Your SlideShare is downloading. ×
0
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Kik
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Thanks for flagging this SlideShare!

Oops! An error has occurred.

×
Saving this for later? Get the SlideShare app to save on your phone or tablet. Read anywhere, anytime – even offline.
Text the download link to your phone
Standard text messaging rates apply

Kik

1,626

Published on

0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total Views
1,626
On Slideshare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
0
Actions
Shares
0
Downloads
60
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

Report content
Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
No notes for slide

Transcript

  • 1. PEKELILING KEMAJUAN PENTADBIRAN AWAM BIL. 7 & 8 KUMPULAN INOVATIF KREATIF (KIK) HJH HALIJAH BTE HJ SAWAL TIMBALAN PENDAFTAR FKKKSA 1
  • 2. DEFINISI KIK“Sekumpulan kecil pekerja-pekerja daripada unit yang sama, bermesyuarat secara regular untuk mengenalpasti, memilih, menganalisis masalah- masalah yang berkaitan dengan kerja mereka dan mengemukakan cadangan-cadangan penyelesaian kepada pihak pengurusan untuk pertimbangan dan keputusan, dan mereka melaksanakan sendirikeputusan setelah dipersetujui oleh pihak pengurusan” Masalah kita ialah terlalu banyak masalah…. 2
  • 3. MATLAMAT KIKa. Kebolehan pekerja menyelesaikan masalahb. Semangat bekerja sebagai satu kumpulanc. Penyesuaian dan penerapan nilai menerusi etika kerja yang positifd. Penglibatan dan minat terhadap kerjae. Dorongan kerja yang tinggif. Kesedaran tanggungjawab terhadap diri sendiri, kumpulan, jabatan dan negara 3
  • 4. FAEDAH KIKMengeratkan perhubungan antara staf dan pengurusanMemupuk kerjasama di kalangan stafMemberi kepuasan bekerjaMenambah motivasi untuk bekerjaMeningkatkan keyakinan diriMengasah bakat kepimpinan di kalangan stafMenggalakkan daya kreatif dan inovasi di kalangan stafMemperbaiki sistem dan cara bekerja 4
  • 5. PERKARA-PERKARA YANG TIDAK DIGALAKKAN PERKARA- DIBINCANGKAN DALAM KIK♥ Dasar-dasar kerajaan Aku lagi♥ Perjanjian persatuan yang kena….♥ Gaji dan lain-lain faedah♥ Syarat-syarat perkhidmatan♥ Dasar kenaikan pangkat♥ Belanjawan jabatan♥ Hal-hal peribadi♥ Perkara mengenai tindakan tatatertib♥ Pembahagian tugas♥ Perkara yang tiada kaitan dengan masalah kerja 5
  • 6. FAKTOR KEJAYAAN PROGRAM KIKSikap dan kesungguhan pihak pengurusanSokongan pengurusan pertengahanKesediaan pihak pengurusan untukmeluangkan masa dan tenagaPenglibatan bersungguh-sungguh daripadasemua stafPemilihan fasilitator yang tepatProgram dianggap sebagai usaha jangkapanjang Bro, lu minat Macam tak program tak je… ni… 6
  • 7. FAKTOR KEGAGALAN KIKPenentanganTiada masa untuk KIKKebimbangan pengurusan akan kehilangankuasaStaf merasakan mereka diperalatkanSikap ‘mengapa saya mesti menolongjabatan saya’‘meningkatkan produktiviti adalah Lu ingattanggungjawab pengurusan’ boleh sukses keBukan dicipta di sini brader…Ia tidak akan berjaya di siniKita telah ada jawatankuasa 7
