smartphone
Upcoming SlideShare
Loading in...5
×

Like this? Share it with your network

Share
  • Full Name Full Name Comment goes here.
    Are you sure you want to
    Your message goes here
    Be the first to comment
No Downloads

Views

Total Views
1,248
On Slideshare
1,248
From Embeds
0
Number of Embeds
0

Actions

Shares
Downloads
33
Comments
0
Likes
1

Embeds 0

No embeds

Report content

Flagged as inappropriate Flag as inappropriate
Flag as inappropriate

Select your reason for flagging this presentation as inappropriate.

Cancel
    No notes for slide

Transcript

  • 1. Telefon Pintar (Smartphone) Telefon pintar (Smartphone) adalah telefon mudah alih yang menawarkan keupayaanpengkomputeran yang lebih maju dan penyambungan berbanding telefon biasa (telefon dan sms).Telefon pintar menggabungkan fungsi PDA dan telefon disamping dilengkapi fungsi-fungsi danciri-ciri tambahan seperti GPS, WiFi, Skrin sentuh beresolusi tinggi, kamera dan lain-lain. Pada awalnya, kita hanya mengetahui tentang handphone dan PDA. Handphone padaumumnya digunakan untuk berkomunikasi seperti menelefon dan PDA digunakan sebagai alatbantuan peribadi (Personal Organizer). Dengan PDA, kita boleh menyimpan data seperti“contact”, “to do list” dan sebagainya. PDA terus berkembang dan berkemampuan untukberhubung dengan "wireless connection" sehingga mampu untuk mengirim dan menerima email.Akhirnya, fungsi telefon ditambah pada PDA dan fungsi PDA ditambah pada telefon sehinggamenghasilkan "Smartphone". Pengguna di Malaysia lebih berminat telefon pintar berjenama Nokia, diikuti SonyEricsson dan Samsung. 1) Sejarah Perkembangan Pada era sekarang hampir dipastikan setiap orang membawa dan memiliki telefonbimbit, dahulu merupakan barang langka dan mewah, penggunanya adalah kalangan terbatas dantertentu saja. Sekarang hampir sudah menjadi kebutuhan pokok sehari- harinya. Berbagai macamjenis telefon bimbit dengan fitur yang canggih telah ada didalam genggaman setiap orang.Sebelum ada smartphone seukuran telapak tangan dengan fitur canggih, ada telefon bimbitseperti Motorola RAZR dengan fitur kameranya . Sebelum itu juga, ada telefon bimbit flipsederhana dengan kemampuan hanya telefon dan SMS. Mungkin suatu hari ada jenis telefonbimbit yang dapat ditekuk seperti sepotong plastik tipis. Mungkin kedepan, Anda dapatmenggunakan telefon bimbit tanpa menyentuhnya, melakukan semua multitasking dari implanselular saja. Di bawah ini, sejarah telefon bimbit dan perkembangannya dalam 70 tahun terakhirseperti yang di ulas di Wonder How To. Alexander Graham Bell pasti akan bangga denganperkembangan sepesat ini.
  • 2. 1938Telefon bimbit, SCR-194 dan 195 adalah portable pertama AM radio, diproduksi oleh US ArmySignal Corps Teknik Laboratorium di Fort Monmouth, NJ. Dianggap sebagai "walkie talkie"pertama, perangkat ini beratnya sekitar 25 kilogram dan memiliki jangkauan 5 mil. Merekabanyak digunakan untuk batalyon infanteri dan selama Perang Dunia II.1940Berikutnya adalah SCR-300 transceiver radio, dikembangkan untuk Militer AS oleh Motorola.Kali ini radio FM portabel, beratnya 32-38 pounds dengan jangkauan 3 mil. Ini menggantikan-SCR 194 dan 195 dengan hampir 50.000 unit digunakan dalam Perang Dunia II oleh tentaraSekutu.
