Sociale media workshop utrecht

  • 817 views
Uploaded on

 

  • Full Name Full Name Comment goes here.
    Are you sure you want to
    Your message goes here
    Be the first to comment
No Downloads

Views

Total Views
817
On Slideshare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
0

Actions

Shares
Downloads
11
Comments
0
Likes
1

Embeds 0

No embeds

Report content

Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
    No notes for slide

Transcript

  • 1. Internet Marketing & Social Media Utecht Mei 2011
  • 2. No, you were not downloaded; you were born!!
  • 3. “ I’ve come up with a set of rules that describe our reactions to technologies:
    • Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
    • Anything that’s invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
    • Anything invented after you’re thirty-five is against the natural order of things.”
    • Adams, D. (2002). The salmon of doubt: Hitchhiking the galaxy one last time .
  • 4. Disclaimer
  • 5. Doel van ieder bedrijf =
    • De functie van een firma is het hebben en houden van klanten (Peter Drucker).
  • 6. Marketing =
    • Marketing is het aangaan van betekenisvolle klantrelaties.
  • 7. Marketing investering Klant merkt verbetering De klant blijft je vaker trouw Je wordt aantrekkelijker Verbetering in de CLV Waarde van de klant neemt toe De opbrengst van je marketing investering Tools ter beschikking De kosten van marketing investring
  • 8. Internet marketing =
    • De marketing doelstellingen bereiken door het toepassen van digitale technieken.
  • 9. Dus =
    • Dus marketing met interactieve media, of marketing via internet, of marketing met digitale technologie.
    • Vaak wordt internet marketing ook gelijk getrokken met het begrip interactieve marketing , maar dat is niet juist: De waarderuil is niet interactief, de waarderuil gebruikt kanalen die interactief zijn .
  • 10. Internet Milestones Year founded Company Category 1991 Info.cern.ch First website 1994 Amazon Retailer 1995 (March) Yahoo Directory & portal 1995 (September) eBay Online auction 1995 (December) Altavista Search Engine 1996 EMI Music Netherlands Record Company 1996 Hotmail Webbased e-mail Viral marketing 1998 GoTo.com Overture Pay-per-click search marketing 1998 Google Search engine 1999 Blogger Blog publishing platform
  • 11. Internet Milestones (cont.) Year founded Company Category 1999 Alibaba B2B marketplace 1999 MySpace Social Network 2001 Wikipedia Open Encyclopedia 2002 Last FM UK Internet radio 2003 Skype P2P internet VOIP telephone 2004 Facebook Hyves Social network 2005 You Tube Video sharing 2007 Joost Quality video 2009 Spotify Streaming music library
  • 12.  
  • 13.  
  • 14. Vormen van internet marketing Zoek machine marketing SEO SEM Vormen van internet marketing Online PR Portal Social media Blogs Interactieve advertenties Floating ads Skyscrapers Opt-in email Email marketing Mailinglists Viral marketing Buzz Guerilia marketing Online partnerschappen Affiliate marketing Co-branding Link building
  • 15. Kenmerk Internet marketing
  • 16. Zoek machine marketing
  • 17.  
  • 18. De Vouw op lage resolutie schermen
  • 19.  
  • 20.  
  • 21.  
  • 22.
  • 23. Kan je… … website vinden?
  • 24. Oude technieken hebben hun beste tijd gehad:
  • 25. Wat is SEO en waarom
  • 26. Wat is SEO? Hier wil je staan!
  • 27.  
  • 28. SEO is de vindbaarheid van je website vergroten door het gedisciplineerd toepassen van een aantal technieken. SEO is geen magie of voodoo…
  • 29. Klanten zijn lui, Waarom SEO? SEO helpt ze jou te vinden…
  • 30. 3 onderdelen van SEO Uitbesteden Aan werken Zelf creëren
  • 31. Links verbinden websites Met elkaar
  • 32. Hoe zoekmachines lezen Meest keyword-rijke content Minst keyword-rijke content
  • 33. Jij ziet… Search Engines lezen keywords ziet…
  • 34. Wat is een Keyword?
  • 35.
