Pasta
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Like this? Share it with your network

Share
  • Full Name Full Name Comment goes here.
    Are you sure you want to
    Your message goes here
    Be the first to comment
    Be the first to like this
No Downloads

Views

Total Views
4,816
On Slideshare
4,788
From Embeds
28
Number of Embeds
2

Actions

Shares
Downloads
33
Comments
0
Likes
0

Embeds 28

http://chefnuaromar.blogspot.com 27
http://www.chefnuaromar.blogspot.com 1

Report content

Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
    No notes for slide

Transcript

  • 1. CHEF ANUAR OMAR PASTA DISHES
  • 2. Menu Utama Pengenalan Sejarah Jenis/Kategori Bentuk/Ukuran Penyajian/Tips
  • 3. Pengenalan  Pasta adalah makanan olahan yang digunakan dalam masakan Itali.  Bahan-bahan:- tepung terigu, air, telur, dan garam yang membentuk adunan yang dibentuk menjadi berbagai variasi ukuran dan bentuk.
  • 4.  Pasta dijadikan berbagai hidangan setelah dimasak dengan cara direbus.  Jenis pasta yang popular misalnya spaghetti, makaroni dan lasagna.
  • 5. Sejarah  Di Eropah catatan tertulis paling tua tentang makanan seperti mi ditemui pada hiasan makam orang Etruscan di Itali Tengah yang berasal dari tahun 400 SM.  Di Tiongkok, mi sudah dikenal sejak tahun 2000 SM berdasarkan hasil penggalian di Lajia (Tiongkok barat) yang terletak di tepi Sungai Kuning.
  • 6.  Pasta kemungkinan besar merupakan alternatif daripada bubur atau roti, kerana pasta merupakan makanan awet yang dibuat tanpa perlu dimasak.
  • 7. Jenis dan kategori  Pasta terdiri dari berbagai bentuk dan ukuran.  Di Itali terdapat lebih dari 650 jenis pasta dan hampir setiap tahun tercipta bentuk yang baru.  Pasta yang berbentuk seperti panjang-panjang seperti mi disebut spaghetti, variasi yang lebih kurus disebut vermicelli.
  • 8.  Versi yang panjang dan nipis seperti koew tiau disebut linguine.  Versi yang agak tebal disebut fettucine.  Contoh Jenis-jenis dan kategori pasta selengkapnya boleh dilihat pada gambar foto di bawah:-
  • 9. J Pasta panjang Pasta pendek Minit pasta E N I S & K Pasta telur Pasta segar Pasta bakar A T E G O R I
  • 10. Bentuk/Ukuran 1- Agnolini : Merupakan jenis makanan macaroni / pasta dari Lombardy dengan isi.Setengah lingkaran kemudian hujung-hujungnya ditemukan . 2- Anolini : macaroni isi dari Emilia-Romagna ukurannya kecil dengan bentuk bulan sabit. Selalu diisi dengan daging lembu 3- Bavette : Spaghetti berbentuk oval kecil. 4- Bigoli : Spaghetti tebal dari Venesia, diperbuat dari tepung gandum whole wheat dan telur itik.
  • 11. 5. Capelli d'angelo atau Capellini : Merupakan jenis spaghetti yang kecil halus seperti rambut. 6. Cappelleti (macaroni food) : Pasta berbentuk seperti topi kecil, adunan pasta diletak dilipat bentuk segitiga seperti topi. 7. Farfalle : Pasta bentuk kupu-kupu. Yang berukuran besar disebut 'farfalloni' dan yang kecil disebut 'farfalleti'. 8. Lumache : Pasta berbentuk siput.
  • 12. 9. Maccheroni : Sebutan lain untuk makaroni. Yang kecil disebut 'maccheroncini'. 10. Orecchiette : Pasta berbentuk seperti 'telinga kecil'. 11. Rotolo : Pasta yang dibuat dari kepingan adunan pasta, diletakan isi seterusnya digulung dan dipotong seperti bahulu gulung. 12. Tortellini : Pasta yang diletakan isi dan dibentuk segi empat .
  • 13. Penyajian *Ada beberapa cara pengolahan pasta dan masing-masing memiliki istilah. *Jika pasta disajikan dengan kuah atau sup disebut 'pasta in bordo'. *Disajikan secara berasingan dengan sosnya disebut 'pasta asciutta'. *‘Pasta al forno', pasta yang disajikan dengan cara dibakar dengan lapisan isi/diisi dengan daging dan sebagainya.
  • 14. Tips Merebus Pasta * Pasta akan baik kekenyalanya jika direbus sampai al dente, tidak mentah dan tidak terlalu masak sehingga terasa kenyal jika digigit. * Rebus pasta dengan air yang sudah mendidih dan banyak.1.5 liter air untuk 100 gm pasta. Pasta mengembang sempurna dan tidak melekat · *Pasta basah memerlukan 2-3 minit waktu perebusan, untuk yang kering 8-10 minit.
  • 15. Sambungan…… *Pasta basah memerlukan 2-3 minit waktu perebusan, untuk yang kering 8-10 minit. * Kurang dari tempoh ini biasanya pasta akan terasa mentah, jika lebih pasta akan lembik dan hilang kekenyalannya. * Tambahkan sedikit garam pada air rebusan agar cita rasa pasta lebih lazat · * Jangan masukkan minyak atau mentega supaya pasta tidak melekat.
  • 16. * Jangan masukkan minyak atau mentega supaya pasta tidak melekat. * Tinggalkan kebiasaan ini kerana akan menyebabkan sos pelengkap tidak boleh meresap pada pasta. * Campur dengan sos pelengkap segera selagi panas. Cara ini lebih baik kerana menjadikan sos lebih meresap, pasta tidak melekat dan lebih lazat rasanya.
  • 17. SEKIAN TERIMA KASIH