  • 3. 1943Motorola memproduksi Handie talkie pertama untuk AS, berlabel SCR-536, 130.000 unit yangdiproduksi dan digunakan selama perang. beratnya hanya 5 pon. mempunyai daya jangkau 1-mil- 3 3 mil .1946
  • 4. Ditahun ini layanan telefon seluler komersial pertama diperkenalkan, yang disebut MobileTelephone System (MTS) . Peralatan aslinya besar, berbobot 80 pounds dengan band-bandpanggilan terbatas yang tersedia dari AT & T. Layanan ini tidak murah dengan biaya $ 30 perbulan (kira-kira $ 330 sekarang) dengan tambahan biaya per panggilan, perangkat ini digunakanoleh utilitas, operator armada truk, dan wartawan.1956Ericsson Mobile System A (MTA) adalah sistem mobile otomatis pertama untuk mobile.Pertama kali digunakan oleh Swedia, berat per unitnya setara dengan 300 iPhone.1964Dari perkembangan sebelumnya dan adaptasi dari selular Bell baru pra Mobile PerbaikanTelephone Service (IMTS) , telefon selular mobil yang lebih maju dengan menekan tombol danlebih ringan. Selama bertahun-tahun, mereka berhasil untuk menurunkan berat telefon bimbit kekisaran 20-pon.
  • 5. 1973Dengan prototipe dari portabel (Dynamic Adaptive Jumlah Cakupan Area) Ponsel DynaTAC,mantan Wakil Presiden Motorola Martin Cooper perusahaan swasta pertama yang membuattelefon selular menjadi praktis.1982Dengan ukuran yang mengesankan dari prototipe DynaTAC, sepenuhnya otomatis layananselular internasional NMT ini merupakan generasi pertama ( 1G ) komunikasi mobile.
  • 6. 198310 tahun kemudian setelah prototipe, Motorola DynaTAC telepon selular dibuat tersedia untukumum, beratnya di bawah 2 kilogram, tapi dengan harga hampir $ 4.000 (hampir $ 9000sekarang) bekerja pada AMPS , 1G analog layanan pertama di Amerika Utara, yang diluncurkanpertama kali oleh Ameritech di Chicago.1984Kembali ke perangkat mobile yang lebih besar, Talkman Mobira dibawa waktu bicara yangpanjang dengan biaya yang lebih murah. Para DynaTAC hanya bisa mengatur 60 menit waktubicara.
  • 7. 1989Selanjutnya adalah Motorola MicroTAC , yang memperkenalkan desain telefon bimbit flippertama. Ini adalah telefon bimbit saku pertama di dunia.1992The Motorola Internasional 3200 menjadi digital berukuran tangan telefon bimbit pertama yangdigunakan 2G teknologi digital terenkripsi (diperkenalkan pada tahun 1991 sebagai GSM ).
  • 8. 1993Mungkin ini smartphone pertama didunia, telefon bimbit IBM Simon adalah sebuah telefonbimbit, pager, mesin fax dan PDA, termasuk kalender, buku alamat, jam, kalkulator, notepad,email, gamer dan touchscreen dengan QWERTY keyboard. Harganya $ 899, (lebih dari $ 1300saat ini)1994Mobil telefon tetap popular, meski berukuran saku kecil-versi mereka, tetapi Motorola BagTelefon (2900) adalah telefon mobil untuk memiliki kerana waktu bicara panjang, hidup yanghebat baterai dan jangkauan sinyal yang superior. Mereka pertama kali bekerja dengan 1Gjaringan, tetapi akhirnya menyeberang ke wilayah 2G.