  • 36. Meta tags report for: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/portal meta tag length value Title:   26 Noordhoff Uitgevers - Home Description:   219 Noordhoff Uitgevers is dé uitgever van leermiddelen voor het onderwijs, van basisschool tot universiteit, voor de lerende werknemer en voor thuis. Noordhoff Uitgevers maakt een leven lang leren aantrekkelijk en lonend. Keywords:   1058 Noordhoff Uitgevers, Noordhoff, wolters, docent, leerkracht, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, talen, exacte vakken, wiskunde, mens en maatschappij, beroepsonderwijs, volwasseneneducatie, memij, school, vak, hoger onderwijs, wetenschappelijk onderwijs, bedrijfsopleidingen, Atlas, Atlassen, Grote Bosatlas, Bosatlas, Grote Bos@tlas, Junior Bosatlas, Wereld Bosatlas, schoolatlas, Topografie, studeren, onderwijzen, leren, leerstof, uitgever, uitgeven, uitgeverij, leermiddelen, onderwijs, basisschool, universiteit, lerende werknemer, methoden, lezen, handboeken, e-learning, onderwijsmethode, onderwijsmethoden, onderwijspraktijk, praktijkgericht, lesmateriaal, ICT, ict, onderwijs, Mixed Media Methoden, lesmethoden, Lijsters, bve, Ot en Sien, leesplankje, Aap Noot Mies, leerplicht, schoolplaten, schoolplaat, Schoolflora, educatie, educatief, educatieve, educatieve uitgeverij, lesmateriaal, onderwijsveld, onderwijswereld, professionals, leermiddelen, leermaterialen, educatieve software, methode, voortgezet, basisvorming, tweedefase, vmbo, mbo
  • 37. Not as desirable: <META NAME=&quot;Description&quot; CONTENT=&quot;[domain name redacted] : Harry Potter and the Deathly Hallows (Book 7): Books: J. K. Rowling,Mary GrandPré by J. K. Rowling,Mary GrandPré&quot;> Much nicer: <META NAME=&quot;Description&quot; CONTENT=&quot;Author: J. K. Rowling, Illustrator: Mary GrandPré, Category: Books, Price: $17.99, Length: 784 pages&quot;>
  • 38.
    • TIPS
    • Gebruik pagina titels die relevant zijn met betrekking tot je content
    • Verwerk de keywords in de belangrijkste headings (H1 en H2-H6)
    • Let op keyword denisty en keyword prominence
    • Gebruik keywords zo dicht mogelijk aan het begin en aan het eind van de body tag
    • Een handige tool voor zoekwoorden is de tool &quot; hulpprogramma voor zoekwoorden &quot; van google adwords
    • Geen introductie/splash pagina/frames
    • Geen content in pdf, word e.D
    • Geen navigatie in images, flash of javascript (deze zijn namelijk nauwelijks indexeerbaar), geen tekst in plaatjes of flash
    • Elke pagina moet minimaal op één url te bereiken zijn
    • Houdt de laadtijd van je pagina's zo laag mogelijk
    • Gebruik een analytisch programma zoals google analytics (gratis) om te analyseren wat voor zoekwoorden er gebruikt worden vanuit zoekmachines alsmede, indien aanwezig op uw website, de zoekargumenten binnen uw site
  • 39. Betaald Natuurlijk Betaald
  • 40.  
  • 41.  
  • 42. Zoekterm: meer klanten Voorbeeld advertentie Telemarketing bureau (25 tekens) Snel, doeltreffend en commercieel. (35 tekens) Gemotiveerd telemarketing team (35 tekens) www.directtelesales.nl
  • 43. Adwords werkelijke kosten per click Adverteerder Max.bod (CPC) CTR % Positienummer Advertentie positie CPC B(1) € 0,70 5% (0,7x5)=3,5 1 (3,01/5)=€0,60 A(2) € 1,00 3% (1,0x3)=3,0 2 (0,50/3)=€0,17 C(3) € 0,50 1% (0,5x1)=0,5 3 (0,11/1)=€0,11 D(4) € 0,10 1% (0,1x1)=0,1 4 Min cpc=€0,01
  • 44. Wat kost dat?
  • 45.  
  • 46.  
  • 47.  
  • 48.  
  • 49.  
  • 50. Online partnerschappen
  • 51. Wat is affiliate marketing?
    • Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de webwinkel (adverteerder of merchant) de affiliate (uitgever/webmaster/publisher) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via zijn/haar website(s), nieuwsbrieven of zoekmachine campagne.
  • 52. Affiliate marketing voordelen
    • Affiliate marketing maakt het de mogelijkheid om te adverteren op basis van het “No cure no pay”-principe. Je betaalt alleen als het vooraf bepaalde doel wordt behaald
  • 53. Affiliate beloningsystemen
    • De meest voorkomende beloningsstructuren zijn
      • Pay Per Lead (PPL) en
      • Pay Per Sale (PPS), ook wel bekend als PPA (Pay Per Action).
  • 54.
