Your SlideShare is downloading. ×
SearchIM waarom-adwords
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Thanks for flagging this SlideShare!

Oops! An error has occurred.

×

Saving this for later?

Get the SlideShare app to save on your phone or tablet. Read anywhere, anytime - even offline.

Text the download link to your phone

Standard text messaging rates apply

SearchIM waarom-adwords

514
views

Published on

Adword presentatie van Roy Smid, januari 2011

Adword presentatie van Roy Smid, januari 2011

Published in: Business

0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total Views
514
On Slideshare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
0
Actions
Shares
0
Downloads
4
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

Report content
Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
No notes for slide

Transcript

  • 1. Inhoud > Introductie > Waarom AdWords > Hoe werkt AdWords > Tips voor AdWords > Vragen?
  • 2. Wie zijn wij? Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan binnen het gebruik van online advertentie programma’s is er gekozen om zelf deze expertise aan te bieden als dienstverlening voor het bedrijfsleven. SearchIM bestaat uit medewerkers die elk hun eigen ervaring hebben op het gebied van Online Marketing. Zo kunnen wij ook op diverse gebieden de juiste diensten aanbieden met veel passie en enthouiasme Uitgangspunten Samen met de klant een oplossing creëren om de vastgestelde doelstellingen te behalen binnen het beschikbare budget. Onze expertise overbrengen binnen uw bedrijf om ook zelf effectief gebruik te maken van de mogelijkheden binnen Online Marketing. Toewijding en creativiteit bieden binnen elk project dat we starten, of deze nou klein of groot is maakt voor onze specialisten niet uit.
  • 3. Wat doen wij?
  • 4. Wie is Roy Smid? Achtergrond in de hotelbranche Sinds 2000 actief met AdWords campagnes Passie voor alles wat met online marketing te maken heeft Binnen SearchIM: online marketeer, trainer en projectmanager Voorkeur om alles meetbaar te maken 
  • 5. WaaromAdWords?
  • 6. Voordelen Adwords? Flexibiliteit Controle Doelgericht Laagdrempelig Bereik
  • 7. Nadelen Adwords? Betalen per bezoeker Nieuwe technieken, geen tijd voor? Niet managen is geld weggooien Verdienmodel voor Google Prijsopdrijvend effect
  • 8. Hoe werktAdWords?
  • 9. Wat is AdWords? Advertentieprogramma van Googlewaarmee adverteerders eenvoudig en snel effectieve advertenties kunnen plaatsen bij de zoekresultaten van Google en op zoek- en inhoudssites in het groeiende Google Netwerk.
  • 10. Hoe kan je adverteren op Google?Zoekwoord gericht (ook wel context targeting genoemd):Zoeknetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de zoekopdrachtvan de gebruiker overeenkomt met een zoekwoord in de campagneInhoudsnetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de context vande website een match vertoont met het thema van de advertentiegroep(die wordt bepaald door de zoekwoorden in die groep).Positie gericht (ook wel site- of placement targeting genoemd):De adverteerder geeft zelf aan op welke sites hij/zij zou willenverschijnen en heeft de mogelijkheid aan te geven op welke positiebinnen een site je wil verschijnen, bijvoorbeeld rechtsboven, linksonder ofop de sportpagina binnen een nieuwssite.
  • 11. Het AdWords Netwerk
  • 12. Waar verschijnen AdWords advertenties? 1. Zoekdomeinen 2. Zoekpartners 3. Inhoudsdomeinen 4. Inhoudspartners
  • 13. Zoekdomeinen
  • 14. Google Zoekpartners Maakt gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google in combinatie met Adsense for Search. Zoekfunctionaliteit bestaat uit site search en websearch. Bij de zoekresultaten worden relevante advertenties geplaatst via Adsense for search. Voorbeelden zijn: Ilse, startpagina, Telegraaf, volkskrant, marktplaats, autotrader, vergelijk.nl, telefoongids.nl.
  • 15. Google Inhoudsdomein
  • 16. Google Inhoudspartners Maakt gebruik van het product AdSense for Content (AFC) om relevante advertenties te serveren gericht op de inhoud van internetpaginas. Targeting geschiedt op basis van context of positie targeting. Voorbeelden zijn: nu.nl en marketingfacts.nl
  • 17. Tips voorAdWords!
  • 18. Account Structuur
  • 19. Mogelijke Account Structuren
  • 20. Briefing• Wat zijn de doelstellingen van de campagne?• Wie is/zijn de doelgroep van de campagne?• Wordt de campagne gemeten?• Zijn er offline slogans die kunnen worden gebruikt?• Zijn er specifieke USPs (Unique Selling Points)?• Zijn er woorden waarmee het het bedrijf zich niet wil associëren?• Website, Budget, Periode, Boodschap
  • 21. Het schrijven van een Adwords Advertentie Richtlijnen: • Titel: 25 karakters • Beschrijving: 35 karakters elk • Zichtbare URL: 35 karakters
  • 22. Het AIDA model KOP Regel 1 Regel 2 Klik op de ad
