Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop

756 views
685 views

Published on

Slides Leergang Online Marketeer, Lectric, februari 2010

Published in: Business
0 Comments
1 Like
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

No Downloads
Views
Total views
756
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
16
Actions
Shares
0
Downloads
15
Comments
0
Likes
1
Embeds 0
No embeds

No notes for slide
  • Bepaal aan de hand van wat je net gehoord hebt of de doelstelling die je had voor je aan de leergang Online Marketing begon nog steeds overeind staat. Beschrijf kort wat die was / nu is geworden, zowel vanuit persoonlijk perspectief als die van de organisatie waarvoor je werkzaam bent. Geeft ook even kort aan welke issues je de volgende cursusdagen nog aan bod zou willen zien komen.
  • Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop

    1. 1. Leergang Online Marketing Klantgericht ondernemen in spannende tijden… “ Out of the Box!” Arko van Brakel
    2. 2. Dagindeling <ul><li>Ochtend </li></ul><ul><li>Introductie, intake, etc. </li></ul><ul><li>Jullie Online marketing plan…. </li></ul><ul><li>Trends; </li></ul><ul><li>Online zaken doen in de veranderende samenleving </li></ul><ul><li>WEB2.0 </li></ul><ul><li>10 tips! </li></ul>Koffie pauze
    3. 3. Dagindeling Middag Vervolg web2.0 trends Community marketing Viral marketing Affiliate marketing Nog meer trends The big Picture Koffie pauze
    4. 4. Verkoopproces op Internet Komen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen Komen # bezoekers op de website Kijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoekt Kiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’ Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt (terug)Komen # herhalingskopers
    5. 5. Drie Processen <ul><li>Communicatie Proces </li></ul><ul><ul><li>Hoe trek ik meer bezoekers? </li></ul></ul><ul><ul><li>Doelstelling in termen van bereik </li></ul></ul><ul><li>Transactie Proces </li></ul><ul><ul><li>Hoe zorg ik dat bezoekers kopers worden? </li></ul></ul><ul><ul><li>Doelstelling in termen van omzet </li></ul></ul><ul><li>Interactie Proces </li></ul><ul><ul><li>Hoe zorg ik dat deze kopers terug blijven komen? </li></ul></ul><ul><ul><li>Doelstelling in termen van relaties </li></ul></ul>
    6. 6. Opzet Leergang Online Marketing Dag 1 : Masterclass “Online Marketing Trends & Issues” Dag 6 : Presentatie Persoonlijke Online Marketingplannen Dag 2 Inleiding Dag 3 Communicatie Dag 4 Transactie Dag 5 Interactie Komen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen
    7. 7. Verkoopproces op Internet Komen Kijken Kiezen Kopen (terug) Komen Komen # bezoekers op de website Kijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoekt Kiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’ Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaal t (terug)Komen # herhalingskopers Communicatie Transactie Interactie
    8. 8. Online Marketing Plan <ul><li>Uitgangspositie </li></ul><ul><li>Doelstelling </li></ul><ul><li>Doelgroep </li></ul><ul><li>Strategie </li></ul><ul><li>Budget </li></ul><ul><li>Organisatie </li></ul><ul><li>Planning </li></ul>