    • CPM Cost Per Mille
    • (1,000 impressions)
    • CPC Cost Per Click
    • CTR Click Through Rate
    • (= Clicks/Impressions)
    • CPA Cost Per Action
    • CPL Cost Per Lead
  • 55. Email marketing
  • 56. Email marketing
  • 57. Email marketing
  • 58. SPAM
  • 59.  
  • 60. Viral marketing
  • 61. Virale marketing is:
    • Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.
  • 62.  
  • 63.
    • Guerrillamarketingtechnieken heeft een kostenvoordeel.
    • De snelheid van de campagne wordt als groot voordeel gezien.
    • Traditionele media hebben een relatief lange aanloopperiode nodig voordat consumenten de reclame voldoende herkennen.
    Guerilla marketing
  • 64. Guerilla marketing
  • 65.
    • Sociale netwerken
  • 66. Wat is een netwerk?
  • 67. Wat is een netwerk?
  • 68. Wat is een netwerk?
  • 69. Wat is een netwerk?
  • 70. Netwerkeffect
    • Een netwerkeffect is het effect dat ervoor zorgt dat een product of dienst meer waarde heeft voor iemand, naargelang er meer gebruikers zijn die hetzelfde product of de dienst al gebruiken.
  • 71. Opbouwen communities
    • Vuistregel voor activiteit leden:
    • 1 % is actief
    • 9 % draagt af en toe bij
    • 90% is passief en leest.
  • 72. Waarom zouden mensen actief worden:
    • Contact:
      • Het vinden van gelijkgestemden: “Café de Liefde” (VPRO).
    • Expressie:
      • Aandacht is schaars in de maatschappij.
    • Krachtenbundeling:
      • “ Samen sterk!”
    • Reputatie:
      • Uitgroeien tot expert
    • Beloning:
      • Een tastbare bijdrage leveren aan een project, recensie, opbouw etc.
  • 73. Drietrapsraket
    • Zorg dat de community van waarde is voor het individu; ”alleen”
    • Zorg dat de waarde van de community toeneemt als de bezoeker met vrienden of gelijkgestemden gaat delen; “samen”
    • Laat de optelsom van activiteiten ook van waarde zijn voor de passieve bezoeker; “de rest”
  • 74. Publiciteit
    • Zorg voor publicaties, cijfers, statistieken,
    • Persberichten die echt nieuwswaarde hebben binnen een community.
    • Initieer onderzoeken, je bent dan de bezitter van unieke info die niemand anders heeft.
    • Publiceer whitepapers ,PDF’s wanneer die vrij toegankelijk zijn.
  • 75. Zorg voor inhoud
    • Trekken en sleuren in het begin.
    • Zorg voor een ruim team van vaste schrijvers.
    • Reageer op bijdrages, dit stimuleert de discussie.
    • Blijf prikkelen, lezen wat je al weet is zelden vruchtbaar.
    • Signaleer en copy-paste door wat interessant is voor de lezers binnen het gekozen interesse gebied.
    • Garandeer regelmaat!
  • 76. Inkomsten?
    • Advertenties (iPhoneclub.nl)
    • Affiliate deals
    • Sponsoring
    • Abonnementen
    • Premium accounts.
  • 77. Denk Bèta!
  • 78.  
  • 79.  
  • 80. Sociale media in Nederland Acitivity in Netherlands Jul 2009 Jan 2010 Mar 2010 Apr 2010 May 2010 Growth % of total NL Uniques NL (x duizend) 12.007 11.940 11.927 11.922 11.928 0,05% 100,00% Hyves 7.110 7.572 7.692 7.818 7.946 1,64% 66,62% Facebook 1.892 3.302 3.717 4.530 4.658 2,83% 39,05% Windows Live 8.478 8.278 8.598 3,87% 72,08% YouTube 7.841 8.094 3,23% 67,86% Netlog 487 362 410 515 523 1,55% 4,38% LinkedIn 1.388 1.686 1.830 1.761 1.737 -1,36% 14,56% Twitter 1.190 1.729 1.923 1.901 2.186 14,99% 18,33%
  • 81. Sociale media in Nederland (2/2) Jul 2009 Jan 2010 Mar 2010 Apr 2010 May 2010 Growth % of total NL Minutes NL (x miljoen) 18.994 24.485 24.943 22.796 22.458 -1,48% 100,00% Hyves 1.680 1.966 2.158 2.019 2.060 2,03% 9,17% Facebook 48 142 198 235 261 11,06% 1,16% Windows Live 216 109 96 -11,93% 0,43% YouTube 1.244 1.043 -16,16% 4,64% Netlog 30 18 15 17 19 11,76% 0,08% LinkedIn 18 37 51 42 38 -9,52% 0,17% Twitter 12 29 32 38 40 5,26% 0,18%
  • 82.  