  • 9. 1996Motorola meluncurkan pertama clamshell telefon bimbit dengan StarTAC , disebut "clamshell"-karena menyerupai kerang membuka dan menutup tutup.Telefon bimbit ini bekerja pada jaringan1G, tetapi akhirnya menyeberang ke dunia 2G. Ini dikatakan terinspirasi oleh komunikator dariseri Star Trek asli.1997Telefon bimbit Simon yang terdahulu telefon bimbit yang canggih, tetapi Nokia 9000Communicator adalah apa yang benar-benar membawa pada era smartphone. Ini adalah telefonbimbit pertama yang juga bisa disebut mini-komputer (meskipun memiliki akses web terbatas).Ketika dibuka, desain clamshell membujur mengungkapkan sebuah layar LCD dan keyboardQWERTY penuh yang pertama pada telefon bimbit.
  • 10. 1998Nokia 8810 adalah telefon bimbit pertama tanpa sebuah antena eksternal atau stub-antena,mungkin membuka jalan bagi iPhone dan droid. Hal ini juga membuat telefon bimbit lebihestetis, dengan tombol cover gesernya.1999Salah satu telefon bimbit paling popular dalam sejarah adalah Nokia 3210 , dengan lebih dari160 juta dijual. Ini adalah salah satu yang pertama untuk memungkinkan pesan gambar, namunhanya terinstal yang seperti "Happy Birthday", dan merupakan salah satu yang pertama yangmenyasar pasar kawula muda.
  • 11. Nokia 7110 adalah telefon bimbit pertama yang menggabungkan Wireless Application Protocol(WAP), yang memberikan pengguna akses web mobile untuk perangkat sederhana yang dilucuti-down versi teks terbanyak, tapi langkah revolusioner untuk mobile internet.GeoSentric yanag pertama kali membuat telefon bimbit pertama di dunia dengan sebuahnavigator GPS yang terintegrasi dalam satu produk-the Benefon dan memungkinkan penggunauntuk memuat peta untuk melacak posisi dan gerakan.
  • 12. Di Jepang, Kyocera Visual Telepon ( VP-201 ) adalah yang pertama memiliki kamera built-in,tapi itu dirancang terutama sebagai peer-to-peer telepon video, dibandingkan dengan tahun depanSharp yang ini .2000Sharp pertama kali menluncurkan ke pasar, telefon bimbit kamera dengan mereka -J SH04 (J-Phone), yang dirilis oleh J-Mobile di Jepang. Ini menawarkan hanya resolusi 0,1 megapiksel.Olympus dipercaya untuk menjadi kamera pertama yang mengirimkan gambar digital melaluijaringan selular dengan mereka Deltis VC-1100. Lainnya lebih dengan Philippe Kahn kamera keponsel dengan kabel untuk mengirim foto bayi baru lahir. Tapi J-SH04 yang merupakan pertamayang tersedia secara komersial telefon bimbit memiliki sensor CCD terintegrasi, dengan Sha-Mail (Picture-Mail) infrastruktur. Ini adalah awal dari apa yang kita kenal sebagai MMS .
  • 13. 2002Tidak terlalu beda dengan J-Phone, Sanyo 5300 dari Sprint adalah telefon bimbit kamerapertama yang dijual di Amerika Utara.RIM BlackBerry 5810 bukan perangkat BlackBerry yang pertama, tapi itu yang pertama untukmemasukkan telefon bimbit ke merek yang popular mereka hanya perangkat data. Seeorang yangProfesional yang membutuhkan akses langsung ke email mereka dan jadwal target utama bagiRIM, tapi built-in telefon berhasil menarik untuk semua orang. Kekurangannya? Tidak adapembicara atau mikrofon.