    9. 9. 1. Wat is je Uitgangspositie <ul><li>a. Omschrijf je huidige marketing situatie </li></ul><ul><ul><li>Is er een heldere marketing strategie? </li></ul></ul><ul><ul><li>Is er een helder mediaplan? </li></ul></ul><ul><ul><li>Is er een visie op de rol van online media in het mediaplan? </li></ul></ul><ul><ul><li>Voor welke doelgroep? </li></ul></ul><ul><ul><li>Wat is daar uniek aan? </li></ul></ul><ul><ul><li>Is er budget? </li></ul></ul><ul><ul><li>Welke interne projectpartners heb je? </li></ul></ul><ul><ul><li>Welke externe project partners heb je? </li></ul></ul>Opdracht
    10. 10. 1. Wat is je Uitgangspositie (2) <ul><li>b. Omschrijf je huidige online propositie: </li></ul><ul><ul><li>Wat is de functie van je website? </li></ul></ul><ul><ul><li>Wat heb je te bieden? </li></ul></ul><ul><ul><li>Welke behoefte bevredigt het? </li></ul></ul><ul><ul><li>Voor welke doelgroep? </li></ul></ul><ul><ul><li>Wat is daar uniek aan? </li></ul></ul><ul><ul><li>Waarom gebruik je daar het Internet voor? </li></ul></ul>Opdracht
    11. 11. 2. Doel: waar wil je heen? <ul><li>Omschrijf de rol en de plaats die online markting volgens jou moet spelen in jouw organisatie? Waar wil je over een jaar staan met jouw organisatie? </li></ul><ul><li>Hoe belangrijk acht jij online marketing voor jouw organisatie? </li></ul><ul><li>In hoeverre is jouw organisatie klaar voor online marketing? Welke aspecten koeten worden ingevuld om dit voor elkaar te krijgen? </li></ul><ul><li>- wanneer is er voldoende kennis? </li></ul><ul><li>- Zorg voor voldoende capaciteit? </li></ul><ul><li>- Zorg voor een duidelijke taakverdeling? </li></ul>Opdracht
    12. 12. Doelstelling <ul><li>Bepaal je online marketing doelstelling: </li></ul><ul><ul><li>Kwantitatief? </li></ul></ul><ul><ul><li>Kwalitatief? </li></ul></ul><ul><ul><li>Prioriteit </li></ul></ul><ul><li>wat is het vereiste budget? </li></ul>Opdracht
    13. 13. Doelstelling = SMART <ul><li>S pecifiek </li></ul><ul><li>M eetbaar </li></ul><ul><li>A ctiegericht </li></ul><ul><li>R edelijkerwijs haalbaar </li></ul><ul><li>T ijdgebonden </li></ul>
    14. 14. Doelstellingen Komen Kijken Kiezen Kopen Terugkomen 100% 80 % 60 % 15 % 10%
    15. 15. 3. Doelgroep <ul><li>Vaststellen profiel aan de hand van uiterlijke kenmerken, gedragingen en voorkeuren </li></ul><ul><li>Hoe gebruikt men Internet in het aankoopbeslissingsproces? </li></ul><ul><li>Heeft de onlinedoelgroep hetzelfde profiel als de offlinedoelgroep? </li></ul><ul><li>Is er een primaire en secundaire doelgroep? </li></ul><ul><li>Bepaal en beschrijf je onlinedoelgroep(en) </li></ul>Opdracht
    16. 16. Type Internetgebruikers (Multiscope) <ul><li>Infoseeker </li></ul><ul><li>Professional </li></ul><ul><li>Soapie </li></ul><ul><li>Chatterbox </li></ul><ul><li>Functionalist </li></ul><ul><li>Yup </li></ul><ul><li>Young Housewife </li></ul><ul><li>Conversationalist </li></ul><ul><li>Specialist </li></ul>
    17. 17. 4. Strategie <ul><li>Aansluitend op ondernemingsstrategie </li></ul><ul><li>Lange termijn visie ontwikkelen. </li></ul><ul><li>Lange termijn = 2 jaar of langer </li></ul>
    18. 18. 5. Budget <ul><li>Prijsmodellen: </li></ul><ul><ul><li>Fixed fee </li></ul></ul><ul><ul><li>Cost Per Mille (1000 impressies) </li></ul></ul><ul><ul><li>Cost Per Action ( CPC-CPL-CPS) </li></ul></ul><ul><ul><li>Hybride modellen </li></ul></ul>