  • 83. Twitter
  • 84.  
  • 85. DE KANS IS GROOT DAT JE AL SOCIALE MEDIA GEBRUIKT
  • 86. Social Media?
    • De benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.
    • Er is interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.
    • Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter.
  • 87. Gebruik sociale media door bedrijven (USA) 2009 vs 2011 Toename
  • 88.  
  • 89. Onderzoek van Jungle Minds onder 155 Nederlandse bedrijven: Bedrijven experimenteren vooral nog met social media
    • Weinig ervaring.  Veruit de meeste bedrijven zijn minder dan een jaar bezig met de inzet van social media. Er is dus nog niet veel ervaring opgebouwd.
  • 90. Bedrijven experimenteren vooral nog met social media
    • Productgerichte insteek.  Social media worden voornamelijk gebruikt om producten en diensten te promoten, evalueren of innoveren.
    • Mogelijkheden om personeel te werven via social media of om de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf te tonen worden veel minder benut.
  • 91. Bedrijven experimenteren vooral nog met social media
    • Schieten met hagel en dan zoeken naar het doel.  Gemiddeld zetten bedrijven maar liefst 5 verschillende soorten platforms in als  Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn. Dit doen ze om ervaring op te doen en te achterhalen wat de effectiviteit van ieder platform is. Concrete doelstellingen worden nog amper gehanteerd.
  • 92. Bedrijven experimenteren vooral nog met social media
    • Organisatie in kinderschoenen.  Momenteel is bij de bedrijven slechts een beperkt aantal mensen betrokken bij de social media-activiteiten. In bijna 60% van de bedrijven voeren slechts 2 personen of minder de activiteiten uit. Vaak gebeurt dit zonder dat de taken officieel zijn vastgelegd in FTE’s of functiebeschrijvingen.
  • 93. Wat kan sociale media opleveren?
    • Bevestigen van autoriteit
    • Versterken van de relatie.
    • Vindbaarheid (in combinatie met SEO)
    • Klantinzichten
    • Leads
    • Nieuwe markten
    • Product ontwikkeling
  • 94. Groeien met nieuwe markten, nieuwe producten of nieuwe combinaties .
  • 95. VORMEN EN TOEPASSINGEN
    • Blogging
    • Microblogging
    • Wiki’s
    • Aggregratie
    • Social bookmarking en tagging
    • Social networks
  • 96.
    • Een weblog , ook wel blog genoemd, is een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen en waarop de geboden informatie in omgekeerd chronologische volgorde (het nieuwste bericht eerst) wordt weergegeven.
    • De auteur, ook wel blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die zij wil delen met zijn publiek.
    • Meestal gaat het dan om tekst, maar het kan ook om foto's (een fotoblog), video of audio (podcast).
    • Weblogs bieden hun lezers ook veelal de mogelijkheid om reacties onder de berichten te plaatsen.
    • Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers.
  • 97.  
  • 98.  
  • 99.  
  • 100.  
  • 101. Zoals de naam al aangeeft lijkt microblogging op bloggen alleen zijn de fragmenten veel kleiner. Vaak gaat het om een enkele foto (met titel of onderschrift), of om een klein tekstbericht van niet meer dan enkele regels.
  • 102.  
  • 103.  
  • 104. Koningshuis krijgt eigen Twitter
    • Het koningshuis leeft in het heden en daarom hebben ze sinds zaterdag een eigen Twitteraccount.
    • Vandaag heeft de Rijksvoorlichtingsdienst de eerste tweet over Koningin Beatrix verstuurd.
    • Door Twitter te gebruiken wordt de informatievoorziening rond de taken van de leden van het Koninklijk Huis uitgebreid en kan men volgen wat hen te wachten staat.
    • Om het Twitteraccount te volgen klik je HIER
  • 105. Waarom volgen we bedrijven op Twitter?
    • Om anderen te laten zien dat ik een merk cool vind (45,4%)
    • Vanwege de aanbiedingen (24,9%)
    • Om exclusieve informatie te ontvangen (24,9%)
    • Zodat ik als eerste informatie over het bedrijf krijg (21,5%)
    • Om onderdeel te zijn van een groep mensen met dezelfde interesse (20,5%)
  • 106.  
  • 107.  
  • 108.  
  • 109.  
  • 110. Aggregratie
  • 111.  
  • 112.
    • Reden 1
    • Mensen besteden de meeste online tijd aan sociale media.
