Facebook marketing voor gevorderden

30,161 views
30,059 views

Published on

Facebook marketing voor gevorderden gaat dieper in op Facebook metrics, Facebook promtoie, adverteren op Facebook, Facebook content strategie en Facebook analytics en tools.

Published in: Business
10 Comments
68 Likes
Statistics
Notes
No Downloads
Views
Total views
30,161
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
16,427
Actions
Shares
0
Downloads
607
Comments
10
Likes
68
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

Facebook marketing voor gevorderden

  1. 1. AdvancedMarketing
  2. 2. Over mezelf@PeterMinkjan
  3. 3. FacebookPro.nl
  4. 4. Agenda• Metrics• Page Design• Page Promotion• Advertising• Content strategie• Analytics & Tools• Q&A
  5. 5. Content analyse• x Metrics
  6. 6. The Metrics• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights.• Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
  7. 7. Fans/LikesFans are just your potential audience
  8. 8. Friends of fans Waardeloze metric
  9. 9. ReachAantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
  10. 10. Engaged Users
  11. 11. People talking aboutAantal gebruikers die laatste 7 dageninteractie met pagina hebben gehad
  12. 12. ViralityReach/Talking about this = Virality
  13. 13. Probleem“Alles draait om engagement maar wat is goed?”
  14. 14. Oplossing = IPMIPM = Interactions per thousand fans
  15. 15. Voordelen IPM• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk• Van eigen pagina’s score per update en contenttype• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
  16. 16. IPM per content type Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
  17. 17. Hoogste engagement wereldwijd
  18. 18. Hoogste engagement in NL IPM = 11,47
  19. 19. Reismagazines1. Reizen Magazine2. Columbus3. National Geographic Traveler
  20. 20. Bier1. Heineken2. Grolsch3. Amstel
  21. 21. “Social media experts”1. KREM Social2. Social Embassy3. Info.nl Social Marketing
  22. 22. Marketingblogs1. Marketingfacts2. Dutch Cowboys3. Frankwatching
  23. 23. Exclusief voor M! Facebook fansVolledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.
  24. 24. Nog een reden voor engagement…..Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
  25. 25. Verwijzend verkeerTip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
  26. 26. Content analyse• x Page Design
  27. 27. Pagina checklist• Mooie profielfoto• Welkomsttab instellen• Relevante andere tabs instellen• Info volledig invullen• Facebook URL vastleggen Voorbeeld welkomsttab• Fotostrip vullen• Meerdere beheerders toevoegen
  28. 28. Niet technisch of geen zin om zelf te doen? Enkele goede aanbieders van apps
  29. 29. Content analyse• x Page Promotion
  30. 30. Page Promotion Begin eerst bij je eigenklanten/collega’s/bekenden voor je gaat adverteren.
  31. 31. Waarom zijn mensen fan?• Laatste nieuws over merk ontvangen• Om korting of freebies te ontvangen• Contests & Give aways• Om affiniteit met merk te tonen
  32. 32. Like Box op je website
  33. 33. E-mailBron: http://www.wisestamp.com/
  34. 34. Maar ook kassabon
  35. 35. Geef fans korting
  36. 36. Geef fans exclusieve contentBron: www.facebook.com/ClearRiskInc
  37. 37. Die ze nergens anders kunnen vinden
  38. 38. Geef een donatie voor een like
  39. 39. Stop Aids Now! & Postcodeloterij
  40. 40. Jiba & Pink Ribbon
  41. 41. Wedstrijden & Winacties• Hou je aan de regels• Hou de prijs relevant• Maak deelname simpel• Reserveer budget voor promotie• Zorg voor share functionaliteit
  42. 42. Dit mag dus niet
  43. 43. En dit ook niet
  44. 44. Hou de prijs relevantTenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
  45. 45. Maak de prijs aansprekend
  46. 46. Content analyse• x Advertising
  47. 47. FB advertising vs. AdWords Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement. Niet voor sales!
  48. 48. Text/image Ads
  49. 49. Sponsored Stories
  50. 50. Page Post AdZet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).
  51. 51. Targeting mogelijkheden • Locatie • Leeftijd • Taal • Opleiding • Relatie • Functietitel • Werkgevers • Likes & interesses • Vrienden van bestaande fans • Fans van bepaalde pagina’s
  52. 52. “We charge less, if you are more engaging.” Tom Elliot, Facebook
  53. 53. Gemiddelde CTR = 0,05% CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
  54. 54. Ad engagement = CTRFacebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur
  55. 55. Test veel afbeeldingen
  56. 56. Welke afbeeldingen werken?Mooie mensen(die je aankijken) Gekleurde randen Shocking