    19. 19. Budget <ul><li>Budget voorbeeld </li></ul><ul><ul><li>Doelstelling: 100 inschrijvingen </li></ul></ul><ul><ul><li>Ervaringscijfers: Clickratio: 0,43% Conversieratio: 5% Cost Per Mille (CPM): Euro 40 </li></ul></ul><ul><ul><li>Nodig: 2.000 bezoekers 465.000 views (465.000 * 0,0043 = 2.000) Budget Euro 18.600 (465 * 40) </li></ul></ul>
    20. 20. 6. Organisatie <ul><li>Zorg dat je online mediaplan aansluit bij het online marketingplan en het algehele mediaplan </li></ul><ul><li>Acties kunnen (onverwacht veel) reacties oproepen; zorg dat je organisatie hierop is voorbereid en ingericht! </li></ul><ul><li>Laat creaties door meerdere mensen in je organisatie toetsen. </li></ul><ul><li>Zorg dat het resultaat van je campagnes inzichtelijk wordt. Breng dus meetsystemen aan in je organisatie! </li></ul>
    21. 21. 7. Planning <ul><li>Aansluiting bij offline campagnes </li></ul><ul><li>Mediadruk </li></ul><ul><ul><li>Continu </li></ul></ul><ul><ul><li>Onderbroken </li></ul></ul><ul><ul><li>Burst </li></ul></ul><ul><li>Zorg voor tussentijdse evaluaties; Internet is het medium bij uitstek om tussentijds je campagne aan te passen </li></ul>
    22. 22. Doelstelling = SMART <ul><li>S pecifiek </li></ul><ul><li>M eetbaar </li></ul><ul><li>A ctiegericht </li></ul><ul><li>R edelijkerwijs haalbaar </li></ul><ul><li>T ijdgebonden </li></ul>
    23. 23. Nog Vragen? !!??
    24. 24. 2.0
    25. 25. Citaat: “ America’s main business problem is that it is entering the 21th century with companies designed during the 19th century with the extra complication that these structures are frozen in internal IT systems”. Source:D. Hammer and J. Champy “Reengineering the coorporation”
    26. 26. We moeten meer presteren dan ooit, Op het meest competitieve podium ooit…. Voor het meest verwende, kritische publiek dat er ooit is geweest…. Terwijl nieuwe, onverwachte concurrenten Nieuwe spelregels introduceren….
    27. 27. Citaat: de klant op de balans? <ul><li>'In de westerse wereld zijn aanbod en concurrentie in iedere sector erg groot. De klanten zijn eigenlijk het schaarse goed. Dan is het toch raar dat ondernemingen exact weten wat hun investeringen doen, maar geen benul hebben welke waarde hun klantenkring vertegenwoordigd.' </li></ul><ul><li>'Evenals een mandje aandelen meer oplevert dan alleen maar rente en dividend, bestaat de waarde van een klantenbestand uit meer dan alleen maar de omzet. Hun tevredenheid bijvoorbeeld is van essentiële waarde.’ </li></ul><ul><ul><li>Don Peppers </li></ul></ul>
    28. 28. “… Wie orde zaait, zal chaos oogsten…” Prof. Walter Baets
    29. 30. Web 2.0 Bedrijven…
    30. 31. Web 2.0 Mensen…
    31. 32. Het draait om “YOU” <ul><li> http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1569514,00.html </li></ul>
    32. 33. Een tijdperk van coole consumenten
    33. 34. Michael Porter - 1985 <ul><li>Value chain (best belangrijk) </li></ul>“ connecting knowledge”
    34. 35. Waar is de consument? “ connecting knowledge”
    35. 36. Alleen producten uitstorten? “ connecting knowledge”
    36. 37. Alleen zenden?
    37. 38. Afnemer in de primaire processen Digitale informatie netwerken
    38. 39. On a mission…
    39. 41. Networks…
    40. 42. Symptomen WEB2.0 Collective intelligence / wisdom of crowds Collaboration / sharing Reviewing / ranking / rating Community / social software Enabling / empowering users Power to the Prosumers!