  • 14. Salah satu telefon bimbit pertama untuk melengkapi fiturweb fungsional penuh danmengintegrasikan klien instant messaging (AIM) adalah Hiptop Danger pada tahun 2002,kemudian kembali mencap-Mobile Sidekick T. Fiturnya dapat mengolah pesan melalui fungsifitur keyboard. Juga fitur yang baru adalah layar LCD yang dapat diputar dan dibalik dengan didukung fungsi keyboard QWERTY yang besar.Mungkin melebihi prestasi BlackBerry, Microsoft Pocket PC Phone Edition mulai memenuhipasar dan menyebar seperti HP Jornada 928 Wireless Digital Assistant, menggabungkan yangterbaik dari PDA dengan jaringan nirkabel terintegrasi dengan kemampuan olah data. Dan iniadalah tambahan yang lebih maju dari perangkat yang menggunakan Windows Mobile Classicyang dapat menjalankan sebuah Windows XP versi mini
  • 15. Telefon lain yang menambahkan dukungan fungsi PDA adalah Palm Treo 180 oleh Handspring,menjalankan Palm OS.2004Perangkat yang sangat popular berikutnya adalah telefon bimbit kamera yang disebut RAZRMotorola , yang pertama kali dipasarkan sebagai fashion "telefon" di tahun 2004, menjual 50 jutaunit di pertengahan tahun 2006. Telefon bimbit ini hadir dengan tampilan baru dari telefonbimbit – sebelumnya.
  • 16. 2005Smartphone Palm pertama yang beroperasi di luar dari Palm OS adalah Treo 700W , didukungoleh Windows Mobile. Telefon bimbit ini adalah alternatif yang besar bagi pengguna yangmembutuhkan akses ke perangkat lunak Microsoft di mana saja.Percaya atau tidak, iPhone bukan pertama yang memiliki pemutar musik iTunes Appleterintegrasi. Telefon bimbit sejenis itu adalah Motorola ROKR E1, tapi telefon bimbit ini hanyabisa mengelola 100 lagu dan tidak persis sama dalam pengolahan lagu dengan iPhone.
  • 17. 2007Steve Jobs memperkenalkan iPhone Apple , sebuah smartphone touchscreen revolusioner. Inibukan smartphone yang pertama, tapi itu yang pertama untuk mendapatkan hak user interface,yang mengadaptasi 3G teknologi (yang telah tersedia sejak 2001 ).2008Smartphone yang pertama menjalankan Google Android OS. Ponselnya adalah HTC Dreamsmartphone slider. Dengan fitur keyboard QWERTY, full HTML web browser, Gmail, YouTubedan banyak lagi, dan membuka jalan bagi ponsel seperti Nexus 1 dan Motorola DROID.
  • 18. 2010HTC EVO 4G dari Sprint adalah telefon bimbit pertama untuk memenuhi 4G standar, berjalan dijaringan WiMAX, Dipasarkan dengan dukungan Android 2.1 dan memiliki salah satumenampilkan touchscreen terbesar, kamera 8MP, capture HD video, HDMI output,berkemampuan Mobile Hotspot dan Sense HTC.
  • 19. 2) Carta sejarah terhadap telefon bimbit (smartphone)Sejarah ‘Smartphone’ Symbian.Berikut merupakan sejarah Smartphone Symbian dalam tamadun moden manusia. KetahuilahEncik Alexander Graham Bell pun tidak pernah terfikir yang suatu hari nanti ‘telefon’ akanmenjadi seperti ini.
  • 20. 3) Jenis-jenis telefon pintar (smartphone)4) Carta untuk jenis-jenis telefon pintar (smartphone)
  • 21. 5) Ciptaan telefon bimbit – smartphone6) Sifat-sifat Smartphone: Smartphone pada sifatnya adalah: • Sistem Operasi Ciri utama sebuah smartphone adalah memiliki sistem operasi di dalamnya yang memungkinkan kita menjalankan berbagai aplikasi, misalnya Windows Mobile, Android, Symbian, ataupun Sistem Operasi Blackberry. • Software / Aplikasi Sebuah smartphone selalu dilengkapi berbagai aplikasi/software bertujuan untuk meningkatkan produktiviti dan menampung kegiatan seharian. Misalnya Doc To Go, untuk membuat dan mengubah dokumen pada "Smartphone" • Internet Access Kemampuan lain yang dimiliki oleh sebuah "smartphone" adalah kemampuan untuk melayari internet melalui "internet browser" yang di