  • 23. Het AIDA model Fase 1 – Bewustwordingsfase Hierin komen zoekopdrachten als nieuwe tv, nieuwe tv kopen en ik wil een nieuwe tv. In deze fase is het zoekgedrag algemeen en oriënterend van aard. Een gebruiker wil in deze fase vooral informatie inwinnen over de beste televisie. Fase 2 – Interessefase Hierin komen zoekopdrachten voor als nieuwe LCD tv, beste LCD tv, etc In de interessefase weet de gebruiker al welke richting hij op zal gaan. In dit geval gaat de gebruiker voor een LCD tv. Fase 3 – Verlangingsfase In deze fase zal de gebruiker gericht op zoek gaan naar zijn gewenste product. De zoekopdrachten zullen dan onder andere Samsung LN40B550 online en Samsung LN40B550 zijn. In deze fase heeft de gebruiker de keuze voor het merk al gemaakt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het aanschaffen van het product. Fase 4 – Actiefase In de actiefase zal het zoekgedrag gericht zijn op de aankoop. Zoekwoorden als Samsung LN40B550 kopen en goedkoopste Samsung LN40B550 komen hierin voor
  • 24. Kies zoekwoorden op basis van doelstellingen
  • 25. Quality ScoreWat is Quality Score?Een score die toegekend wordt aan advertenties aan de hand vankwaliteit. Kwaliteit wordt met name gebaseerd op relevantie.Waarom bestaat de Quality Score?Google gelooft dat advertenties van een hoge kwaliteit voor meerkliks zorgen, het vertrouwen van klanten verhoogt en betereresultaten boektop de lange termijn.
  • 26. Quality ScoreQuality Score: Kwaliteitsscore – wordt bepaald aan de hand van:• CTR van het zoekwoord• Prestatiegeschiedenis van het zoekwoord• Kwaliteit van de landingspagina• Relevantie van de advertentietekst• Laadtijd van de landingspaginaDe QS wordt weergegeven op zoekwoordniveau als 1 t/m 10
  • 27. Quality Score: hoe verbeter je die?• Focus op de relevante zoekwoorden (hoge CTR) en pauzeer /verwijder de minder relevante zoekwoorden (lage CTR)• Laat de advertentie met de hoogste CTR staan en vervangde andere voor nieuwe, relevante advertenties• Maak deze nieuwe advertenties relevanter door hetzoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst• Verbeter de landingspagina wanneer deze een lage kwaliteitheeft
  • 28. Positionering & Prijsbepaling
  • 29. Positionering van Advertenties Positionering van advertenties is dynamisch bij iedere zoekopdracht gaan de advertenties opnieuw in de veiling. De formule die wordt gebruikt voor de positionering is: Positienummer = Max. CPC x QS Hoe hoger de uitkomst, hoe hoger de advertentie op de pagina staat.
  • 30. Positionering van AdvertentiesAdverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie A 0,50 7 3,50 3 (0,50 x 7) B 0,75 6 4,50 1 (0,75 x 6) C 1,25 3 3,75 2 (1,25 x 3)
  • 31. Positionering van AdvertentiesActual CPC:• Het is het bedrag dat je uiteindelijk betaalt voor een klikop je advertentie• Wordt berekend nadat de positie is bepaald• Het is het laagste bedrag dat nodig is om 1 positie hogerte staan dan je eerstvolgende concurrent.• De laagst geplaatste adverteerder, die dus geenconcurrenten onderzich heeft, betaalt het min. bid.Formule voor de Actual CPC:Positiescore concurrent / Eigen QS + € 0.01
  • 32. Positionering van AdvertentiesAdverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie A 0,50 7 3,50 3 (0,50 x 7) B 0,75 6 4,50 1 (0,75 x 6) C 1,25 3 3,75 2 (1,25 x 3)Adverteerder B betaald dus werkelijk: 3,75 (=positiescoreconcurrent 2)/ 6 (eigen QS) + €0,01 = €0,64
  • 33. Landingspagina’s
  • 34. Eerste impressie is alles! Een bezoeker van jouw landingspagina beslist binnen 0,5 seconden of hij/zij blijft of niet. * 50% van de gebruikers verlaat na 1 blik de site.* Gebruikers vragen zichzelf af: “Ben ik hier op de juiste plaats?” “Laat deze site zien wat ik hoopte te vinden? “Moet ik de tijd nemen iets te lezen of klik ik direct weg?”
  • 35. Landingspagina’s selecteren Keyword: Autoverzekering berekenen Of Geef de gebruiker de informatie die zij verwachten
  • 36. Conversie Meting
  • 37. Conversiemeting • Conversie kan een lead of verkoop zijn • Meting is eenmalig instellen van een code • Grip op je rendement met conversiemeting • 2 manieren om conversies te meten
  • 38. Conversiemeting • Meting via AdWords conversie code •OF • Meting via doelen uit Analytics
  • 39. Conversiemeting, en dan nu meten en bijsturen!
  • 40. Website Optimizer • Marketingboodschappen testen: boodschappen met de hoogste succespercentages testen • Gebruikt alle bezoekers op de website (niet alleen de bezoeken via AdWords) • Gedetailleerde grafische rapporten • Zelfbedieningsprogramma • Tot 10.000 mogelijke combinaties
  • 41. Website Optimizer
  • 42. Website Optimizer
  • 43. Remarketing
  • 44. Remarketing Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan gebruikers die uw website eerder hebben bezocht en uw boodschap toespitsen op hun specifieke interesse.
  • 45. Remarketing – Voorbeeld Iemand zoekt een hotel
  • 46. Remarketing – Voorbeeld Maar boekt niet ..... en verlaat uw website.
  • 47. Remarketing – VoorbeeldLater op het internet wordt deze persoon door Google herkend......En krijgen ze uw advertentie te zien!
  • 48. Remarketing – De voordelen! Wat zijn de voordelen van Google Remarketing? - Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio en een hoger conversiepercentage. - Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google. - Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90% van de Nederlandse internetters.
  • 49. Vragen? “Simplify the search for your target”