    41. 43. Opdracht A <ul><li>Geef voor élk van de symptomen van WEB2.0 aan of, en op welke wijze, dit toepasbaar is voor Jouw bedrijf. </li></ul><ul><li>Bedenk tenminste 1 nieuw verdienmodel voor jouw bedrijf, op basis van WE2.0 </li></ul><ul><li>Wat zijn de drie belangrijkste aspecten die veranderen in de marketing van jouw bedrijf? </li></ul><ul><li>Hoe verandert jouw eigen rol? </li></ul><ul><li>Wat wordt er gevraagd van het management? </li></ul>
    42. 44. 10 tips…
    43. 45. 1. Formuleer een helder DOEL
    44. 46. Maak dat doel in 1 zin 100% duidelijk. Voor iedereen…..
    45. 47. Maar 11% van de Nederlanders heeft zijn doel scherp!
    46. 48. 2. Formuleer een heldere “ one-line pitch”!
    47. 49. Want als je jezelf niet in 1 zin kunt presenteren…
    48. 50. Lukt het ook niet in een uur…..!
    49. 51. 3. One-line strategy! Verne Harnish (Growth Guy)
    50. 52. “ Invest in customer experience & culture… … Not in Marketing!” Tony Hsieh – Zappos.com Tip 4:
    51. 53. “ Culture eats strategy for Breakfast!” Tom Wujec Tip 5:
    52. 54. Tip 6: Durf de spelregels van succesvolle Internet bedrijven ALTIJD toe te passen!
    53. 55. (Online) community management <ul><li>Build your community around a long lasting, fascinating common interest. </li></ul><ul><li>Pamper superconnectors and mavens. </li></ul><ul><li>Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. </li></ul><ul><li>Define data security as your core competence. </li></ul><ul><li>Define virality as your core business. </li></ul><ul><li>Invent a compelling member-get-member mechanism. </li></ul><ul><li>Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. </li></ul><ul><li>Blend your community with things happening in the real world. </li></ul><ul><li>Offer customer/member service delight. </li></ul><ul><li>Let management and staff handle their own conversations with members. </li></ul>
    54. 56. (Online) community management <ul><li>Build your community around a long lasting, fascinating common interest. TOON Interesse! </li></ul><ul><li>Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun WAARDE </li></ul><ul><li>Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. GUL </li></ul><ul><li>Define data security as your core competence. RESPECT </li></ul><ul><li>Define virality as your core business. LOSLATEN </li></ul><ul><li>Invent a compelling member-get-member mechanism. SOCIAAL </li></ul><ul><li>Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER </li></ul><ul><li>Blend your community with things happening in the real world. AUTHENTIEK en REALISTISCH </li></ul><ul><li>Offer customer/member service delight. GASTVRIJ </li></ul><ul><li>Let management and staff handle their own conversations with members. COMMUNICEER TRANSPARANT </li></ul>
    55. 57. (Online) community management <ul><li>Build your community around a long lasting, fascinating common interest. TOON Interesse! </li></ul><ul><li>Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun WAARDE </li></ul><ul><li>Be generous, and - if you're in it for the money - only ask back a little. GUL </li></ul><ul><li>Define data security as your core competence. RESPECT </li></ul><ul><li>Define virality as your core business. LOSLATEN </li></ul><ul><li>Invent a compelling member-get-member mechanism. SOCIAAL </li></ul><ul><li>Optimize features that facilitate members to organize themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER </li></ul><ul><li>Blend your community with things happening in the real world. AUTHENTIEK en REALISTISCH </li></ul><ul><li>Offer customer/member service delight. GASTVRIJ </li></ul><ul><li>Let management and staff handle their own conversations with members. COMMUNICEER TRANSPARANT </li></ul>
    56. 58. 7. Herken en begrijp de belangrijkste innovatie-drijvers
    57. 59. = Plan onder in de la! = snelle start, stuurloos dobberen = frustratie & onrust! basisenergie ë n van innovatie & ondernemerschap : = tredmolen ruimte richting realisatie rekenschap druk om te veranderen een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + = innoveren Bron: T. Van Rooijen, Innoversity een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen vermogen om te veranderen 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen een heldere gedeelde visie 1e stap/actie, die resultaat effect heeft + + + druk om te veranderen een heldere gedeelde visie vermogen om te veranderen + + +
    58. 60. Current position getting new business ideas require a breakthrough of traditional thinking Innovate improve growth potential change time time barrier of traditional mindset’ Future position <ul><li>Current position </li></ul><ul><ul><li>market attactiveness competiveness, deploing resources </li></ul></ul><ul><li>Future position </li></ul><ul><ul><li>Ambition </li></ul></ul>growth potential change Tip 8: durf te dromen!