  57. 57. Friends of fans Sociale context zorgt voor hogere CTR.
  58. 58. Werkwijze: Dag 1• 5 verschillende afbeeldingen• 1 titel• 1 tekst
  59. 59. Dag 2• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)• Voeg nieuwe titels & teksten toe
  60. 60. Dag 3• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
  61. 61. Dag 4• Cyclus begint opnieuw• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
  62. 62. Nog meer tips• Begin altijd in een nieuwe campagne• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina• Maak gebruik van de targetingopties• Gebruik pagina’s als targetingoptie• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
  63. 63. Content analyse• x Content Strategie
  64. 64. Content strategie“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates posten?”
  65. 65. Interactie gebeurt in de newsfeedBron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
  66. 66. EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed
  67. 67. EdgeRank formuleBron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
  68. 68. AffiniteitWat telt allemaal mee:• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina• Interactie van vrienden op pagina
  69. 69. Niet alles heeft hetzelfde gewicht• Comments > likes• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden• Updates met foto & video > updates zonder foto & video• Originele content > gesynchroniseerde content
  70. 70. Wanneer posten de meeste pagina’s?Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
  71. 71. Wanneer is engagement het hoogst?
  72. 72. Wanneer zijn jouw fans actief?
  73. 73. Hoe vaak moet je posten?Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
  74. 74. Mijn advies….. Maximaal 2 updates per dag enprobeer ze ook buiten kantoortijd en in het weekend te plaatsen.
  75. 75. Te lange updates Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
  76. 76. Gebruik geen URL shortenersEngagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL
  77. 77. Facebook is geen Twitter!Twitter posts =geen interactie =lage EdgeRank =klein bereik =geen resultaat
  78. 78. Facebook is geen RSS readerHandmatig posten = meer interactie
  79. 79. 650% stijging in verwijzend verkeer “So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
  80. 80. Gebruik call-to-actions!
  81. 81. Dus wees duidelijk wat je wilt
  82. 82. Gebruik foto’sGebruik foto’s zoveel mogelijk!
  83. 83. Het kan zo…..
  84. 84. Maar ook zo……
  85. 85. Gebruik events• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)• Op de dag zelf: post nogmaals een update• Na: zet foto’s online van het event
  86. 86. X vs. YLokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
  87. 87. Stel vragenPosts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
  88. 88. Gebruik Polls
  89. 89. Fill-in-the-blanks90% meer interactie dan gemiddeld!
  90. 90. Geef tips
  91. 91. Verzin het onderschrift Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank
  92. 92. Post gelocaliseerde updates
  93. 93. Speel in op de actualiteitEn….ook hier helpen foto’s
  94. 94. Het moment van de dag
  95. 95. Celebrate stuff
  96. 96. Andere pagina’s taggenWeinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
  97. 97. Varieer
  98. 98. Stel een content kalender opPlanning voor de komende maand
  99. 99. Moderation tip: hidden posts
  100. 100. Content analyse• x Analytics
  101. 101. Verschillende tools
  102. 102. Facebook InsightsOnlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
  103. 103. EdgeRankchecker • xGeeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
  104. 104. EdgeRankchecker Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.
  105. 105. PageleverUitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
  106. 106. ConversocialWanneer zijn mijn fans actief? Welk type content doet het goed?
  107. 107. Met Conversocial kan je ook updatesplaatsen/schedulen en pagina’s modereren
  108. 108. Conversocial: Profiler Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?Bron: https://app.conversocial.com/profiler/
  109. 109. Wildfire MonitorAlleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
  110. 110. SimplyMeasured: Megafoon Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights
  111. 111. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
  112. 112. SimplyMeasured: Competitor Analysis
  113. 113. SimplyMeasured: Competitor AnalysisBron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
  114. 114. Google AnalyticsMaak een segment aan met Facebook verkeer
  115. 115. Dank jullie wel!

×