  • 22. "install". Opera Mobile, SkyFire Mobile, IE Mobile adalah contoh-contoh "internet browser" yang boleh digunakan pada "Smartphone"• Keyboard QWERTY Ciri-ciri lain dari "Smartphone" adalah QWERTY Keyboard, ini untuk mempermudahkan pengguna smartphone untuk menaip document dan membuat pesanan (SMS dan email). "Virtual QWERTY keyboard" terdapat pada iPhone.• Messaging Kemampuan pengurusan pesanan dan email pada "Smartphone" tidak terbatas dengan hanya mengirim SMS dan MMS, malah mampu untuk menguruskan email.• Social Media Kebanyakan "Smartphone" masa kini mempunyai "plugins" untuk membolehkan pengguna untuk melayari dan menguruskan "social media" mereka. Contohnya, Facebook dan Twitter.
  • 23. 7) Ciri-ciri perbezaan antara telefon biasa dengan telefon smartphone: Jika kita lihat ciri-ciri yang dinyatakan tadi, jelas menunjukkan ‘smartphone’ boleh dikategorikan sebagai sebuah ‘komputer’ kecil. Untuk memahaminya dengan lebih lanjut, cuba teliti dan fahamkan jadual di bawah ini:
  • 24. Keupayaan Apple menguasai pasaran telefon pintar walaupun hanya mempunyai 4 modelsmartphone di pasaran iaitu iphone I, iphone 3G, iphone 3gs dan iphone 4. Manakala Samsungpula tidak perlu diperkatakan lagi dengan pelbagai barisan telefon pintarnya yang popular sepertiSamsung Galaxy dan Samsung Wave. 8) Telefon pintar menggunakan Operating System (OS) Sebagai ‘nadi’ atau ‘enjin’ yang mengawal ‘sistem’ komputer, maka ‘Operating System’ adalah sangat diperlukan dan kritikal untuk membentuk dan mencorakkan penggunaan sesebuah komputer. Dalam alam ‘smartphone’ terdapat banyak OS yang dipasang dari kilangnya. Ini memberikan pengguna ruang untuk memilih model telefon dan memberikan kuasa kepada mereka untuk mengawalnya. Operating System yang terkenal dalam ‘smartphone’ adalah (susunan mengikut ‘world market-share Q4 2008): 1. Symbian (yang dikeluarkan dalam 3 platorm iaitu S60, UIQ dan MOAP-S (FOMA)). 2. BlackBerry (RIM) 3. Windows Mobile (Microsoft) 4. Mac OSX (IPhone) 5. Linux (juga LiMo) 6. Palm (juga WebOS)
  • 25. 7. BREW (Binary Runtime Environtment for Wireless) 8. Android (Google)9) Pengaruh Smartphone Pengguna telefon pintar dan komputer tablet kini dilaporkan mula mengalami masalah dikenali high-tech blues berikutan meningkatnya kecanggihan teknologi yang menyebabkan kesakitan termasuk sakit leher hingga kepada kecederaan ibu jari. Pakar kesihatan di Britain memberi amaran kecederaan itu berpunca daripada penggunaan skrin kecil dalam tempoh terlalu lama dan menaip dengan papan kunci yang kecil. Kecederaan itu menjadi menjadi semakin kerap berlaku kerana alatan berteknologi tinggi menjadi semakin popular.Semakin ramai penduduk Britain menggunakan telefon pintar kerana ia didapati lebih mudah untuk dibawa untuk melayari internet berbanding membuat panggilan telefon.Berdasarkan satu kajian pendapat yang dibuat oleh YouGov baru-baru ini, sebanyak 44 peratus penduduk di Britain menggunakan telefon bimbit mereka untuk aktiviti lain berbanding membuat panggilan iaitu antara 30 minit dan dua jam sehari. Kajian berkenaan dilakukan