  • 113.
    • Reden 2
    • 2 op de 3 internet gebruikers bezoekt social media sites
  • 114. Reden 3 Gebruik van sociale media groeit 3 keer zo snel dan de groei van internet
  • 115. Reden 4 Online en sociale media is een van de belangrijkste adviseur geworden bij het maken van aankoopbeslissingen.
  • 116. Reden 5 Miljoenen mensen creëren “content” op het web.
  • 117. Reden 6 De komende 3 miljard gebruikers gaan internet gebruiken via een mobiel device
  • 118. Reden 7 Facebook wordt zo’n beetje het besturingssysteem op het web.
  • 119. Reden 8 Naar verwachting heeft Twitter 1 miljard gebruikers in 2012
  • 120. Reden 9 Eenrichtingsverkeer marketing heeft z’n beste tijd gehad
  • 121. Reden 10 In bijna alle gevallen is het gebruik van sociale media GRATIS!
  • 122. Drie mogelijkheden om te communiceren op Facebook Bedrijfspagina
  • 123. Drie mogelijkheden om te communiceren op Facebook Discussie pagina
  • 124. Drie mogelijkheden om te communiceren op Facebook Profiel pagina
  • 125. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd
    • 1 Maak een fanpagina aan
    • Ga als merk altijd voor het aanmaken van een fanpagina i.p.v. een community pagina.
    • Een fanpagina heeft meerdere voordelen; zo verschijnen de updates van community pagina’s niet automatisch in de newsfeed van Facebook fans, wat de viraliteit van de pagina’s ernstig beperkt.
    • Tevens worden community pagina’s niet geïndexeerd door zoekmachines terwijl fanpages wel in de zoekresultaten zullen verschijnen. 
    • Een fanpagina aanmaken kan hier of via de link ‘Een pagina maken voor mijn bedrijf’ die links onderaan iedere bestaande Facebook pagina staat.
    • Sommige bedrijven maakten de fout om een persoonlijk profiel als bedrijfsprofiel te gebruiken. Dit is tegen de regels van Facebook, bovendien heb je als bedrijf veel minder mogelijkheden om een dergelijk profiel goed in te zetten om je merk te versterken..
    Bron Marfetingfacts.nl
  • 126. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (2/8)
    • Kies een goede naam en vul relevante info in
    • Bij het aanmaken van de fanpagina kies je een naam voor je pagina.
    • De naam van de pagina is van belang voor Facebook SEO.
    • Voeg relevante bedrijfsinformatie en een wervende tekst toe. De tekst die je onder het kopje ‘bedrijfsinfo’ toevoegt verschijnt samen met de profielfoto in de newsfeed. Deze tekst moet dus meteen duidelijk maken waar jouw pagina over gaat.
    • Vergeet niet de juiste categorie in te vullen en meerdere mensen beheerder te maken, wel zo handig als iemand ziek is of op vakantie en je wilt de pagina aanpassen. 
  • 127. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (3/8)
    • De belangrijkste mogelijkheid om je pagina te customizen is het toevoegen van een afbeelding.
    • Het maximale toegestane formaat is 200 x 600 pixels. Dit formaat (lange rechthoek) biedt je de mogelijkheid om meer dan alleen je bedrijfslogo te uploaden (vaak vierkant of rond).
    • BlackBerry maakt hier wereldwijd goed gebruik van en verandert de foto’s van haar nationale pagina’s regelmatig.
    • Je kunt de foto zo vaak veranderen als je wilt. Inspelen op acties, feestdagen of andere bijzonderheden is heel goed mogelijk.
    • Maak gebruik van deze mogelijkheden of laat je fans bepalen welke foto er op de pagina komt.
  • 128. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (4/8)
    • Verhoog je conversiepercentage met een welkomstab
    • De standaard landingspagina waar bezoekers op landen is het prikbord. Om het conversiepercentage drastisch te verhogen dien je dit te veranderen in een speciale welkomstab waar nieuwe bezoekers op landen.
    • De optie voor het aanpassen van de landingstab vind je als beheerder onder de knop ‘instellingen’ op het prikbord tab. Het doel van deze landingstab is bezoekers te veranderen in fans .
    • Heet de bezoekers op deze pagina hartelijk welkom en geef duidelijk aan waarom bezoekers jouw pagina leuk dienen te vinden (iets subtieler dan Red Bull mag ook, maar het werkt wel).
    • Een hele goede reden is bijvoorbeeld het aanbieden van korting of unieke content. Het is ook mogelijk om bepaalde delen van de pagina enkel toegankelijk te maken voor fans.