  • 8. PENGENDALIAN MESYUARAT KIKMemilih Ketua (Pengerusi)Memilih SetiausahaMengadakan agenda mesyuaratMemantapkan prosedur yang perlu dipatuhi oleh ahliMenentukan tujuan mesyuarat dengan jelasMengagihkan tindakan kepada ahli kumpulanMenyediakan minit mesyuaratMesyuarat mengikut jadual yang telah ditetapkan Baik aku cabut lari sebelum kena lantik… 8
  • 9. PROSES KIK mengenalpasti masalah (kumpulan) penilaian pemilihan masalah (kumpulan) (kumpulan) pelaksanaan Data, bantuan nasihat, (kumpulan) Pakar rujuk, fasilitator, menganalisa masalah ketua dan pengurusan (kumpulan) cadangan penyelesaian pertimbangan dan (kumpulan)keputusan (kumpulan) persembahan kepada pengurusan (kumpulan) 9
  • 10. STRUKTUR KIKJawatankuasa - Pengurusan atasanPemanduFasilitator - Pengurusan pertengahanKetua-Ketua - Penyelia/Ketua UnitAhli-Ahli - Pekerja-pekerja Woiiii…cepat cari masalah.. 10
  • 11. LANGKAH-LANGKAH-LANGKAH KIK Action Plan (Tindakan) (Perancangan) Check Do (Pemeriksaan) (Pelaksanaan) 11
  • 12. TEKNIK PENYELESAIAN MASALAHa. Percambahan fikiran (brainstorming)b. Analisis sebab akibat (cause dan effect analysis)c. Lembaran semakand. Lain-lain 12
  • 13. LANGKAH 1 : MENGENAL PASTI MASALAH Akibat/MasalahSebab Tuntutan elaun cuti belajar lambat dibayar 13
  • 14. LANGKAH 2 : SEBAB-SEBAB UTAMA MASALAHPeralatan Manusia Tuntutan elaun cuti belajar lambat dibayar Mesin Kaedah 14
  • 15. LANGKAH 3 : SEBAB-SEBAB KECIL MASALAH Terlalu terlibat Peralatan/ Manusia dengan aktiviti luar wang Sikap- terlalu Kekurangan Tiada Pegawai sibuk banyak cuti peruntukan latihan kecemasan Bukan Kurang prioriti Kurang staf Bekalan kertas Suasana Pejabat Kakitangan Tuntutan tidak tidak kondusif kerap jelas bertukar Tuntutan elaun cuti belajar lambat dibayar Gangguan Tiada sistem elektrik Tiada peraturan rekod yang jelas Tiada MPK&FM Tidak cukup komputer TiadaMesin lama/ SMKmudah rosak Borang tidak jelas Kaedah Mesin 15
  • 16. LANGKAH 4 :MENGENALPASTI MASALAH SEBENAR Mengenalpasti sebab-sebab sebenar. Gunakan data untuk mencari sebab- sebab yang sebenar. Bulatkan pada sebab-sebab sebenar berdasarkan data yang dipungut (lihat rajah di atas). Ni yang orang kata.. takde masalah, cari masalah ni…. 16
  • 17. KAEDAH PENGUMPULAN DATAi. Pemerhatian – kaedah paling mudah dan cepat untuk mendapatkan maklumatii. Rekod-rekod yang lepas – periksa dan analisis rekod yang lepasiii. Soal selidik – gunakan borang yang mengandungi beberapa soalan yang ditujukan kepada mereka yang terlibat dengan kajianiv. Temuduga – apabila kita perlu maklumat yang lebih terperinci dan mendalam 17
  • 18. LANGKAH 5 :PUNCA MASALAH MENGIKUT KEUTAMAAN Peralatan Manusia Tuntutan Suasana pejabat tidak jelas tidak kondusif Tuntutan elaun Cuti Belajar lambat dibayar Tidak cukup komputer Tiada MPK& FM Mesin Kaedah 18
  • 19. CONTOH PROJEK KIKa. Kerja yang berulang-ulang e.g. Fail hilang, mesin rosak berkali-kali, kehilangan alat di asrama dllb. Kesesakan (bottleneck) e.g. perkhidmatan kaunterc. Pembaziran (tenaga elektrik, air, bahan kertas dan masa)d. Kos yang tinggi – penyelenggaraan kenderaane. Mutu kerja yang rendah/tidak berkualiti e.g. lambat dicetak/ diterbitf. Kadar kemalangan yang tinggi – di makmal, di jalanraya dll Ni pun kira masalah jugak ni… 19

×