terhadap 2,034 pengguna dewasa pada bulan September.10) Cabaran berterusan Perkembangan teknologi akan terus rancak. Begitu juga permintaan untuknya. Ini akan membawa cabaran baru bagi setiap individu. Keupayaan menimbang serta membuat keputusan yang baik bagi mencapai imbangan kerja dan kehidupan sememangnya diperlukan. Ini memerlukan perubahan sikap selain dari proses pembelajaran dan percubaan. Tetapi perkara ini adalah sesuatu yang mesti dan memang perlu dilakukan. Sememangnya hidup ini adalah lebih bermakna daripada hanya menjawab e-mel dan melayari laman Facebook.
  • 26. 11) Rujukan: 1) http://blog.mfadhlan.com/2011/10/steve-jobs-meninggal-dunia/ 2) http://hazmanfadzil.com/tag/teknologi/ 3) http://www.tailieuit.com/forum/su-dung-phan-mem-441/10-ly-do-tai-sao- ban-khong-nen-dung-dien-thoai-cam-ung-5215/?language=ms 4) http://ms.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs 5) http://sfonefuria.blogspot.com/2010/11/touch-screen.html 6) http://blog.azhad.com/2011/10/pengasas-apple-steve-jobs-meninggal.html 7) http://inventors.about.com/od/tstartinventions/a/Touch-Screen.htm 8) http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone 9) http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone 10) http://www.ehow.com/about_5535302_touch-screen-history.html 11) http://niponk.blogspot.com/2011/07/sejarah-layar-sentuh-touchscreen- dan.html 12) http://aksesdunia.com/2011/11/12/mengenal-sejarah-dan-jenis-layar-sentuh- touchscreen/ 13) http://mybloghangtuah2.blogspot.com/2011/07/sejarah-layar-sentuh-touch- screen.html 14) http://fatma-snow.blogspot.com/2011/03/all-about-android-sejarah- android.html 15) http://www.symbianku.com/symbian-101-bahagian-2-smartphone-dan- syarikat-symbian/ 16) http://fatma-snow.blogspot.com/search/label/Smartphone 17) http://www.thehack3r.com/content.php/198-Awal-Baru-Sejarah-Smartphone- Nokia-Luncurkan-Lumia-800-dan-Lumia-710#axzz1exbe6gjF 18) http://www.yousaytoo.com/sejarah-perkembangan-ponsel-dalam-kurun- waktu-70-tahun-terakhir-dari-transceiver-backpack-ke-smartphone/761328 19) http://awalmula.com/kutipan/asal-usul-smartphone-pertama-di-dunia.html 20) http://www.lintasberita.com/Teknologi/Gadget/samsung-siap-tantang-nokia- dalam-konsep-smartphone-fleksibel 21) http://www.appleinsider.com/articles/10/01/15/the_inside_track_on_apples_t ablet_a_history_of_tablet_computing.html&page=3 22) http://www.symbianku.com/kenapa-semua-orang-sibuk-dengan-skrin-sentuh/
  • 27. Soalan-soalan yang dikemukakan semasa rakaman dijalankan:1 ) Apakah perbezaan antara Android vs ios?2) Apakah fungsi smartphone HTC?3) Apakah fungsi smartphone Samsung?4) Di antara smartphone HTC dengan Samsung, mana satukah lebih laris? Kenapa?5) Pelanggan majoriti yang membeli smartphone,adakah pemuda-pemudi?6) Boleh memperkenalkan smartphone yang mempunyai fungsi meletak dua keeping SIM kad?7) Pada pandangan anda, di pasaran sekarang, adakah fungsi Samsung Galaxy S II boleh setanding dengan i-phone 4.8) Ada orang yang menyatakan Samsung Galaxy S II lebih baik daripada i-phone 4, adakah anda setuju?9) Jenama smartphone Malaysia seperti CSL, i-mobile boleh dipertingkatkan lagi dari segi apa, apakah pandangan anda?