  • 129. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (5/8)
    • Na het installeren van de applicaties is het tijd om tabs te vullen met video’s (makkelijk te embedden via Static FBML of de YouTube app), foto’s en eventuele evenementen.
    • Vergeet bij de foto’s niet de personen die er op staan te taggen. Dit ziet de getagde persoon meteen weer op zijn wall, waardoor er een grote kans bestaat dat hij of zij jouw pagina bezoekt. 
    • Evenementen kan je aanmaken en aankondigen via de evenementen tab op je pagina. Organiseer je bijvoorbeeld een feest; maak dan een event aan en nodig dan je fans uit zodat ze kunnen RSVP’en. Hierdoor zien vrienden van jouw fans meteen dat hun vrienden naar het evenement gaan. Na het feestje upload je de foto’s en video’s weer op je Facebook pagina en stuur je een update naar je fans.
  • 130. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (6/8)
    • Claim jouw Facebook URL
    • Het is mogelijk en zeker aan te raden om je eigen Facebook URL te claimen (facebook.com/bedrijfsnaam).
    • Dit kan pas nadat je 25 fans hebt en kan net zoals de naam van de pagina niet meer veranderd worden na de eerste keuze.
    • Nodig niet meteen al je vrienden uit (dat is de volgende stap) maar vraag al je werknemers of enkele goede vrienden met een persoonlijke boodschap of ze jouw pagina leuk willen vinden.
    • Zodra je 25 fans hebt, surf je naar facebook.com/username en leg je jouw zelf gekozen URL vast. Deze is veel handiger te onthouden voor je potentiële fans.
  • 131. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (7/8)
    • Invitation Blast
    • Nu je pagina helemaal klaar is, is het tijd voor de volgende stap: het uitnodigen van jouw vrienden. Laat alle beheerders dat in één keer doen en stuur ook een aankondiging naar je e-mail bestand: Hiermee creëer je een invitation blast.
    • Laat alle beheerders op dezelfde dag al hun vrienden uitnodigen voorzien van een persoonlijke boodschap waarin ze vragen om de pagina te liken. Het grote voordeel van deze blast is dat je meteen je eerste virale effect creëert: vrienden van jouw fans zien meteen dat (hopelijk meerdere) vrienden van ze fan zijn geworden wat zal helpen om hen ook tot fan te ‘bekeren’.
  • 132. Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd (8/8)
    • En nu?
    • Nu je een goede Facebook pagina hebt, ben je klaar om Facebook in zetten als marketingkanaal.  Zo zijn er verschillende manieren om meer fans te krijgen, organiseer een wedstrijd of ga adverteren op Facebook.
  • 133. Manieren om meer Facebook fans te krijgen
    • Waarom meer Facebook fans?
    • Met 2,8 miljoen Nederlandse leden (en dit aantal groeit snel) ben je dáár aanwezig waar een deel van jouw klanten (en hun vrienden) online veel tijd doorbrengen. Dit gecombineerd met de uitgebreide interactiemogelijkheden is het een uitstekende manier om de beleving rondom jouw merk te vergroten.
    • Een Facebook pagina is een goede en eenvoudige manier om te achterhalen wat jouw fans bezig houdt en wat ze belangrijk en leuk vinden aan jouw merk. En doordat de updates van pages automatisch verschijnen in de nieuwsfeed van fans is het een bijzonder goede manier om jouw nieuws onder de aandacht te brengen en te houden.
    • Kortom, Facebook kan je naamsbekendheid, loyaliteit en de band met je fans vergroten.
    Bron Marfetingfacts.nl
  • 134. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (2/7)
    • Creëer fan-only content
    • Het eerste dat je moet doen is het ontwikkelen van fan-only content op je Facebook pagina. Facebook biedt de mogelijkheid om fans ander content te showen dan niet-fans. Hoe je dit doet staat hier duidelijk uitgelegd. De enige manier voor een niet-fan om alle inhoud van de pagina te kunnen zien is het klikken op de Like button. Dit motiveert geïnteresseerden sterk om deze actie te ondernemen.  Om dit nog verder te bevorderen helpt het om de bezoeker korting, een prijs of unieke content te beloven indien ze fan worden. Zeg nou zelf: wie kan dit aanbod van Hugh Hefner himself nou weigeren?
  • 135. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (3/7)
    • Maak van je klanten fans
    • Nadat klanten iets besteld hebben kan er vaak nog net een karige ‘bedankt voor uw bestelling’ mededeling af op een verder lege pagina.