    59. 61. Tip 9. Durf nieuwe interne en externe combinaties aan te gaan!
    60. 62. Tip 10: JIJ bent verantwoordelijk!
    61. 63. be the cause…
    62. 64. or you’ll be the effect
    63. 65. Hype 2.0 of Trend 2.0?
    64. 66. Buzz 2.0?
    65. 67. Business Model
    66. 68. Opdracht B <ul><li>Maak groepjes van 3 personen </li></ul><ul><li>Noem 2 kansen en 2 bedreigingen die WEB2.0 oplevert voor Jouw bedrijf (naar keuze) </li></ul><ul><li>Noem tenminste 1 (potentiële) WEB2.0 concurrent. </li></ul><ul><li>Stel, je wilt veranderen in een 2.0-bedrijf: Omschrijf op welke wijze WEB2.0 impact heeft op de belangrijkste bedrijfsprocessen. </li></ul><ul><li>Geef per bedrijfsproces het belangrijkste aspect dat verandert, of dat zal moeten veranderen . </li></ul><ul><li>Welke bedrijfsprocessen worden niet of nauwelijks beïnvloed door WEB2.0? </li></ul>
    67. 69. Hoe doet Google dat? <ul><li>Google richt zich niet op grote klanten, The Head, maar op: </li></ul><ul><li>The Long Tail , de kleinere ondernemingen, dus op 90% van de traffic. </li></ul><ul><li>prijsbepaling door klanten ( nooit gezeur over de prijs) </li></ul><ul><li>Prijs is afhankelijk behaalde resultaat. </li></ul><ul><li>Core competence van Google: zeer strak, efficiënt, volledig ICT-driven kernproces. </li></ul>
    68. 70. Nog meer trucs van Google: <ul><li>Google Controleert data, maar bezit ze niet </li></ul><ul><li>Vrjjwel alle data die Google tot Google maken zijn van de community. </li></ul><ul><li>Er wordt (werd?) nauwelijks energie besteed aan bezitsdrang. </li></ul><ul><li>En juist daarom heeft (had?) iedereen vertrouwen in Google. Het moet dan wel goed zijn! </li></ul><ul><li>Google wordt beter en bruikbaarder wanneer meer mensen er gebruik van maken </li></ul><ul><li>Google gebruikt de Collective intelligence . </li></ul><ul><li>Open source kenmerken: The Community ontwikkelt mee aan Google </li></ul>
    69. 71. Citaat: Malcolm Gladwell : <ul><li>&quot;Everything in the world is now real time. So when a certain type of shoe isn’t selling at your corner shop, it’s not six months before the guy in China finds out. It’s almost instantaneous.&quot; </li></ul>
    70. 72. Opdracht C <ul><li>Maak nieuwe groepen </li></ul><ul><li>Bedenk en presenteer in maximaal 10 minuten een WEB2.0 alternatief voor de kilometerheffing. </li></ul><ul><li>Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan: </li></ul><ul><li>Doel en missie </li></ul><ul><li>De symptomen van WEB2.0 </li></ul><ul><li>Geef concreet aan wat er anders is dan het plan van nú. </li></ul><ul><li>Laat vooral het verdienmodel zien! </li></ul>
    71. 73. SUCCES!!!!!!!!

    ×