Targeting mogelijkheden • Locatie • Leeftijd • Taal • Opleiding • Relatie • Functietitel • Werkgevers • Likes & interesses • Vrienden van bestaande fans • Fans van bepaalde pagina’s
  • 52. “We charge less, if you are more engaging.” Tom Elliot, Facebook
  • 53. Gemiddelde CTR = 0,05% CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
  • 54. Ad engagement = CTRFacebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur
  • 55. Test veel afbeeldingen
  • 56. Welke afbeeldingen werken?Mooie mensen(die je aankijken) Gekleurde randen Shocking
  • 57. Friends of fans Sociale context zorgt voor hogere CTR.
  • 58. Werkwijze: Dag 1• 5 verschillende afbeeldingen• 1 titel• 1 tekst
  • 59. Dag 2• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)• Voeg nieuwe titels & teksten toe
  • 60. Dag 3• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
  • 61. Dag 4• Cyclus begint opnieuw• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
  • 62. Nog meer tips• Begin altijd in een nieuwe campagne• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina• Maak gebruik van de targetingopties• Gebruik pagina’s als targetingoptie• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
  • 63. Content analyse• x Content Strategie
  • 64. Content strategie“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates posten?”
  • 65. Interactie gebeurt in de newsfeedBron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
  • 66. EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed
  • 67. EdgeRank formuleBron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
  • 68. AffiniteitWat telt allemaal mee:• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina• Interactie van vrienden op pagina
  • 69. Niet alles heeft hetzelfde gewicht• Comments > likes• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden• Updates met foto & video > updates zonder foto & video• Originele content > gesynchroniseerde content
  • 70. Wanneer posten de meeste pagina’s?Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
  • 71. Wanneer is engagement het hoogst?
  • 72. Wanneer zijn jouw fans actief?
  • 73. Hoe vaak moet je posten?Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
  • 74. Mijn advies….. Maximaal 2 updates per dag enprobeer ze ook buiten kantoortijd en in het weekend te plaatsen.
  • 75. Te lange updates Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
  • 76. Gebruik geen URL shortenersEngagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL
  • 77. Facebook is geen Twitter!Twitter posts =geen interactie =lage EdgeRank =klein bereik =geen resultaat
  • 78. Facebook is geen RSS readerHandmatig posten = meer interactie
  • 79. 650% stijging in verwijzend verkeer “So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
  • 80. Gebruik call-to-actions!
  • 81. Dus wees duidelijk wat je wilt
  • 82. Gebruik foto’sGebruik foto’s zoveel mogelijk!
  • 83. Het kan zo…..
  • 84. Maar ook zo……
  • 85. Gebruik events• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)• Op de dag zelf: post nogmaals een update• Na: zet foto’s online van het event
  • 86. X vs. YLokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
  • 87. Stel vragenPosts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
  • 88. Gebruik Polls
  • 89. Fill-in-the-blanks90% meer interactie dan gemiddeld!
  • 90. Geef tips
  • 91. Verzin het onderschrift Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank
  • 92. Post gelocaliseerde updates
  • 93. Speel in op de actualiteitEn….ook hier helpen foto’s
  • 94. Het moment van de dag
  • 95. Celebrate stuff
  • 96. Andere pagina’s taggenWeinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
  • 97. Varieer
  • 98. Stel een content kalender opPlanning voor de komende maand
  • 99. Moderation tip: hidden posts
  • 100. Content analyse• x Analytics
  • 101. Verschillende tools
  • 102. Facebook InsightsOnlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
  • 103. EdgeRankchecker • xGeeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
  • 104. EdgeRankchecker Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.
  • 105. PageleverUitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
  • 106. ConversocialWanneer zijn mijn fans actief? Welk type content doet het goed?
  • 107. Met Conversocial kan je ook updatesplaatsen/schedulen en pagina’s modereren
  • 108. Conversocial: Profiler Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?Bron: https://app.conversocial.com/profiler/
  • 109. Wildfire MonitorAlleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
  • 110. SimplyMeasured: Megafoon Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights
  • 111. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
  • 112. SimplyMeasured: Competitor Analysis
  • 113. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
  • 114. Google AnalyticsMaak een segment aan met Facebook verkeer
  • 115. Dank jullie wel!

×