    • Als klanten de moeite hebben genomen om op jouw site het gehele bestelproces te doorlopen is de kans groot dat ze jouw bedrijf leuk vinden. Zeker in combinatie met een trigger in de vorm van unieke content werkt deze manier goed. 
    • Attendeer je klanten bijvoorbeeld op de vele handige tips over het product dat ze zojuist hebben aangeschaft die ze kunnen vinden op jouw Facebook pagina.
    • Voeg de Facebook Like box prominent toe aan je bedankpagina en ze kunnen er niet omheen. 
  • 136. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (4/7)
    • Organiseer een wedstrijd
    • Een uitstekende manier is het organiseren van een wedstrijd, waarbij fans kans maken op mooie prijzen.
    • Het enige dat Facebook leden hoeven te doen om mee te doen is het liken van jouw pagina.
    • Wedstrijden zijn uitstekend voor het genereren van een buzz en door de viraliteit kan de actie zich ver uitbreiden. Jouw vrienden zien namelijk meteen dat jij meedoet. In de Verenigde Staten zijn er bedrijven enkel en alleen gespecialiseerd in het creëren van zogenaamde Facebook sweepstakes. Maar ook dichter bij huis weten ze een originele Facebook actie te ontwikkelen.
  • 137.  
  • 138. Facebook actie voorbeeld
    • Wat is een ‘like’ waard?
    • Twee euro, om precies te zijn. Skoda Belgium trekt dit bedrag af van de nieuwwaarde van een Skoda Fabia voor iedere ‘like’ die deze auto op de Skoda Facebook page ontvangt.
    • Besluit je binnen 48 uur om deze auto te kopen dan schaf je die aan voor de verlaagde prijs van dat moment. Kaapt een ander dit scheurijzer voor je neus weg dan moet je wachten op de volgende Fabia die via dit ‘veilingmodel’ wordt aangeboden.
    • Natuurlijk is 2 euro niet veel (de afbeelding toont een korting van 1 euro maar dat bedrag is door Skoda al verdubbeld) en moet je in een Fabia willen rijden, maar de vereiste inspanning bedraag slechts één muisklik. Voor Skoda heeft deze actie met een groot viraal effect: ‘like’ jij de Fabia dan weten al jouw vrienden dit ook, worden zij op de actie geattendeerd, etc.
    • Mooi staaltje social commerce.
  • 139. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (5/7)
    • Gebruik je e-mailbestand en je website
    • Veel bedrijven zenden maandelijks al een nieuwsbrief de deur uit. Gebruik deze uiting om je klanten te attenderen op jouw Facebook pagina met de aankondiging van de wedstrijd die je organiseert (tip 3) of de unieke content die je aanbiedt als ze jouw pagina leuk vinden (tip 1). Plaats uiteraard ook een nieuwsitem op je website waarin je de Facebook pagina promoot. Een kek buttontje mag natuurlijk ook niet ontbreken op je homepage. Mocht je een corporate blog hebben (mijn complimenten); met een applicatie zoals Social RSS koppel je jouw blog meteen aan je Facebook pagina.
  • 140. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (6/7)
    • Facebook advertising
    • Ik heb er al eerder over geschreven, maar als je het juist inzet is adverteren op Facebook een ontzettend effectieve manier om nieuwe fans te vergaren. Door de ongekende targetingopties ben je in staat om heel gericht en goedkoop fans te werven in je doelgroep. Deze tip is vooral handig om in het begin snel te groeien waarna het virale effect de groei kan overnemen. Mocht je gaan adverteren, laat de potentiële fans dan wel landen op een geoptimaliseerde landingspagina (zie tip 1). Fan only content gecombineerd met een goed opgezette advertentiecampagne zal resulteren in een conversiepercentage waar je in andere kanalen alleen maar van kan dromen.
  • 141. Manieren om meer Facebook fans te krijgen (7/7)
    • Wat ga je met de fans doen?
    • Bovenstaande methoden zijn zeker niet de enige, maar wel bewezen effectief. Een grote fanbase is alleen wat waard als je er ook iets mee doet. Probeer jij als merk de dialoog aan te gaan met je fans en ben je bereid daar tijd en energie in te steken om zo uiteindelijk de band met jouw klanten te versterken? Is het antwoord ja, gebruik dan vooral bovenstaande tips. Is het antwoord negatief maar wil je gewoon veel Facebook fans; je kunt ook gewoon Facebook fans kopen. Het Nederlandse bedrijf met de meeste Facebook fans is trouwens op dit moment KLM met een ‘schamele’ 70.000. Ik ben benieuwd welk merk dat aan het einde van dit jaar is.
  • 142. De wet op Internet Teksten overgenomen met toestemming van de auteur Arnoud Engelfried.
  • 143. Virtuele wereld, echte wet
    • Valsspeler mag ook niet in virtuele werelden of online spellen. De sancties zijn vaak streng.
    • Voor schade draai je zelf op, zeker als het gaat om iets dat binnen de spelregels valt. Bij opzet of grove overtredingen kun ie de dader aanspreken voor de schade. Wel moet Ie dan een geldbedrag kunnen zetten op ie schade, en dat valt lang niet altijd mee.
    • De beheerder mag grenzen stellen aan grondrechten als vrije meningsuiting en privacy. Die grenzen moeten echter wel gerechtvaardigd zijn door de context van het spel.
    • Of er eigendom op virtuele goederen bestaat, is nog onduidelijk. Waarschijnlijk wel, als maar genoeg mensen dat vinden. Maar reken er voorlopig niet te hard op.
    • Op ie eigen creaties zit auteursrecht. Wel moet het dan echt een eigen schepping zijn. Bestaande elementen aan elkaar knopen, zoals het uitkiezen van leuke kleren voor je Second Life-karakter, is daarvoor niet genoeg. Daarvoor moet je de kleren zelf ontwerpen.
  • 144. Vuistregels voor veilig bloggen
    • Stockeren mag, maar beledigen en belasteren niet. Je hebt het recht Ie mening te uiten, maar niet om mensen nodeloos te beledigen of om smaad te plegen.
    • Neem niet klakkeloos berichten van elders over. Neem liever een stukje over en plaats een link naar het origineel, markeer wat je overneemt als citaat, en vermeld de bron.
    • Lees ie reacties en grijp in als je ze te ver vindt gaan.
    • Reageer op klachten van derden over een blogpost of reactie.
    • Wees terughoudend met bloggen onder werktijd of over ie werk (bij een prive account).
  • 145. Checklist voor forumbeheerders
    • Is er een gebruiksreglement waarin de huisregels vermeld staan?
    • Moeten mensen expliciet akkoord gaan met dit reglement, bijvoorbeeld bij registratie?
    • Biedt dit reglement ruimte voor weerwoord als mensen negatieve recensies of verhalen over anderen schrijven?
    • Krijgt het beheer in het reglement het recht om berichten te redigeren of te verwijderen als daar een gegronde reden voor is?
    • Hebben gebruikers de mogelijkheid om een klacht in te dienen over berichten?
    • Krijgen gebruikers die de fout ingaan, eerst een waarschuwing?
    • Staat in de privacyverklaring
    • Wat er gebeurt met persoonlijke gegevens,
    • Is de (uitsluiting van) aansprakelijkheid geregeld in een disclaimer?
  • 146. De Auteurswet in een notendop
    • Een tekst, foto, film of ander werk is beschermd als de maker er creativiteit voor nodig heeft gehad.
    • Voor gebruik van beschermd werk heb ie toestemming van de maker nodig, tenzij ie onder een wettelijke uitzondering valt.
    • De belangrijkste uitzondering is het citaatrecht: je mag een kort stukje overnemen om een bespreking, kritiek of aankondiging van een werk te doen. Bronvermelding is verplicht.
    • Kunstwerken zijn ook beschermd. Maar als ze in de openbare ruimte staan, mag je er foto's van maken en die publiceren.
    • Bij portretfoto's moet ie rekening houden met het portretrecht. Als publicatie van de foto de privacy van de geportretteerde kan schenden, of als de foto een commercieel doel heeft, kun je het beste toestemming vragen.
    • Ook als je site gratis is, kun je inbreuk op auteursrechten plegen. Wel zullen de schadevergoedingen soms lager uitvallen, maar reken daar niet op.
  • 147. Creative Commons op een rijtje
    • Door een Creative Commons-licentie op je werk te zetten, geef Ie anderen toestemming om het werk te kopiëren en verspreiden.
    • Je kunt commercieel gebruik verbieden of juist toestaan.
    • Je kunt het maken van wijzigingen verbieden of juist toestaan.
    • Als je het maken van wijzigingen wilt toestaan, kun je daar de verplichting aan koppelen dat de gewijzigde versie ook weer als Creative Commons beschikbaar moet zijn.
    • Voor muziek kun ie nog kiezen voor de Sampling+ licentie, zodat anderen het werk alleen als sample commercieel mogen gebruiken.
    • Het enige wat je om Creative Commons te gebruiken hoeft te doen, is een licentie te kiezen en een link daarnaar bij het werk te plaatsen.
  • 148. Internet Marketing & Social Media Utecht Mei 2011